פורד קוגה נחשב לאורך השנים לדגם מוצלח, אבל המזל לא שיחק לו בישראל. בהתחלה היו אלו המחיר הגבוה והתדמית הבעייתית של פורד באותן שנים, ומאוחר יותר היו אלו כשלים טכניים שהרחיקו את הקהל.

עם זאת, הדברים נראים אחרת ממרחק הזמן – אותן תקלות ש"עשו רעש" עשויות לעתים להיפתר בקלות או בעלות נמוכה יחסית. במובן הזה, קוגה מסקרן; מדובר בדגם ראוי שנמכר במחירים זולים יחסית, ומעניין לבדוק האם מדובר בקנייה חכמה.

לצורך הבחינה, נעזרנו בצוות של מרכז השירות "ישי" ביהוד המתמחה בדגמי מאזדה-פורד (לשעבר מרכז שירות מורשה "פוזנר").

פורד קוגה יד שניה 2013-2020 - מדריך קניית רכב משומש
צילום: אילן קליין

רקע
קוגה שווק בישראל לראשונה בפברואר 2013. מדובר בדור השני של הדגם, בפועל מתיחת פנים מקיפה ועמוקה לדור הראשון. קוגה נשען על פלטפורמה C1 המשרתת גם את פוקוס דור שלישי.

גרסאות
בתחילת דרכו, הוצע קוגה עם מנוע טורבו־בנזין 1.6 ליטר (JTMA) בהספק 180 כ"ס, תיבה אוטומטית-פלנטרית ("רגילה") עם 6 הילוכים (פיתוח משותף של פורד וג'נרל מוטורס) והנעה כפולה. מתחילת 2015 הוצע קוגה עם מנוע חדש – טורבו־בנזין 1.5 ליטר (M9MB) בהספק 182 כ"ס, עם מנגנון דימום/התנעה, עדיין עם תיבת 6 הילוכים והנעה כפולה. מסוף 2015 הוצעה, לראשונה, גם גרסת הנעה קדמית.

מאמצע 2017 החל שיווק קוגה מחודש – עם עיצוב שונה בחוץ ובפנים, מערכת בלימה רגנרטיבית ואפשרות למערכות בטיחות מתקדמות. מערכת הנעה כפולה הפכה לזמינה רק בקצה המבחר – אפשרות ב'טיטניום X'. מיולי 2019 הוצע קוגה בגרסת ייצור מעודכנת, עם מנוע בהספק מופחת מעט (175 כ"ס).

פורד קוגה יד שניה 2013-2020 - מדריך קניית רכב משומש
צילום: יצרן

בטיחות
מפרט הבטיחות המקורי של קוגה כלל 7 כריות אוויר (כולל מנגנון ניתוק לכרית האוויר הקדמית, באמצעות סיבוב מפתח).

כאמור, מערכות בטיחות מתקדמות הוצעו לראשונה בדגם המחודש. מערכות אלו הוצעו בכל רמות הגימור למעט 'טרנד' הבסיסית, כך שמ'טרנד X' ואילך ישנן מערכות לבלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית), התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי. מ'טיטניום' ישנם גלאי רדאר אחוריים המאפשרים ניטור עצמים בשטחים 'מתים' והתרעה על תנועה חוצה מאחור. ב'טיטניום X' גם תאורת קסנון עוקבת פניה.

פורד קוגה יד שניה 2013-2020 - מדריך קניית רכב משומש
צילום: יצרן

ב'טיטניום X' עם הנעה כפולה יש גם רדאר קדמי המאפשר בלימת חירום אוטונומית משופרת (גם למהירות בין-עירונית), התרעה על אי-שמירת מרחק, בקרת שיוט אדפטיבית. מתחילת 2018, הייתה רמת הגימור הזו ליחידה בהיצע שהייתה פטורה מהתקנה של מערכת התרעה מקומית.

מיוני 2019 שולב רדאר קדמי בכל רמות הגימור, כך שלא היה צורך במערכת התרעה בהתקנה מקומית. קוגה נבחן במבחני הריסוק האירופיים בשנת 2012 וקיבל דירוג של 5 כוכבים.

פורד קוגה יד שניה 2013-2020 - מדריך קניית רכב משומש
צילום: יצרן

אבזור
במקור הוצע קוגה בשתי רמות גימור: 'טרנד', 'טיטניום'. המפרט התקני כלל מערכת מולטימדיה מקורית (עם מסך "4.2), בקרת אקלים עם פתחי אוורור לאחור, הנעה ללא מפתח, חישוקים "17. ב'טיטניום' מערכת שמע משודרגת ('סוני', עם 9 רמקולים), כניסה והנעה ללא מפתח, פתיחה חשמלית לדלת תא המטען, גג שמש חשמלי גדול, חישוקי "19. מתחילת 2015 החלה היבואנית להציע את קוגה עם מערכת מולטימדיה "9 בהתקנה מקומית.

הדגם המחודש, מאמצע 2017, הוצע בארבע רמות גימור. כדאי לדעת שמ'טיטניום' הותקנה מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך בגודל "8 וממשקי צימוד (אפל, אנדרואיד).

פורד קוגה יד שניה 2013-2020 - מדריך קניית רכב משומש
צילום: אילן קליין

תחזוקה שוטפת, שגרת אחזקה
שגרת התחזוקה של קוגה 1.5 ליטר כוללת טיפול בכל שנה/15,000 ק"מ (המוקדם מביניהם). מפרט הטיפולים שגרתי וכולל שימוש בשמן 5W-30 רגיל וכן החלפת מצתים בכל שלושה טיפולים/60,000 ק"מ (המוקדם מביניהם). קרר ("גז מזגן") הינו מסוג R134a מהדור הישן, שמחירו זול יחסית.

מערכת התזמון בקוגה כוללת רצועה. בגרסת 1.6 ליטר יש להחליפה בכל 5 שנים/120,000 ק"מ, בעוד שב־1.5 ליטר הוראת ההחלפה היא כל 10 שנים/200,000 ק"מ - מרווח גדול וחריג. אורך חיים של רצועות הינו כ־5-6 שנים ועד 120,000 ק"מ לערך, היינו נשארים בתחום הזה.

פורד קוגה יד שניה 2013-2020 - מדריך קניית רכב משומש
צילום: יצרן

על פי הוראות היצרן, לא נדרשת החלפה תקופתית של מסנן דלק, נוזל תיבת הילוכים או נוזל למצמד של הסרן האחורי (ב־4x4). עם זאת, על מנת להאריך את חיי התיבה, המלצתנו היא להחליף נוזל תיבת הילוכים בכל ארבעה-חמישה טיפולים - כמו בחו"ל. היבואנית אינה מחייבת, גם לא במסגרת "תנאים קשים".

צריכת הדלק של קוגה גבוהה יחסית – סביב 9 ק"מ לליטר. בהשוואה לדגמים דומים בגודל ובהספק מדובר בצריכה שאינה חריגה, אך עבור מי שנוסע 15,000 ק"מ בשנה, עלות הדלק החודשית תהיה כ־1000 שקלים (לפי 7 שקלים לליטר).

כדאי לדעת כי לקוגה כושר גרירה של 1.7 טון (לנגרר עם בלמים), גבוה מהמקובל בקטגוריה.

פורד קוגה יד שניה 2013-2020 - מדריך קניית רכב משומש
צילום: יצרן

רגישויות, תקלות נפוצות
התקלה המוכרת ביותר בדגמי קוגה נמצאת במנוע – מנוע 1.5 ליטר סובל מכשל בתכנון מעברי המים בקצה העליון של בלוק המנוע. באזור נקודות הממשק בין חללי הבוכנות ישנם מעברים לנוזל הקירור, שבמקום להיות מעברים סגורים תוכננו עם חלק עליון פתוח. התוצאה היא שנוזל הקירור ממוסס את חומר האיטום שעל אטם ראש המנוע, ובכך מאפשר לנוזל הקירור לחדור את אטם הראש ולהיכנס לחללי הבוכנות.

התסמין העיקרי לכשל במנוע מתבטא בקושי בהנעת בוקר וב"זיופים", הנובעים מניסיון של הצתת תערובת דלק-אוויר ביחד עם נוזל הקירור; ניתן לזהות את הבעיה באמצעות אמולסיה (תערובת של מים ושמן, "טחינה") על גבי חלקו הפנימי של פקק מילוי שמן המנוע. למרות אובדן נוזל הקירור, נדיר שמנועים התחממו; הנוזל חודר בכמות קטנה יחסית ולוקח זמן עד שהוא נעלם לגמרי מהמנוע.

פורד קוגה יד שניה 2013-2020 - מדריך קניית רכב משומש
צילום: יצרן

לאור זאת, פורד תכננה בלוק מנוע משופר, עם תכנון שונה למעברי המים העליונים. במסגרת החלפת המנועים, מוחלפים בלוק המנוע (הבלוק מגיע מושלם - עם גל ארכובה, טלטלים, בוכנות) ואטמים שונים, בעוד שראש המנוע ומכלולים היקפיים (מגדש טורבו, משאבת מים) מועברים מהמנוע המקורי. ככל הנראה, הדגמים עם הספק המנוע המופחת מצוידים במנוע המשופר מפס הייצור.

אחריות מורחבת למנועי אקובוסט 1.5 ליטר ו-2.0 ליטר של פורד (דצמבר 2022)

בסוף נובמבר 2022, לאחר כשנתיים של דיונים, הושגה פשרה במסגרת התביעה הייצוגית שהוגשה בעניין הכשל במנוע. הצדדים הסכימו על הארכת  האחריות על המנוע למשך שנתיים נוספת מעבר לתקופת האחריות, או 100,000 ק"מ. במסגרת הכשל, במרכזי השירות המורשים של היבואן יוחלף בלוק המנוע ויורכב המנוע מחדש, ללא עלות מצד בעלי הרכב.

במידה ובעל רכב ביצע תיקון על חשבונו, במרכז שירות שאינו מורשה מטעם היבואן/יצרן, ניתן יהיה לקבל החזר כספי על העבודה - בתנאי שהעבודה נעשתה כתוצאה מהכשל המתואר בכתב התביעה, במועד של עד 5 שנים/100,000 ק"מ (המוקדם מביניהם) מיום עליית הרכב לכביש ובתנאי שהעבודה נעשתה במרכז שירות מורשה של משרד התחבורה.

פורד קוגה יד שניה 2013-2020 - מדריך קניית רכב משומש
צילום: יצרן

יש לקחת בחשבון כי זמן החלפת מנוע עלול לארוך שבועות רבים, כתוצאה מזמן אספקת החלקים וביצוע ההתקנה (עבודה מורכבת יחסית). בהקשר הזה יש לקחת בחשבון תקופת השכרה ממושכת של רכב, וכן בלאי למצבר - שירותים ופרטים ששוויים אלפי שקלים, שאינם נכללים בהסכם הפשרה. אם קניתם קוגה שטרם הוחלף לו מנוע, יש לקחת זאת בחשבון.

הגרסה שפחות מומלץ לבחור בה זו גרסת 1.6 ליטר. מנוע זה סבל מכשלים במערכת הקירור לאורך חייו, בעיקר במחברים ובצינורות העשויים מפלסטיק. עבור המנוע הזה פורסמו מספר קריאות שירות לשיפור מערכת הקירור (החלפת צינורות ומחברים, התקנת חיישן גובה למפלס נוזל הקירור) אולם מאוחר יותר התגלה כי גם התרמוסטט החשמלי היה סבל מכשלים והיה עלול לגרום למנוע להתחמם.

דגש נוסף – יש לקחת בחשבון החלפה של הצינורות המובילים של נוזל הקירור, מהמנוע ליחידת החימום של תא הנוסעים; דליפה מהצינורות משמעותה דליפת נוזל קירור מצד אחד, היעדר חימום לתא הנוסעים מצד שני. עלות החלפת שני הצינורות כ־3000 שקלים, כולל עבודה (לא פשוטה) והשלמת נוזל קירור.

פורד קוגה יד שניה 2013-2020 - מדריך קניית רכב משומש
צילום: יצרן

מצב השוק
ערכה של המהדורה המשופרת (ספטמבר 2019, 175 כ"ס) במפרט 'טיטניום X' הינו 126,000 שקלים לפי מחירון לוי יצחק - וזה גם המחיר המבוקש בפועל; רמות הגימור הנמוכות יותר נמכרות במחירים זולים משמעותית. דגמים דומים בגודל ובהספק (טוסון, 3008, ספורטאז') נמכרים בכ־10-15 אלף שקלים יותר.

סיכום, תמורה
פורד קוגה, לטעמנו, מהווה קנייה חכמה. מעבר להיותו רכב מוצלח (להוציא ענייני צריכת דלק וחובת התקנה של מערכת התרעה מקומית בחלק מרמות הגימור) ה"מחלות" שלו פתירות בעלות נמוכה יחסית ואינן חוזרות על עצמן. לאור זאת, קשה לנו להבין מדוע לשלם יותר עבור דגמים דומים.

פורד קוגה יד שניה 2013-2020 - מדריך קניית רכב משומש
צילום: אילן קליין

הגרסה הנכונה של קוגה, להערכתנו, היא מסדרת הייצור של אמצע 2019 – זו עם הספק המנוע המופחת, הנעה קדמית ובאחד ממפרטי 'טיטניום', עם מערכת המולטימדיה המקורית והרדאר הקדמי.

אפשרות אחרת זהו פורד קוגה 2017, הנעה קדמית/'טיטניום' - אמנם רק עם חלק ממערכות הבטיחות המתקדמות, אבל עדיין בלי חובת ההתקנה של מערכת התרעה מקומית. בשנים האלו, עדיף לבחור ברכב שהמנוע בו כבר הוחלף, ואם טרם הוחלף – אז להפחית ממחיר הרכב סכום שווה ערך לשכירת רכב למשך חודשיים – פרק הזמן הצפוי עד שיותקן המנוע החדש.

פורד קוגה יד שניה 2013-2020 - מדריך קניית רכב משומש
צילום: יצרן