בעוד רנו, ב.מ.וו וטויוטה נאבקות לשמור על מקומה, מעמדה של טכנולוגיית המימן במדיניות התחבורה הירוקה של אירופה, יצרניות אחרות כמו סטלנטיס מוותרות על התחום ומרכזות השקעה במכוניות חשמליות. המחלוקת מחדדת את השאלה האם המימן יישאר נישה בתחומי תובלה יבשתית קלה או כבדה, או יהפוך לחלופה אמיתית גם במגזר הפרטי. תהליך שלפחות כרגע לא נראה ריאלי.
בכירי יצרניות הרכב מובילים קואליציה חדשה הקוראת לאיחוד האירופי להגדיל משמעותית השקעות בתשתיות תדלוק מימן, להעניק סובסידיות ולפתח רגולציה שתאפשר ייצור המוני של רכבי תאי דלק. לוקה דה מיאו, מנכ"ל רנו, מזהיר מפני הסתמכות בלעדית על רכבים חשמליים ומדגיש את הצורך בנייטרליות טכנולוגית. לדבריו, מימן הוא פתרון טבעי לכלי רכב מסחריים ונסיעות ארוכות בזכות טווח גדול ותדלוק מהיר יותר לעומת טעינת סוללות.
צילום: יצרן
ב.מ.וו וטויוטה מרחיבות את שיתוף הפעולה ביניהן ומתכננות להשיק ב־2028 את רכב הפרימיום הסדרתי הראשון בעולם המונע במימן. רנו מקדמת במקביל את מיזם HyVia, המפתח רכבים מסחריים מונעי מימן ומקים תחנות תדלוק ברחבי אירופה.
מנגד, קבוצות כמו סטלנטיס בחרו לצאת מהתחום ולמקד משאבים ברכבים חשמליים והיברידיים בלבד. לטענתן, השוק למכוניות פרטיות מונעות מימן קטן מדי כדי להצדיק השקעות כבדות, במיוחד על רקע עלויות ייצור גבוהות ותשתית דלילה.
בינתיים, המכירות של רכבי מימן נותרו בשוליים. טויוטה, שהשיקה את דגם מיראי לפני עשור, מכרה רק כ־27 אלף יחידות מאז ההשקה. גם יונדאי, משווקת דגם הפנאי המימני נקסו מתקשה להרחיב את נתח השוק. תומכי הטכנולוגיה טוענים כי רק השקעה ממשלתית מסיבית והקמת תשתית רחבה של תחנות תדלוק יאפשרו למימן להפוך לאופציה ריאלית לציבור הרחב.
רכב מונע מימן משתמש בתא דלק (Fuel Cell) שמפיק חשמל בתגובה כימית בין מימן לחמצן – תהליך שבו התוצר היחיד הוא מים. האנרגיה החשמלית שנוצרת מניעה את המנוע, בדומה לרכב חשמלי רגיל. היתרון המרכזי של הטכנולוגיה הוא טווח נסיעה ארוך וזמן תדלוק מהיר של 3–5 דקות בלבד, לעומת שעות טעינה ברכבים חשמליים. בנוסף, המימן מאפשר שימוש במכלים קלים יחסית, בניגוד לסוללות כבדות במיוחד ברכבים חשמליים בעלי טווח מוגדל.
מנגד, החסרונות כוללים עלויות ייצור ואחסון גבוהות, מחסור משמעותי בתחנות תדלוק ורמת יעילות אנרגטית נמוכה יותר לעומת טעינת סוללות. כמו כן, רכבי מימן יקרים יותר לייצור בשל מורכבות הטכנולוגיה ותאי הדלק.
ישאר לרכב מסחרי וכבד?
הנציבות האירופית צפויה לדון בחודשים הקרובים באסטרטגיה ארוכת טווח לתחבורה נקייה, לרבות התמיכה ברכב מונע מימן. ההכרעות שיתקבלו יקבעו האם המימן יהפוך לטכנולוגיה מרכזית לצד סוללות, או שיישאר נחלתם של יצרנים מעטים וכלים מסחריים בלבד.