זו היתה ישיבה דרמטית מאוד אי שם במשרדי ההנהלה של קימקו ב־Kaohsiung — או איך שלא מבטאים את זה. אולי הם אמרו לעצמם שהם רוצים קטנוע־על, אולי זעקו שהחברה חייבת להשתדרג, יתכן שסתם מילמלו "תעביר לי את הצ'ופסטיקס" — אבל אני מעריך שבפגישה ההיא של הדירקטוריון נאמר שם משהו הרבה יותר פשוט: "אנחנו צריכים טימקס".

בחגיגות היובל של קימקו ב־2013 הצהירו אנשיה שהם מתכוונים לכוון הכי גבוה שאפשר, ומה שהחל בקונספט שנקרא K50"", הושק רשמית באוקטובר 2016 בתערוכת קלן — והתייצב אצלנו שנה אחרי. קבלו את הסופר־סקוטר הראשון של קימקו — AK550.

בינתיים, בישראל
שוק הקטנועים הגדולים, הגדלנועים, הולך ותופח בישראל, עם זינוק של יותר משליש בשנה האחרונה לעומת זו החולפת וסך של יותר מ־800 כלים מעל 500 סמ"ק. ובסגמנט זה יש לטימקס שליטה מוחלטת, עם למעלה מ־70%.

קימקו AK550 - מבחן דרכים


ב.מ.וו והונדה כבר ניסו להציג מתחרה למלך־השוק־מימאהה (כי כמה פעמים אפשר לכתוב בכתבה על קטנוע אחר את השם "טימקס") אבל זה רק דיגדג אותו. עכשיו מנסים את זה גם הטאיוונים עם גדלנוע — מהיר, חזק, מעוצב, הכי טימקס שיכול להיות. גדלנוע כזה שעובר היטב את מבחן המבטים בצומת, ובקטגוריה הזו זה אכן הדבר הראשון, המראֶה. ואכן, ל־AK550 יש אותו: זוויות חדות, הרבה מאוד פנסי לד, צבע מט אופנתי, מושב שחור עם תיפורים בלבן וידיות אחיזה למורכב מאחור שניראות כאילו נלקחו, בלי בושה, ממחסן החלפים של — נצטרך לחזור על השם, שוב — טימקס.

תא המטען מתאים לקסדה וחצי, רגליות ורגלית אלומניום נאות וגימור שבכללו נראה טוב ומרשים — אלא אם נוריד את המכסים של תאי האחסון הקטנים לטלפון ולמפתחות; אמנם לתאים כניסות USB, אבל המכסים עשויים פלסטיק לא איכותי.

קימקו AK550 - מבחן דרכים


יש חימום לידיים לימי חורף קרים, שני מפתחות keyless ענקיים כאילו מדובר בטנק של מרצדס ולא בקטנוע, ולוח מחוונים עשיר מאוד שכולל מד סל"ד, חיווים על החלפת רצועה ושמן ולחץ אוויר של הצמיגים. ה־AK יודע להתחבר לטלפון, ובאמצעות פיצ'ר שנקרא Noodoe הקטנוע יציג הודעות על המסך ויאפשר להחליף את התמונה בלוח המחוונים לזו, למשל, של הילדים שלך. עם הכוח של הקטנוע הזה והנטייה לעשות איתו שטויות — התמונה של יקיריך כל הזמן מול העיניים, הופכת אותה לאביזר בטיחותי ייחודי.

חזק ונתחזק
זה קטנוע חזק מאוד, כוחני. למרות שקיבלנו אותו בגרסא המתאימה לקטגוריית A1, החלשה יותר, הוא עדיין כלי רכב שמעודד אותך ללחוץ על הבלם קדמי ולעשות burn out קצר, כלי שאפשר להשתעשע איתו בזריקת זנב ביציאה מרמזור (וחבל שאין בקרת החלקה). קימקו, שמייצרת מנועים לחלק מהקטנועים של ב.מ.וו, למדו ממנה משהו — שני צילינדרים מקבילים שנעים הפוך זה לזה, מה שנותן פחות ויברציות, מנוע שמגיב מצויין בתאוצות מהמקום ועם מומנט טוב בתאוצות ביניים, כולל ניפוק הסאונד המתאים — בריטון מנומס אבל אגרסיבי. כאן יצוין כי להשראה, למתחרה (כן, ההוא), מבנה ייחודי למנוע, ובו הצילינדרים נעים יחד.

לתזמורת מצטרפת שלדת אלומיניום וחישורי אלומיניום — קשיחים וקלים, מה שיוצר מכלול ספורטיבי שלם שיודע לתקוף עיקולים בצורה הטובה ביותר שקטנוע יכול לעשות, נו, כמו הבחור ההוא של ימאהה. מרכז כובד נמוך, מזלג קדמי הפוך ועבה, מונושוק במתלה האחורי, בלמי דיסק גדולים של ברמבו, ABS של בוש וחלוקת משקל כמעט מושלמת — הטאיוונים נתנו את כל מה שיש להם, ושם באמצע ההטייה, מרגישים את זה. כמעט לחצתי קלאץ' (שהוא בעצם הבלם האחורי) כדי להחליף הילוך בגלל שלרגע הרגשתי שאני על אופנוע, וזו מחמאה גדולה.

קימקו AK550 - מבחן דרכים


דברים שפחות אהבנו: לוח המחוונים המצוין נראה קצת פחות טוב בשמש ישירה; הטכנולוגיה חסרת המפתח לא אינטואטיבית, וכאשר רציתי לפתוח את תא המטען פתחתי את מכסה הדלק. מאידך, אפשר להניח שעוד יום־יומיים עם ה־AK (או אם היינו פחות זקנים בשנה־שנתיים) היו פותרים את הבעיה.

זה היה מסע של מאות קילומטרים: ת"א־בית שאן־ירושלים־ת"א, הכל באותו יום, הכל על קטנוע, הישבן לא כאב ומיגון הרוח היה טוב, והזמנים התקצרו מאוד בכלי שיודע לעבור את ה־170 קמ"ש ומשייט בנינוחות ב־140.

וחשוב לציין עניין מעשי: בעופר־אבניר טוענים לעלות אחזקה נמוכה של 2037 שקלים ל־10,000 הק"מ הראשונים, ו־8150 שקלים ל־40,000 ק"מ.

הצהרה ותמחור
הקטנוע הזה הוא הצהרה של הטאיוונים שהם מתכוונים לשחק במגרש של הגדולים. זה לא יהיה פשוט כשמציבים את השם קימקו מול ימאהה הגדולה, הוותיקה והאמינה, ובעיקר כשמתחרים בטימקס, שיצר את התחום הזה והיה לאייקון בזכות עצמו עם שוק אביזרים חליפיים ייעודיים חסר תקדים.

קימקו AK550 - מבחן דרכים


אבל קימקו, שמובילה את השוק במדינתה (40% מ־900,000 הכלים שנמכרים בטאיוואן מדי שנה), ייצרה עם ה־AK550 את הכלי המרשים שלה אי פעם, זה שיודע בדיוק מול מי הוא מתחרה: הוא חזק כמוהו, נאה כמעט כמוהו — ובעיקר: עולה כ־20,000 שקלים פחות ממנו. ה־AK הוא לא הראשון שמנסה להתחרות בטימקס, ורבים כשלו לפניו, אבל הוא הדבר הכי דומה לו שהיה כאן.

כאיש של אופנועים אני מודה שאני עדיין מתקשה להבין מדוע לקנות קטנוע חזק ככל שיהיה ולא ללכת על, למשל, סוזוקי SV650 שעומד ממש ליד ה־AK באותו אולם תצוגה (וגם לחסוך יותר מעשירייה), אבל אולי זה סתם אומר שאני מיושן. הצעירים (ועוד מגזרים מאוד מסויימים באוכלוסייה) רוצים גדלנוע־ספורט, וה־AK הוא אחד הטובים שבהם.

*פורסם לראשונה בגיליון 382 (12.3.18) - נוסף וידאו