הובלה אופנתית מעולם לא הייתה צד חזק בסובארו, ובכל זאת הייתה בין הראשונות שהציעו דגמי פנאי. ב-1994 יצרה על בסיס לגאסי סטיישן את אאוטבק, וב-1997 הציגה את סובארו פורסטר, רכב פנאי על בסיס אימפרזה.
 
למעשה, היה זה צעד מתבקש ליצרן שדגמיו צוידו, תקנית, בהנעה כפולה, והוצעו בגרסאות סטיישן מזה שנים. עם שני דגמים אלה הקדימה סובארו השמרנית רבים במה שהיה בהמשך לזירה האופנתית בה"א הידיעה של עולם הרכב.
 
פורסטר, דגם חדש
פורסטר, רכב פנאי קומפקטי (C-SUV), היה לדגם הנמכר ביותר של סובארו בעולם, ובישראל הוא מהווה שליש ממכירות המותג. הדור החמישי מבוסס על הפלטפורמה הגלובלית החדשה של היצרן, המשרתת גם את אימפרזה החדשה בה כבר פגשנו.
 
היצרן טוען כי פלטפורמה זו אחראית לשיפורים באיכות הנסיעה, הודות לצמצום רעשים, וגם בהתנהגות, עם הנמכת מרכז הכובד והקשחת המרכב. עם זאת, שינויים אלה אינם אמורים לפגוע ביכולת השטח, ומרווח גחון גדול יחסית של 22 ס"מ, בורר מצבים 'X' לנהיגת שטח ובקרת נסיעה במורד, וכמובן אותה הנעה כפולה, אמורים להבטיח כי יתרונו של הפורסטר בשטח על-פני דגמי פנאי אחרים יישמר. המנוע התקני גדול וחזק מקודמו – 2.5 ליטר, 182 כ"ס במקום 2.0 ליטר, 150 כ"ס.

סובארו פורסטר - מבחן דרכים

 
עיצוב ונראות
למרות שמדובר בדגם חדש שיש בו מרכיבי עיצוב עדכניים אותם ראינו באימפרזה, הדמיון לדור היוצא גדול, והפורסטר החדש אכן נראה פחות אופנתי ויותר חסון וגדול מהמקובל. לפורסטר ברמת הגימור 'ספורט' פסי קישוט כתומים בחלקים התחתונים ועל הגגון, וחישוקי "18 מושחמים, ואלה מוסיפים להופעה. מנגד, הגוון השחור בדלת האחורית בלט פחות ברכב ההדגמה הכהה. 
 
פנים הרכב
למרות שהדגם חדש, עיצוב סביבת הנהג שמרני ונראה מעט מיושן. איכות החומרים ברובה טובה, ופנים הרכב משדר חוסן רב. ברמת הגימור 'ספורט' נעשה שימוש בכתום גם בסביבת הנהג – מסגרות פתחי האוורור, אזור הבורר, תפרים בריפוד ובגלגל ההגה ועוד – והתוצאה נעימה לעין. הבד הנאה במושבים ועל דיפון הדלתות מוסיף אף הוא, ומשפר עוד יותר את התחושה הנעימה בפנים.

סובארו פורסטר - מבחן דרכים

 
חלק מהמתגים, כרגיל בסובארו, מוכרים ועיצובם מיושן, וגם מערך המולטימדיה המקורי ופקדיו אינם נראים כמו המילה האחרונה בתחום. הצג המרכזי הוא אחד משלושה, ונדרש מעט זמן כדי להשתלט עליהם, גם בגלל שפע מוגזם של מתגי תפעול על ההגה. ובכלל, פיזור מתגי השליטה במערכות הבטיחות ושל מצבי הניהוג – בתקרה, על ההגה, משמאל להגה ומאחורי הבורר – קצת מבלבל. עם זאת אנחנו אוהבים את העובדה שאין צורך ל"חפור" בתפריטים כדי להגיע אליהם.
 
האבזור נאה וכולל תאורת לד, מפתח חכם (חבל שבפתיחת דלת הנהג שאר הדלתות נותרות נעולות), בקרת אקלים מפוצלת ותפעול חשמלי למושב הנהג. רמת הגימור המהודרת כוללת גם פתיחה חשמלית לדלת תא המטען וגג זכוכית גדול. תנוחת הנהיגה הגבוהה והראות הטובה מכריזות מיד כי מדובר ברכב פנאי, מושב הנהג נוח והתחושה ממנו היא כי מדובר ברכב גדול.

סובארו פורסטר - מבחן דרכים

 
הישיבה בחלק האחורי זקופה ונוח לשבת שם. המרחב טוב, מרווח הרגליים משובח, וברמת הגימור הגבוהה יותר גם פתחי אוורור ומשענות מתכווננות. תא המטען גדול ושימושי אך הכיסוי פשוט מדי.  
 
נוחות נסיעה
כיול המתלים רך והתוצאה היא נוחות נסיעה טובה הבולטת במיוחד על שיבושים גדולים. בתנועה איטית בעיר וגם בשבילים, חישוקי ה-"18 הנאים גובים מחיר נוחות מסוים במפגש עם פגמים קלים, אבל ככל שעולה המהירות, הנוחות הטובה אף משתפרת. על גלי כביש בעיקר בולטת העובדה כי המרכב אינו מרוסן מספיק. רעשי הרוח מורגשים מדי, אך איכות הנסיעה ביחס לזו של הדגם הקודם משופרת.
 
ובשביל? יתרונו של הפורסטר בשטח ביחס לרכבי פנאי אחרים, בזכות מרווח גחון גדול והנעה כפולה העובדת היטב, נשמר, אבל הקלף החזק שלו הוא יכולת התנועה שלו בשבילים. הפורסטר מאפשר לנוע בקצב גבוה, וככל שעולה המהירות הוא מגהץ טוב יותר בורות ותלוליות, ומפגין חוסן ותנועה נעימה ביחס למתחרים אופייניים. גם ההתנהלות הדינמית שלו בשטח טובה מאוד, ואם פה ושם נראה היה שבקרת היציבות סתם הענישה אותנו באמצעות קטיעת כוח בעיקולים לא חדים במורד, זה היה לא נורא; סלחנו וניתקנו.

סובארו פורסטר - מבחן דרכים

 
התנהגות ובטיחות
כמו בדגם הקודם, גם לפורסטר החדש מתלים רכים, והתוצאה היא תנודות מרכב בנהיגה ספורטיבית. בהתחלה זה לא מעורר ביטחון, אבל כאשר מסתגלים מגלים יכולת דינמית טובה והתנהגות שלפרקים אף מהנה. התחושה היא שההיגוי אינו מדויק, וחבל שבחירה במצב 'ספורט' אינה משפיעה גם עליו. הבלמים אינם משדרים עוצמה.
 
מערך הבטיחות 'אייסייט' כולל היצע נאה של מערכות עכשוויות: בלימה אוטונומית, גם מאחור (יכולה להפריע לעיתים בשטח); בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה ותיקון סטייה (ניתן לנתק כל אחד בנפרד); ברמת הגימור 'ספורט' גם ניטור שטחים מתים. 
 
מנוע וביצועים
אחד השינויים החשובים בדגם החדש הוא ציודו במנוע בוקסר בנפח 2.5 ליטר בהספק 180 כ"ס ו-24.3 קג"מ (במקום 2.0 ל', 150 כ"ס ו-20.4 קג"מ). התיבה הרציפה משופרת, וזו כוללת שבעה יחסי העברה קבועים ותפעול ידני מההגה. 

סובארו פורסטר - מבחן דרכים

 
השיפור בביצועים – מ-0 ל-100 קמ"ש ב-9.3 שניות, לעומת 11.8 שניות בדגם הקודם – משמעותי ומורגש, והוא מתקן באופן בולט ביותר את אחת החולשות שהיו לפורסטר. הביצועים טובים, ההתנהלות מאומצת הרבה פחות וגם צליל המנוע ייחודי ונעים. זו חטיבת כוח המסוגלת לאתגר את אחיזת הצמיגים, כבר אינה אצה לסל"ד גבוה בכל לחיצה על המצערת ומגיבה באופן יותר מדורג כאשר התיבה מנסה לחקות העברת הילוכים. שיפורים אלה מורגשים במיוחד במצב 'ספורט' הנמרץ יותר. 
 
צריכת הדלק בשיוט לא הרשימה עם 11.4 ק"מ/ ל'; דווקא במסלול מגוון ותחת עומס,  הצריכה, 10.2 ק"מ/ל', הייתה סבירה לרכב כזה.

סובארו פורסטר - מבחן דרכים

 
תמורה
סובארו פורסטר החדש משמר את הנוסחה שיצרה גם את הדגם הקודם – אך הוא משופר ממנו באופן משמעותי, בעיקר במערכות הבטיחות ובתחום הביצועים. עם זאת, הוא שומר על תכונותיו הייחודיות, יכולת והתנהלות משובחות בשטח, יחד עם נוחות נסיעה טובה בכלל. בנוסף, האבזור, בייחוד ברמת הגימור 'ספורט' שנבחנה, עשיר. ובכלל, עדיין מדובר ברכב עם אופי ויכולת ייחודיים מבין רכב הפנאי ולכן קל לחבב אותו. כאן יצוין כי הדגם מוצע עם אחריות של חמש שנים.
 
עם זאת מחירו של פורסטר החדש – החל ב-180,000 שקלים, 200,000 שקלים ל'ספורט' – עשוי להיראות לרבים יקר, בייחוד אלה שמעדיפים את הצד האופנתי של רכב פנאי ולא מתעתדים לטייל איתו בשטח.

*פורסם במקור ב-24.12.18 (נוסף וידאו)

סובארו פורסטר - מבחן דרכים