מכל המכוניות שנהגתי בהן, ונהגתי, אחת המכוניות שהכי אהבתי הייתה ה–S8 דור שני (גיליון 265). היא התהדרה במנוע V10 5.2 ליטר שסיפק 450 כ"ס וכמובן בהנעה כפולה. אבל מה שהרשים באמת הייתה העובדה שהמכונית הזו הייתה פשוט טובה בהכל, הבריקה בכל תחום ואפילו המחיר, ביחס לתמורה, היה טוב.
אחר כך פגשתי ב–S8 של הדור החדש, ולא ממש אהבתי אותה. כעת, לאחר מתיחת פנים, היא שוב כאן - והפעם בגרסת "פלוס" החדשה שמציעה יותר מאי פעם, לפחות לפי הנתונים. אז כאשר אודי הוציאה רכב הדגמה, שאלנו רק שאלה אחת - "מתי אוספים?".
הפלוס שב–S
באודי לקחו את ה–S8 המוכרת, עם ה–V8 כפול המגדשים שמספק 520 כ"ס ו–66.3 קג"מ - והוסיפו. הוסיפו 85 כ"ס - שוברים את מחסום ה–600; הוסיפו 5.1 קג"מ, ועם אוברבוסט קבעו 76.5 קג"מ. וגם הורידו: 0.3 שניות בתאוצה ל–100 קמ"ש, ל–3.8 שניות.
והוסיפו גם אופציה, בדמות חבילת ביצועים: המהירות המרבית עולה ל–305 קמ"ש, הבלמים קראמיים והמפלט ספורטיבי ורועש. והוסיפו פלוס גם למחיר: 141,000 שקלים מעל ה–S8, 1,207,500 שקלים. מחיר חבילת הביצועים הנ"ל (113,600 שקלים; לא הייתה ברכב המבחן) יביא את מחירה של האודי הזו ל–1,321,100 שקלים.
אודי S8 פלוס - מבחן דרכים
צילום: אורי שר
הפרטים הקטנים
העיצוב אינו מיוחד - אבל הפלוס מרשימה. חישוקי ה–"21, פנסי הלד–מטריקס, השבכה הענקית ונגיעות יפות במיוחד כמו ספוילר קטן מקרבון בקצה תא המטען יוצרים מופע נהדר. "לא צריך להבהב באורות, הם זזים לבד" אומר שאולי שמסר לי את הרכב. וקל להבין אותם.
תא הנוסעים נראה פחות צעיר בהשוואה למתחרות החדשות בקטגוריה - לא מפתיע בהתחשב בכך שהדגם הנוכחי הוא בן שבע שנים. הוא עדיין מרשים עם סיבי פחמן שנמצאים בשפע, וריפוד האלקנטרה בתקרה מוסיף לא מעט. יש שפע גדול מדי של כפתורים בקונסולה, וגם כשמתרגלים, העיסוק בהם דורש התעסקות יתר. איכות הביצוע מרשימה, עם שפע עור ותפרים כפולים בכל מקום. רק אם מתחילים לשחק את משחק כתבי הרכב הידוע "nock nock", מגלים שמתחת לעור המרהיב מסתתר מדי פעם פלסטיק פשוט. המושבים נראים נפלא והם מציעים יותר כוונונים ממה שאתם מסוגלים לדמיין - 22 - ובנוסף הם גם סופר–נוחים. ויש הרבה מרחב מלפנים.
הפלוס, כמו ה–S הרגילה, מוצעת רק בגרסה הקצרה. מצד שני, גם כך אורכה מעל חמישה מטרים, ובסיס הגלגלים נושק לשלושה מטרים. אבל למרות זאת, המרחב מאחור סביר אך לא יותר. שני מבוגרים ישבו שם בנוחות רבה מאוד עם מרווח טוב לראש ולברכיים. ואם לעובד שלכם יש סקודה סופרב, הוא עלול להתלונן שבאודי יש לו פחות מקום מאשר באוטו שלו. אבל לא קונים את הפלוס בגלל המרחב מאחור; בשביל זה, יש לאודי גרסה מוארכת. תא המטען ענק ושימושי להפליא כמצופה. האבזור? ראו בוקסה נפרדת, זה ארוך.
אודי S8 פלוס - מבחן דרכים
צילום: אורי שר
כוח
הפלוס מונעת בלחיצת כפתור, וברקע מגרגר לו בשקט ה–V8. יותר מדי בשקט אם תשאלו אותנו. אני נפרד משאולי לשלום, מפנה את הפלוס לכיוון הבית, חולף על כביש הגלבוע בנהיגה מנהלתית–מהירה. האוטו קצת תוקף אותך בהתחלה עם עודף הכפתורים, המצבים והטכנולוגיה.
רק הצליל מאכזב מעט. שלא יהיה ספק - אתם תדעו שיש לכם V8, אבל לפעמים זה נשמע כאילו הוא מתנצל שהוא שם, משתדל לדבר בשקט, לא לעצבן, וכמעט תמיד רצינו לשמוע אותו יותר. רצינו שהוא ירעיד לנו את המושב, שיגרום לאנשים להסתובב כאשר אנחנו לוחצים על הגז, לפחות במצב הספורט של המנוע. אבל ברגע שתלחצו על דוושת התאוצה, תשכחו את הצליל ותתרכזו במה שמתקרב, ומהר, מלפנים.
התאוצה מעמידה, אם נעשית כמו שצריך (גז וברקס), תהווה אתגר לשרירי הצוואר שלכם. הפלוס מוכנה להאיץ בעוצמה רבה מאוד תמיד - לא משנה אם אתם בעמידה, ב–80, או ב–130 קמ"ש. יש לא מעט מכוניות ספורטיביות שהן הרבה פחות מרשימות בהאצה מהמקום מאשר הפלוס בהאצה מ–100 קמ"ש. עד כמה היא מהירה? מספר נוסעים התחילו לדבר בשפות שהם לא ידעו שהם מכירים ו/או לצחקק כמו ילדים קטנים בצורה בלתי נשלטת. לתיבה האוטומטית שמונה הילוכים, תפעול ידני ומצב ספורט - והיא עובדת פשוט מצוין: חלק, מהר ויעיל ובכל המצבים. בדרייב היא רגועה יותר אם לא תעברו חצי–דוושה, אבל אם אתם רוצים את המנוע עצבני כמו כלב רעב, העבירו למצב ספורט, פקחו את העיניים והסתכלו רחוק. בקיצור: למעט אותו צליל שחסר, השבחים ליחידת הכוח הזו הם מעל ומעבר.
אודי S8 פלוס - מבחן דרכים
צילום: אורי שר
דלק? אודי מודה שגם בתנאי מעבדה מדובר ב–10 ק"מ לליטר. אצלנו זה עמד על בערך מחצית מזה, אבל בהתחשב בקצב שהיא ניפקה באותו זמן, זה הגיוני בהחלט. הכי טוב שראינו היה 12 ק"מ/ל' בשיוט נינוח.
תחכום
למחרת בבוקר נסעתי דרומה. חיה כמו הפלוס צריכה את אזורי הציד שלה. אבל הדרך לשם מתחילה בעיר, ועל האספלט המקומי מציעה הפלוס נוחות נסיעה טובה. היא מעט זזה על שיבושים, אבל לרוב שקטה ונעימה. גם בכביש המהיר דרומה, הנוחות בשיוט נינוח טובה, עם אותה רגישות קלה לשיבושים קטנים. אבל אם מכניסים למשוואה את המידה הלא שפויה של הצמיגים, 275/35–21 (תוספת ביחס ל-"20 המקוריים), ההערכה גדלה. בנוסף, נרשמו גם מעט רעשי רוח מאזור המראות.
לפלוס יש חמישה מצבי נהיגה: חיסכון (באמת?!), נוחות, אוטומטי, דינאמי ואישי. באחרון תוכלו לכוון לפי רצונכם את המנוע/תיבה, מתלי האוויר, ההגה הדינאמי, הדיפרנציאל, צליל המנוע ובקרת השיוט האדפטיבית. אני העדפתי לרוב את המצב הדינאמי, או את האישי - כאשר כל הפרמטרים במצב הקרבי שלהם, למעט המתלים. המצב האוטומטי מתפקד היטב, ומי שרוצה רמת נוחות גבוהה יותר, ימצא אותה במצב הייעודי לה. במצב אוטומטי ומעל 120 קמ"ש מונמכת הפלוס ב–20 מ"מ; במצב קומפורט הגובה ללא שינוי; במצב הדינאמי המכונית מונמכת ב–30 מ"מ.
וזה רק חלק מהמערך הטכנולוגי המרשים שיש לפלוס. ההנעה הכפולה מעבירה בנהיגה רגילה 60% מהכוח לאחור ו–40% לפנים, והיחס לפנים–אחור משתנה לפי האחיזה. בנוסף יש ל–S8 הגה אקטיבי, כאשר יחס ההעברה שלו יכול להשתנות עד כמעט 100%.
אודי S8 פלוס - מבחן דרכים
צילום: אורי שר
במצב הדינאמי המתלים מוקשחים מעט, אבל הפער מהמצב הרגיל פחות גדול ממה שציפיתי לו. הבדל מורגש קיים דווקא בהגה, שמקבל יותר משקל (מעט קפיציות בתחושה), והתגובות להפניה עצבניות יותר. קלות ההאצה כמעט בלתי נתפסת, האחיזה אדירה - ודי מהר מבהירה הפלוס שאצלה, בניגוד לאחותה טרום העדכון, החיוך לא נעלם עם הסיבוב הראשון. כי גם אם יש התחלה של תת היגוי, צריך רק לתת למערכת ההנעה הכפולה לעבוד ולפתור את העניינים. ההגה בעל היחס המשתנה מפתיע לטובה בכך שאינו מפתיע בזמן הפניה, בניגוד לכמה אחרים עם מבנה כזה. למרות הממדים שלה, הפלוס אינה יוצרת תחושה שהיא עצומה, וגם בכביש צר ומפותל היא לא תהיה כמו פיל–פלוס בחנות חרסינה, אלא במקום טבעי עבורה.

הבלמים, כמה חבל, לא ברמה של המנוע. בתחילת המהלך התחושה היא שאין תגובה, ולאחר מכן צריך לחיצה חזקה יחסית. כאן נציין שרכב ההדגמה עבר אלפי ק"מ לפני שהגיע אלינו, כך שאולי האשמה היא בשימוש–יתר בבלמים טרום הגעתה אלינו.
אבל כל פעם כאשר זה הפריע לנו, גילינו שאנחנו נוסעים מ–מ–ש מהר. הפלוס גם רכה מהמצופה, ובעומס גבוה, וקל מאוד לייצר כזה, רצינו קצת יותר ריסון, קצת פחות זוויות גלגול, בטח במצב הדינאמי. אבל היא עדיין טובה, מאוד–מאוד מהירה, והמנוע, נו טוב, כבר הבנתם.
אודי S8 פלוס - מבחן דרכים
צילום: אורי שר

פלוס
קשה שלא להתרשם מהעבודה שעשה היצרן עם הפלוס. כל מי שנהג בה התרשם עמוקות מיחידת ההנעה הסופר–מרשימה שלה. הפעם היא מגיעה עם יכולת דינאמית טובה מזו שלפני חידוש הדגם וגם מהנה יותר. ציפינו לקצת יותר; אנחנו הרי יודעים מאותה S8 V10, שבאודי יודעים לייצר פנינים כאלו. אבל אולי הישנה הייתה היוצאת מהכלל שאינה מעידה עליו, ואולי היום רוצים משהו קצת אחר?
מה שבטוח, שהפלוס מציעה חבילה קרבית ומעניינת ותתאים למי שמחפש מכונית פסיכית בהופעה מכובדת. מי שרוצה מכונית פאר נינוחה ימצא אופציות טובות וזולות יותר. אבל מי שרוצה לשלב פאר עם ביצועים הנמצאים בטריטוריה של מכוניות ספורט ייעודיות, ימצא כי היא ממלאת את רצונו. ובגדול.
האם היא שווה את תוספת המחיר ביחס ל–S הרגילה? כנראה שלא, אבל בהחלט כן. כי ההיגיון לא שולט כאן, אלא היצר, והוא זה שישכנע אתכם לבחור בפלוס.
האמת? במקומכם היינו גם שוקלים בחיוב את חבילת הביצועים עם המפלטים הפתוחים והבלמים הקראמיים. רק תדאגו להוסיף עו"ד תעבורה מהשורה הראשונה לזיכרונות מהנייד, ותתחילו ליהנות מ–605 כ"ס שממתינים לפקודתכם. זה צבא שתשמחו לפקד עליו.
אודי S8 פלוס - מבחן דרכים
צילום: אורי שר

פלוס באבזור
יש רמת אבזור אחת, והיא עשירה. זו כוללת מסך נשלף של "8 ומערכת קול מצוינת מבית ‘BOSE', אם כי, באופן הזוי אין USB, אבל יש 2 כרטיסי SD ו–DVD. טלפון אלחוטי מקורי של אודי נמצא בין המושבים מלפנים, בלוטות' כמובן, בקרת אקלים ל–4 אזורים, ביטול רעשים אקטיבי, מושבים קדמיים עם עיסוי, חימום ואוורור (שעובד נהדר), ואחוריים עם חימום וגם תאורת לילה נאה. מה עוד? גג שמש, וילונות חשמליים מאחור ועוד ועוד. בצד הבטיחות נציין בקרת שיוט אדפטיבית, רכב בשטח המת במראות, בלימה אוטונומית ועוד.

אודי S8 פלוס - מבחן דרכים
צילום: אורי שר