כשלון ידוע מראש: רכב היוקרה החשמלי של הונדה נחתך
ה-ZDX החשמלי מפסיק ייצור אחרי שנה בלבד; מהלכי הונדה לעתיד מצביעים על אסטרטגיה מחושבת יותר
מותג היוקרה של הונדה, Acura, הפסיק לאחרונה את ייצור ה-ZDX, רכב פנאי חשמלי שהושק במאי 2024. ההחלטה הגיעה לאחר שנה בלבד בשוק, כאשר נמכרו כ-19,000 יחידות בלבד, ומדגישה את הקשיים של המותג להיכנס לשוק רכבי הפנאי החשמליים היוקרתיים. ניסיון זה נחל כישלון בהשוואה לציפיות הראשוניות, והתגובות של המבקרים והלקוחות היו מעורבות.
למרות שמפרט ה-ZDX כלל טווח נסיעה של עד 504 קילומטרים, תא נוסעים מרווח ומערכת מולטימדיה מתקדמת, החוויה הכוללת לא עמדה ברף הנדרש; הביקורת כללה בעיקר את העיצוב הפנימי, שבו החומרים והגימור לא הגיעו לרמה המקובלת בקטגוריית היוקרה. חלק מהלקוחות ציינו בעיות באיכות ההרכבה ובפונקציות נוספות כמו תאורת האווירה שלא פעלה כראוי. גם חוויית הנהיגה הוגדרה פושרת, ללא תחושת חידוש משמעותי מול המתחרים.
הסיבות להחלטה להפסיק את הייצור היו ברורות: הביקוש למוצר היה נמוך מהתחזיות, וה-ZDX לא הצליח למשוך את הקהל העירוני והצעיר שמותג יוקרה כזה מכוון אליו. בנוסף, השוק התחרותי של רכבי הפנאי החשמליים התגבר בשנים האחרונות, כאשר מותגים כמו ב.מ.וו ומרצדס הציעו דגמים הרבה יותר מתוחכמים. כמו כן, סיום הטבות המס הפדרליות בארצות הברית אף הגדיל את המחיר לצרכן והפחית את האטרקטיביות של רכבים חשמליים בסגמנט שלו.
למרות הכישלון של ה-ZDX, הונדה ואקורה שומרות על מחויבות לרכב חשמלי. החברה מתכננת להשיק בשנת 2026 את ה-RSX החשמלי, שייבנה על פלטפורמת EV חדשה שתפותח בתוך החברה, ללא שיתוף פעולה עם ג'נרל מוטורס, שהופסק לפני שנתיים. ה-RSX אמור להציע חוויית נהיגה עשירה יותר, טווח מתקדם, עיצוב פנימי ואיכות חומרים מוקפדת לדברם, ולפנות לאוכלוסייה מגוונת יותר. בנוסף, הונדה ממשיכה להשקיע בדגמים נוספים כמו פרולוג, רכב פנאי חשמלי שמיוצר במקסיקו, ומחזקת את אסטרטגיית ההרחבה של המותג בתחום הרכב החשמלי.
בשורת הביניים, ה-ZDX היה ניסיון ראשון של Acura להיכנס לשוק רכבי הפנאי החשמליים, אך הוא לא מימש מעט מדי מכפי שחזו הוגיו. עם זאת, הונדה מתכננת להפיק את הלקחים ולהתמקד בדגמים עתידיים שמבוססים על פלטפורמות חדשות ושיפור כל ממד אפשרי, במטרה להבטיח את מקומה של Acura בשוק היוקרה החשמלי בעתיד.
דברים שהיו
Acura, מותג היוקרה של הונדה שהוקם ב-1986, נועד להכניס את החברה לשוק הרכב היוקרתי בצפון אמריקה. בתחילה הציע דגמים כמו הלג'נד והאינטגרה, שניסו לשלב ביצועים עם אמינות, אך המותג מעולם לא הצליח להתייצב או לשכנע כמועמד רציני מול מתחרים אירופיים שצברו ניסיון והכרה.
לאורך השנים, Acura שמרה בעיקר על נוכחות בשוק רכבי סדאן ורכב פנאי, אך ניסיונותיה להרחיב את המותג ולעמוד בקצב השוק היוקרתי היו מוגבלים. הכניסה לעולם רכבי הפנאי החשמליים, עם דגמים כמו ה-ZDX, מדגימה את הקושי של הונדה לטפח חטיבת יוקרה שיש לה לא רק הילה מתוקף המיתוג עצמו, אלא גם את האמצעים הטכנולוגיים הנכונים.
כתבות אחרונות
-
אלי שאולי, 08/12/2025אוטו ארוך־טווח: קיה EV9 'GT ליין' (דוח מס' 2)
-
ניר בן טובים , 08/12/2025טלקאר מתחילה בשיווק הטנדר החשמלי KGM מוסו
-
ניר בן טובים , 08/12/2025השגעון החדש של טראמפ: להביא לאמריקה מכוניות מיקרו יפניות
-
שרון ביידר, 08/12/2025מהפך בצמרת: ג'אקו 7 הוא הקרוסאובר הנמכר בישראל אי פעם
-
ניר בן טובים , 08/12/2025אלה המכוניות הבטיחותיות ביותר של 2025
-
ניר בן טובים , 08/12/2025מס נסועה: אירופה מחפשת מודל הכנסות חדש; ישראל על הגדר
-
מערכת אוטו, 07/12/2025כשעוגמת נפש פוגשת טוב לב: הטויוטה הישנה שזכתה למהפך
-
אלי שאולי, 07/12/2025סיום דרמטי: לנדו נוריס זכה באליפות הפורמולה 1
-
ניר בן טובים , 07/12/2025לובינסקי ממנה סמנכ"ל מכירות חדש למותגי הרכב