מנכ"ל מרצדס-בנץ, אולה קאלניוס, ביקר בחריפות את החלטת האיחוד האירופי לאסור מכירת רכבים עם מנועי בעירה פנימית החל מ-2035. לדבריו, מדובר בצעד קיצוני שעלול לגרום לנזק ארוך טווח לתעשיית הרכב ביבשת.
קאלניוס טוען שהאיסור "מגביל את חופש הבחירה של הלקוחות" ופותח פתח להשתלטות יצרנים מסין על השוק האירופי. הוא מדגיש כי המעבר לרכב חשמלי חייב להיות הדרגתי ומבוסס על ביקוש, תשתיות ויכולת ייצור – ולא על החלטות פוליטיות חדות.
צילום: יצרן
לדבריו, אירופה מסתכנת בוויתור על יתרונותיה הטכנולוגיים, בזמן שיצרנים סיניים נהנים ממחירים נמוכים, תמיכה ממשלתית וקצב פיתוח מהיר. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להתנהל בצורה שמחלישה את התעשייה המקומית", הוסיף.
הדיון סביב עתיד מנועי הבעירה הפנימית נמצא במרכז הזירה הפוליטית באיחוד. בשנים האחרונות חלק מהמדינות החברות מביעות הסתייגות מהאיסור המוחלט, אך בשלב זה, החקיקה ממשיכה להתקדם לקראת יישום מלא באמצע העשור הבא.
קריאותיו של קאלניוס מצטרפות לקולות נוספים בתעשיית הרכב האירופית, הדורשים להאט את קצב המעבר לרכבים חשמליים ולשמר גמישות מבחינת טכנולוגיות. במקביל, יש מי שמזהירים כי כל שינוי במדיניות עלול לעכב את המאמץ להפחתת זיהום האוויר ולפגוע ביעדי האקלים של האיחוד האירופי.
המחלוקת בעיצומה, כאשר כל צד מנסח את עמדותיו סביב האיזון בין שמירה על הסביבה, צרכים כלכליים וקידום חדשנות.