"טסלה צריכה רכב חשמלי ב-30 אלף דולר"
טסלה חשפה גרסה מוזלת של רכב הפנאי הנמכר ביותר שלה, מודל Y במטרה להתמודד עם האטה במכירות ותחרות גוברת בשוק הרכב החשמלי העולמי. את האנליסטים בשוק האמריקני, זה לא משכנע
חברת טסלה יוצאת למהלך אסטרטגי משמעותי בניסיון להמריץ מחדש את הביקושים לרכביה, באמצעות השקת גרסה "מרוככת", גם עירומה יותר ומוזלת של רכב הפנאי הנמכר ביותר שלה, טסלה מודל Y. המהלך, המכונה בתעשייה "דגם Y סטנדרט" או "לייט", נועד לאפשר ליצרנית הרכב החשמלי לחזור למסלול הצמיחה, במיוחד לאחר תקופה של האטה במכירות ועל רקע תחרות מחריפה מול יצרניות סיניות דוגמת BYD.
הבשורות המשמעותיות ביותר נוגעות לייצור באירופה: אנדרה תיריג, מנכ"ל טסלה בגרמניה, אישר באירוע פנימי במפעל החברה בגרינהיידה (Grünheide) כי ייצור סדרתי של הגרסה הזולה יותר יחל בתוך ימים ספורים, והאספקות ללקוחות צפויות להתחיל "תוך מספר שבועות". עובדה זו מעידה על חשיבותו של המפעל הגרמני, ה"גיגה-פקטורי", בחזית המאמץ להגדלת הנגישות של הרכב לצרכן האירופי.
על פי הערכות, הגרסה החדשה של טסלה מודל Y תהיה זולה בכ-10% עד 20% מהדגם הבסיסי הנוכחי (הדגם המוזל תומחר בארה"ב ב-40 אלף דולר ביממה האחרונה). הפחתת העלויות מושגת באמצעות "קיצוץ" במספר מאפייני יוקרה ופינוק, גם ביצועים, גימור; הדגם המוזל צפוי להגיע עם רמת אבזור פנימית בסיסית יותר, ואף ללא פיצ'רים שנחשבים כיום לסטנדרט בטסלה, כגון דלת תא מטען חשמלית, מערכת שמע יוקרתית, או תאורה סביבתית משודרגת.
כל זאת, במטרה להוריד את תג המחיר ולפנות לפלחי שוק רחבים יותר, שעד כה נרתעו מהמחיר הגבוה. הטווח קוצר ל-516 קילומטרים וההאצה ל-100 קמ"ש אורכת כעת 6.8 ש' במקום 5.4 ש'. טסלה ביצעה שינויים דומים אגב במודל 3, באותה גישה "כלכלית" כדי לצמצם את הפערים מול הסינים ולפצות על אובדן הטבת המס באמריקה.
ההחלטה להשיק גרסה מוזלת מגיעה בתזמון קריטי עבור טסלה. בנוסף לתחרות, החברה מתמודדת עם פקיעת תמריצי מס משמעותיים (כגון זיכוי המס הפדרלי בארה"ב, בגובה 7500 דולר), מה שמעלה למעשה את המחיר הסופי ללקוח. טסלה מבינה כי על מנת לעמוד ביעדי המסירות השאפתניים שלה, היא חייבת להגדיל את קהל היעד באמצעות מחיר אטרקטיבי יותר. השקת ה"מודל Y סטנדרט" נתפסת כצעד הראשון והחשוב ביותר של החברה בחזרה ליכולת לספק כחצי מיליון רכבים ברבעון, ובכך לאותת לשוק על יכולתה לשמר את מעמדה כמובילת שוק הרכב החשמלי העולמי.
מומחים מתחום הכלכלה בארה"ב מביעים לא מעט ביקורת על המהלך, בין היתר כי גם הלקוחות זעמו שטסלה מפשיטה את המכונית מציוד בסיסי וגם מגלחת מהביצועים. "זהו למעשה מנוף תמחור ותו לא, ולא מנוע צמיחה משמעותי למוצר", אמר שי בולור, אסטרטג השוק הראשי בחברת המחקר Futurum Equities לסוכנות הידיעות 'רויטרס'. "אני לא רואה בזה מהלך משמעותי שיפתח ביקושים חדשים בהיקפים גדולים", כך הוסיף.
"אני פשוט לא בטוח שזה מספיק" אמר שון קמפבל, יועץ ב-Camelthorn Investments לסוכנות הידיעות. "במבט לטווח הארוך, החדשות הללו לא פותרות את הבעיה שמציבים המתחרים הסיניים הזולים בשווקים הגלובליים. לדעתי, טסלה צריכה רכב חשמלי (EV) שיימכר במחיר הנמוך מ-30 אלף דולר."
כתבות אחרונות
-
אלי שאולי, 08/12/2025אוטו ארוך־טווח: קיה EV9 'GT ליין' (דוח מס' 2)
-
ניר בן טובים , 08/12/2025טלקאר מתחילה בשיווק הטנדר החשמלי KGM מוסו
-
ניר בן טובים , 08/12/2025השגעון החדש של טראמפ: להביא לאמריקה מכוניות מיקרו יפניות
-
שרון ביידר, 08/12/2025מהפך בצמרת: ג'אקו 7 הוא הקרוסאובר הנמכר בישראל אי פעם
-
ניר בן טובים , 08/12/2025אלה המכוניות הבטיחותיות ביותר של 2025
-
ניר בן טובים , 08/12/2025מס נסועה: אירופה מחפשת מודל הכנסות חדש; ישראל על הגדר
-
מערכת אוטו, 07/12/2025כשעוגמת נפש פוגשת טוב לב: הטויוטה הישנה שזכתה למהפך
-
אלי שאולי, 07/12/2025סיום דרמטי: לנדו נוריס זכה באליפות הפורמולה 1
-
ניר בן טובים , 07/12/2025לובינסקי ממנה סמנכ"ל מכירות חדש למותגי הרכב