יונדאי אינסטרואיד – מפגש, התרשמות

מה קורה לאחר שמבקשים מהמעצבים של יונדאי להפוך מיני עירונית לכלי שנראה כאילו יצא מאליפות הראלי בשנות השמונים

חשיפת 'קונספט 3' של יונדאי במינכן הייתה אירוע חשוב עבור היצרן הקוריאני שהציג את הקדימון לאיוניק 3 הסדרתית – דגם פנאי חשמלי המכוון למרכז השוק.

לידה, בחדר הסמוך, עמדה לה בשקט בשקט – גם בגלל שלא נעה (ככה זה עם מכונית בחדר), גם בגלל שהיא חשמלית – מכונית תצוגה שנראתה מאוד מאוד רועשת. מכונית שמקשה גם על עיתונאי רכב ציניים כמוני להישאר אדישים. נדרשת שנייה, אולי שתיים, כדי לקלוט שזו בעצם גרסה ספורטיבית מוקצנת, מאוד מוקצנת, ליונדאי אינסטר, החשמלית העירונית. 

– נכון יותר מה שיכולה הייתה להיות גרסה כזו אם היו נותנים להנהלה להשתגע (כלומר, לאשר ייצור) כמו שנתנו למעצבים. הם קוראים למכונית התצוגה הזו 'אינסטרואיד' והיא נחשפה לראשונה באפריל השנה. 

השראה 

"ברור שההשראה היא מהספורט המוטורי", אומר אדוארדו רמירז, ראש מרכז העיצוב האירופאי המעורב בדגמים הרבה יותר שפויים כמו סנטה פה, i30, i20 (הקודמת), i10 וקונה. "למעשה ביקשתי מהמעצבים שיבלו זמן רב בחטיבת הספורט שלנו. כל הדברים שרואים בתוך הרכב, בסביבת הנהג אינם גימיקים. הם פותחו עם מטרה". 

לי האינסטרואיד מזכירה מיד מכוניות אייקונית כמו רנו 5 טורבו, אולי אוסטין מטרו 6R4, יוצרת אווירה של מכוניות קבוצה B בראלי...

"כצוות כולנו חובבי הגה. באמת. בתור ילד גדלתי באיים הקנריים שם הספורט המוטורי היה מאוד מפותח ועקבתי אחרי קבוצה B בראלי. אנחנו לא ניסינו לחקות דגמים משם ומאז גם אם אנחנו מאוד אוהבים את האייקונים האלה". 

האם הרכב מציע פתח להתאמה אישית בעיצוב? 

"העיצוב של אינסטרואיד הוא מאוד מאוד ספורטיבי, ולאינסטר, כרגע, אין הביצועים האלה. אבל ברור שרכב כזה יעורר ביקוש לדברים דומים, ואנחנו בודקים". 

איזה תרגיל  

"הגישה הייתה להוסיף למכונית מרכיבי עיצוב מבחוץ, להדביק דברים לרכב מבלי לפרק אותו באופן יחסי", מוסיף ריקרדו דלה, האחראי על העיצוב החיצוני של דגמי יונדאי מהסטודיו האירופאי שלה, "כך נוספו הכנפיים הרחבות שמאכלסות חישוקי ענק ("20 מלפנים, "21 מאחור) וצמיגים מאוד מאוד רחבים".

מלמעלה בקצה הגג ספוילר ענק שנראה ממש מוגזם. דלה, המציין גם הוא כי המעצבים ביקרו בחטיבת הספורט N של יונדאי, אומר כי "הכל נראה כאן מוגזם, אבל מתוכנן בצורה נכונה". 

זו באמת אינסטר על סטרואידים, או כפי שאמרו אנשי יונדאי: "מה היה קורה אם היינו מנועים של איוניק 5N". יש בה מנוע חשמלי עם 60 כ"ס כדי שתוכל לזוז; זה תרגיל בעיצוב אבל גם בשיווק, כזה שנועד להראות לאנשים בחוץ איזה חברים עובדים ביונדאי ועל מה הם חולמים שם. 

"אינסטר עוצבה בקוריאה עם קספר, ואינסטר קרוס עוצבה באירופה ואחריה עשינו את אינסטרואיד", מפרט דלה, "ולא סתם היא מזכירה לך את רנו 5 טורבו. רצינו להבליט את העובדה שיש הרבה כוח. "אנחנו כמעצבים שיחקנו ברעיון ויושב הראש אמר תבנו זאת. אבל אמרנו לעצמינו שכל מה שאנו עושים יבנה באופן נכון. לכן כל הספוילרים נבדקו עם מחלקת הספורט". 

הפוסטר על הקיר

"זה רכב פראי ויש כאן שתי מטרות. למשוך קהל צעיר יותר ליונדאי ולמשוך גם את דור העתיד של הנהגים. כשהיינו ילדים היו לנו על הקירות פוסטרים של למבורגיני קונטאש ופרארי טסטהרוסה' ואנחנו רוצים שהדבר הזה ידבר לילדים של היום, ימשוך אותם וגם גיימרים. לא פחות חשוב לנו הוא שאנחנו רוצים שהמעצבים בחברה יעבדו מתוך מוטיבציה רבה, ופרויקט כזה יוצר אנרגיה אצלם וזו נמשכת לדברים אחרים. אלה אותם מעצבים שעבדו על קונספט 3, והדבר נראה". 

אתם מדברים על שפת עיצוב חדשה. איך זה משפיע ומהיכן מקבלים השראה?

"'אמנות הפלדה' זו שפת עיצוב – העקרונות המובילים את עיצוב המכוניות – אבל אנחנו לא עושים מכוניות דומות. כל דגם מעוצב לפי הקטגוריה והלקוחות המאפיינים אותה. מכונית גדולה הדומה לקטנה יכולה לא להתאים מסיבה זו. חשוב על מכוניות אייקוניות מהעבר כמו חיפושית, דה שבו, 500 – זכרנו את המכונית לפני היצרן. לנו כמעצבים זה חלום שלא צריך לחזור על כל עיצוב. כל רכב זה ניסיון חדש וזה שומר על יצירתיות".

איך נעשית העבודה בין מרכזי עיצוב? האם יש אחד שמשפיע יותר?

"בעבר הייתה תחרות בין המרכזים אבל מאז הקורונה אנחנו עובדים הרבה יותר ביחד. לפעמים פרויקט מתחיל באירופה ונגמר בארצות הברית, ואנחנו היום יותר גלובליים, מנסים לחזק את לב העיצוב וטכנולוגיית התקשורת ביננו מאוד שיפרה את החיבור בינינו". 

האם אירופה עובדת עבור אירופה?

"אין כיום הפרדה לפי שווקים אצלנו. לפעמים אירופה עובדת עבור סין או הודו. למשל סנטה פה תוכנן באירופה והוא מיועד יותר לארצות הברית וקוריאה. כרגע למשל אנחנו עובדים על פרויקט לאינדונזיה. אנחנו הולכים לכל שוק ומנסים להיות צופים טובים ולהבין את האזור והסביבה. למשל ראינו שבהודו פריטי כרום חשובים מאוד וכך גם בסין. צריך לבקר, אפילו לזמן קצר, כדי להתרשם". 


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.