העניין הזה עם טרקטורונים שיש להם שני מושבים התחיל עם סידור כמו באופנוע. כנראה גם בגלל שחלוצי הז'אנר החדש הזה היו יצרני אופנועים, הונדה למשל, גם סוזוקי (שנות השבעים/שמונים). 

בגלל שני כלים, לא הוד לו ולא אדרנלין להם, סקרמבלר של פולריס (1985), מיול של קאוואסאקי (1989), עלתה תובנה כבירה: מושב שבו הרוכב והנוסע יושבים זה בצדו של זה הרבה יותר מוצלח לנסיעות בשניים בשטח. וכך נוסדו טרקטורוני Side־By־Side, ובר"ת SBS; ובעברית: צד־לצד, ובר"ת צל"צ.

עלייתם של הצל"צים
ואם שני מושבים אז אפשר גם ארבעה (וגם שישה). קאן־אם, שהיא חברת בת של הענק הקנדי בומברדיה, שייצרה גם כלים לשלג בגדלים שונים – מכבד ועד לשימוש אישי – משווקת מזה שנים צל"צים. חלקם ספורטיביים ברמות שונות של הספק, גם כביר מאוד (מבריק), יש כאלה לעבודה (טראקסטר) – ויש כאלה שממוקדים יותר לטיול: קומנדר. אותו קומנדר מוצע בגרסת ארבעה מושבים (MAX, בה פגשנו) ובגרסה לשניים (מאוחר יותר).    

קאן-אם קומנדר 2022 - השקה מקומית
צילום: אסף רחמים

מנוע הקומנדר, כמקובל בקאן־אם, מותקן מאחור. מדובר במנוע בנפח 967 סמ"ק, V־טווין מקורר נוזל של רוטקס, וזה מייצר 100 כ"ס; קאן אם לא פרסמה נתונים נוספים (סל"ד, מומנט). התיבה היא רציפה שיש לה קירור משופר, וההנעה לגלגלים האחוריים (4x2) עם אופציה לשילוב רגיל (4x4 High) ושילוב ביחס העברה קצר (4x4 Low). הדיפרנציאל האחורי ניתן לנעילה בלחיצת כפתור, הדיפרנציאל הקדמי מוגבל החלקה מסוג ויסקוזי. לקומנדר מצב נהיגה 'רגיל' ומצב 'ספורט'; באחרון תגובת מצערת חדה יותר. 

קומנדר משווק בארץ ברמת אבזור אחת, XT. מה שמציין אותה במיוחד הוא הפגוש הקדמי והמסיבי הכולל כננת של ווארן (Warn) עם כושר גרירה של 2040 ק"ג (4,500 ליברות) קאן־אם מציעה מעל 150 אביזרים לקומנדר, ואלה כוללים, בין השאר, גגון, צידנית ייעודית, דלתות מלאות. הקומנדר אינו מורשה לנסיעה בכביש, מה שמחייב ניוד על נגרר. המחיר של קומנדר הוא 154,000 שקלים. 

מה השתנה? הכל
עופר אבניר, יבואנית קאן־אם, ערכה השקה לדור השני של דגם זה במדבר יהודה, ובין מנזר מרסבא לחניון מרכבות, התרשמנו גם מכישורי הטיול שלו ויכולות העבירות שהפגין. 

קאן-אם קומנדר 2022 - השקה מקומית
צילום: אסף רחמים

לפי קאן־אם, פרט לשמו של הקומנדר, לא נשאר דבר אחד משותף בין הדגם החדש לבין קודמו שהוצג לפני עשר שנים. אנשי היבואן ציינו כי החלק הקדמי קוצר לטובת ראות טובה יותר, בידוד רעשי המנוע שופר והארגז האחורי כולל אפשרות להרמה הידראולית לטובת פריקה נוחה של המטען, לשיפור איכות הנסיעה והבטיחות, צויד הכלי הקומנדר בפנסי לד קדמיים ואחוריים. 

הכנות לקראת תנועה
הכניסה לקומנדר נוחה. הדלתות גדולות וכוללות גומיות אטימה לאבק. בהשוואה למבריק, המרווח הפנימי בקומנדר נדיב. גלגל ההגה מתכוונן למעלה ולמטה, המושבים הקדמיים נעים קדימה ואחורה אך משענת הגב אינה מתכווננת. הפקדים השונים ובורר ההילוכים נוחים לגישה. מאחור, זוג המושבים מוגבה, ודבר זה מעניק שדה ראייה משופר לנוסעים שמצטרפים לטיול ו/או להרפתקה. מרווח הרגליים טוב גם הוא. 

מאחורי המושבים האחוריים מותקן ארגז שממדיו נדיבים – אורכו 115 ס"מ, רוחבו 75 ס"מ ועומקו 27 ס"מ – וזה מסוגל להכיל ציוד רב. האבזור הפנימי, כמקובל בכלים כאלה, הינו פונקציונאלי ולא מעבר לכך. בקומנדר לוח מחוונים מוקרן בגודל "7.6, הכולל מידע על מהירות, סל"ד, מרחק נסיעה ועוד שלל מדדים שונים. בין הפריטים השימושיים, מספר מחזיקי כוסות/בקבוקים, 2 תאי כפפות, שקע 12 וולט. 

קאן-אם קומנדר 2022 - השקה מקומית
צילום: אסף רחמים

אנחנו על החום
אנו בצפון מדבר יהודה, מזג האוויר מצוין והמסלול שאנו אמורים לעבור במהלך ההשקה הוא מדברי ברובו: טיפוס להר מונטר; נסיעה ממנו לתצפית על מנזר מרסבא; ממנו במצוק ההעתקים למצפה נחליאל; משם לתצפית על מנזר סנט ג'ורג' ולביקור בעין פרת. לא מעט קילומטרים מאובקים, חלקם עם אתגרי עבירות.

אנו מתניעים בלחיצת כפתור, המנוע רועש כמקובל בכלים כאלה, וככל שהקצב יעלה כך היכולת לנהל שיחה בין הנוסעים תרד – או שאלה יצטרכו להעלות את קולם. שילוב ההילוכים מתבצע באמצעות ידית המחייבת הפעלת לחץ פיזי מתון, ואנו מתחילים להתגלגל. המנוע מייצר כח מספק בהחלט, האצות הביניים טובות, ניתן ליצור בקלות קצב מהיר בשטח, ובשבילים כבושים להגיע לכ־100 קמ"ש. למרות ההספק וגם עם היעדרן של בקרות אחיזה אשר אינן מותקנות בקומנדר, לא מדובר במכונת אדרנלין המסוגלת לספק החלקות זנב חינניות כפי שחווינו במאבריק טורבו. 

קאן-אם קומנדר 2022 - השקה מקומית
צילום: אסף רחמים

בשטחים טכניים הקומנדר הפגין עבירות טובה. הגלגלים הקדמיים מורכבים ממש בקדמת הכלי, כך שזווית הגישה טובה מאוד, הצמיגים בקוטר "28, מרווח הגחון 33 ס"מ, ומהלכי המתלים מלפנים ומאחור הם 38 ס"מ. ממושב הנהג  ניתן לראות את הקצה החיצוני של הגלגלים הקדמיים ואת מיקומם, מה שמאפשר תנועה מבוקרת במקומות מאתגרים. עקב אכילס של גרסת הארבעה מושבים הוא מרווח סרנים ארוך במיוחד של 306 סנטימטרים שמסוגל לגרום, בתוואי שטח מסוימים, לקשיי עבירות. לקומנדר מיגון תחתון מלא ולכן החשש לנזק במקרים אלו הוא מזערי. בשבילים משובשים פעולת המתלים טובה, אך הקומנדר אינו "מגהץ" את השטח כפי שמצליח לעשות מבריק שיש לו מהלך מתלה נדיב יותר (15-20 ס"מ יותר). תגבור ההגה חשמלי והוא משתנה בהתאם למהירות הנסיעה. בעליות ובירידות תלולות נעלנו את הדיפרנציאל האחורי ושילבנו ל־4x4 Low, ומצב זה סייע לצלוח אותן ללא קושי מיוחד.

קאן-אם קומנדר 2022 - השקה מקומית
צילום: אסף רחמים

לאחר מספר שעות בשטח, עולה כי הנהיגה בקומנדר נוחה, אינטואיטיבית ואינה מצריכה מיומנות מיוחדת, גם בתוואי מאתגר. כאן נציין כי הבלמים חסרי היזון חוזר ובעיקר הצריכו לחיצה חזקה באופן יחסי על מנת להגיעה לעצירה ראויה. 

שני משפטים לארבעה נוסעים
הקומנדר משלב בין יכולת טובה בשטח, ביצועים ראויים, נהיגה קלה, שימושיות, כושר העמסה – ומעל לכל  מקום לארבעה. מחירו של הכלי הזה, 154,000 שקלים, אינו זול, אך הוא מאפשר למשפחה להגיע למקומות נידחים בשטח, לחוות הרפתקאות, ולעשות זאת בכלי ייעודי שנוצר לכך.

קאן-אם קומנדר 2022 - השקה מקומית
צילום: אסף רחמים 

קאן אם קומנדר מקס XT / מפרט
מנוע רוטקס, תצורת V עם 2 ציל', 976 סמ"ק; קירור נוזל הספק/סל"ד 100 כ"ס/– סל"ד מומנט/סל"ד –קג"מ/–סל"ד תמסורת רציפה, 2 יחסי העברה, נעילת דיפרנציאל, 4x2, 4x4 שלדה פרופיל מתלה קדמי עצמות עצה כפולות, מהלך 38.1 ס"מ מתלה אחורי זרועות עוקבות, מהלך 38.1 ס"מ בלם קדמי דיסקים, 22 ס"מ בלם אחורי דיסקים, 22 ס"מ צמיג קדמי 28/9-14  צמיג אחורי 2811-17 בסיס גלגלים 306.3 ס"מ ממדים אxרxג 405x163x188 ס"מ מרווח גחון 33 ס"מ מס' מקומות 4 משקל נשיאה 272 ק"ג כושר גרירה 2040 ק"ג מיכל דלק 38 ליטר משקל יבש 875 ק"ג מחיר 154,000 שקלים