סאנגיונג קוראנדו הוא שם הדגם הוותיק ביותר של יצרן הרכב הקוריאני הקטן סאנגיונג. הדור הראשון שלו, רפליקה באישור של ג'יפ CJ, הוצג ב-1982. הדור השני (1996-2006) היה רכב שטח של ממש (שלדת סולם, סרן חי), וזה שווק בארץ מספר שנים. הדור השלישי, כבר רכב פנאי קומפקטי (2010-2019) מן המניין, שווק בישראל לפרק זמן קצר, והפגין נוכחות מועטה. 

דגם חדש 
הדור הרביעי של קורנדו הוצג בתחילת 2019, הוא הושק בסוף אותה שנה, ושיווקו בישראל החל בחודש זה (יוני). קורנדו הוא דגם פנאי קומפקטי (C-SUV) המכוון היישר לתחום המשגשג הזה, והממדים שלו הם כמקובל בקטגוריה. הדגם החדש נסמך על בסיס גלגלים באורך 267.5 ס"מ, אורכו 445 ס"מ, רוחבו 187 ס"מ, גובהו 163 ס"מ. 

קורנדו מוצע עם מנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין שמייצר 163 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים. באבזור מערך מולטימדיה עם צג "8, בקרת אקלים מפוצלת, חיישני חניה מלפנים ומאחור. במערכות הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי.

סאנגיונג קוראנדו - מבחן דרכים
צילום: יואל פלרמן

מחיר קורנדו, המוצע ברמת גימור אחת, הוא 145,000 שקלים. 

עיצוב ונראות 
סאנגיונג לא הצטיינה בעיצוב (אם כי כיום ממש רחוקה ממה שאפיין אותה פעם), ובתמונות הקורנדו דומה לטיבולי, רכב הפנאי הקטן שלה. אבל במציאות הקווים המוכרים שולבו באופן הרמוני ומלוטש יותר לכדי עיצוב מרשים ומפתיע. מקדם העיצוב בולט בכל היבט, החל בקו הדופן וכלה בחזית העכשווית של סאנגיונג שנראית כאן טוב יותר. וכאשר משולבים ב-4 פינות הרכב חישוקי "18 נאים, הוא נראה גדול וחסון ביחס להרבה מתחרים.

פנים הרכב 
גם עם פתיחת הדלת, ההופעה מפתיעה לטובה. לסביבת הנהג מראה נעים, ושילוב מבנה אנכי עם קווים רוחביים בחלק העליון יוצר תחושה של מבנה גדול ומסיבי. משטחים בגוון "שחור פסנתר" יוצרים רושם מכובד, ושאר משטחי הפלסטיק, הגם שנוקשים למגע, משדרים מופע איכותי. הצגים של בקרת האקלים ושל המולטימדיה נראים טוב, וחותמים סביבת נהג מכובדת להופעה. 

סאנגיונג קוראנדו - מבחן דרכים
צילום: יואל פלרמן

הירידה לפרטים מובילה למסקנות קצת פחות מחמיאות. מערכת המולטימדיה ברורה להבנה, אבל לא תמיד נוחה לתפעול (נסו לבחור תחנת רדיו בזמן תנועה), איכות השמע אינה מרנינה, וגם תמונת המצלמה מעט מבלבלת. פתחי האוורור המרכזיים נאים אבל צרים ולכן לוקים בפיזור האוויר. דבר זה יכול להפריע, בעיקר בפיזור האוויר, מעבר לשורה הראשונה, מכיוון שמאחור אין פתחי מיזוג מאחור (ועוד יותר כאשר המזגן החליט להפסיק לקרר).  

גלגל ההגה אינו נראה מודרני, וכך גם שפע הפקדים שעליו. אלה בנוסף יכולים לבלבל את הנהג, בייחוד בתפעול צג המידע/שליטה. גם המחוונים האדמדמים נראים קצת מיושנים, וכך גם חלק מהמיתוג המשני: למשל תפעול התאורה שאינו נוח (קשה לראות באיזה מצב תאורה נמצאים), או חוגת מצבי הנהיגה המעט מוזרה שהחיווי שלה זעיר.   

הקורנדו צובר נקודות כאשר מדובר ביצירת התחושה שמדובר ברכב גדול מסוגו – גם בגלל תנוחת הנהיגה הגבוהה, גם בגלל מכסה המנוע המגודל. הראות לפנים טובה ולאחור מוגבלת. בנסיעות ארוכות בלטה בחסרונה האפשרות לכוון את קשיחות מסעד הגב, ומושב הנוסע התגלה כנמוך יחסית.

סאנגיונג קוראנדו - מבחן דרכים
צילום: יואל פלרמן

מאחור המרחב מכובד ביותר, מרווח הראש טוב ואילו מרווח הרגליים ממש שופע. עם זאת, משענת המושב מעט מוטה מדי לאחור ובסיסו נמוך. ושוב, חסרו לנו פתחי אוורור. 

תא המטען נראה קטן, גם בגלל שהוא כזה; נפחו 407 ליטרים, פחות מהמקובל בדגמים דומים. אחת הסיבות לכך היא רצפה מאוד גבוהה, גם בגלל צמיג רזרבי בגודל מלא. 

מנוע וביצועים 
באופן מוזר חולף פרק זמן מורגש בין סיבוב המפתח להתנעת המנוע. כאמור, לטורבו-בנזין הזה נפח של 1.5 ליטר, והוא מייצר 163 כ"ס ו-28.5 קג"מ ב-1500 סל"ד. נתון ההאצה ל-100 קמ"ש, 12 שניות, נראה מעט פסימי. 

סאנגיונג קוראנדו - מבחן דרכים
צילום: יואל פלרמן

כי גם אם הקורנדו אינו זריז באופן מופגן, ביצועיו נאותים ומספקים. עם זאת, חטיבת הכוח אינה רהוטה ושילוב השהיית טורבו, תגובה איטית למצערת ותיבה עצלה, יוצר אופן תנועה שאינו תמיד מיידי, חלק או הדרגתי, ופעולת התיבה בתנועה עירונית מעט מורגשת. העובדה שהתיבה אינה אצה להוריד הילוכים עלולה להפריע בעליות מאומצות או בעקיפות. מאידך, במהירויות שיוט נדרשת לא פעם הורדת הילוך כדי לשמור על הקצב, והדבר משדר שהמנוע "עסוק", גם כי תחת עומס הצליל שלו נוכח. עם זאת, אותו צליל יוצר תחושה כי מדובר במנוע גדול. 

צריכת הדלק, ביחוד בנסיעה רגועה, לא הרשימה. ביום טיול נרשמו 10.3 ק"מ לליטר, ובתוואי  המאומץ של מסלול המבחן, 9 ק"מ לליטר. עם נפח מכל דלק של 50 ליטר בלבד, הטווח אינו מרשים. 

נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בקורנדו סבירה. חספוס הכביש מורגש ושיבושים גדולים יוצרים תחושה "עסוקה". מערך המתלים מונע חבטות, אבל הן בעיר והן מחוצה לה הוא אינו מגהץ את פני הכביש. הרכב גם אינו מאוד מעודן, ורעשי הכביש והרוח מורגשים. 

סאנגיונג קוראנדו - מבחן דרכים
צילום: יואל פלרמן

מערך המתלים אינו מייצר תחושת חוסן בנסיעת שבילים, וגם כאן הקורנדו מתקשה על שיבושים ובורות גדולים יותר. עם זאת, אותה תנוחת נהיגה גבוהה ושדה הראייה המרשים לפנים יוצרים תחושה אופיינית לנהיגה ברכב שטח.  

בכביש מפותל ובנהיגה מעט דינמית, הקורנדו אינו חד בתגובותיו, והיכולת אינה מתעלה, מכיוון שהכוח העובר קדימה עלול לאתגר את אחיזת הצמיגים. עם זאת, ולמרות שהאחיזה אינה גבוהה, ההתנהגות סבירה וברורה לנהג. ההגה יוצר תחושה מלאכותית של קשר, והרכב אינו מגיב בנחישות להפנייתו. כישורי הבלימה טובים, אבל אלה חסרו תגובה חדה בתחילת מהלך הדוושה. 

סאנגיונג קוראנדו - מבחן דרכים
צילום: יואל פלרמן

סיכום ותמורה
סאנגיונג הציגה עד לפני מספר שנים כלים שנראו מוזרים בעיצובם, אבל הקורנדו ממשיך את העיצוב החדש של החברה שמצא ביטוי בטיבולי וברקסטון, ולכשעצמו הוא הפתעה נעימה.

קורנדו הוא רכב פנאי נאה, מצויד ומרווח, וגם אם אינו מאוד מודרני או הטוב בקטגוריה, הוא מהווה, בזכות מחירו, 145,000 שקלים, אלטרנטיבה מעניינת ותמורה טובה. עם זאת, בגלל שסאנגיונג אינה מספיק מוכרת, והתדמית שיש למותג ולדגם אינה מושכת כמו זו שיש לקיה ספורטאז', למשל, נראה שכדי לפרוץ לשוק כדאי ליצור יתרון משמעותי בהרבה באמצעות המחיר.

סאנגיונג קוראנדו - מבחן דרכים
צילום: יואל פלרמן