מר פיקס - האיש מאחורי הדור הבא של יונדאי

הפרסונה שעומדת מאחורי העיצובים המיוחדים ושופעי הפיקסלים של יונדאי בשנים האחרונות היא סיימון לואסבי, פגשנו אותו בחשיפת קונספט 3

פגשתי לראשונה בסיימון לואסבי (Loasby), האחראי על העיצוב ביונדאי, בתערוכת הרכב של פרנקפורט ב-2019 לצד מכונית תצוגה שכונתה '45 EV Concept'. אז עוד התקשיתי להאמין למה שאמר ובאופן שאינו משתמע לשתי פנים כי הקונספט הזה מפגין את ההתפתחות של יונדאי בכל הקשור לעיצוב, וכי נראה דגם דומה על הכביש.

עד אז לא הכרתי את האיש שהגיע ליונדאי סין ב-2017, אחרי עשר שנים ברולס רויס ובבנטלי (1991-2001), שם החל לעבוד בעשור האחרון בו שני המותגים האלה היו בבעלות אחת, ולפני שעברו לשליטת ב.מ.וו ופולקסווגן בהתאמה. עד 2017 לואסבי עבר בקבוצת פולקסווגן, ושנתיים לאחר שהגיע לסין, מונה ב-2019 להיות המעצב הראשי של מותג יונדאי. 

לואסבי אוהב מכוניות, וחשים את זה מהדקה הראשונה, הוא אוהב לדבר עליהן ולהסביר את הגישות שלו לעיצובן בלשון חופשית. זו, לא פעם, חפה מתקינות פוליטית וגורמת לו לציין כל כמה דקות "הדבר הזה הוא אוף רקורד".  

"יצרנו לפני שנתיים וחצי 16 איורים של פיסול במתכת", הוא פותח בהסבר על שפת העיצוב החדשה המכונה "אמנות הפלדה". "ביצענו פיסול בנייר כדי ללמוד איך להשתמש בחומר כדי להבליט שמדובר בפלדה. עשינו להנהלה תערוכה של פסלי נייר, כאלה שבאו להראות איך פלדה תיראה פלדה, ואחרי זה הראינו עיצובים שונים של המכונית. אנחנו כבר יודעים מה יבוא בהמשך, וזה התפתחות הרעיון. ב-18 החודשים הבאים יש לנו שבעה דגמים חדשים ופרויקטים רבים אז השפה החדשה תמשיך להתפתח.

"המהנדסים שלנו מצטיינים בייצור חלקי פח עם שימוש מינימלי במכבשים ואנחנו עובדים הרבה ביחד. רצינו להראות איך אנחנו עושים משהו שנראה לעיניים כמו פלדה ולא כמו פלסטיק צבוע, וזה נפלא לעבוד איתם. אם אפשר לעבוד עם המהנדסים ואנשי הפלדה בקרבה כזו ובשיתוף גדול זה כיף. יש בינינו כבוד רב והקשר בין המהנדסים למעצבים מאוד הדוק אצלנו. לא פגשתי דבר כזה אצל יצרנים אחרים, וזה מה שהופך אותנו לצוות כל כך  טוב". 

DSCF2322.jpeg

צילום: יצרן

קונספט 3 נראית כמו מכונית ספורט. זו הכוונה? 

"זה נכון. זו מכונית שמיועדת לאירופה.  באירופה יש חשיבות גדולה למכוניות קטנות וספורטיביות, מכאן הגיעה ה-GTI האייקונית וכאן הצגנו את הגרסה הכי ספורטיבית למכונית. 

"אבל דמיין את המעבר מ-45 קונספט לאיוניק 5 ותקבל את התמונה, והמכונית הסדרתית לא תהיה כה קיצונית. המופע הספורטיבי בדגם התצוגה הוא מבחינתנו גם כדי לבחון האם כדאי לנו ליצור גרסת N, ואם הקהל יגיד 'כן' אז מי יודע... כאשר אנו מסתכלים על התחום הקומפקטי-ספורטיבי באירופה זה בהחלט מגרה אותנו. ובאמת למה לא?"

Hyundai 45 EV Concept.jpg

צילום: יצרן

האם שאפתם בעיצוב הדגם לקבל השראה מדגמי עבר שלכם?

"לא, אני יודע מה אתה הולך להגיד, ולא, לא חשבנו על ולוסטר. אבל כאשר עבדנו על המכונית זה פשוט קרה. כשהתחלנו להרחיב אותה ולהפוך אותה לספורטיבית יותר. בגרסה הסדרתית היא תיראה פרקטית ומרווחת, אבל עם צללית מעט ספורטיבית. אבל אם היא תחלוף ברחוב תזהה אותה מיד כקרובה לקונפסט 3. ברור למשל שהספוילר מאחור לא יהיה כה בולט; הוא טוב לשליטה בהצמדה ואם נעשה גרסה ספורטיבית הוא אכן יהיה גדל ממה שתראו תחילה במכונית הסדרתית. בזו הוא יהיה עדין יותר בהרבה ועם זאת בולט למדי. זכור את CRX המקורית של הונדה – עד כמה החלק האחורי שלה היה מיוחד ועד כמה המכונית הייתה בולטת בשל כך". 

לאן יתפתח מר 'פיקס' ?

"ברור שהפיקסלים הגדולים האלה סביב ההגה לא יהיו בדגם הסדרתי . הרעיון הוא לייצר ווידג'טים סביב ההגה כמו בסלולר, כביטוי להתאמה אישית ואולי נלמד ממנו. אנחנו גם בודקים גם את רעיון הקליפסים כדי שנהיה "חכמים באופן קיצוני" (כמו 'פשוט חכמה' בסקודה; א.ש) עם מחברים שנועדו להחזיק פריטים מסוימים". 

היכן אתם ממקמים את איוניק 3 ומתי היא תופיע?

"אפשר להתפשר על B+?(הוא מחייך)... אני חושב שבין רנו 5 לפולקסווגן גולף. תוך 4 עד 12 חודשים מהיום תראו אותה על הכביש". 

46456.jpeg

צילום: יצרן

יונדאי של השנים האחרונות מעזה הרבה יותר בכל הקשור לעיצוב. מה קרה?

"אני חושב שאם אף אחד לא שונא את העיצוב שלנו כנראה שלא עשינו עבודה טובה מספיק. אבל יש לעיצובים שלנו סיבות, כמו למשל בסנטה פה. בתקופת הקורונה התגובות של השוק היו כמו 'תנו לנו הרבה מקום ומרחב כי צריך לנסוע לבד בהרבה מקומות'. אף אחד בהנהלה לא אמר לנו לבחור בעיצוב מזוות, וההצעה שנבחרה התחרתה עם שני דגמים שנראו יותר רגילים. העיצוב מקטב, אבל הוא כזה שזוכרים וגם זה חשוב. זה לא עיצוב שהוא תוצאה של קבוצות מיקוד שתמיד יצא מעוגל".  

מה יהיה אחרי עידן ה-SUV מבחינת עיצוב, אם בכלל יהיה מצב כזה?

"אני חושב שכל שוק בעולם הוא מאוד שונה היום, והתחום החשמלי בפרט מושפע מאוד ממה שקורה בזירה הפוליטית. התחושה שלי היא שעם פריצת דרך טכנולוגית ייווצר שינוי בעיצוב. שינויים משמעותיים בטכנולוגיה החשמלית, בתא-דלק מימני או ברכב אוטונומי יביאו לשינוי במבנה הרכב ובעיצובו". 

hyundai-ioniq-5-n-line-model-0324-exterior-05-min.jpg

צילום: יצרן

צוות העיצוב של קיה הוא מתחרה או שותף?

"כארים חביב והצוות שלו הם חברים טובים מאוד שלנו. אנחנו נפגשים לא מעט ושואלים על מה כדאי לנו להילחם ביחד, עם מה כדאי לנו להגיע ביחד להנהלה ולשתף מרכיבים כדי להוריד עליות מרכיבים מסוימים. 

"לשמחתנו אין מי שאומר לנו היום שצריך ליצור הבחנה גדולה יותר בין העיצובים שלנו. כרגע הם באמת נראים מאוד שונים זה מזה, למרות שאנחנו משתמשים בהרבה מרכיבים זהים.  לקיה יש הפרופיל שלה, ואנחנו יוצרים עיצוב משלנו. 

"הסתכל על ה-N שלנו. יש שם כל כך הרבה דברים שונים בעיצוב כי יש לקוחות שלנו שרוצים תוצאה מופרעת וחזקה. אבל אלה אינם הלקוחות של סנטה פה או סטאריה או גרנדור, ולכן אנחנו מעצבים כל דגם באופן שונה".


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.