קטגוריה – סופרמיני סטיישן
גרסה – 1.2 ל' אוטומטית, אמבישן
מתחרות בולטותסיאט איביזה סטיישן, רנו קליאו סטיישן, סיטרואן C4, פיאט טיפו
מחיר גרסה נבחנת – 110,000 שקלים

אם אתם משפחה צעירה שמחפשת רכב, ישנם יתרונות בקניית סופרמיני על פני משפחתית. הסופרמיני תהיה, לפחות על הנייר, זולה יותר, חסכונית יותר בדלק ונוחה יותר לתמרון וחניה בעיר הצפופה. הבעיה העיקרית עם סופרמיני בשימוש משפחתי היא בדרך כלל נפח תא המטען – ואת זה בדיוק אמורות לפתור גרסאות הסטיישן לסופרמיני. למשל סקודה פאביה ספייס, שמציעה תא מטען בנפח 505 ל' (במקום 330 ל' בהאצ'בק).
גרסת הסטיישן ארוכה מההאצ'בק ב-26 ס"מ, ומגיעה ברמת אבזור אחת בלבד – אמבישן (האמצעית מבין שלוש שמוצעות בהאצ'בק) – ומחירה 110,000 שקלים, 11,000 שקלים יותר מההאצ'בק המקבילה.
סקודה פאביה ספייס (1.2 ל' ט', אוט') - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

עיצוב ונראות
חזית גרסת הספייס זהה לשל ההאצ'בק הרגילה, כאשר פנסי הלד לתאורת היום נותנים לפאביה מראה חד ועדכני. אך הרושם הטוב נגמר בחלק הקדמי – הזנב הארוך של גרסת הסטיישן מקלקל את העיצוב הרענן של הפאביה האצ'בק. זה בולט במיוחד במבט מהצד, אבל גם מאחור היא פחות מרשימה. מצד שני, סטיישן קטנה קונים בגלל השימושיות, אל בשביל העיצוב.
פנים הרכב
תא הנהג מסודר בצורה ברורה ופרקטית. ישנם שפע פתרונות אחסון יצירתיים, הכוללים תאי אחסון מתחת למושבים הקדמיים ומתחת לרצפת תא המטען (בו אפשר למצוא גם שקע 12v). התחושה לגבי איכות התא מעורבת. מצד אחד ההרכבה טובה, תפירת המושבים מדויקת ופס ה"אלומיניום מוברש" לרוחב הדשבורד נאה. גם ציפוי ההגה וידית ההילוכים בעור תורמים לרושם החיובי. אך מהצד השני הפלסטיק השחור אשר עוטף את סביבת הנהג קשיח ומשאיר רושם פשוט. מערכת המולטימדיה המקורית כוללת מסך מגע קטן ביחס למקובל היום, אך עם תפעול נוח ומדויק. הדיבורית מתחברת לטלפון בקלות ואיכות השמע בה טובה, והיבואן התקין בארץ מערכת ניווט וויז, המשתמשת במסך המקורי.
סקודה פאביה ספייס (1.2 ל' ט', אוט') - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
קל למצוא תנוחת נהיגה נוחה, ולמרות שבסיס המושב מעט קצר מדי, גם אחרי יומיים ארוכים באוטו לא נרשמו מיחושים בשום איבר. יש מספיק מקום לראש גם לנהג גבוה מהממוצע, אבל ממד הרוחב מסגיר מיד כי בסופרמיני מדובר, עם תחושה צרה יחסית גם ביחס לקטגוריה.
עניין הרוחב מפריע יותר במושב האחורי, שם יהיה צפוף מהרגיל לשלושה. אבל לשניים מרווח מספיק. כדי לבחון את ההיבט המשפחתי, התקנו שני מושבי בטיחות מאחור, ואכלסנו אותם בשני תאומים חמודים בגיל 3. התקנת המושב והכנסת הילדים טיפה צפופה בגלל מפתח צר של הדלת האחורית, ולאחר ההתקנה מתגלה מרווח רגליים גבולי עבור הילדים, אלא אם הנוסע מלפנים קצר מהרגיל. אם אתם מתכננים להסיע ילדים קטנים – שווה לבדוק את הנקודה הזו לפני הקניה.
סקודה פאביה ספייס (1.2 ל' ט', אוט') - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
תא המטען, בנפח 505 ל', מציע פתח גדול ונוח להטענה ומבנה רבוע ושימושי. את מבחן עגלת התאומים + ציוד לטיול של יומיים הוא צלח בהצלחה, והוא אמור להספיק בקלות משפחה בת 4 נפשות. במידה והמושבים מקופלים מקבלים נפח של 1,370 ל'.
נוחות נסיעה
המתלים נוקשים יחסית, ולא מספקים ספיגה יעילה של שיבושים, בעיר או מחוץ לה. הריסון טוב, והפאביה ספייס לא מתנדנדת גם על שילוב של גלים ומהירות גבוהה.
בידוד הרעשים ממוצע – יש טובות יותר בקטגוריה, אך אין בעיה לנהל שיחה בתא הנוסעים במהירויות שפויות. בעניין הרעש נזכיר את המזגן (מכאני, לא בקרת אקלים) שמציע יכולת קירור טובה, אבל מעט רועש מדי.
סקודה פאביה ספייס (1.2 ל' ט', אוט') - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

מנוע וביצועים
מנוע ה-1.2 ליטר טורבו-בנזין (110 כ"ס) והתיבה הרובוטית הדו-מצמדית (שבעה הילוכים) נותנים לפאביה ביצועים זריזים למדי ביחס לקטגוריה. לא מורגש מחסור בכח בשום שלב של הנסיעה, ויש מספיק כח זמין לעקיפה – גם בעליות. בשיוט התחושה נינוחה ופעולת המנוע שקטה למדי בכ-2000 סל"ד במאה קמ"ש. במבחן רגוע מהרגיל קיבלנו 14.1 ק"מ לליטר.
כיול המתלים הנוקשה משלם דיבידנדים בתחושה יציבה ונטועה גם תחת עומס. ההגה בעל משקל טוב ותחושה מדויקת שתורמת לביטחון בפיתולים. כך שהיכולת הדינמית מכובדת, גם אם לא מלהיבה.
הפאביה מקבלת 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי, ומציעה מערכת בלימה אוטונומית במהירויות עירוניות.
סיכום ותמורה
סקודה פאביה ספייס מציעה שימושיות משופרת לעומת סופרמיני רגילה, אך המושב האחורי שלה עשוי להיות מעט צפוף מדי עבור חלק מהמשפחות. היא מצטיינת בבטיחות וביחידת הכח, אך בינונית בסעיפי הנוחות והעידון.
אבל הבעיה העיקרית שלה היא המתחרות – במחיר של 110,000 שקלים היא קרובה מדי למכוניות מרווחות ומאובזרות יותר כגון סיטרואן C4 או פיאט טיפו. אפילו מבית יש לה מתחרה מרווחת יותר במחיר קרוב – סקודה ראפיד. כך שקשה להצדיק את קניית הפאביה ספייס, אלא אם אתם צריכים בדיוק סטיישן קטנה משיקולי הובלת מטען.
סקודה פאביה ספייס (1.2 ל' ט', אוט') - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו