היכון להסתערות: התוכניות של הענקית הסינית שמאחורי אורה
קבוצת הרכב גרייט וול מרחיבה היצע, מציגה דגמים חדשים, מדברת על מפעל באירופה
בקנה המידה של סין, באודינג (Baoding) – בירת הפרובינציה של הביי (Hebei), 150ק"מ דרומית-מערבית לבייג'ינג – בה נמצא מטה חברת גרייט וול, היא עיר קטנה יחסית; רק 3.5 מיליון תושבים. היא גם מתנהגת ככזו: בתשע בערב הכל נסגר ואפילו במלון שמארח אותנו, ונראה כאילו הוא בשליטת החברה, מכבים את אורות המסעדה, זאת למרות שהיא בקומה ה-23 עם תצפית נאה לעיר.
אם פספסתם או רציתם השלמות, האופציה היחידה היא סבן אילבן בצד השני של הכביש. בסין הפעילות בלילה יורדת לא רק בערים כאלה; בשנחאי הענקית כיבוי אורות בדיוק בעשר וחצי. כאן יש עוד: הקור העז בלילה וטמפרטורה היורדת מתחת לאפס. בקיץ החום מגיע ל-40 מעלות.
כמו בערים בגודל דומה, גם בבאודינג יש ליצרן הרכב הפועל בה נוכחות רבה. בית המלון עוטה שלט גדול שלו, אולמות תצוגה למותגיו מככבים בקניונים וגם כשאנו יוצאים להרים שמקיפים את העיר נגלה מתחם שכולל מתקני הדגמות, אזורי אירוח ללקוחות כולל מבני נופש חמימים ועוד. באזור הפארק הזה הם בוודאי ישמחו לגלות שרכב השטח שקנו יכול לעבור במים בנהר שגדותיו כאילו נבנו לצילומי חצייה. גם הדגל האדום שנשקף בקצה הפסגה הקרובה שייך לגרייט וול.
מי אתם?
כקבוצת רכב, גריט וול מוטורס (GWM) שנוסדה ב-1984, היא מוותיקות היצרניות בסין בבעלות פרטית. היקף המכירות שלה הגיע ב-2024 ל-1.23 מיליון יחידות, ו-40% מהן, כמחצית המיליון, נמכרו בשווקי יצוא. בנוסף למותגיה שלה, גרייט וול מייצרת את דגמי מיני החשמליים, קופר ואייסמן, והייתה שותפה בפיתוח שלהם החל מהרצפה באמצעות ספוטלייט, שותפות שווה עם ב.מ.וו. כבר כיום יש לה מפעלי ייצור גם בתאילנד, ברזיל ורוסיה ומפעלי הרכבה באקוודור ובפקיסטן.
אבל גרייט וול שואפת ליותר, וביתר דיוק מכוונת לאירופה. שם אמור לקום מפעל משלה, בהונגריה או בספרד, וזה אמור לייצר החל מ-2029 כ-300,000 כלי רכב לשנה. ב-2030, כך אנשי גרייט וול, היקף היצוא יהיה גדול ממיליון יחידות.
לא שהכל הלך חלק עד כה ביבשת. ב-2019 וב-2021 הציגה גרייט וול את מותגי ואי (Wey) ואורה בתערוכות רכב בגרמניה, פתחה מטה במינכן, והחלה לשווק מותגים אלה שהגיעו גם לכאן. עם זאת, פעילות גרייט וול נעצרה כעת שם, ולכן מותג ואי אינו פעיל גם כאן.
גרייט וול אינה מאוד מוכרת בישראל. עם זאת, הנוכחות שלה קיימת כאן מזה שנים ומותגים שלה ידועים יותר מאשר שמה. היא החלה לפעול כאן כבר ב-2012 וידעה מספר יבואנים, הביאה לכאן מגוון דגמים, שיווקה מספר מותגים.
אחד מהם הוא ואי שכיוון לצד הגבוה של השוק, יובא על-ידי סמלת ושיווקו כאמור פסק; השני הוא אורה, המיובא על-ידי כלמוביל, מכוון למרכז השוק ועושה זאת עם דגמים בעיצוב לא-שגרתי, מציע כעת שני דגמים (03 ו-07), ומתעתד להביא את השלישי, 5, בו פגשנו בסין.
הביקור אינו מכוון רק למפגש עם הדגם הנ"ל, ואנשי גרייט וול רוצים להעביר מסר: "חברים, אולי לא ידעתם, אבל גם אנחנו יצרן גדול". וכדי להפגין זאת, וכפי שכבר למדנו בביקורים בסין, הם מציגים שפע מבלבל של מותגים ושל דגמים. אלא שרוב המלווים שאמורים להציג באירוע את הכלים ויכולותיהם אינם מבינים אנגלית. רק אחרי רבע שעה הצלחנו להבין אם לרכב בו אנו נמצאים יש הנעה אחורית או כפולה...
אבל המפגש הוא הרבה מעבר לכך: נבקר במפעלים, במתקני הריסוק הגדולים, במעבדות ובמסלולי הניסוי.
הצד הגברי
ביום הראשון בביקור בבאודינג התמקדנו בצד הרך של גרייטוול – מותג אורה ודגמיו, בעיקר הדגם 5 – ואילו ביום השני פגשנו בחלק הקשוח שלו: דגמי פנאי ושטח בעיצוב תואם, גם טנדר היברידי-נטען.
גריטוול החלה את דרכה עם דגמים כאלה כאשר הוקמה ב-1984 וייצרה גם היא, כמו חברות נוספות באותן שנים, את הרכב הצבאי המוכר כ'בייגין ג'יפ'. מותג רכבי הפנאי שלה, האבאל (HAVAL) אף הוא ותיק למדי. זה התפתח מהדגם האבאל CUV שהוצג ב-2005 (אז נקרא 'הובר'), ולאור הצלחתו היה למותג ב-2013. בשנים הבאות כיכב האבאל לא פעם כמותג הפנאי/שטח הנמכר בסין.
ב-2015 האבאל היה אמור להגיע לישראל על-ידי חברת המזרח שייבאה כבר באותה תקופה את הסופרמיני C10 והטנדר סטיד. אלא שהסינים התעקשו על דיזל ידני לאירופה, שתי יחידות הגיעו לתקינה וכאן נגמר הרומן. הרבה מאוד השתנה מאז.
כאמור, האבאל הוא אחד המותגים הוותיקים בסין וכיום מתפקד כאחראי על תחום רכבי הפנאי בקבוצה – אם-כי בין כעשרת דגמיו (ועוד בשווקי יצוא) יש גם מכוניות נוסעים. דגמי הפנאי של האבאל אמורים להיות בעלי יכולות שטח טובות מהמקובל. מזכיר מותגים סינים אחרים? בהחלט. רוב הדגמים בנויים על מרכב אחוד, אם-כי H9 הגדול בו נהגנו לזמן קצר דווקא בנוי על שלדת סולם – וכמו דגמי מותג טנק של גרייט וול – וכמובן דווקא הוא לא מתוכנן להגיע לאירופה...
על קו התפר
הדגם המוצג בפנינו בשם הקוד 'B26', מכונה בסין 'ראפטור V7' ועשוי להיקרא באירופה 'V7'. בסין הוא מוצע בגרסת בעירה-פנימית עם מנוע טורבו בנזין 2.0 ליטר או עם חטיבת כוח היברידית, רגילה ונטענת המבוססת על טורבו-בנזין 1.5 ליטר עם תיבה ייעודית (DHT) ושני הילוכים, ובכל הגרסאות אפשרות להנעה קדמית או כפולה קבועה. זה רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) הנמצא בצד הגדול של הקטגוריה; בסיס הגלגלים 273.8 ס"מ, האורך 480 ס"מ, הרוחב 192 ס"מ, הגובה 182 ס"מ. הוא נראה גדול בהתאם, החזית הניצבת הגדולה מוסיפה עוד וגם חלקו האחורי גם בגלל גלגל חלופי המורכב על הדלת שם.
רכב אחר שמשום מה נראה יותר במצגות ופחות במפגשים הוא שיאלונג (Xiaolong) ששם הקוד שלו 'A07' – דגם קטן יותר בעיצוב פנאי-קופה; בסיס הגלגלים 271 ס"מ, האורך 459 ס"מ והרוחב 188 ס"מ. כנראה שעדיין לא הוחלט אם לייצא, ולאן.
למפגש איתנו מגיע גם H9 – הדור השני של רכב פנאי/שטח (מ-2024) המבוסס על שלדת סולם, מרכב נפרד וסרן חי מאחור, חולק אותו בסיס עם טנדר הנקרא 'פואה'. בסיס הגלגלים, 285 ס"מ, כשל לנד קרוזר והוא מכוון בדיוק לאותו תא שטח. דגם זה מוצע בגרסאות בנזין ודיזל ואנחנו פוגשים בהיברידית-נטענת. בהתנסות קצרה, הרכב אינו מהודק בהתנהלות, קצת כמו טנדר של פעם; דגמים כאלה מכוילים גם אצל יצרנים אחרים בסין באופן הרבה יותר רך מהמקובל כאן.
הרכב שבטנק
מותג טנק מכוון כל-כולו לשטח שמעבר לשבילים – כולם עם שלדת סולם וסרן חי, במפרט עד שלושה דיפרנציאלים ננעלים. המותג נוצר ב-2021 עם השקת הדגם 300, ועיצובו כמו של דגמי שטח מפעם – דורות קודמים של לנד קרוזר, גם FJ, מהצד הצללית כמו של ג'יפ רנגלר – וממדיו כשל דגם קומפקטי (C-SUV); בסיס הגלגלים 27 ס"מ, אורכו 476 ס"מ. מעליו נמצאים דגמים גדולים יותר: 400, הדגם 500 המפואר שהסיע אותנו מהשדה ואליו ו-700 שהוצג עכשיו והוא גדול יותר ומהודר בהתאם.
טבילה קצרה במי שלגים
בדרכם שלהם הסינים מצליחים לתפור לנו גם כאן נסיעת הדגמה של חמש דקות הכוללת הכל מהכל: כביש, מעבר מים, נסיעה בנחל, חול, בוץ וכמובן סיום בדרך הנמצאת מתחת לקו המים של הנהר כדי שנעלה גלים בתמונות החשובות.
זוהי הזדמנות ראשונה עבורנו לחוות דגמים של שני המותגים האלה – חוויה ראשונית, ממש קצרה ולא הרבה יותר. בחלק גדול מהיום הזה היצרן העדיף להדגים את היכולות של הדגמים האלה באמצעות נהגים שלו, שגם מלווים אותנו בפרק הקצר של הנהיגה העצמית.
הם לא יודעים מילה באנגלית ולכן אין סיכוי לקבל מידע כל שהוא על הגרסה בה אנו נעים, שלא לדבר על מצבי ניהוג ושילובים שונים. חלק מהדגמים בהם אנחנו נוהגים, כמו H9, היחיד של האבאל שהגיע, לא מתוכננים להגיע לאירופה.
אלא שזו דרכה של גרייט וול לייצר תצוגת תכלית ולחמם את האווירה לקראת אפשרות שדגמים כמו האבאל V7, טאנק 300 ואולי גם הטנדר ששמו ממש לא סגור, כן יגיעו לשם; כרגע מדובר על בין סוף 2026 ל-2027.
טנק 300 נמצא בצד היותר קשוח של הסקלה, ולא צריך הרבה זמן כדי להתרשם מהאופן שסוג רכב כזה מתנהל בכביש: כבד לתחושה, קצת מתנדנד; כנוסעים בטנק 500 התרשמנו כי נוחות הנסיעה אינה מבריקה כאשר הרכב פוגש מפגעים גדולים או מורכבים יותר בכביש. מהלך ארוך של הבולמים נועד לסלעים, ובשטח התחושה היא שזהו רכב חסון. קצת מוזר לגלות בטנק 300 בורר הילוכים המשתרבב מההגה ונראה כאילו נלקח מאורה 5 האורבני; בטנדר ובהאבאל H9 ראינו בורר קלאסי ומסוקס במרכז. אותו טנק 300 התייצב בשתי גרסאות הנעה כפולה: טורבו-בנזין 2.0 ליטר, 217 כ"ס, תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים; טורבו-דיזל 2.4 ליטר, 181 כ"ס ותיבה אוטומטית עם 9 הילוכים. בשתיהן אופי פעולת המנועים היה טובה.
רוצים להאיץ
המסר של גרייט וול ברור: מכוונת לנתח גדול יותר במכירות גם באירופה. בנוסף לאורה יישלחו ליבשת דגמים של מותגים אחרים, בעיקר אלה של האבאל – קו דגמים גדול לפלחי השוק המבוקשים בעולם הרכב, ניסיון במכירות מחוץ לסין, מרכיבים ייחודיים.
המותג השני, טנק, לא מיועד מטבע המבנה לכמויות גדולות, אבל דגמיו ממלאים ואקום הקיים היום: דגמי שטח של ממש במחיר סביר. לנד קרוזר בחצי המחיר? יש מצב.
בכל הקשור לישראל, קשה לדעת מה יגיע, איך ומתי. לא כל מותגי גרייט ווול נמצאים בידי אותה יבואנית; כלמוביל מייבאת את אורה והיא שהזמינה אותנו; סמלת ייבאה את וואי. גם לכך תהיה השפעה על הדגמים וזמינותם כאן.
מה שבטוח שאם גרייטוול תחליט להאיץ היא יכולה להוסיף הרבה ייחוד משלה לסופה הסינית הפוקדת את שוק הרכב המקומי.
כתבות אחרונות
-
ניר בן טובים , 22/12/2025 -
ניר בן טובים , 22/12/2025כדאי לקנות חשמלית משומשת בשנה הבאה?
-
אלי שאולי, 22/12/2025ג'ילי תשיק בארץ שני דגמים ב-2026
-
יוסי צרפתי, 22/12/2025הפסקת חשמל: פולקסווגן עוצרת את שיווק ה-ID.BUZZ
-
אלי שאולי, 22/12/2025היכון להסתערות: התוכניות של הענקית הסינית שמאחורי אורה
-
ניר בן טובים , 21/12/2025"לא ידענו מה יקרה": הסוד מאחורי הקמת קופרה נחשף
-
ניר בן טובים , 21/12/2025יונדאי סטאריה מתרענן לשנת 2026
-
רוני נאק, 21/12/2025אקספנג G6 – מבחן דרכים (מתיחת פנים)
-
ניר בן טובים , 21/12/2025ניסאן מהדקת שורות: הג׳וק יהפוך לחשמלי וייווצר על פלטפורמת הליף