ב.מ.וו: "אם הסינים מעתיקים מאיתנו - סימן שאנחנו עושים משהו נכון"

סטפן דורך, סגן נשיא ב.מ.וו לפיתוח קישוריות ודיגיטציה, מדבר על אתגרי התפעול ולידת המחוונים החדשים, ומסביר מדוע אינו כועס כאשר הסינים מעתיקים 

אחד האנשים המבוקשים יותר לשיחה במסגרת התצוגה של ב.מ.וו בתערוכת מינכן הוא סטפן דורך (Stephan Durach), סגן נשיא בכיר לפיתוח קישוריות ודיגיטציה ומי שעובד בה מאז 1998. את השיחה עימו אני פותח בהתייחסות להנדסת האנוש הבעייתית המוצאת ביטוי בתפעול מערכות הרכב באמצעות המסך המרכזי.  

"אם תחשוב על שירותים דיגיטליים, ההתקדמות גדולה ומהירה בשנים האחרונות והציפיות של הלקוחות הן לקבל את מה שיש להם בסלולר. בחיים יש לנו ארבעה פריטים הקרובים אלינו שהם דיגיטליים במהותם: הסלולר, הטאבלט, המחשב והמכונית. אתה רוצה לוודא שכל דבר עובד היטב בסביבה שלו – וזה מאוד קשה לביצוע ברכב, מכיוון שהמכונית נעה ושימוש במערכות יוצר הסחת דעת. 

"אנשים רוצים לעשות אותם דברים שיש בסלולר גם במכונית. הם רוצים שמפות למשל תהיינה מעודכנות כמו בסלולר. עדכון ניווט זה דבר של העבר והיום זה פועל היטב. אבל בדיגיטציה של ימינו הכל משתנה מאוד מהר. בעבר אנשים חיפשו שירותים מסוימים והיו צריכים לחכות לרכב הבא. היום אצלנו לפחות, זה כבר לא קיים זה מתעדכן". 

WhatsApp Image 2025-11-02 at 10.48.20 (2) (1).jpg

צילום: יצרן

ובכל זאת, איך יצרנים מסוימים פספסו פריטים בכל כך קלות?

"אני מעדיף לדבר עלינו, ואני לא חושב שזה נכון לגבי ב.מ.וו. יש לנו מיליוני מכוניות על הכביש ואנחנו תמיד מקשיבים לביקורת של הלקוחות שלנו. תמיד ניסינו לעשות הכל טוב וקל לתפעול. ברור שיש עקומת למידה מסוימת וברור שהדור הוותיק תמיד מתקשה לתפעל. זה נכון גם לסמרטפון, אבל אנחנו משקיעים הרבה בכך שזה יהיה קל ללמידה. 

"את המערך החדש שלנו בדקנו כבר עם 3,000 לקוחות בכל העולם. בדקנו אותו ממש במכונית ולמדנו מה הטעויות שהם עושים בתפעול, שיפרנו את הביצוע ואנחנו שואפים להגיע למוצר שלם. 

"כרגע כולם מדברים על רכב נהוג תוכנה. בב.מ.וו אנחנו מפתחים תוכנה בעצמנו, זה לא תמיד מוערך מספיק, ובכל מקרה זה לא מה שניתן לעשות בלילה אחד. זה לא שאנחנו עושים הכל לבד אבל אנחנו שולטים, מגדירים ומבינים את האפליקציות ולכן יכולים לשנות אותן מהר. אנחנו לוקחים כ-70% מאפליקציית הניווט מסין מכיוון ששם הם מכירים אותה טוב יותר. 

"אנחנו יודעים לבנות מערך אחד ולוקחים לכל שוק את מה שהוא צריך, כך שמה שהוא יקבל יתאים לכל דרישה שם ומבלי לשנות דברים רבים. ניווט זה לא דבר חדש אבל ברכב חשמלי הוא צריך להיות חכם יותר מכיוון שהוא צריך לשלב עמדות טעינה, כך שצריכה להיות תשתית נכונה והבנת הבסיס. אנחנו תמיד מנסים להבין לעומק ולדעתי זה מה שמבדל אותנו". 

אתם מדברים על 'נויה קלאסה' כרכב נהוג תכנה אבל הרי זה כבר שנים כך. לא?

"התפקיד של החלק הדיגיטלי גדל בשנים האחרונות, ובנויה קלאסה יש הרבה יותר אפשרויות וגמישות מפעם. נכון שאנחנו עושים זאת כבר 20 שנים, אבל כאן נעשתה קפיצת מדרגה ביכולת, ובקרוב נציג המון אפליקציות שפעם לא ניתן היה לחשוב עליהן". 

כמה קשה היה לפתח את פנורמיק ויו? איך מחוונים כאלה יתמודדו מול שמש חזקה כמו אצלנו?

"זה באמת מאוד מרגש מבחינת טכנולוגית. יש המון בעיות מאתגרות מאוד הקשורות למרכיבים נלווים: איך משפיעים האדים על השמשה ועל נראות הצג ואיך ישפיע מפשיר האדים; מה עושים כדי שלא יהיו השתקפויות; איך דואגים שהאורות לא יסנוורו ושהתצוגה תהיה ברורה בתנאים משתנים. כל דבר מאוד משפיע על דברים אחרים כך שהמורכבות רבה. אחד הדברים המעניינים בתצוגה הזו הוא שהיא מתמודדת היטב עם אור חזק והשתקפויות בגלל האופן בו ניצב מכסה המנוע; הוא מוגבה ביחס לבסיס השמשה ויוצר צל על התצוגה וזה מאוד עוזר". 

WhatsApp Image 2025-11-02 at 10.48.20 (1).jpg

צילום: יצרן

כמה זמן לקח לפתח את התצוגה הזאת?

"את אב הטיפוס הראשון ראינו לפני ארבע שנים; זה היה משהו רועד ולא ברור, ואדם מסוים עמד לידו והבטיח שהדבר יעבוד. היה צריך דמיון כדי להבין מה יקרה ואיך". 

אני חייב לשאול על אוורור. איך קורה שב.מ.וו מעתיקה רעיון גרוע מטסלה ועוברת לכיוון פתחים מהצג?

"רגע רגע. יש לנו עדיין לחצנים חיצוניים לכיוון מראות ומושבים אז בוא נרגע(?). מניסיוננו, כאשר מדובר במיזוג הרבה אנשים לא מזיזים את פתחי האוורור אלא רק משנים טמפרטורה". 

הסינים מגזימים עם הצגים ברכב. איך אתם מתייחסים לכך?

"אנשים חושבים תמיד שיותר זה טוב יותר אבל אני לא מסכים. אני חושב שהקרב על המסכים הגדולים הסתיים, ואנשים כבר לא רוצים אותם. ב-iX3 למשל יש צג "15 המתאים בדיוק למה שצריך.

"המכונית היא סוג של חלל מחיה ואינך רוצה שהוא יישלט על ידי צג ענק, גם מכיוון שהוא יתמלא בפרטים לא נחוצים. אנחנו לא רוצים להגזים ובדקנו את הגישה הזאת גם עם לקוחות סיניים שהעדיפו את הגישה שלנו. אגב, אנחנו כבר רואים שהסינים מעתיקים את הרעיון שלנו ביחס לסביבת הנהג והתצוגה אז כנראה שזה טוב. שיאומי פעלה כך". 

האם זה מפריע לכם שמעתיקים ממכם?

"גם את i-דרייב העתיקו בזמנו מאתנו, ועבורי זה היה סימן שעשינו משהו נכון". 


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.