טויוטה ישראל ציינה לאחרונה את מסירת הרכב ההיברידי ה-75,000 שלה בישראל; מדובר בטויוטה C-HR בצבע אפור עם גג שחור (בתמונה למטה). מאז שנחתה בארץ ב-2004 הפריוס (דור שני) הצד ההיברידי של טויוטה עשה דרך ארוכה. באותה שנה נמכרו 10 כלים בלבד בעוד ההערכה שהשנה כ-80% ממכירות כלי הרכב של טויוטה בארץ יהיו עם חטיבות כוח היברידיות. 

בזכות טויוטה קורולה? היבואנית חוגגת 75,000 כלים היברידיים בישראל
מנכ"ל טויוטה ישראל אנדרו חורש (ימין) ולילך אלון - בעלת הרכב

טויוטה קורולה החדשה אחראית לחלק משמעותי ב“תנופה ההיברידית“ של טויוטה והמסירות של היבואנית בכלל — כרגע קורולה היא המכונית הנמכרת בישראל; ולא נראה שזה ישתנה עד לסוף השנה. נזכיר שהדור החדש, שנחת השנה בארץ בחודש מרץ, הוצע לראשונה גם עם חטיבת כוח היברידית ורוב מסירות הדגם בישראל שייכות לגרסה ז.

התייקרות בדרך?
עליית המיסוי הצפויה בסוף השנה מעלה לא מעט סימני שאלה. ב-2020 המיסוי לכלים ההיברידים מקבוצה 2 בדירוג הירוק יעלה מ-30 ל-45%, ב-2021  הוא יעלה ל-50% וב-2022 למיסוי רגיל של 83% — איך זה ישפיע על השוק? 

בזכות טויוטה קורולה? היבואנית חוגגת 75,000 כלים היברידיים בישראל


משיחה שלנו עם איתי חיון, סמנכ"ל השיווק והמוצר של יוניון מוטורס, עולה כי בקרב היבונית מאמינים שלמרות ההתייקרות הצפויה של כלים אלה בשנה הבאה הביקוש בטויוטה לא יקטן באופן משמעותי. "להערכתי בשנה הבאה עדין נהיה בסיטואציה בה הביקוש לכלים היברידיים גדול מההיצע. בגלל הרגולציה המחמירה באירופה לא נקבל את כל הכמות שאנו רוצים, אבל תוכנית העבודה שלנו בשנה הבאה דומה לזו של השנה". 

חיון מאמין שגם אם יהיה געגוע למחירי 2019 ההיברידיות עדין ישמרו על הכדאיות שלהן בזכות פער עלויות הדלק שיכול לנוע בין כמה אלפי שקלים ועד עשרות אלפי שקלים בשימוש של שלוש שנים (בהתאם לנסועה, כמובן). בנוסף, חיון מעריך שערך המשומשות ישמר טוב יותר בזכות ההתייקרות של המכוניות החדשות באולם התצוגה. 

בזכות טויוטה קורולה? היבואנית חוגגת 75,000 כלים היברידיים בישראל


ההיצע יגדל 
בכל מקרה, טויוטה ישראל צפויה להמשיך לצמוח עם כלים היברידיים גם ב-2020. בתחילת השנה תושק בארץ הגרסה המחודשת של טויוטה C-HR שהוצגה לאחרונה. כרגע אין כוונה להשיק את הגרסה ההיברידית החזקה והחדשה עם מנוע ה-2.0 ליטר 184 כ"ס פשוט בגלל שהיא תמצא בקבוצה 3 במיסוי הירוק. פער המיסוי במצב כזה (83% מול 45% לרגיל) יגרור הפרש גדול במחיר. מאותה סיבה גם לא תגיע חטיבת הכוח החזקה יותר בקורולה. 

עוד ב-2020, טויוטה צפוי להגדיל את המבחר ההיברידי של טויוטה ראב 4 עם גרסאות נוספות ואף וצפויה להחזיר לשוק המקומי את טויוטה קאמרי ההיברידית ששיווקה הופסק לאחרונה.