מה קרה לטסלה? מבחן המציאות של מאסק
ירידה במכירות, התאוששות חלקית ברבעון השלישי, תחרות סינית לוחצת; 2025 סימנה לטסלה את המעבר מחברה שפועלת ביקום משלה לחברת רכב שנבחנת כמו כל יצרן אחר
שנת 2025 הייתה מהמשונות בתולדות טסלה. החברה שהובילה את מהפכת הרכב החשמלי מצאה את עצמה מתמודדת במקביל עם האטה בביקושים, שחיקה ברווחיות, תנודתיות חריגה במניה ורעש מתמשך סביב דמותו האקנצטרית של אילון מאסק - בתוך הפוליטיקה ומחוצה לה. הנתונים הכספיים והמסחריים מציירים תמונה מעורבת, רחוקה מהצמיחה הרציפה שאפיינה את העשור הקודם.
בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה מסרה טסלה כ-1.22 מיליון כלי רכב ברחבי העולם, ירידה של כ-5.8 אחוזים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. המחצית הראשונה של השנה הייתה חלשה במיוחד, עם ירידות דו ספרתיות במסירות ברבעון הראשון והשני. ברבעון השלישי חל מפנה, עם כמעט חצי מיליון מסירות ועלייה שנתית של כ-7 אחוזים, נתון שאפשר לחברה לצמצם חלק מהפער.
בארצות הברית תרמה לכך גם הקדמה של רכישות לקראת סיום הטבת המס הפדרלית לרכב חשמלי. אלא שמדובר באפקט זמני, והחשש הוא שברבעון הרביעי וב-2026 הביקוש ייחלש מחדש, ללא רשת הביטחון של תמריצים.
אירופה וסין: הלחץ האמיתי
באירופה נרשמה הפגיעה החדה ביותר. ירידה של כמעט 30 אחוזים במסירות בתשעת החודשים הראשונים של השנה, עם צניחות דרמטיות במדינות שבעבר נחשבו למעוזי טסלה. גם בסין, השוק הגדול ביותר של החברה מחוץ לארה״ב, נרשמה ירידה של יותר מ-10 אחוזים במסירות מתחילת השנה, למרות השקת גרסאות חדשות למודל Y והרחבת ההיצע המקומי.
מעבר לפגיעה התדמיתית סביב מאסק ומעורבותו הפוליטית, בכירים בכלי התקשורת בארה"ב מצביעים על בעיה עמוקה יותר: היצע דגמים מצומצם ומתבגר, מול מתקפה אגרסיבית של יצרנים סינים שמציעים רכבים מתקדמים, מאובזרים וזולים יותר. במובן הזה, עבור צרכנים אירופים, טסלה כבר אינה מוגדרת ברירת המחדל - הם מוכנים לקלוט אפשרויות חדשות, אף עם סיכון גבוה יותר בעתיד.
הוזלה כאן ועכשיו, ודגם שלא מגיע
טסלה כבר עשתה צעד משמעותי בהורדת מחירים באמצעות גרסאות בסיס מוזלות של מודל 3 ומודל Y, שנמצאות כיום בשיווק סדיר ומשמשות ככלי מרכזי לשימור הביקושים. אלא שהמהלך הזה אינו מחליף את ההבטחה הגדולה שנשארה על הנייר: רכב חשמלי חדש במחיר יעד של כ-25 אלף דולר ("מודל 2 או מודל Q").
הדגם הזה, שעליו דיבר אילון מאסק כבר לפני כמה שנים כעמוד תווך בצמיחה העתידית של החברה, טרם הוצג, לא נכנס לייצור, ואין לגביו לוח זמנים מחייב. לפי הערכות בענף, טסלה מתקשה להצדיק כלכלית פיתוח פלטפורמה חדשה לחלוטין במחיר כזה, במיוחד בעידן של תחרות אגרסיבית ושחיקה בהכנסות.
בינתיים, יצרנים סינים כבר מציעים רכבים חשמליים בטווחי מחיר דומים, עם זמינות מיידית, וכך הפער בין החזון של טסלה למציאות בשוק הולך ומתרחב. הדבר היחיד שמאסק התחייב לגביו ממש לאחרונה, וגם כאן מדובר בשרשרת לוגיסטית ארוכה שתחילתה עוד ב-2017, הוא השקת הרודסטר החדשה.
הסייברטראק: תפוקה נמוכה ופער מהתוכניות
הפיק אפ החשמלי של טסלה, מתקשה לעמוד ביעדי הייצור והמכירה שהוצבו לו. בעוד שהחברה דיברה בעבר על תפוקה שנתית של מאות אלפי יחידות, בפועל היקף המסירות ב-2025 מוערך בכ-20 עד 30 אלף כלי רכב בלבד, חלק קטן מהקיבולת המתוכננת של המפעל בטקסס. במהלך השנה נרשמו גם עצירות ייצור ומספר ריקולים רוחביים, שכללו תיקונים למרכב ולמערכות שונות, ופגעו בקצב האספקה וביעילות התפעולית. ניסיונות להגדיל את הביקוש באמצעות התאמות במחיר ובהטבות לרוכשים לא חוללו שינוי משמעותי, והדגם, שהיה אמור להפוך לעוגן מכירות, עשה יותר נזק מתועלת.
טסלה כבר לא לבד - והיא מרגישה את זה
בשבועות האחרונים מעריכים אנליסטים בתעשייה כי טסלה נכנסת לשלב יותר מורכב בחייה. היתרון הטכנולוגי שהעניק לה ראשוניות כמעט נעלם, והחברה נדרשת כעת להתחרות במחיר, במגוון ובקצב חידושים, בדיוק כמו יריבותיה. לדבריהם, הצלחתה העתידית תלויה בשני מהלכים מרכזיים: הרחבת ההיצע כלפי מטה עם דגם עממי באמת (כפי שאזכרנו לעיל), ובמקביל חיזוק הבידול הטכנולוגי בתחומים כמו תוכנה, אוטונומיה ואנרגיה.
יש גם מי שמזהיר כי ללא חידוש משמעותי בנבחרת הדגמים, טסלה עלולה להמשיך לאבד נתח שוק, במיוחד באירופה. אחרים סבורים שהחברה עדיין מחזיקה בכוח מותג וביתרון תפעולי שיאפשרו לה להתאושש, אך לא בקצב שאליו הורגלו המשקיעים. לקראת 2026, טסלה עומדת בצומת. פחות רעש ברשת החברתית, יותר מבחני מציאות.
כתבות אחרונות
-
ניר בן טובים , 22/12/2025 -
ניר בן טובים , 22/12/2025כדאי לקנות חשמלית משומשת בשנה הבאה?
-
אלי שאולי, 22/12/2025ג'ילי תשיק בארץ שני דגמים ב-2026
-
יוסי צרפתי, 22/12/2025הפסקת חשמל: פולקסווגן עוצרת את שיווק ה-ID.BUZZ
-
אלי שאולי, 22/12/2025היכון להסתערות: התוכניות של הענקית הסינית שמאחורי אורה
-
ניר בן טובים , 21/12/2025"לא ידענו מה יקרה": הסוד מאחורי הקמת קופרה נחשף
-
ניר בן טובים , 21/12/2025יונדאי סטאריה מתרענן לשנת 2026
-
רוני נאק, 21/12/2025אקספנג G6 – מבחן דרכים (מתיחת פנים)
-
ניר בן טובים , 21/12/2025ניסאן מהדקת שורות: הג׳וק יהפוך לחשמלי וייווצר על פלטפורמת הליף