ריץ' שיר (Rich Scheer) הוא מהאנשים העומדים מאחורי החייאת השם הכה־טעון בהקשרים כל־כך אחרים — האמר. שיר עמד בראש צוות העיצוב של האמר החדש — שהוצג כטנדר ולאחר מכן כרכב פנאי/שטח — כחלק מתפקידו כאחראי על העיצוב בחטיבת GMC של ג'נרל מוטורס. 

אליק פרומצ'נקו ואני פוגשים בו בזום, ושיר מחבר את כולנו דרך מכוניות הספורט שהוא אוהב. "יש לי קמארו 1971. כאן בארצות הברית אנחנו עושים שיפורים רבים. מחליפים המון מרכיבים ושמים למשל מנוע חדש של קורבט, וזה פרויקט בלתי נגמר. אני מתגעגע לתערוכות הרכב ובייחוד לתערוכות הקלאסיות. 

"מאז אמצע שנות התשעים אני במשפחת GM. הייתה לי ההזדמנות לעבוד על קורבט וקמארו העכשוויות, גם להיות בברזיל וקוריאה. אני זוכר שהנציגים מישראל באו לראות בזמנו את סוניק וספארק".

עלייתו, נפילתו וחשמולו 
סיפור לידתו של האמר כמותג ורכב אזרחי בהחלט לא שגרתי. הרכב שתוכנן עבור צבא ארצות הברית והתגייס ב־1983, זכה לפרסום רב ולזמן מסך גדול ב'סופה במדבר', מלחמת המפרץ ב־1991. הניצחון המרשים השלים יחסי ציבור מעולים, והיצרן AM ג'נרל יכול היה לממש רעיון ישן: לשווק גרסה אזרחית של הרכב ב־1992. הסיפור הוא שארנולד שוורצנגר, קודם שרירן נערץ ואז שחקן קולנוע מצליח, ולפני תחילת כהונתו כמושל קליפורניה (1993), ראה שיירה צבאית, אמר "אני רוצה כזה", אמרו שאין, התעקש, ייצרו עבורו מהדורה מיוחדת. 

מאחורי הענק הלוחש / ראיון עם ראש צוות העיצוב של ההאמר החשמלי
צילום: AM General

שם הדגם, שראשי התיבות שלו HMMWV — High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle; רכב גלגלי רב־תכליתי בעל ניידוּת גבוהה — נהגה כ־HUMVEE, והגרסה האזרחית נקראה האמר (Hummer).

ב־1999 קנתה ג'נרל מוטורס את השם והפכה אותו למותג בארסנל שלה. הדגם האזרחי המקורי נקרא H1, ובהמשך היה H2 (מבוסס שלדת אסקלייד/יוקון של ג'נרל מוטורס, יוצר על־ידי AM ג'נרל) ו־H3 (שלדת שברולט קולורדו וקטן משמעותית). ב־2009 — לאחר זינוק במחירי הנפט, בעקבות המשבר הכלכלי של 2008 ופשיטת הרגל של ג'נרל מוטורס הוחלט על ביטול המותג. 

מאחורי הענק הלוחש / ראיון עם ראש צוות העיצוב של ההאמר החשמלי
צילום: האמר

וכך, מותג האמר הגיע לסוף דרכו, אך לא השם כדגם נפרד — ומאוד מתקדם. ב־2019 החלו אנשי ג'נרל מוטורס לשגר רמזים על קאמבק, ובתחילת 2020 הוצג במסגרת GMC האמר EV — טנדר חשמלי עתיר יכולות, כולל הספק של 1015 כ"ס ומומנט בן 158.9 קג"מ(!!!). הטנדר ישווק באופן סדיר בסוף 2022, ושנה לאחר מכן יחל שיווק רכב הפנאי/שטח הדומה מאוד שכבר הוצג ב־2021. 

כמעצב, אתה יכול להסביר מה עושה את האמר לרכב כל כך אייקוני? 
"זה פשוט רכב שהוא 'גדול מהחיים'. הוא תמיד היה קיצוני, מלא אישיות, מיועד לשטח קיצוני — וגם הרכב החשמלי יהיה כזה. הוא עושה דברים שטנדר רגיל לא יכול לעשות. היכולות הקיצוניות שאפיינו את האמר נמצאות גם כאן, בדגם החשמלי. וכיף לנהוג בו בכביש ובשטח. זה צעצוע גדול לאנשים גדולים". 

האם אתה זוכר מתי הייתה הפעם הראשונה שראית האמר? 
"H1 היו מאוד 'קול' מיד אחרי 'סופה במדבר'; זה היה ארנולד שוורצנגר של עולם הרכב. כאשר H2 יצא לשוק הייתי מהראשונים עם רכב כזה. שלי היה צהוב ובכל מקום שהגעתי אליו אנשים פשוט השתגעו. הגעתי עם הרכב למלון בניו יורק בכריסטמס, ואנשיו כל כך התלהבו עד שאמרו 'נחנה לך את הרכב הזה בחינם'. שאלתי 'איפה ייכנס?', והם שמו אותו בחזית המלון, על המדרכה. אהבתי אותו כי הוא היה מאוד קיצוני". 

מאחורי הענק הלוחש / ראיון עם ראש צוות העיצוב של ההאמר החשמלי
צילום: האמר

מה היה האתגר הגדול כשבאים לעצב דגם חדש של האמר?
"כשהתחלנו במסע היה לנו ברור שאנחנו רוצים להיות יותר עתידניים וטכנולוגיים מהדגמים שהכרתם. לקחנו קצת רמזים מההאמר של פעם. הצמיגים הגדולים, המופע המופגן של רכב שטח. אבל מבחינת עיצוב מאוד רצינו לנתק אותו משורשיו הצבאיים ולזוז איתו קדימה. זו הייתה משימה קשה מאוד להעביר אותו לעידן חדש. מהר מאוד הבנו שחשמול יביא לנו אפשרויות חדשות. 

"מצד שני, אם זה היה שונה מדי, אנשים היו מנידים בראשם ושואלים 'מה הקשר'. אז צריך סוג מסוים של קשר, גם בגלל הרצון להיות מחובר לעבר. השמשה הזקופה, והדופן הישרה הם דברים שמאוד מחוברים להאמר.

"בסביבת הנהג רצינו לשנות הכל. ההאמר של פעם היה מאוד בסיסי, ואנחנו רוצים כאן טכנולוגיה מתקדמת, צגים גדולים וחומרים איכותיים. טכנולוגיה לא הייתה חלק מהמותג בעבר ואנחנו רוצים אותה עכשיו. גם התאורה החיצונית שפשוט בולטת מפתיעה את מי שרואה אותו. בסופו של דבר אנחנו רוצים לקחת את האמר לעתיד חדש".

מאחורי הענק הלוחש / ראיון עם ראש צוות העיצוב של ההאמר החשמלי
צילום: האמר

אז מה בעצם עושה רכב להאמר בתחום העיצוב? 
"ראשית, הפרופורציות צריכות להיות נכונות וכמובן מידות הגלגלים, זוויות הגישה והנטישה והתאורה. אני חושב שהגדרנו מחדש את החזית של האמר, ואילו השמשה האנכית והגודל של דופן הרכב מייצגים אותו היטב, ואני חושב שכולם יזהו אותו גם מרחוק. מצד שני את הפנים של הרכב יצרנו מחדש, לא לקחנו דבר מהעבר". 

האם יש פרט ברכב שגורם לך להיות גאה בו? 
"בארבעת החודשים האחרונים אני נוהג באחד מאבות הטיפוס ואני מאוד אוהב אותו. זה מוזר; בסדנת העיצוב אתה חולם על נהיגה בו וחושב מה תאהב. וכעת, כאשר אני נוהג בו באריזונה, אני מגלה פרטים חדשים. היה קשה לדמיין איך זה יהיה לנהוג בו כשעבדנו על העיצוב, וכאן במישיגן לא הורדתי את הגג בגלל שכל כך קר. אבל כשפתחתי אותו נכנס הרבה אור פנימה והעניק לרכב אווריריות. וכמובן שאני מאוד אוהב גם לראות איך הלקוחות מופתעים". 

האם הופתעת מהבאז שנוצר סביב הרכב מאז הצגת דגם התצוגה? 
"לא באמת. זהו אחד מהמותגים של אהבה או שנאה, מותג שתמיד מעורר אמוציות. ההפתעה היא שרכב כה גדול יכול להיות חשמלי. זהו רכב שאנשים מגיבים אליו, וכעת כשאני נוהג בו אני מרגיש כמו בקונצרט רוק". 

מאחורי הענק הלוחש / ראיון עם ראש צוות העיצוב של ההאמר החשמלי
צילום: האמר

האם כנער חלמת להפוך למעצב רכב? 
"זה בהחלט היה חלום עבורי. גדלתי בניו ג'רזי. אבי אהב מכוניות וכשאביך אוהב מכוניות אז גם אתה אוהב. היינו משפחה של שברולט. היו לנו שבל וקמארו SS, היו לנו טנדרים. שיפצנו מכוניות. המכונית הראשונה שלי הייתה אימפלה 64' שקיבלתי מסבי. גדלתי עם אהבה למכוניות, ביחוד לשברולט, וכשהלכתי לקולג' הבנתי שאני יכול להיות בג'נרל מוטורס. חשבתי שאהיה מהנדס, אבל בדרך גיליתי שיש דבר כזה שנקרא 'עיצוב מכוניות', והצירוף של אמנות ומכוניות היה בלתי יאמן עבורי. למדתי להיות מעצב ומאז אמצע שנות התשעים אני במשפחת GM". 

היית חלק מצוות העיצוב של מכוניות הספורט של ג'נרל מוטורס. מה מהנה יותר לעצב קאמרו או טנדר? 
"כצעיר ברור שאני אוהב קמארו וקורבט, אבל טנדרים באמריקה זה חלק מהתרבות וזה חשוב לחברה. אני נהנה מזה שהלקוחות בתחום הזה מאוד נלהבים. מבחינתם זה סגנון חיים והם בעלי תשוקה לתחום. ואני אוהב תשוקה לכלי רכב. 

"צריך לזכור כי האמר H2 לא היה מוצלח כטנדר ו־H3 היה קצת יותר טוב. כעת זו פעם ראשונה שקיבלנו את ההזדמנות לעשות את הטנדר של האמר כמו שצריך". 

מאחורי הענק הלוחש / ראיון עם ראש צוות העיצוב של ההאמר החשמלי
צילום: האמר

איך ההרגשה להחזיר שם כזה לחיים?
"כל מעצב יראה עצמו בר־מזל אם הוא זוכה לעבוד על משהו שהוא כה אייקוני. הייתי מעצב חיצוני כל הקריירה אבל כאן עבדנו באופן הרבה יותר זריז. תכננו את הפלטפורמה במקביל לעיצוב כדי לקצר את התהליך, דבר שאינו קורה לרוב. הייתי צריך ללמוד מהר גם את נושא עיצוב הפנים, וגם זה מקור גאווה בשבילי. 

"רוב האנשים שרואים את האמר EV מתלהבים מהעיצוב החיצוני, אבל בסוף עיצוב הפנים הוא מה שמדהים אותם והוא יהפוך אייקוני". 

מדוע האמר מוצג בתוך חטיבת GMC ולאן הוא יתפתח במבחר?
"עבדתי הרבה על הצד של שברולט בטנדרים ו־GMC מבחינת ג'נרל מוטורס הם סוג של הפרמיום בתחום, והאמר צריך ללכת רחוק יותר מכל מה שהיה ל־GMC. הוא צריך להיות יוקרתי ועם זאת שונה. זה צריך להיות רכב הילה של החברה, כמו שקורבט היא רכב הילה של שברולט. האמר יקבע את הרף של GMC בטכנולוגיה, ביצועים ועיצוב. עם זאת, כרגע אנחנו יכולים לדבר רק על טנדר ועל SUV".