סיטי טרנספורמר הציגה את הגרסה לייצור של הרכב החשמלי הייחודי שלה, וזו תושק בתערוכת מינכן עם פתיחתה ב-6 לספטמבר. הרעיון לייצור דגם זה עלה ב-2014 ואב הטיפוס המקורי הושלם ב-2017. 

סיטי טרנספורמר הוא אחד המיזמים שהוכרזו ב-2014 במסגרת אקומושן, המפגש לתחבורה חכמה – יצירת רכב חשמלי קטן בעל רוחב משתנה לתנועה ולחנייה יעילות יותר בעיר. המיזם הוצג על-ידי ד"ר אסף פורמוזה, המכהן כיום כמנכ"ל החברה, שבהנהלתה גם אודי מרידור סמנכ"ל תפעול ואסטרטגיה, ואייל קרמר מנהל העיצוב. פרופסור יוהאן טומפורדה, מי שהוביל בתחילת שנות התשעים את פרויקט סמארט במרצדס, היה ונותר אחד השותפים האסטרטגיים של החברה וסייע גם בתכנון הרכב. 

המסגרת, הרכב
הדגם, CT1, על-שם ראשי התיבות של החברה, מוגדר כ"קוודריסייקל" (Quadricycle), סוג רכב ארבעה-גלגלים לפי הגדרות הרכב האירופאיות. CT1 יוצע במסגרת הדרגה הכבדה יותר, L7e, המאפשרת נשיאת משקל עד 600 ק"ג. הרכב מוגבל בהספק ל-20 כ"ס ובמהירות ל-90 קמ"ש. לרכב כזה יש הקלות במיסוי ומחייב את הנוהג בו ברישיון נהיגה.

סיטי טרנספורמר בדרך לייצור
צילום: סיטי טרנספורמר

CT-1 מיועד כאמור להתמודד עם אתגרי התנועה והחניה באזורים צפופים, ולצורך זה מבוסס על פלטפורמה תחתונה ייחודית, שהמבנה שלה מאפשר את שינוי רוחבה; בשלב ראשון הדבר נעשה בלחיצת כפתור ובהמשך באופן אוטונומי.

בסיס הגלגלים של הרכב הוא 180 ס"מ, אורכו 249 ס"מ – במצבו הרגיל רוחבו 140 ס"מ ואותו ניתן ל"כווץ" ל-100 ס"מ לחנייה או לתמרון. צמצום רוחב הפלטפורמה התחתונה אינו משפיע על תא הנוסעים. 

במצב הרגיל מוגבל הרכב ל-90 קמ"ש, בעוד במצב הצר ל-45 קמ"ש. CT-1 הוא דגם חשמלי המצויד בסוללה של 16 קוט"ש, וטווח הנסיעה נע בין 120 ל-180 קמ"ש לפי השימוש במיזוג. תא הנוסעים מיועד לנהג מלפנים ולנוסע מבוגר או שני ילדים מאחור. ל-CT-1 נפח הטענה הנע בין 700 ל-1,000 ליטרים לפי השימוש, וניתן יהיה לדגם אותו לפי בקשות הלקוח. דגם זה יוצע בהמשך גם בגרסאות מסחריות. 

סיטי טרנספורמר בדרך לייצור
צילום: סיטי טרנספורמר

ייצור, זמינות
עם הצגת הרכב התייחס אסף פורמוזה לשילוב של חדשנות ישראלית עם הנדסה וייצור גרמניים. לדבריו, ניתן לחסוך עם רכב כזה כ-75% במקומות החניה העירוניים, ו-60% בעלויות התחזוקה. "יצרנו שיטת התניידות חדשה", אמר פורמוזה, "כזו המשלבת בין יתרונות הבטיחות והנוחות של מכונית, עם יתרונות החניה, התמרון והחיסכון של אופנוע".

פורמוזה אמר כי כבר בחודשים הקרובים ייוצרו מספר יחידות לצורך תקינה אירופאית, ויחידות כאלה יגיעו לארץ עוד השנה. רכבים אלה ייוצרו על-ידי רודינג אוטמוביל הגרמנית, אבל בהמשך יעבור הייצור למפעל אחר. המטרה היא לייצר את המכוניות באירופה בקצב של 15,000 כלים לשנה.

הדגם הסדרתי אמור להגיע לישראל ב-2023, ופורמוזה מבטיח הקצאת 2000 כלים בשנה הראשונה לשוק המקומי, למרות ששוק היעד העיקרי הוא אירופה. מנכ"ל סיטי טרנספורמר מעריך כי מחיר הרכב בארץ יהיה כ-45,000 שקלים ללא מיסוי. 

סיטי טרנספורמר בדרך לייצור
צילום: סיטי טרנספורמר