בעבר, רוב האנשים שהתגלגלו לעולם המכונאות עשו זאת בלית ברירה. היום, לאחר המהפכה שעולם הרכב עבר בשנים האחרונות, מדובר בסביבת עבודה מהנה, מאתגרת ומעניינת עם המון טכנולוגיה – כזו שמושכת אליה אנשים המגיעים אליה מבחירה.

מי בוחר לעבוד בענף המכונאות?
לפי בדיקה שערך אתר www.autojob.co.il גילם של 57% מהמכונאים העוסקים בתחום כיום הוא מתחת לגיל 40. רוב המכונאים מגיעים לתפקיד כהמשך טבעי מתפקידים דומים בצבא או מבתי הספר המקצועיים, ויש להם מוח מבריק, ידיים טובות ושאיפות להצליח ולהתקדם.

האם מכונאי רכב צריך שיהיה לו רקע טכני על מנת להצליח בתחום?
כמובן שרקע טכני לא יזיק אך לא מדובר בתנאי הכרחי. לא מעט מכונאי רכב הגיעו מרקעים טכניים כמו טכנאים מתחומים שונים או הנדסאי מכונות, אך אין מדובר בחובה. לראיה, חלק ממכונאי הרכב הגיעו מתחומים שלכאורה נשמעים שונים לחלוטין כגון היי-טק והם מצליחים מאד בתחום. לא מעט בזכות עולם הרכב הגדוש בטכנולוגיות. מה שבטוח הוא שתנאי מחייב להצלחה הוא הרצון לעבוד עם הלב, הידיים והראש בתעשיה מתחדשת ומעניינת במיוחד.

מכונאי רכב – קווים לדמותו
צילום: עזרא רפאל

מעבר לרצון, אילו הכשרות נדרשות על מנת לעסוק בתחום?
ישנם לא מעט קורסי מכונאות רכב. למעשה, קיימות מספר תעודות והכשרות רשמיות בתחום לימודי מכונאות רכב: מכונאות רכב סוג 1, מכונאות רכב סוג 2, מכונאות רכב סוג 3, תעודת טכנאי רכב, הכשרות פנימיות של היבואן בהתאם לדרישות היצרן, מבחנים למעברי דרג והכשרות שונות תוך כדי עבודה. מעבר לכך, רצוי כמובן שתהיה היכולת לעבוד במסגרת, יכולת עבודה בצוות, משמעת עצמית גבוהה, עמידה בלוחות זמנים, עמידה בתנאי לחץ והבנה ולמידה של דרישות והנחיות היצרן.

במה עוסק מכונאי הרכב?
בעבר, מכונאי רכב התמקד בעיקר בהרמה של משאות כבדים והתעסקות בגריז ומכאניקה. היום לעומת זאת, בעקבות כניסתן של מערכות המחשב והטכנולוגיה לעולם הרכב, מדובר בעיסוק המשלב בתוכו תחומי אחריות רבים מעבר למכאניקה המוכרת וביניהם: חשמל ואלקטרוניקה, מערכות ממוחשבות, עדכוני תוכנה, טיפול ושליטה במערכות מדיה ממוחשבות, ניטור וטיפול במערכות הכוללות מספר רב של חיישנים ועוד.

מכונאי רכב – קווים לדמותו
צילום: עזרא רפאל

מה לגבי תנאי העבודה?
במסגרת סקר שערך אתר www.autojob.co.il עלתה השאלה – "מה היה גורם לך להמליץ לחבר לעסוק בענף הרכב?" עיקר התשובות שהתקבלו הן: לעשות כל יום מה שאני הכי אוהב, להתקדם בסולם לתפקיד בכיר יותר וביטחון תעסוקתי במקום העבודה.

בנוסף, תנאי העבודה השתפרו משמעותית בשנים האחרונות לתנאים ששוברים את התדמית לה "זכה" הענף במשך שנים: חדרי אוכל, תלושי שי במועדים מיוחדים, קידום בשכר, תנאי רווחה משופרים, שעות מנוחה, שעות עבודה נוחות, אוירה כללית טובה ועוד.

ומה לגבי נשים בתחום?
לאחר קריאת הכתבה, ניתן להבין כי אין סיבה שנשים לא יצליחו להשתלב בתחום. לראיה, בשנים האחרונות אנחנו נחשפים ליותר ויותר מכונאיות רכב המבצעות את עבודתן לא פחות טוב מגברים.

דרוש מכונאי רכב
רוצים ללמוד את תחום מכונאות הרכב או למצוא עבודה ולעסוק בתחום מכונאות הרכב? באתר www.autojob.co.il  תוכלו למצוא פרטים בנוגע לקורסים והשתלמויות וכן משרות פתוחות אצל יבואני הרכב השונים.
 
מכונאי רכב – קווים לדמותו
צילום: עזרא רפאל