מדריך: איך לבחור רכב חשמלי?

למה צריך לשים לב כאשר קונים רכב חשמלי? על אפשר לוותר ועל מה ממש לא? ומהם ההבדלים מרכב בנזין?

כלי הרכב החשמליים נכנסו אל חיינו בסערה, ובתוך פחות מחצי עשור נתח השוק צמח משברירי אחוזים לשיא של כ-25% מסך המכירות של רכב חדש בישראל בשנת 2024. השנה, שינויים במיסוי שוק הרכב ורוויה מסוימת של ה"מאמצים הראשונים" הובילו לירידה מסוימת, אולם עם נתח שוק של מעל ל-16% כלי רכב אלה עדיין תופסים נתח שוק משמעותי. 

סידור ההנעה השונה מביא לאופי וסגנון שונים של כלי הרכב עצמם, בוודאי כאשר לוקחים בחשבון כי מרבית כלי הרכב החשמליים הפופולריים ביותר מגיעים מסין. יצרניות רכב אלה מציעות תפישה מעט שונה מהמוכר ורק במסגרת מהפיכת הרכב החשמלי נכנסו לשיווק רחב באמת בשוק הישראלי.
 
אז איך בוחרים רכב בעידן החשמלי? למה צריך לשים לב? מה אסור לפספס? ומה שונה בין רכב חשמלי לרכב עם מנוע הבנזין המוכר? הנה כמה נקודות שכדאי לכם לבדוק.

הטווח הוא המלך
נתחיל מהנושא השונה ביותר, וזה שגם מרתיע לא מעט מקוני הרכב – טווח הנסיעה. בשונה מרכבי בנזין, דיזל או כאלה עם הנעה היברידית – לרכב החשמלי טווח נסיעה מוגבל ביחס אליהם ומילוי הסוללה מורכב יותר מתדלוק פשוט בתחנת הדלק. זמן הטעינה ארוך יותר מתדלוק, לעיתים באופן משמעותי, וגם פרישת רשת עמדות הטעינה המהירה דלה יותר מזו של תחנות הדלק.

אבל לפני שאתם מבטלים את ההזמנה לרכב שלכם, כדאי לעצור ולשאול רגע כמה הנקודה הזו תהיה משמעותית בפרופיל השימוש שלכם. האם אתם נוסעים רק או בעיקר בעיר? או שאולי מדובר ברכב שני לסידורים ונסיעות בית-עבודה שגרתיות? יכול להיות שגם רכב עם טווח נסיעה בפועל של כ-250 ק"מ יספק את צרכי הטווח שלכם כמעט תמיד ויאפשר לכם לחסוך לא מעט בעלויות התפעול השוטפות (דלק בעיקר). 

אתם חיים בסגנון דינאמי ואוהבים להיות ספונטניים? אולי שווה לחפש רכב עם הספק טעינה מהירה גבוה מהממוצע, או כזה עם אפליקציית ניווט מובנית שיודעת לנבא באופן אמין-יחסית את טווח הנסיעה וגם לנווט אל עמדות טעינות מתאימות כחלק ממסלול הנסיעה. אתם מבלים שעות ומרחקים על הכביש בכל יום? במקרה הזה כן היינו מתמקדים במספרים היבשים ומחפשים רכב שמציע טווח נסיעה גבוה בפועל.

טעינה בבית
את רוב הטעינות יעבור הרכב החשמלי שלכם בעמדת הטעינה הביתית (AC). על עמדות טעינות ביתיות כולל השיקולים בבחירת העמדה, אופן ההתקנה וכו' תוכלו לקרוא בהרחבה במאמר נפרד כאן.

בכל מקרה, הנתון המקובל לטעינה ביתית עומד על 11 ק"ו באמצעות מערך תלת-פאזי. נתון זה אמור להטעין סוללה של כ-60 קוט"ש – קיבולת מקובלת ברכבי הפנאי החשמליים הפופולריים כיום – בקצת פחות מ-5 שעות לטעינה מלאה, בפועל פחות מכיוון שלרוב תגיעו עם יתרה גבוהה יותר בסוללה.

שימו לב! עדיין קיימים בשוק כמה דגמים המציעים טעינה ביתית חד-פאזית בהספק מירבי של 7 ק"ו. מעבר להספק הטעינה הנמוך יותר, יש לשים לב להתאמה אל מספר הפאזות בלוח החשמל הביתי. מערך תלת-פאזי המתחבר לרכב עם מטען חד-פאזי ישתמש בפועל בפאזה אחת – בפועל בפחות ממחצית ההספק המקורי (פחות מ-3.5 ק"ו). מצב כזה יגרור זמני טעינה ארוכים במיוחד – מעל ל-20 שעות לאותה סוללת 60 קוט"ש.

הצד השני של המטבע הוא כלי רכב המסוגלים להספק טעינה ביתית גבוה של עד 22 ק"ו, נתון שיכול למלא את אותה סוללת 60 קוט"ש בפחות מ-3 שעות. עם זאת, כלי הרכב המציעים את האפשרות שייכים לרוב למחוזותה היוקרה וגם שם לעיתים מדובר באפשרות בתופסת תשלום. מעבר לכך, יש לוודא כי לוח החשמלי אליו מחוברת עמדת הטעינה אכן יוכל לתמוך בהספק שכזה. 

פיצ'רים "מחשמלים"
לא כל כלי הרכב החשמליים נולדו זהים. כשאתם מחפשים רכב חשמלי שימוש לב לפיצ'רים חדשים שהביאו (או לכל הפחות הפכו לפופולריים) כלי הרכב החשמליים. האם יש תא מטען קדמי? ובמידה וכן מה הגודל שלו ולא פחות חשוב מכך – כמה נוח לפתוח אותו ולגשת אליו על בסיס יום-יומי? 

האם מדובר ברכב על בסיס פלטפורמה מוסבת לרכב חשמלי או כזו שתוכננה מן היסוד עם החשמל בראש ומנצלת תכונה זו? זה אמור לבוא לידי ביטוי בסביבת נהג ונוסעים מרווחת יותר ונטולת "מנהרת הינע" בשורה השניה, למשל. 

גם צד התוכנה לרוב מציע כמה תכונות מתקדמות. הבולטת שבהן היא אפשרות עדכון תוכנה מהאוויר (OTA), דבר שעשוי לחסוך כמה ביקורים במוסך ולשפר תכונות מסוימות ברכב – עדכון מערך המולטימדיה או אפילו עדכון מערך ניהול האנרגיה לשיפור מסוים בטווח הנסיעה. כלי הרכב החשמליים יציעו לרוב אפליקציה המאפשרת הנעה וחימום/קירור הרכב מרחוק, מידע על מצב הסוללה, תכנון מסלול לפי טווח הנסיעה של הרכב וחלק מכלי הרכב החשמליים מציעים אפילו "מפתח דיגיטלי" המאפשר שימוש ברכב באמצעות הנייד בלבד.

בסוף צריך לזכור שמדובר ברכב
אחרי הכל צריך לזכור כי בסופו של יום מדובר עדיין ברכב "בלבד". נכון, מדוברב באחד עם אפיל טכנולוגי מרשים, אבל עיקר המשימה שלו היא אותה אחת שהייתה גם לרכב הקודם שלכם וזה להביא אתכם ממקום למקום. לכן, הדבר הכי חשוב בבחירת רכב חשמלי חדש או משומש היא לוודא את ההתאמה שלו אל הצרכים והשימוש הצפוי שלכם ברכב – בדיוק כמו שהייתם עושים בבחירת רכב "רגיל". מה זה אומר? את המדריך המלא שלנו לבחירת הרכב הבא תוכלו לקרוא כאן בהרחבה, אבל הנה עיקרי הדברים:

קודם כל חשוב להתחיל מקביעת תקציב – עניין שיעזור לכם למקד את החיפוש. בהמשך כדאי לחשוב על אופן המימון – האם אתם מתכוונים לרכוש את הרכב במזומן או שאולי לפנות למסלולי מימון שונים?

אחרי שעשיתם את זה השלימו ביניכם את בירור הצרכים. האם מדובר ברכב ראשי או משני? למשפחה, זוג צעיר או נהג יחיד? כמה אנשים יסעו ברכב רוב הזמן? מהם מקרי הקצה הצפויים מבחינת נוסעים ומטען? מה ההעדפות שלכם בתחומי הבטיחות, ביצועים, נוחות ועוד.

כאשר אתם מוכנים, התחילו ממחקר ברשת בנוגע לכלי הרכב המתאימים עבורכם בתקציב. עשו השוואה על הנייר בין הדגמים המתחרים והרלוונטיים עבורכם, שמרו על ראש פתוח והיו מוכנים לשקול אופציות שאולי באופן טבעי לא הייתם חושבים עליהן. אחרי שצמצמתם את הרשימה גשו לסוכנויות היבואניות הרלוונטיות, שבו בכלי הרכב באולם התצוגה וקבעו לכם נסיעות מבחן בכל אחד מהדגמים שאתם שוקלים לרכוש 


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.