תחילתו של גל הקורונה הרביעי בעולם, והוא נופל באותה תקופה בשנה שהקשר הנכון עם גל צריך להיות עם אחד כזה בים. גרמניה היא מדינה אדומה במונחי קורונה, אבל מהמטוס בולטים שלושה צבעים אחרים – ירקרק, ירוק כהה, צהבהב. משטחים מרובעים של עיבודים חקלאיים, בצבעים שמסמלים דברים אחרים.

הדיילת מתנצלת בחינניות על מזג האוויר, 13-18 מעלות, ויהיה גם גשם. איכשהו, בהשוואה לישראל, זה נראה יותר טוב. בשדה ממתין הדגם החדש, החשמלי, רכב הפנאי הקומפקטי (C-SUV) אודי Q4 e-טרון בשתי גרסאות מרכב: האחת במבנה רגיל, השנייה עם סיומת קופה, מה שמכונה באודי 'ספורטבק'. 

אודי Q4 e-tron - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אודי

לאכול את המקל בשני קצותיו
דגם זה, שהוצג ב-2020, מבוסס על הפלטפורמה החשמלית-ייעודית MEB, שנחנכה ב-2019 עם המשפחתית פולקסווגן ID.3 – והמפרט שלו דומה-עד-זהה לזה של דגמי הפנאי סקודה אניאק, קופרה בורן וכמובן פולקסווגן ID.4. בסיס הגלגלים, למשל, הוא 276.5 ס"מ. בכולם. מכיוון שטיפול בהתנגדות הרוח הוא עניין ממש משמעותי ברכב חשמלי, הצד האווירודינמי טופל ביד חזקה, ומקדם הגרר הוא 0.26. מנגד, הצמיגים הם ברוחב 255 מ"מ, כך שמול הירוק החסכן למעלה, מסתובב על הכביש אדום ספורטיבי. משהו כמו לאכול את המקל ולהשאירו שלם, או לאחוז את העוגה בשני קצותיה (או שזה ההפך).

דגם זה מוצע בשלוש גרסאות מנוע/הנעה/סוללה, והסימולים שלהן כמו בשאר דגמי אודי. א. הגרסה הבסיסית היא 35, יש לה מנוע חשמלי אחד המפיק 170 כ“ס ו-32.6 קג"מ, ההנעה אחורית ומשך התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש 9 שניות. לגרסה זו סוללה של 55 קוט“ש וטווח הנסיעה 341-349 ק"מ. ב. לגרסה 40 מנוע חזק יותר, 204 כ“ס ו-31.6 קג“מ, אותה הנעה ו-8.5 שניות ל-100 קמ"ש. גם הסוללה גדולה יותר, 82 קוט“ש, והטווח הוא הרב ביותר: 520 ק“מ. ג. בגרסה 50 יש 2 מנועים: לאחורי 204 כ“ס ו-31.6 קג“מ, לקדמי 109 כ“ס ו-16.5 קג“מ, ההספק המשולב 299 כ“ס ו-46.9 קג“מ, וההנעה כפולה, משך ההאצה קצר בהרבה, 6.2 שניות, ואותה סוללה של 82 קוט"ש מעניקה כאן טווח מעט קצר יותר, 488 או 497 ק"מ.

אודי Q4 e-tron - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אודי

עוד מידע חשוב: לדגם תאורת לד ואופציה ללד מטריקס, מתלים אדפטיביים, ולפי אודי הם מכוילים על הצד הספורטיבי; היגוי פרוגרסיבי, חישוקים גדולים עד ענקים, "19 עד "21. 

העיצוב צעיר וספורטיבי, אני פחות
הדגם בו נהגנו הוא במרכב רגיל (לא ספורטבק), בסימול 40: 204 כ"ס, מנוע והנעה אחוריים; 82 קוט"ש, עד 520 ק"מ. גם שמות רמות הגימור מוכרים, וכאן הייתה זו 'S ליין', הספורטיבית, וזו כוללת גלגל הגה ספורטיבי (קטום בחלקו התחתון, גם בעליון), מושבים ספורטיביים עם משענת ראש שהיא המשכו העליון של  מסעד הגב ("ריקליינרים"), וכמובן שלל סמלים הפזורים בתא.

ההופעה בוטה יותר מאשר בדגמי פנאי אחרים של אודי – גם בגלל יחידות התאורה, הקימורים בכלל ומעל בית הגלגלים האחורי בפרט, בעיקר בגלל החזית האטומה המדגישה עוד יותר את החזית.

אודי Q4 e-tron - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אודי

סביבת הנהג מכובדת למראה, כולל צג מרכזי גדול (עד "11.6), תצוגה קטנה של מערכת בקרת האקלים למטה, לוח מחוונים מוקרן וגדול ("10.25) ופתחי המיזוג גדולים. הצגים מצוינים, ובזה המרכזי הממשק המוכר של קבוצת פולקסווגן, שהוא אחד המוצלחים בשוק.

בולטת מאוד היא הקונסולה "הצפה" במרכז, המארחת את בורר ההילוכים, כפתור ההתנעה ותפעול בלם החנייה, מצבי הניהוג ועוד כיו"ב. איכות החומרים לרוב טובה למדי, איכות ההרכבה סבירה וכך גם איכות הגימור. הסלון מרופד עור תעשייתי ובד איכותי, וזה נראה נהדר ונעים למגע. התמיכה לגב התחתון לא מושלמת, והאחיזה הצדית תיטיב עם רחבים ממני. 

המרחב מאחור מכובד ביותר, ומרווח הרגליים מצוין. מרווח הראש סביר, למרות שהגג משתפל מעט מאחור, גם בזכות המושב הנמוך יחסית.   

אודי Q4 e-tron - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אודי

האבזור, כצפוי ברכב של מותג כזה במסגרת השקה, עשיר. ברכב בו נהגנו חישוקי "21, תאורת לד מטריקס, בקרת אקלים תלת-אזורית עם שליטה מאחור, תצוגה עילית, מערכת שמע מבית סונוס עם המון רמקולים. מפרט הבטיחות עשיר, ובין השאר קריאת התמרורים מסונכרנת עם הרמזורים (לפחות בעיר אינגולשטאדט), כך שבתצוגה מספר השניות עד להופעת האור הירוק. לא היינו בונים שתמצאו אותה מסונכרנת עם רמזורים בעיירה הפסטורלית חדרה. לא כל המפרט שלם: אין גג פנורמי, אין מצלמת נסיעה לאחור, בוודאי לא "מבט ממעוף ציפור". 

מרשימה, אחלה, בסדר
כאמור: 204 כ"ס, 100 קמ"ש ב-8.5 שניות, 520 ק"מ. את הנתון האחרון נבדוק בתוואי רלוונטי בארץ, אבל מהביצועים אפשר היה להתרשם בהשקה; והיה ממה, ובתחום זה המצב טוב בהחלט. 

אודי Q4 e-tron - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אודי

יש מספיק כוח לעקוף במהירויות בין-עירונית חוקיות למדינת ישראל, בעיקר הודות לזמינות הכוח המעולה של המנוע החשמלי. לא חידשתי לכם בכללי ולכן אפרט – עד 60 קמ"ש התאוצה מרשימה מאוד; בין 60 ל-120 קמ"ש התאוצה היא אחלה; מ-120 קמ"ש זה רק בסדר. ככה זה ברכב שמשקלו 1965 ק"ג. המהירות המרבית מוגבלת ל-160 קמ"ש; באוטובאן הצביע לוח המחוונים על 163 קמ"ש, ווייז הסגיר והראה 160 קמ"ש בדיוק. 

נוחות הנסיעה, למרות המתלים המכוילים באופן נוקשה יחסית, טובה למדי. בכבישי גרמניה המשובחים היא הייתה כמעט על גבול המושלם, ובידוד רעשי הכביש היה מעולה. אבל בפתח תקוה, מה לעשות, זה עלול להיות טוב פחות.

אודי Q4 e-tron - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אודי

גם באודי Q4 e-טרון, כמו בשאר הדגמים המבוססים על רצפה MEB, מותקנים מאחור בלמי תוף ולא בלמי דיסק. לפי אודי הדבר אינו מהווה חיסרון עבור הלקוח כי אם ההפך מכך. תהליך הבלימה האופייני למכוניות חשמליות, המבוסס על בלימת מנוע מכסה, כך אודי, תשעים אחוזים מתהליך הבלימה. בשאר עשרת האחוזים הנדרשים מטפלים בלמי הדיסק מלפנים. לפי אודי, לבלמי תוף מאחור יש יתרונות תחזוקתיים וצרכניים בגלל שאלה אינם נפגעים מקורוזיה ועלות התחזוקה שלהם נמוכה יותר.

ארץ זבת חלב וגרמניה
ההתרשמות הראשונית מאודי Q4 e-טרון בהחלט חיובית – זהו רכב פנאי חשמלי שנראה טוב, מאובזר היטב, מרחב הפנים שלו נרחב והוא מעניק ביצועים טובים. העם היושב בגרמניה יכול לרכוש דגם זה כבר מיוני השנה, העם היושב בציון יצטרך להמתין לרבעון הראשון של 2022. אז נוכל לדווח לכם כל מה שתצטרכו לדעת, ואפילו עוד קצת. 

נכון לכתיבת שורות אלו, היבואן במשא ומתן עם היצרן במספר נושאים, כך שאין אפילו השערת מחיר. לפעמים ציפורים לוחשות לנו בעניינים אלה, לפעמים הן סתם מצייצות במקום יפהפה, כמו ליד אגם ציורי אי-שם בגרמניה. 

אודי Q4 e-tron - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אודי