פעם, מכוניות מהקטגוריה הזאת, שיש לה סימול סתמי של D ומכונה "משפחתית-גדולה", נחשבו כאן יותר. הרי מושג כמו "מכונית מנהלים", שמקורו בתקנות מיסוי למיניהן של בית האוצר ובמכרזים של רשות הרכב הממשלתית, מעניק לנוהג בו מעמד מכובד. 

אלא שהתקנות האלה התפוגגו וגם בארץ דגמי פנאי היו להדבר המבוקש בשוק הרכב, ואותן משפחתיות-גדולות ירדו מגדולתן וממעמדן הנחשק. התוצאה הייתה פחות דגמים ופחות מכירות של המעטים שנשארו.
 

משומשות ועוד

למכוניות כאלה, שאין להן המבנה של רכב פנאי – מרחב פנים עדיף, כניסה ויציאה נוחות יותר, שדה ראייה משופר, בעיקר: אפשרות נסיעה מעבר לכביש – יש לא מעט יתרונות משלהן. לרוב נוחות הנסיעה בהן טובה יותר, היכולת הדינמית גבוהה ולפעמים באופן דרמטי. וכן, בגלל מעמדן המופחת הן גם זולות יותר – גם כשהן משומשות.

טויוטה קאמרי
צילום: טויוטה

בהשוואה למשפחתיות רגילות, משפחתיות גדולות עדיפות – גם בגלל שהן, ובכן, גדולות יותר ולכן מרווחות יותר; גם בגלל שהן נעימות יותר לנסיעה, והביצועים שלהן טובים יותר; גם בגלל שלרוב האבזור וההידור מכובדים יותר. עם זאת, ומכיוון שלרוב גם צריכת הדלק שלהן גבוהה יותר, ובמקרים רבים מחיר האחזקה יקר יותר, שמירת הערך שלהן טובה פחות בממוצע – פחות טוב לרוכש המקורי, יתרון גדול מאוד למי שרוכש את הרכב כמשומש.

עם השנים, היתרון הזה נשחק, אבל העיקרון נשאר: משפחתית-גדולה משומשת יכולה להציע לא מעט אוטו גם במחיר שאינו שובר את חשבון הבנק שלכם.

למשל, מכונית סבירה מהסוג הנ"ל עד 50,000 שקלים לפי מחיר השוק.

סקודה סופרב
צילום: סקודה
 

כמה דברים

בסקירה זו חמישה דגמים מומלצים מהסוג המדובר – כולם מוצעים בפועל ב-50,000 שקלים ואלה מובאים לפי סדר הא"ב. מחירון הייחוס הוא זה של לוי יצחק; מחיר הרכב בפועל הוא כפי שעולה מההיצע בלוחות, בעיקר ביד2. 

רכב שהייתם מוכנים לקנות אותו 'ככה כמו שהוא בלי בדיקה' הוא זה שאפשר להמשיך אתו למערך הבדיקות והברורים הנדרשים – וממש לא כדאי לוותר על המרכיבים שלו. יש לברר היסטוריה ביטוח שלו, כדי לדעת אם עבר תאונות ואיזה; יש לקחת אותו למכון בדיקה, דווקא בגלל שבמקרים רבים מחמירים שם; כדאי מאוד להתעקש על היסטוריית טיפולים; מומלץ לברר לאחר הבדיקות את מחיר 'יישור הקו' של הרכב במוסך מוסמך, גם לבקש התייחסות שלו לתוצאות הבדיקה ולמשמעותן, גם להתמקד בבעיות ידועות של הדגם המדובר.

ניסאן מקסימה
צילום: ניסאן
 

וולוו S60

גרסה: רמת גימור T4 טורבו-בנזין, 2.0 ליטר; 'קינטיק'
שנתון: 2016
מחיר מחירון: 56,000 שקלים (2016 T4 'קינטיק')
מחיר בלוח: 50,000 שקלים ל-T4 2.0 ליטר 190 כ"ס 'קינטיק' (ב-60,000 שקלים גם T5 בהספק גבוה יותר ובאותה רמת גימור)
צריכת דלק מבחן אוטו: 12.5 ק"מ לליטר

וולוו S60 חזית
צילום: וולוו

הדור השני של דגם זה – היחיד כאן של מותג יוקרה – הושק בתחילת 2010 והגיע לכאן בסוף אותה שנה, כך שמדובר בשנתון 2011. הדגם הוצע כאן מנוע הטורבו-בנזין 2.0 ליטר והתיבה הדו-מצמדית, שתיהן של פורד, והאמינות הייתה גרועה; המנוע סבל מנזילות ממחזיר שמן אחורי וכשל בבוכנה מספר 3, והתיבה כשלה במוח הגיר ובשחיקת מצמדים. מ-2014 שווקה S60 בגרסת T5 עם מנוע 2.0 ליטר של וולוו ותיבה אוטומטית 8 הילוכים משל אייסין – שני מכלולים שהתגלו כאמינים לאורך השנים; כאן יצוין כי מנוע זה עשוי לצרוך שמן באופן ניכר. גרסה T4 עם אותו מנוע ובהספק 190 כ"ס שווקה החל מ-2016, ואותן בעיות של צריכת-יתר אינן קיימות בגרסה זו. 

וולוו S60 עשויה היטב ואיכות ההרכבה והחומרים טובה מאוד. היא מצוידת היטב, מרווחת מלפנים אך פחות מאחור, ומפרט הבטיחות שלה מכובד ביותר. הביצועים מעולים ונוחות הנסיעה ראויה בהחלט. 

בסכום המטרה, 50,000 שקלים, ניתן למצוא S60 בגרסאות T4 ו-T5 מהשנים 2015-2016 עם 120,000 ק"מ, כך שמדובר בהצעה ראויה ביותר

וולוו S60 חלק אחורי
צילום: וולוו
 

טויוטה קאמרי

גרסה: רמת גימור בנזין אטמוספרי, 2.5 ליטר, היברידי; 'XLE'
שנתון: 2013
מחיר מחירון: 41,500 שקלים (2013, 'XLE')
מחיר בפועל: 50,000 שקלים לגרסת 2.5 ליטר עם 200 כ"ס, גם ברמת גימור 'LE' מבעלות פרטית עם 150,000-180,000 ק"מ (מנוע ותיבה שהוכחו כאמינים מאוד באופן יוצא דופן לאורך השנים)
צריכת דלק מבחן אוטו: 16.5 ק"מ לליטר

טויוטה קאמרי
צילום: טויוטה

הדור השביעי של טויוטה קאמרי הוצג ב-2011 והגיע לישראל ב-2013. הדגם עבר מתיחת פנים מקיפה ב-2014 ושיווק המהדורה המחודשת החל בתחילת 2015; המחיר של שנתון זה גבוה בהרבה, מה שעושה את שנתון 2013 לכדאי במיוחד. צריך רק צריך לקחת בחשבון שמדובר ברכב בן 10 שנים עם סוללה שמחיר החלפתה 12,000 שקלים. לכן כדאי לרכוש קאמרי אחרי החלפת סוללה או לקזז את העלות, לפחות את רובה. 

בתעלת מיזוג האוויר יש פגם תכנוני הגורם לכך שלפעמים קו הניקוז נסתם ועלול לגרום לריח עובש. בכל אופן, קאמרי אמינה מאוד עם בלאי יחסית נמוך בהשוואה לדגמים אחרים, מה שמוביל לעלויות אחזקה נמוכות, דבר שאינו מובן מאליו בקטגוריה זו. קאמרי ההיברידית חסכונית, חזקה, מרווחת ויחסית נוחה והיכולת הדינמית שלה טובה. חיסרון אחד הוא בתא המטען שהוקטן לטובת סוללות.

טויוטה קאמרי פרופיל
צילום: טויוטה
 

מאזדה 6

גרסה: רמת גימור בנזין אטמוספרי, 2.0 ליטר; 'לקשרי' 
שנתון: 2014
מחיר מחירון: 42,000 שקלים (2014, 2.0 ליטר, 'לקשרי')
מחיר בלוח: 50,000 שקלים (ב-60,000 שקלים גרסת 2.5 ליטר; רמת הגימור 'פרמיום' מייקרת בעוד 10,000 שקלים)
צריכת דלק מבחן אוטו: 12.0 ק"מ לליטר

מאזדה 6
צילום: מאזדה

מאזדה 6 מוצעת עם שני מנועי בנזין אטמוספריים עם 4 צילינדרים: 2.0 ליטר המייצר 155 כ"ס ו-2.5 ליטר עם 188 כ"ס. עם רמות הספק כאלה הביצועים אינם מסעירים, אבל מאזדה 6 מציעה יכולת דינמית גבוהה. נוחות הנסיעה בעיר ומחוצה לה טובה במפגש עם שיבושים קטנים, טובה פחות על גדולים. סביבת הנהג סבירה באיכותה, האבזור מספק אך אינו עשיר במיוחד, והמרחב בפנים נאה, אם כי אינו מתעלה מאחור. עלויות האחזקה נמוכות, לרכב אין בעיות חמורות ולא נדרש טיפול מיוחד מעבר לאחזקה שוטפת.

במחיר המטרה, מדובר בשנתיים הראשונות של הדור השלישי בישראל שהושק כאן בינואר 2013. זהו דגם מבוקש יחסית בשוק המשומשות, מה שמשמר את מחירו גבוה יחסית למרות שאינו מתעלה בביצועים ובאבזור, בגלל האמינות ועלויות האחזקה.

מאזדה 6 חלק אחורי
צילום: מאזדה
 

ניסאן מקסימה

גרסה: רמת גימור בנזין אטמוספרי, 3.5 ליטר V6; 'SV פרמיום' 
שנתון: 2015
מחיר מחירון: 54,000 שקלים (2015, 'SV פרמיום')
מחיר בלוח: 50,000 שקלים
צריכת דלק מבחן אוטו: 7.0 ק"מ לליטר

ניסאן מקסימה פרופיל
צילום: ניסאן

מקסימה מביאה אבזור רב, מנוע מכובד וביצועים משובחים. הדור השביעי של מכונית המנהלים הזאת של ניסאן (כמעט וצמודה לה גם אלטימה), יובא באמצע 2014 מארה"ב ובשלהי כהונתו; דור זה הוצג ב-2009, הוחלף ב-2015).  

למקסימה הזו בין השאר תפעול חשמלי למושבי העור הקדמיים וגם להגה, בקרת אקלים מפוצלת. המנוע הוא בנזין אטמוספרי 3.5 ליטר V6 המשרת גם את Z350, והוא מייצר 290 כ"ס ו-36 קג"מ, וצמודה לו תיבה רציפה. הביצועים מכובדים בהתאם, צריכת הדלק אינה מצטיינת.

ניסאן מקסימה חלק אחורי
צילום: ניסאן
 

סקודה סופרב

גרסה: רמת גימור טורבו-בנזין, 2.0 ליטר; 'אלגנס'
שנתון: 2014
מחיר מחירון: 52,000 שקלים
מחיר בלוח: 54,000 שקלים
צריכת דלק מבחן אוטו: 10.2 ק"מ לליטר 

סופרב, גם בדור השני שלה (2008-2015) התעלתה במרחב ללא תחרות מאחור ובתא מטען ענק ויעיל. ועוד לא דיברנו על הפטנטים השימושיים לרוב. הדגם המדובר כאן הוא בשנתו האחרונה לפני הדור השלישי-עכשווי (2015) ולאחר מתיחת הפנים מ-2013. דגם זה מתעלה כרכב חדש בתחומים רבים, כולל ביצועים ובגרסאות/רמות-גימור מסוימות מצטיין באבזור, אבל מביא עמו מספר בעיות שיש להכירן ולהתייחס אליהן.

סקודה סופרב
צילום: סקודה

1. מנוע טורבו-בנזין 1.8 ליטר 160 כ"ס עם תיבה דו-מצמדית (DSG) שיש לה 7 הילוכים (DQ200). הביצועים טובים מאוד, המומנט הרב מוצע כבר בסל"ד נמוך והתיבה מגיבה היטב. גרסה זו מוצעת ב'אמבישין' הנמוכה וב'אלגנס' הגבוהה ממנה. המנוע סבל מבעיות אמינות ומצריכת שמן גבוהה, והתיבה שיש לה מצמדים יבשים נפגעה בגלל כשל מכניים ובמוח הגיר; (פולקסווגן קיבלה על עצמה אחריות על כשלי התיבה בדגמים מהשנים 2009-2017, ויש לברר את מצבה של התיבה בהקשר זה. גרסה זו אינה מומלצת בגלל אותן בעיות אמינות, והטיפול בהם אינו זול.  

2. מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר 200 כ"ס גיר רובוטי כפול מצמד (DSG), שיש לה 6 הילוכים (DQ250). בגרסה זו ביצועים משובחים אף יותר, והיא מוצעת (גם) ברמת הגימור הגבוהה יותר 'אלגנס'. לתיבה בגרסה זו מצמדים רטובים, והאמינות שלה טובה יותר. שילוב זה עדיף משמעותית על זה הראשון, אך למצוא רכב כזה במצב ראוי אינו עניין פשוט. בנוסף, יש לשים לב עלויות האחזקה כאן גבוהות, בגלל שחלקים לא מעטים מוחלפים גם במסגרת שגרת הטיפולים – משאבות מים, דלק ושמן, מזרקים, שסתום PCV, חיישן חמצן, סעפת – ובכל מקרה מחירם אינו נמוך. 

בקיצור, מי שרוצה את יתרונות סקודה סופרב – רק עם מנוע 2.0 ליטר והתיבה הצמודה לה, ויש לזכור כי מחיר אחזקתה אינו זול. 

סקודה סופרב חלק אחורי
צילום: סקודה