רכישת מכונית חדשה היא תהליך רציני - אחרי קניית בית, זו הרכישה הגדולה ביותר שרובנו נבצע אי פעם. כתוצאה מכך, יש הרבה שאלות שנצטרך לשאול את עצמנו לפני שנתחיל בחיפוש. יש מבחר עצום של מותגים ודגמים ואין ספק שמדובר בתהליך מורכב, ארוך ומתיש לעיתים.

המשימה שלנו במגזין "אוטו" היא לעזור לכם למצוא את המכונית המושלמת עבורכם. לכן, במדריך זה באנו לעשות קצת סדר בבלגן ולהסביר איך לבצע השוואת רכב ע"י חמישה צעדים בדרך אל רכישת הרכב הבא שלכם:

1. קביעת תקציב
אם התמזל מזלכם ואתם לא מוגבלים כלל מבחינת התקציב, ברכותיי. אבל עבור רוב רוכשי הרכב בישראל, בסופו של יום, הכסף יהיה הגורם המכריע בבחירת רכבם החדש. לכן, חשוב לקבוע תקציב ברור עוד טרם בחירת הרכב הספציפי שברצונכם לרכוש. התקציב עבור הרכב יכול להיות הסכום הכולל שאתם יכולים להרשות לעצמכם, או הסכום שאתם יכולים להוציא בכל חודש, אם אתם זקוקים למימון או שוקלים לחכור רכב ("ליסינג", ועל כך בהמשך).
 
חשוב לזכור, הוצאות הרכב הן הרבה מעבר לתשלום עבור המכונית עצמה. עלויות אחזקה נלוות כמו דלק, ביטוחים ועלויות טיפולים וחלפים יכולות להשפיע באופן משמעותי על ההוצאות החודשיות שלכם, וחשוב לקחת אותן בחשבון.

השוואת רכבים: המדריך המלא לבחירת הרכב הבא שלכם
צילום: מערכת אוטו
 
2. השימוש ברכב: בירור צרכים
החלק הארי, והפעולה הבסיסית ביותר בתהליך בחירת הרכב החדש. חשוב לומר, אין רכב "טוב" או "לא טוב" – "המכונית הטובה" תלויה במי שאתם ובמה אתם מצפים מהמכונית. לכן, עליכם לשאול מספר שאלות שיאפשרו לכם לצמצם את האפשרויות, ולהתמקד במספר דגמים רלוונטיים עבורכם:
                                      
כמה אנשים נוסעים ברכב לרוב?
לשאלה זו חשיבות מכרעת לגבי גודל וקטגוריית הרכב אליה נכוון, גם מבחינת תא המטען. משפחה עם 2 ילדים קטנים לא תוכל להסתפק ברכב מיני, בניגוד לרווק צעיר.

היכן הרכב נוסע ביום-יום? ומה הנסועה השנתית הצפויה?
משפיע בעיקר על סוג יחידת ההנעה המומלצת, אך לא רק. באופן כללי מאוד, רכבי בנזין או היבריד מומלצים עבור מי שנוסעים מעט יחסית, או בתנועה שעיקרה עירונית, בהתאמה. לעומתם, רכבי דיזל יהיו מומלצים למי שנוסע הרבה, ובעיקר בתוואי בין-עירוני.

מהי רמת הבטיחות של הרכב?
חשוב להבחין בין בטיחות פאסיבית לבטיחות אקטיבית. שימו לב למפרט הבטיחות המלא של הרכב, איזה מערכות בטיחות מתקדמות הוא כולל ומה ציון הבטיחות שקיבל - במבחני הריסוק האירופאיים (Euro-NCAP), ולא בדירוג של משרד התחבורה.

השוואת רכבים: המדריך המלא לבחירת הרכב הבא שלכם
צילום: יצרנים

כמה שנים אתם מתכננים להחזיק את הרכב?
לשאלה זו השפעה על דרך רכישת הרכב (ועל כך בהמשך) וכן על סוג הרכב שתרכשו. מתכננים לרכוש רכב ל-3 שנים? לרוב אתם מכוסים באחריות מלאה של היצרן, "ראש שקט". מחזיקים רכב לתקופות ארוכות מאוד? עניין האמינות מתחיל לשחק תפקיד, וכדאי להתמקד ברכבים עם מוניטין אמינות מוכח ואחזקה זולה יחסית.

האם קיימים צרכים אישיים מיוחדים? או, מה חשוב לכם ברכב?
נוהגים בשטח וחייבים הנעה כפולה? לא מוכנים לוותר על מושבי עור או גג נפתח? צריכים לגרור? נוחות נסיעה היא קריטית עבורכם? כל אלו ועוד ישפיעו בהכרח על הרכבים הרלוונטיים עבורכם. חשוב להכין רשימה של הפרטים החשובים עבורכם ולוודא בהמשך שהם קיימים ומתאימים לרכבים הספציפיים שאתם בוחנים.
 
3. השוואת דגמים
לאחר שענינו על השאלות בבירור הצרכים, נתחיל לבחון רכבים אופציונליים. בדקו אלו רכבים עונים על הצרכים שלכם בצורה טובה מאוד, אלו יכולים להתאים, ואלו אינם מתאימים בכלל. השוואת נתונים ומפרטים ניתן לעשות דרך מנגנון השוואת רכבים באתר שלנו, ומידע נרחב יותר תוכלו לקבל במבחני הדרכים שאנו עורכים לרכבים.

השוואת רכבים: המדריך המלא לבחירת הרכב הבא שלכם
צילום: מערכת אוטו
 
חשוב מאוד: נסו להיות אובייקטיבים וניטרליים ככל האפשר. גם אם הגעתם לשלב זה כשיש לכם רכב "בראש", בדקו את המתחרים בקבוצה וראו האם הם יכולים להתאים לכם אפילו יותר.

דבר נוסף, וחושב לא פחות - אם כולם קונים דגם מסוים, אין זה אומר שדגם זה הוא הטוב ביותר! שוק הרכב הישראלי מבוסס לא מעט על שיקולי חברת הליסינג, ועל דעות קדומות וסטיגמות לגבי רכבים ומותגים מסוימים. בדקו איזה רכב מתאים עבורכם ועבור הצרכים שלכם בלבד, ולא עבור השכן ממול.
 
4. נסיעת מבחן ובחירת הרכב המועדף
לאחר שהתמקדתם בשניים או שלושה דגמים רלוונטיים, הגיע הזמן לקבוע נסיעות מבחן ולהתרשם מהרכבים בעצמכם (גם את זה ניתן לבצע דרך האתר שלנו).
 
את נסיעת המבחן חשוב לבצע בתוואי נסיעה דומה לתוואי הנסיעה היום-יומי שלכם. בנוסף, נסו לתאם נסיעת מבחן על דגם דומה ככל הניתן לזה שאתם מתכננים לרכוש. עומדים לרכוש רכב מונע דיזל? אל תסתפקו בנסיעת מבחן על גרסת הבנזין של אותו דגם, גם אם תצטרכו לחכות מעט. כמו כן, מומלץ להגיע לנסיעת המבחן מלווים באדם נוסף, שיוכל לתת חוות דעת נוספת לגבי הרכב.

השוואת רכבים: המדריך המלא לבחירת הרכב הבא שלכם
צילום: יואל פלרמן

אם אתם מתכננים לשאת ציוד מסוים ברכב (כגון כסאות בטיחות, עגלות וכו') באופן קבוע, חשוב ורצוי להביא אותו אל אולם התצוגה ולבדוק האם הרכב מתאים לכך.
 
זכרו, המוקד העיקרי של כל נסיעת מבחן, כמובן, הוא המכונית עצמה - אז אל תתנו למוכר להסיח את דעתכם בשיחת חולין יותר מדי - אם כי תמיד כדאי להיות מנומסים אם אתם רוצים להשיג עסקה טובה!
 
5. דרך רכישה
לאחר שבחרתם רכב אחד אותו החלטתם לרכוש, הגיע הזמן לדבר על אופציות הרכישה. שוק הרכב כיום מלא באפשרויות קנייה שונות ומגוונות וכעת ננסה לעשות מעט סדר בדברים.

השוואת רכבים: המדריך המלא לבחירת הרכב הבא שלכם
צילום: איתמר רותם
 
ההחלטה אם לקנות חדש או משומש היא הצעד הראשון לקראת רכישת המכונית הבאה שלכם. התקציב, כמובן, עשוי לשחק חלק גדול בהחלטה, אך כדאי לזכור שלשתי השיטות יש את היתרונות והחסרונות שלהן. בקניית רכב חדש מרוויחים שקט נפשי של אחריות יצרן, 3 שנים לרוב. תוכלו גם לאפיין את המכונית שלכם בדיוק לפי טעמכם וצרכיכם, אך זכרו שכמעט תמיד סביר שתפסידו יותר כסף בטווח הארוך מאשר אם קניתם משומש, בגלל פחת וירידת ערך.
 
למכוניות משומשות, מנגד, יש יתרונות מסוימים משלהן. מכונית משומשת תהיה כמעט תמיד זולה יותר מהמקבילה החדשה שלה, ובעליה הראשונים, ולא אתם, יספגו את המכה הראשונית והכואבת ביותר של ירידת הערך. עם זאת, רכב משומש מגיע לעיתים ללא אחריות יצרן, וחשוב להקפיד על בדיקה מסודרת על מנת להימנע מעלויות בלתי צפויות.
 
אופציות רכישה נוספות קיימות בחברות הליסינג: רכישת רכב "0 ק"מ" וליסינג פרטי. בחברות הליסינג תוכלו לרכוש רכבים חדשים לגמרי, עם 0 ק"מ, אך כאלו שרשומים כיד שנייה ברישיון. היתרון הוא כמובן מחיר נמוך יותר מאשר אצל היבואן, אך אופציה זו כדאית לרוב למי שמחזיק רכבים לתקופה ארוכה יחסית, ולא מוכר את רכבו לאחר שנתיים-שלוש, בשל ירידת הערך הנובעת מכך.

השוואת רכבים: המדריך המלא לבחירת הרכב הבא שלכם
צילום: מערכת אוטו

החכרת רכב (ליסינג) היא למעשה מעין השכרה לטווח ארוך, 3 שנים לרוב. היא כדאית כאשר ברצונכם לנסוע ברכב חדש מבלי להוציא סכום כסף נכבד באופן מיידי. זאת משום שהיא מאפשרת קבלת רכב חדש תוך מתן מקדמה קטנה בלבד (ואף בחלק מהמקרים ללא מקדמה כלל) ותשלום חודשי קבוע, כך שתדעו בדיוק כמה אתם מוציאים בכל חודש עבור הרכב שלכם. מנגד, בסוף תקופת ההחכרה תאלצו לבצע את התהליך מחדש, מכיוון שהרכב אינו נרשם על שמכם ואינו בבעלותכם.
 
עדיין מסתבכים? צוות מומחי הייעוץ שלנו ישמח לסייע ולענות על כל שאלה שיש לכם בנוגע לתהליך הקנייה ובחירת הרכב הטוב ביותר עבורכם.

בנוסף, הצוות יוכל לעזור לכם לתאם נסיעות מבחן ולקבל הצעות לרכישת רכב - חדש, משומש או ליסינג.

השוואת רכבים: המדריך המלא לבחירת הרכב הבא שלכם
צילום: יואל פלרמן