"טריומף". רק אזכור השם הזה גורם לאופנוענים לא מעטים, גם אם אינם רוכבים היום (או עשרות שנים) לפרץ נוסטלגיה, מלווה לעיתים בנחל דמעות: "כשהייתי צעיר היה לי כזה שש וחצי כוח!". אלה החבר'ה שעדיין קוראים לקסדה "כובע", כלומר מיעוטם בני 70, רובם בהחלט יותר. 

בשנות החמישים והשישים, הרוב המוחלט של האופנועים בישראל היה ממיטב התוצרת של האימפריה הבריטית — אנפילד, אריאל, טריומף, מצ'לס, נורטון, BSA. כמו האימפריה הבריטית גם הם שלטו בעולם, כמוה ושני עשורים מאוחר יותר גם הם התפוגגו. אפילו כתם שמן לא נשאר, גם הבדיחות על מערכת החשמל של לוקאס חסרות פאנץ' עכשווי — רק זיכרונות, התרפקות, חומר לטריוויה: מה ממוצע הניסיונות להתנעה מוצלחת במצ'לס G80? כמה זמן עובר עד שנשרפת נורה ראשית? (התשובה בדקות). 

טריומף, עלייתה
כולם נכחדו, שניים קמו לתחייה. השם נורטון נקנה על־ידי תאגיד הודי ענק, הושק מחדש ב־2008, מייצר בבריטניה שני דגמים, אחד מהם קומנדו בשתי גרסאות. השני הוא טריומף, שכמעט ולא היה מחוץ לעניינים (ראו בהמשך) — והוא גם מייצר מספר גדול של דגמים, גם, וזה חשוב, בבעלות בריטית עד היום.

טריומף נוסדה בבריטניה ב־1886 על־ידי מהגר מגרמניה, זיגפריד בטמאן (Bettmann) ועסקה באופניים. ב־1902, וכמו עוד יצרני אופניים, הוסיף להם בטמן מנוע, ויצר את אחת מחברות  האופנועים הראשונות בעולם, בהמשך גם לאחד היצרנים הגדולים בעולם בכלל. 

רכיבה ראשונה על דגמי טריומף החדשים - ניצחון ההמשכיות
צילום: יצרן, חברים של קושמרו

טריומף –  החל מ־1923 ועד 1984 –  ייצרה גם מכוניות, ובין הדגמים הנחשבים לפני מלחמת העולם ה־2 היו גלוריה, דולומיט ו־1800 הפתוחות, ולאחריה הראלד, ספיטפייר, דגמי הספורט הפתוחים, מ־TR2 ועד TR7. 

בסוף שנות החמישים יוצר טייגר T110 שכונה גם "בונוויל הספורטיבי", ואת שיאי ההצלחה שלו ראו גם במילווקי, בהארלי דיווידסון, מה שהביא לייצורו של הדגם ספורטסטר. האופנועים של טריומף השתתפו במרוצי סיבולת וגם ב־GP, אפילו החזיקו עם ת'נדרבירד טווין 650 סמ"ק (זה עם ה"שש וחצי כח") בשיא העולם במהירות. מרלון ברנדו הגדול רכב על אחד בסרט "הפרא" (1953), סטיב מקווין רכב בסרט "הבריחה הגדולה" על טייגר TR7 שנחשב בימים ההם לדגם דו־שימושי. בעוד מספר חודשים תוכלו לצפות בג'יימס דניאל קרייג בונד רוכב על סקרמבלר 1200 של המותג הבריטי הגאה. 

ויש עוד. ב־1966 באגם המלח של בונוויל נקבע שיא מהירות של 395 קמ"ש(!) עם כלי שהשתמש בשני מנועי טווין. בונוויל התחרה במירוץ של האי מאן וסיים אותו במהירות ממוצעת, ומפחידה למדי, של 160 קמ"ש. ולקינוח, איבל קניבל קפץ עם T120 מעל מלון סיזר פאלאס בלאס ווגאס. 

התפוגגות ולידה מחדש
ואז, כבאבחת קטאנה, חרבו של הסמוראי, הכל נגמר. שנות השבעים הביאו עימם גם כלים יפנים, ואלה הפגינו כי ניתן לייצר אופנוע שלא צריך לחזק את הברגים שלו דרך קבע, כזה שניתן להניעו בבוקר בלי שהרוכב ילחש לו לפני כן דברי אהבה. פרט לאמינות הלקויה, הבריטים קצת נתקעו בפיתוח; כך למשל, הדגם החשוב של טריומף, ספיד טווין 500, התבסס עד יומו האחרון בתחילת האייטיז על האופנוע שיצא ב־1937. ובכלל, האופנוע היפני הלך עם הרוכב, הבריטי אמר לו איך הוא צריך להתאים את עצמו לאופנוע. התוצאה: תוך עשור תעשיית האופנועים הבריטית קרסה. הניסיונות לתקן ברגע האחרון כשלו, ועשו את השקיעה עצובה עוד יותר, כמו הניסיון של טריומף להגיב להונדה CB750 ולקאוואסאקי מאך 3; טריומף פשטה רגל ב־1983.

רכיבה ראשונה על דגמי טריומף החדשים - ניצחון ההמשכיות
צילום: יצרן, חברים של קושמרו

ובאותה שנה קמה מחדש. ג'ון בלייר, יזם ואיש חזון, קנה את החברה ובנה אותה מראשית, עקב בצד אגודל. מהנדסים נשלחו ליפן ללמוד איך עושים את זה נכון, אך בלייר בנה כך שהאופי, המורשת והתכנון נותרו בריטיים. דגל היוניון ג'ק משולב בלוגו, אבל הייצור נעשה בתאילנד. בכל אופן, אחרי רכיבה על חמישה כלים, אי־אפשר היה לנחש זאת, משום שמדובר באופנועים ברמת גימור ואיכות גבוהה.

דיבורים על יבוא טריומף המחודש נשמעו בזירה הדו־גלגלית בישראל עוד בשנות התשעים, וכעת נעשה מהלך רב־משמעות; אלבר, הידועה בתחום ציי הרכב, עוסקת ביבוא מקביל ומשווקת גם את הארלי דייוידסון, מייבאת מאביב 2021 את אופנועי טריומף. אלבר מעניקה לדגמים אלה אחריות לשנתיים וללא הגבלת ק"מ.

סקירה קצרה בקצרה
טריומף מייצרת כיום שבעה דגמים ומפיקה מהם כמעט שלושים גרסאות, כולם ללא יוצא מהכלל אופנועים (ולא קטנועים), כמעט בכל הז'אנרים בתחום; טריומף זכתה להכרה משמעותית מאוד כאשר מנוע הטריפל 765 סמ"ק שלה היה ב־2019 למנוע הרשמי של כל הכלים המתחרים במוטו2; ממש לאחרונה נודע כי טריומף נכנסת לתחומי המוטוקרוס והאנדורו, ועושה זאת בליווי של שני רוכבי ענק — ריקי קרמייקל, איוון סרוונטס. 

רכיבה ראשונה על דגמי טריומף החדשים - ניצחון ההמשכיות
צילום: יצרן, חברים של קושמרו

טריומף החדשה היא המשכה הישיר של חברה שהחלה לייצר אופנועים לפני כמעט 120 שנים, והמורשת שלה מפוארת. כל פעם שהנעתי את אחד מהדגמים עליהם רכבתי, נדמה היה כי הוא מקבל אותי ב'גוד מורנינג סיר' או ב'גוד אפטרנון מיסטר' ובמבטא בריטי בהחלט נאות. המותג ותיק, אבל הדגמים ממש חדשים, והיה מסקרן לרכב עליהם לא רק בגלל זה, אלא גם בגלל שטריומף עושה דברים קצת אחרת.

קסטום. בונביל בובר Bonneville Bobber
כנהוג בז'אנר — הוא קודם כל נראה מגניב, סוג של כלי, שעם תנוחת הישיבה של ידיים ורגליים קדימה, ישר מלביש על הפרצוף סוג של 'קול מאדר פאקר'. 'בובר' הוא בדרך כלל כלי שבו מאריכים את המזלג הקדמי, מקצרים את הזנב ומשאירים מושב אחד. לבובר הזה מנוע טווין שגם מסדר תאוצה נפלאה שבועטת קדימה גם מייצר צליל בריטון נעים. מפתיע עד כמה הוא נוח לרכיבה בעיר — נמוך, משתלב בקלות בפקקים וארוך פחות ממה שנדמה. הוא נוח — יחסית, יחסית — גם באוטוסטרדה, ויש הטוענים כי הוא יודע לשייט ב־140 קמ"ש בלי בעיה. זה כלי של אווירה ושל תחושות המפתיע בשימושיות שלו — רק נסו להימנע מכבישים משובשים שפחות חביבים על המתלים שלו.

מנוע 1200 סמ"ק, 2 ציל' במקביל הספק/סל"ד 77 כ"ס/6100 מומנט/סל"ד 10.6 קג"מ/4000 משקל (רטוב) 251 ק"ג מחיר 119,400 שקלים

רכיבה ראשונה על דגמי טריומף החדשים - ניצחון ההמשכיות
צילום: יצרן, חברים של קושמרו

קפה רייסר. ת'רקסטון 1200 RS Thruxton 1200 RS 
נושא שם מהעבר, מגיע מהמקום שבו המציאו את הנישה הזו. האופנוע נראה כאילו ושלפו אותו ממירוצי אופנועים של סופישבוע בפיפטיז. הוא דק גזרה בצורה יוצאת דופן עד כדי כך, שכאשר מצמידים את הברכיים למכל הן יכולות לגעת זו. בתחושה, לפחות. יש לו כידון נמוך, מראות בקצות הכידון, נראים עליו כמו איזה מייק היילווד, ורק חסר מעיל עור משויף, מוסטאש דקיק, ברילנטין בשיער. לת'רקסטון מנוע הטווין 1200 סמ"ק המכוון כאן פשוט מעולה — הרבה בשר למטה, אבל אוהב גם לעלות למעלה, הוא קליל מאוד לתנועה, וכל כולו פאן טהור. למעשה, זה אחד האופנועים הכי מפתיעים ומגניבים שרכבתי עליהם לאחרונה. 

בצבע שחור ועם מתלים מוזהבים הוא מסובב ראשים, אבל חוץ מלהיות יפה הוא אחד שגם יודע לתת עבודה, ובכבישים מפותלים ישמוט לסתות של רוכבים על כלים "מודרניים". יציאה מגניבה במיוחד של טריומף, אופנוע פצצה.

מנוע 1200 סמ"ק, 2 ציל' במקביל הספק/סל"ד 97 כ"ס/6750 מומנט/סל"ד 11.4 קג"מ/4950 משקל (יבש) 206 ק"ג מחיר 129,400 שקלים

 תיור. רוקט 3 Rocket 3
יש לא מעט דברים שהם הכי בעולם, אבל הרבה מאלה שנמכרים, גם מחירם כזה. רוקט 3 הוא כזה (הכי בעולם) אך מחירו קצת פחות — זה האופנוע עם המנוע הגדול ביותר בייצור סדרתי. נפח של 2458 סמ"ק ב־3 צילינדרים, רוחב הכידון 90 ס"מ, רוחב הגלגל האחורי 240 מ"מ, ומכל הדלק נראה מזווית המבט של הרוכב כמו משטח של טניס שולחן. זה אופנוע יפיפה, יצירת אומנות מוטורית המסובבת ראשים בכל מקום. זו מכונה של תחושות — הוויברוץ שמנפק המנוע הענק הזה, צליל הבס הכה נוכח שהוא מייצר, ובעיקר המומנט הכביר שכאילו זמין בכל סל"ד והכוח המאפשר, כך נראה, לגרור יכטה מאחור. הוא אמנם כבד למדי, אבל די נחמד להתנהל איתו ברגוע באיזה כביש מפותל, או להגיע בקסדת חצי לבית הקפה החביב עליכם. גם כאן אפשר להשתעשע באינספור אופציות, ובגרסת GT כידון משוך לאחור, רגליות מונחות לפנים, משענת למורכבת. אל תחפשו היגיון צרכני בקרוזר הזה, אבל זה מספק כיף בטונות. ובסמ"קים.

מנוע 2458 סמ"ק, 3 ציל' במקביל הספק/סל"ד 165 כ"ס/6000 מומנט/סל"ד 22.5 קג"מ/4000 משקל (יבש) 294 ק"ג מחיר 225,000 שקלים [ומעלה]

רכיבה ראשונה על דגמי טריומף החדשים - ניצחון ההמשכיות
צילום: יצרן, חברים של קושמרו

אדוונצ'ר גדול. טייגר 1200 Tiger 1200  
עוד שם עבר, כיום מכהן באגף ההרפתקאות. זה הדגם היחיד בקטגוריה עם מנוע טריפל, ומוצע בגרסת 'אלפין' לתיור, 'דזרט' המתאימה קצת יותר לשטח. כמו אחיו הקטן והצמוד, גם דגם זה נראה במבט מהצד דומה מאוד לזה המקביל של ב.מ.וו, בעיקר המקור המזוהה כל כך עם הכלים הבווארים. לטייגר בקרת זינוק בעלייה באתרים דלי־אחיזה, משקף מתכוונן חשמלית, 6 מצבי רכיבה, בקרת שיוט, מפתח חכם, מתלים חצי־אקטיביים — ובעיקר מנוע המספק 141 כ"ס, מה שממצב אותו איפשהו באמצע בין האטרף של דוקאטי מולטיסטרדה וק.ט.מ 1290 אדוונצ'ר לבין ב.מ.וו GS1250, ונדמה שאופיו קרוב יותר לזה האחרון. זה אופנוע תיור מעולה, לא זול, שנכנס לתחרות קשה בשוק עם מתחרים מנוסים.

מנוע 1215 סמ"ק, 3 ציל' במקביל הספק/סל"ד 141 כ"ס/9350 מומנט/סל"ד 12.4 קג"מ/7600 משקל (יבש) 246 ק"ג מחיר 169,000 שקלים [ומעלה]

אדוונצ'ר בינוני. טייגר 900 Tiger 900 
גם לאופנוע הרפתקאות זה מנוע טריפל, וזה כלי שהרוכב מתחבר אליו באופן מיידי; זה אינו איזה כלי איטלקי/אוסטרי אגרסיבי, גם לא יפני/גרמני שעלול להיות משמים לעיתים. הטייגר פועל באופן מאוד עגול, נעים וזורם. המנוע הוא פנינה של ממש. ניתן לחיות איתו בנועם — אבל גם להתגרזן כשרוצים. לאופנוע 6 מצבי רכיבה, ועם צמיגי "21 מלפנים הוא מעניק תחושה מצוינת ביחס לממדיו, מאפשר רכיבה נוחה מאוד בעמידה. ה־900 מוצע בגרסאות 'GT' ו'ראלי', ולכל אחת שתי רמות גימור. זהו כלי מצוין בקטגוריה פופולרית והוא יכול בקלות להתחרות ראש בראש מול החברים הוותיקים יותר בסגמנט.

מנוע 888 סמ"ק, 3 ציל' במקביל הספק/סל"ד 94 כ"ס/8750 מומנט/סל"ד 8.8 קג"מ/7250 משקל (יבש) 201 ק"ג מחיר 109,700 שקלים [ומעלה]

עירום. סטריט טריפל R/RS Street Triple R/RS
זהו נייקד עצבני שעושה שימוש בדיוק באותו מנוע טריפל בו משתמשים רוכבי מוטו2, עם שינויים מתבקשים: קצת פחות הספק (121 כ"ס במקום 140 כ"ס), קצת יותר מומנט ואמינות. במפרט של גרסת RS מתלי אהלינס מלפנים, שואה מתכוונן מאחור, מושב יחיד ועוד תופינים. המנוע משובח, המומנט טוב והוא אוהב לעלות מהר בסל"ד עם צליל נבחני. יש לו חזית של זבוב עצבני ומשקל קליל, והוא זריז מאוד בעיקולים. הסטריט הוא כלי שמח שיודע להתנהל ברוגע כשצריך, אבל משדר תמיד כי מה שהוא באמת רוצה זה כמה הקפות מסלול.

מנוע 765 סמ"ק, 3 ציל' במקביל הספק/סל"ד 121/116 כ"ס/11,750 מומנט/סל"ד 8 קג"מ/8350 משקל (יבש) 166 ק"ג מחיר 89,740 שקלים 

רכיבה ראשונה על דגמי טריומף החדשים - ניצחון ההמשכיות
צילום: יצרן, חברים של קושמרו

רטרו. בונוויל ספידמסטר Bonneville Speedmaster
רטרו הנראים כמו הדגמים המקורים ומשתמשים כולם במנוע הטווין הגדול — סטריט טווין, סטריט סקרמבלר, בונוויל T100. אלה כלים שהמכלולים המודרניים שזלגו אליהם מוסתרים היטב — כך משטח פלסטיק שנראה כמו מאייד, אך מכסה למעשה את מערכת הזרקת הדלק, או הכיסוי למצבר שנראה כאילו ונלקח ממחסן חלפים במוסך לונדוני לפני שישים שנים. עם זאת, הדגם הזה מצויד בכל פלאי הטכנולוגיה, כולל ABS, בקרת משיכה ומצערת חשמלית. למרות שמו, הוא לא ממש המאסטר של הספיד, אבל הוא כן מעניק אותה חוויה מפעם של רכיבה רגועה, שאם מגזימים בה מוצאים מהר מאוד כי הגשש משתייף באספלט. לחובבי הז'אנר הנוסטלגי.

מנוע 1200 סמ"ק, 2 ציל' במקביל הספק/סל"ד 77 כ"ס/6100 מומנט/סל"ד 10.6 קג"מ/4000 משקל (רטוב) 263 ק"ג מחיר 120,000 שקלים

רכיבה ראשונה על דגמי טריומף החדשים - ניצחון ההמשכיות
צילום: יצרן, חברים של קושמרו

טריומף טריידנט – אופנוע קלשון
לאל הים היווני פוסידון שהיה גם אל הים הרומי נפטון, היה כלי נשק עם שלוש שיניים, שמקורו בצלצל לדגים. שמו של זה באנגלית היה לטריידנט, שזה גם שמו של הדגם הזה של טריומף, שלמנוע שלו יש, ובכן, שלושה צילינדרים.

טריידנט 660 נראה צנוע למראה בעיקר בגרסה הכהה, וזו הלבנה נאה יותר. הוא קטן ממדים, ובעיר הוא מקנה את התחושה שמעניק קטנוע. אבל, כאשר יוצאים אל הכביש המפותל, הוא קל אפילו מנתון משקלו הנמוך, הוא צר מאוד והברכיים כאילו נוגעות זו בזו. הכלי דוחף את הרוכב קדימה עם מנוע שהוא פנינה אמיתית. זהו אופנוע שמח עם מומנט טוב שאוהב לחיות בתחום הפעילות הגבוה של המנוע, זה שנמצא מעל 7000 סל"ד. 

באופן מפתיע הוא גם יעיל מאוד באוטוסטראדה, למרות שמהיותו אופנוע עירום הוא חסר מיגון רוח.

דגם זה הוא עוד אחת מהיציאות המוצלחות של טריומף. לכאורה, זה "אופנוע תקציב", אבל הוא מספק כיף טהור, והוא אחת הקניות היותר משתלמות בהיצע, בעיקר במחירו העכשווי.

טריומף טריידנט
מנוע 3 ציל', שורה, 660 סמ"ק הספק/סל"ד 80 כ"ס/10,250 סל"ד מומנט/סל"ד 6.5 קג"מ/6,250 סל"ד העברה, תיבה שרשרת, 6 היל' שלדה פלדה בסיס גלגלים 140.1 ס"מ מתלה קדמי מזלג הפוך, שוואה, 41 מ"מ מתלה אחורי בולם יחיד, שוואה בלם קדמי ניסין, 2 דיסקים, 310 מ"מ, 2 בוכנות לקליפר בלם אחורי דיסק 255 מ"מ, 1 בוכנה לקליפר צמיג קדמי 120/70-17 צמיג אחורי 180/55-17 גובה מושב 80.5 ס"מ מיכל דלק 14 ליטר משקל רטוב 189 ק"ג מחיר 75,000 שקלים (מבצע: 62,000 שקלים)