גוף המחקר האירופאי Euro NCAP, שמבצע את מבחני הבטיחות הבלתי תלויים למכוניות המגיעות גם לישראל, פרסם את סדרת המבחנים האחרונה לשנת 2018. ועבור קונצרן פיאט קרייזלר אוטומובילס (FCA), התמונה המשתקפת ממנו אינה מרשימה כלל: שני כלי רכב של הקונצרן, אחד חדש לחלוטין ושזה עתה הושק בישראל (ג'יפ רנגלר), השני ותיק ובסוף חייו (פיאט פנדה), כשלו במבחן לחלוטין.

מאז הוצגה פיאט פנדה הנוכחית הוצגה ב-2011, ה-Euro NCAP הקשיח באופן משמעותי את הדרישות העומדות בפני כל נבחנת - לא רק באמצעות שימת דגש רב יותר על אבזור בטיחות מתקדם (דוגמת בלימת חירום אוטונומית והתרעת סטייה מנתיב), אלא גם בהוספת מבחני ריסוק חדשים (בהם ריסוק חזיתי בחפיפה מלאה).

עבור הפנדה כל זה היה יותר מדי, והעירונית הנמכרת ביותר באירופה כשלה לחלוטין במבחן - עם אפס כוכבים מתוך חמישה. במבחן ההגנה על מבוגרים הסתפקה ב-45% בלבד, די לציון של כוכב אחד (40%), אך הגנה על ילדים לא הגיעה אפילו לרף הזה ונקבעה על 16% (40% נדרשים לכוכב הראשון). דירוג ההגנה על הולכי רגל (47%) עומד ברף לשלושה כוכבים (40%), בעוד במערכות בטיחות שוב אפילו לא כוכב אחד - 7% בלבד (30% לכוכב הראשון).



ג'יפ רנגלר החדש, שהוצג אשתקד ואמור היה לצלוח את המבחן בקלות, כשל בו באופן מהדהד. הגנה על מבוגרים דורגה בניקוד של 50% בלבד, בדיוק הרף לשני כוכבים. הגנה על ילדים דורגה ב-69% (שלושה כוכבים, רף של 60%) וכך גם הגנה על הולכי רגל (49%, נדרשים 40% לשלושה כוכבים). אלא שדירוג אביזרי הבטיחות היה נמוך במיוחד - רק 32% (40% נדרשים לכוכב השני), וכך הדירוג הכללי של הרנגלר נקבע על כוכב אחד בלבד.

ג'יפ רנגלר ופיאט פנדה כשלו במבחן בטיחות


בישראל הרנגלר משווק בשלוש רמות גימור. הבסיסית ביותר (ספורט) מצוידת באותו אבזור בטיחות כמו רכב המבחן של Euro NCAP, וזכאית לכן לציון של כוכב אחד בלבד. אם ייבחן הרנגלר עם מערכות הבטיחות המתקדמות שזמינות ברמות האבזור הגבוהות (סהרה ורוביקון), יוכל לקבל ציון של שני כוכבים (בגלל דירוג המבוגרים).

מלבד שתי מכוניות אלו, בסדרה האחרונה של 2018 השתתפו עוד שש מכוניות חדשות, שדורגו בציון המרבי של חמישה כוכבי בטיחות. כולן משווקות בישראל או יושקו אצלנו במהלך 2019: אודי Q3, ב.מ.וו X5, וולוו S60, יגואר I-פייס, יונדאי סנטה פה ופיג'ו 508.

ג'יפ רנגלר ופיאט פנדה כשלו במבחן בטיחות


יונדאי סנטה פה וב.מ.וו X5 זכו לביקורת מה-Euro NCAP, בשל פעולה לקויה של חלק מכריות האוויר. במקרה של הסנטה פה, הבוחנים מצאו כי כשל בתכנון כריות הווילון (להגנה על הראש) בגרסה עם חלון גג, הוביל לכך שבפתיחתן הן איבדו אוויר בגלל מגע עם חלון הגג. יונדאי הודיעה כי הסיבה לכשל אותרה וכי פתרון כבר יצא לדרך בייצור - בעוד מכוניות שיוצרו טרם איתור התקלה ייקראו לתיקון.



במקרה של ב.מ.וו X5, הבוחנים ביקרו את פעולת כרית האוויר להגנה על ברכי הנהג. לדבריהם, במקרה של ריסוק חזיתי בחפיפה חלקית (כאשר רק חלק מהפגוש פוגע ברכב אחר), כרית האוויר לא נפתחה כראוי ויעילותה מוטלת בספק. נכון לעתה לא ידוע על תיקון לליקוי זה, או מהי תגובת ב.מ.וו לנושא.

ג'יפ רנגלר ופיאט פנדה כשלו במבחן בטיחות