התחלות. נקלעתי לא פעם לדיונים אודות רכבי פלאג-אין, עוד בתקופה שבישראל שווק דגם אחד מסוג כזה — מיצובישי אאוטלנדר PHEV. גם למלומדי המכונית ההיברידית הרגילה (HEV), זו הייתה קפיצה אל הלא נודע; מדובר במערכת מורכבת, רב-שכבתית וצפופה, המשלבת שני מנועים במטרה להכשיר איזון אופטימלי בין ביצועים וצריכת דלק מבוקרת.
מיצובישי החזיקה במוניטין וניסיון הנדסי שהביאו לפיתוח נכון של הטכנולוגיה, בלי לעורר חששות אצל המשתמשים. האאוטלנדר סימן נקודת מפנה מסוימת במירוץ לחשמל - הפך לאחת מהצלחות השוק החשובות ביותר באמצע העשור הקודם, ותוך כדי כך גם ביסס תודעה והבנה שקופה יותר למערכת היברידית נטענת.
מספר שנים לאחר מכן הייתי עד לדין ודברים, גם קצת גידופים, במסגרת אירוע שבו רכב יוקרה היברידי-נטען של לקוח חדש גווע לאיטו בשוליים, וזאת בתום נסיעה של עשרות קילומטרים בלבד ביציאה מהמגרש. מבחינת הצופה מן הצד, היה קשה להעריך (וגם גובה הלהבות יצא קצת משליטה), אם מדובר בכשל נקודתי או בתופעה. אולם ככל כשבחנתי את הנושא לעומק, הן בישראל והן בשווקים כמו אירופה וארה"ב, הנתונים כבר לא השאירו הרבה מקום למחלוקת: לא כל היצרנים, דאז, היו מיומנים דיו לייצר מערכות פלאג-אין ברמת האמינות והביצועים הנדרשת.
צילום: אוטו
למה לא
רכבי פלאג-אין היברידיים (PHEV), המשלבים מנוע בנזין עם מערכת הנעה חשמלית נטענת (להלן דגם היברידי-נטען), הפכו בשנה האחרונה לאחת החלופות הבולטות לרכב בנזין ולרכב חשמלי מלא; בערך חמישית, כמעט 20 אלף מהדגמים החדשים המחושמלים שנמכרו בארץ במהלך ינואר-יולי, מצוידים במערך היברידי נטען - גידול של 10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
אם לפני תריסר שנים היה כאן רק אותו אאוטלנדר בגפו, היום כמעט כל מותג מחזיק רכב פלאג-אין בהיצע, וזה כבר מחייב משנה זהירות - במיוחד לדגם משומש. גם בישראל, כמו באירופה, נתח השוק של רכבים אלה מעמיק, בעיקר בזכות שילוב אטרקטיבי בין חיסכון בדלק, אפשרות לנסיעה חשמלית קצרה, וגמישות לטווחים ארוכים כתחנת ביניים נוחה יותר במקום רכב חשמלי מלא.
כידוע, בתוך אומה החרדה לגורלה ולאמצעיה הכלכליים אנו חיים, ועל כן בדקנו אם בשוק היד השנייה אפשר לקבל תמונה מייצגת של ירידת הערך של דגמי פלאג אין. בניגוד לרכב בנזין או דיזל, רכב חשמלי מושפע לרעה ממספר לא מבוטל של גורמים מבניים ומדיניות מיסוי חזירית המשתנה בתדירות גבוהה, בהתאם לקפריזות הממונים.
צילום: יואל שוורץ
על פי ניתוח עסקאות שבוצע ב-2025 בלוח יד2 ובשקלול נתוני מחירים חדשים לשנת 2024, רכבי פלאג-אין היברידיים מאבדים בממוצע כ-14.5% מערכם כבר בשנה הראשונה על הכביש. לדוגמה, רכב משפחתי שמחירו החדש עמד על כ-190 אלף שקלים נמכר לאחר שנה במחירים הנעים בין 160 ל-165 אלף שקלים – ירידה של 13.2% עד 15.8%. דגמים בעלי תג מחיר גבוה יותר, בסביבות 240 אלף שקלים, נמכרים בטווח של 200 עד 210 אלף שקלים – ירידה של 12.5% עד 16.7%.
השוק הישראלי, על כל שגעונותיו, מושפע ממספר מגמות מקבילות: עלייה במספר כלי הרכב ההיברידיים והחשמליים על הכביש, צמיחה חדה בהיצע רכבי יד שנייה והעלאה הדרגתית של מס הקנייה על דגמים היברידיים וחשמליים, מ-45% כיום - ועד רמות הצפויות להגיע ל-83%.
ירידת הערך נעוצה במספר אתגרים המשפיעים על הביקוש. ראשית, מותגים בעלי נוכחות ומוניטין צעירים בישראל מתקשים לשמור על ערך לעומת מותגים מבוססים, במיוחד כאשר מוצעים בשוק רכבים חשמליים מלאים או רכבי בנזין במחירים תחרותיים יותר. שנית, תשתית הטעינה בארץ די עירומה, עם היצע מצומצם של עמדות טעינה מהירה (כ-800), מה שמפחית את האטרקטיביות של רכבים התלויים בחשמל לנסיעה שגרתית.
נוסף לכך, המדיניות הממשלתית הבלתי יציבה, בכל הנוגע למיסוי רכבים חשמליים והיברידיים מוסיפה חוסר ודאות - ומקשה על הערכת עלויות האחזקה ארוכות הטווח.
צילום: יצרן
מחקרי אמינות עדכניים מצביעים על כך שרכבי פלאג-אין היברידיים (PHEV) עדיין סובלים משיעור תקלות גבוה יחסית בהשוואה למנועי בנזין או היברידיים רגילים, אם כי המצב משתפר בהדרגה
בסקר האמינות של ירחון Consumer Reports משנת 2024, שבחן מעל 330 אלף כלי רכב מדגמי 2000–2025, נמצא כי שיעור התקלות ב‑PHEV היה גבוה בכ‑70% לעומת רכבים רגילים. לפי J.D. Power, גם רכבים חשמליים וגם היברידים נטענים מדווחים על יותר בעיות בשלוש השנים הראשונות לעומת דגמים היברידיים ובנזין. מנגד, מחקר של משרד האנרגיה האמריקאי, מצא כי רק כ‑1.5% מהרכבים החשמליים וה‑PHEV שנמכרו מאז 2011 נזקקו להחלפת סוללה, ושיעור זה ירד לפחות מ‑1% החל מדגמי 2016, כאשר רוב המקרים כוסו באחריות יצרן.
בין השורות, אפשר להקיש כי מחקרים בנושא עמידות, מלמדים כי אמינות רכבי פלאג-אין משתפרת כי היצרנים מבינים את הפוטנציאל לתקלות ומנסים להקדים תרופה למכה, אך עדיין היא נחותה מזו של רכבים היברידיים רגילים או רכבים עם מנועי בעירה מסורתיים.
הממוצעים סבירים
למרות השחיקה, רכבי פלאג-אין בישראל עדיין נמצאים בתחום ירידת ערך דומה לממוצע. דגמים במחיר נמוך יותר שומרים על ערך מעט טוב יותר (13–15%) לעומת דגמים יקרים יותר (15–17%). עבור הצרכן הישראלי, רכישה של רכב פלאג-אין משומש ב-2025 איננה הימור אך היא כן דורשת הבנה של מי ומה עומד מאחורי השמות, וזאת לאור העובדה שהיבואנים מזרימים ארצה לא מעט דגמים כאלו בשנה האחרונה.
אי לכך, יתרון החיסכון בדלק עשוי להתקזז אל מול הפחתה בשוויו של הדגם, והוצאות בלתי צפויות הנובעות ממורכבותן של המערכות ההיברידיות הנטענות. במיוחד, כאמור, בתקופה שבה אנחנו מדווחים מדי שבוע על רכב פלאג-אין חדש שנוחת באולמות ושורשיו או מקורותיו טרם הוכיחו את מהימנותו לאורך זמן ממושך.