עם פתיחת תערוכת הרכב בז'נבה הוכרזו התוצאות בתחרות 'מכונית השנה האירופאית' לשנת 2024. זו השנה ה-61 בה מתקיים טקס הענקת הפרסים, שכאמור חזרה השנה "הביתה" אל תערוכת ז'נבה שחוזרת לשדר עסקים כרגיל לראשונה מאז הקורונה. 

הזוכה השנה הוא רנו סניק E-TECH, רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) חדש וחשמלי של היצרנית הצרפתית. סניק החשמלי מבטיח לשמור על המאפיינים של המיניוואן אותו החליף, ולכן השם, אך להציע אותם באריזה אופנתית ועדכנית התואמת את העדפות הקהל בעידן הזה – והכל כמובן עם הנעה חשמלית.

רנו סניק E-TECH 2024
צילום: רנו

הסניק החשמלי סיים את התחרות עם ניקוד כולל של 329 נק', כאשר 22 מתוך 58 השופטים בתחרות סימנו אותו כרכב המועדף עליהם ושניים מתוכם העניקו לו את הציון המירבי (10 נק'). בשנים האחרונות ברנו היו קרובים למדי למקום הראשון, אך קרוב זה לא מספיק: בשנת 2022 סיימו במקום השני עם מגאן E-TECH ובשנת 2023 סיימו במקום החמישי עם רנו אוסטרל. ברנו בוודאי גאים ושמחים על התוצאות שכן הפעם האחרונה בה זכו במקום הראשון הייתה לפני כ-18 שנים, אי שם בשנת 2006 עם רנו קליאו.

השופטים נימקו את הבחירה בסניק בכך שמדובר ב"רכב נוח, נעים וחלק בנסיעה אך כזה המציע איזון ראוי גם בכבישים מפותלים". השופטים העריכו גם את מערכת המולטימדיה שלו, לא מעט בזכות השילוב המוצלח של גוגל לתוך המערכת. חלק מהשופטים ציינו כי "מדובר ברכב המסמן V בכל הסעיפים ללא חסרונות בולטים, בניגוד לחלק מהמתחרים השנה". השופטים גם החמיאו לסביבת הנהג והנוסעים המרווחות, איכות ההרכב ורמת האבזור הנדיבה.

רנו סניק E-TECH
צילום: רנו
 

הפודיום, המשך הדירוג

אל המקום השני, ובפער קטן יחסית, הגיעה מכונית הסלון הבווארית ב.מ.וו סדרה 5 שאספה לא פחות מ-308 נקודות. מעניין לציין כי 19 שופטים בחרה בה כמתמודדת המועדפות עליהם, כאשר לא פחות משישה שופטים העניקו לה את הציון המירבי (10 נק'). השופטים העריכו את יחידות ההנעה של ה-5, וגם את התנהגות הכביש, נוחות הנסיעה והאיכות הכוללת.

ב.מ.וו i5
ב.מ.וו i5 במבחן מקומי | צילום: אלי שאולי

פיג'ו 3008 החדש סיים השנה במקום השלישי עם ציון של 197 נקודות – 3 שופטים בחרו בו כרכב המועדף עליהם אך אף אחד מהם לא העניק לו את הניקוד המירבי (10 נק') ומנגד שלושה שופטים בחרו לתת לו את הניקוד המינימלי (0 נק') בטענה שאינו מחדש מספיק. 

פיג'ו 3008
פיג'ו 3008 | צילום: פיג'ו

קיה EV9 שבמקום הרביעי ממש צמוד אל הפיג'ו עם ניקוד כולל של 190 נק', כאשר 7 שופטים בחרו בו כרכב המועדף עליהם, ו-1 מתוכם העניק לו את הניקוד המירבי. וולוו EX30 במקום החמישי עם 168 נק' ו-4 שופטים שבחרו בו כרכב המועדף עליהם. BYD סיל במקום השישי עם 131 נק' ושופט אחד שבחר בה כמועדפת עליו. את הרשמה סוגר טויוטה C-HR במקום השביעי עם 127 נק' ו-2 שופטים שבחרו בו כמועדף.

קיה EV9
קיה EV9 | צילום: קיה
 

הניקוד, הפיינליסטים

על הניקוד השנה הופקדו השנה 58 עיתונאי רכב המייצגים 22 מדינות באירופה, כאשר החלוקה למספר השופטים בכל מדינה נקבעת ע"י גודל וחשיבות שוק הרכב שלה באירופה. כל שופט מקבל 25 נקודות אותן הוא מחלק בין שבעת הפיינליסטים השונים כיצד שנראה לו נכון – כאשר הציון המקסימלי שיכול לקבל רכב בודד עומד על 10 נקודות, וכאמור ניתן לא לתת כלל נקודות לרכב מסוים.

רשימת הפיינליסטים נקבעה והוכרזה טרם אירועה חלוקת הפרסים הרשמי. הרשימה המקורית כללה עשרות דגמים ובהם גם פורד ברונקו, יונדאי קונה ואיוניק 6, פיאט 600e, הונדה CR-V ו-H-RV, לוסיד אייר, מרצדס E קלאס, ניאו ET7, סמארט #1, רנו אספאס, טויוטה פריוס, פולקסווגן ID.7 ועוד. כאמור, הרשימה הסופית הכילה את שבעת הדגמים שכבר הוזכרו, מתוכם ארבעה חשמליים לגמרי והשאר מוצעים בגרסאות חשמליות ו/או עם הנעה היברידית-נטענת.

וולוו EX30
וולוו EX30 | צילום: וולוו

 

מכונית השנה באירופה 2023

רנו סניק E-TECH – עם 329 נק' (חשמלי)
ב.מ.וו סדרה 5 – עם 308 נק' (בנזין, פלאג-אין, חשמל)
פיג'ו 3008 – עם 197 נק' (בנזין, פלאג-אין, חשמל)
קיה EV9 – עם 190 נק' (חשמלי)
וולוו EX30 – עם 168 נק' (חשמלי)
BYD סיל – עם 131 נק' (חשמלי)
טויוטה C-HR – עם 127 נק' (היברידי, פלאג-אין)

BYD סיל
BYD סיל | צילום: אלי שאולי