אחרי שנים בהן אודי שמרה על שיטת סימול לכל דגמיה, היא החליטה על שינוי; הסידור האלפא-נומרי מ-1994 נשאר, אבל החיבור לדגמים שונה. בתחילת 2023 הוכרז כי כל הליין החשמלי יצוין בספרות זוגיות בצמוד לאות הלטינית, זה עם מנועי הבעירה הפנימית בספרות פרט. שנתיים חלפו ובתחילת 2025 הודיעה אודי כי היא יורדת מהעניין והדגמים שלה ישמרו על הסימול המקורי.

הבעיה הייתה שבינתיים הושקה משפחתית-גדולה חדשה; מה שהיה אמור להיות הדור השישי של A4 (הושק ב-1994) היה לדור השלישי של אודי A5 שנחנכה ב-2007 – בפועל סדאן-קופה של אותה A4. כך היה אמור להיות עם A6 בהנעת בנזין שהייתה צריכה להיות A7, אבל זה כבר לא קרה. נמשיך מכאן עם מה שיש.

הקשר, פרטים

אותה A5 חדשה הוצגה ב-2024 והושקה לא מכבר במבנה ליפטבק (5 דלתות, כמו ב-A5), ובסטיישן (כמו ב-A4); בסין היא משווקת גם בסדאן (כמו A4) וגם עם בסיס גלגלים מוארך.

כעת אנחנו פוגשים את המשפחתית הגדולה החדשה פעם נוספת, והסיבה לכך היא הצטרפותן להיצע של גרסאות היברידיות-נטענות הנקראות באודי 'e-hybrid'. הבסיס כמובן, זהה, רצפת PPC החדשה, ובהקשר הזה מדובר בשתי גרסאות תפוקה/האצה שכל המערך המכני והחשמלי בהן זהה לחלוטין.

1710082צילום: יצרן

ובכן, שתיהן מבוססות על אותו מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר והתפוקה זהה: 252 כ"ס ו-38.7 קג"מ, וגם למנוע החשמלי אותם נתונים: 143 כ"ס ו-38.7 קג"מ. בשתיהן תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים, ההנעה כפולה והמהירות המרבית היא 250 קמ"ש. גם המערך החשמלי זהה: לסוללה 25.9 קוט"ש, הטווח המוצהר 110 ק"מ, הספק הטעינה הביתית (AC) 11 קילוואט ומשך הטעינה מ-0% ל-100% הוא 2.5 שעות.

ההבדלים הם בתפוקה הכוללת ובנתוני ההאצה; לאחת 299 ו-45.9 קג"מ, 5.9 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש; לשנייה 367 כ"ס ו-51 קג"מ, 5.1 שניות ל-100 קמ"ש; עניין של ניהול התפוקה במנועים.
לתפארת הטריוויה נציין כי נתוני התפוקה של הגרסה החזקה יותר הם כמו אלה ב-S5, אך זאת בבנזין בלבד פותחת ב-4.5 שניות, גם בגלל שהיא פחות כבדה, גם מכוילת אחרת.   

עוד הבדלים: להיברידיות אותם מתלים כמו בגרסאות הבנזין, אך הכיול שלהן שונה בגלל המשקל הכבד יותר – 250 ק"ג ל-2100 ק"ג – ונפח תא המטען קטן ב-115 ליטרים, בגלל שהוא מארח את הסוללות: 331 ליטרים בליפטבק, 361 ליטרים בסטיישן.

1710080צילום: יצרן

עיצוב, נראות

אין הבדל בעיצוב גרסאות הבנזין בהשוואה לגרסאות הפלאג-אין, ומה שיש פשוט מצוין. עם פרופורציות משופרות ביחס ל-A4 הפורשת בזכות גידול משמעותי של 7.2 ס"מ לבסיס הגלגלים, כעת 289.2 ס"מ, גם במפשקי הסרנים מלפנים ומאחור (4.6 ס"מ ל־161.8 ס"מ ו־5.5 ס"מ ל־160.5 ס"מ). מנגד, השינויים במרכב קטנים בהרבה: האורך צמח ב-7 ס"מ ל-483 ס"מ, הרוחב ב-1.3 ס"מ ל-186 ס"מ, והגובה ב-2 ס"מ ל-144 ס"מ.

אותן פרופורציות יחד עם החרטום הרחב והנמוך, השמשה האחורית הנטויה, החישוקים הענקיים, והצמיגים השמנמנים (245/35-20) ברכב בו נהגנו, יוצרים מכונית עם הופעה דרמטית ואלגנטית. אהבנו.

1710085צילום: יצרן

סביבת נהג, נוסעים

המראה הפנימי החדש של אודי כבר נמצא במספר דגמים חדשים, בהם גם Q6 e-טרון ומבוסס על צמד צגים – "11.9 בלוח המחוונים, "14.5 במרכז – המשולבים במסגרת אחת כאשר הגדול יותר קעור ופונה לנהג, ולוח פיקוד נוסף על דלת הנהג. מול הנוסע דמוי-מסך בשחור בוהק, וברמות האבזור הגבוהות מוטמע במקומו מסך של ממש ("10.9). באותן רמות אבזור גם תצוגה עילית בגודל "88 המציגה נתוני מהירות וניווט במציאות רבודה.

המראה הכולל מכובד ועשיר, החומרים נעימים, אבל מיצרן יוקרה כמו אודי אנחנו מצפים לחומרים שהמגע בהם נעים יותר.

בקונסולה המרכזית פקדים שונים המשמשים כקיצורי דרך לתפריטים השונים במסך המרכזי, אבל לא הכל נוח לתפעול, וחלק מהפונקציות דורשות יותר מדי לחיצות. לחצני המגע שעל גלגל ההגה יכולים לבלבל, לפעמים דורשים יותר מדי לחיצות או החלקות, ואני לא בטוח שפנל השליטה הנמצא על דלת הנהג המשלב עוד פקדים ועוד אפשרויות מוצלח עד הסוף. ושיהיה ברור: כל אלה לא הופכים את התפעול לגרוע, אלא רק לכזה המחייב יותר מדי תשומת לב לביצוע פעולות, וגם זה פחות מתאים ליצרן יוקרה כמו אודי.

1710087צילום: יצרן

הארכת בסיס הגלגלים והרחבת מפשקי הגלגלים אפשרה ליצור מרחב משופר גם מלפנים וגם מאחור, עם מרווחים טובים לראש, לברכיים ולכפות הרגליים. מלפנים מושבים נוחים וברמות האבזור כוללים אפשרות להארכת הבסיס, גם ליצירת תנוחת נהיגה מעולה. הראות טובה לכל כיוון עם כוכבית קטנה הנוגעת לתצפית לאחור.

בגרסת הפלאג-אין נפח תא המטען סופג קיצוץ משמעותי בחלל ההטענה שלא היה ענק מלכתחילה. במידה מסוימת הדלת החמישית מפצה על כך באמצעות מפתח גדול המקל על הטעינה ועל הפריקה, גם לניצול מרבי של רצפת ההטענה. גם כאן רשמנו את היעדרו של גלגל חלופי.

מנוע, ביצועים

לגרסה הבסיסית תפוקה מכובדת (299 כ"ס, 45.9 קג"מ) המעניקה ביצועים מעולים (5.9 ש' ל-100, עד 250 קמ"ש). יציאה מהמקום, סגירת עקיפות, תפירה מהירה של עליה ארוכה – יש כאן מספיק כוח לכל אלה ועוד. פעולת התיבה הדו-מצמדית חלקה מאוד וכל העסק זה של מנוע חשמלי, מנוע בנזין ותיבת הילוכים עובד באופן עגול נעים ומאוד זורם אחד עם השני.

1710084צילום: יצרן

הגרסה הבכירה (367 כ"ס, 51 קג"מ)  עושה אותו דבר ובאופן המשובח ההוא – רק הרבה יותר מהר (5.1 ש'), הרבה יותר חזק. פשוט כיף להתעופף עם המכונית הזו ביציאה מהמקום כמו גם להשתגר כאשר הפנייה ההדוקה מתיישרת.

כאמור, המערך החשמלי זהה, ובחשמל בלבד ניתן לנוע עד 140 קמ"ש ולטווח של 110 ק"מ – וזה יותר מכפול מאשר הנסועה היומית הממוצעת בישראל (45 ק"מ). בהשקה לא ניתן היה לבחון צריכת דלק וטווח בפועל, וגם אלה ייעשו במסגרת המבחן שייערך כאן.

נוחות, התנהגות

גרסאות הפלאג-אין כבדות מגרסאות הבנזין ברבע טון לערך, והמתלים כאמור כוילו כך שיוכלו להתמודד עם תוספת המשקל. על כבישי גרמניה הכיול החדש, גם עם הצמיגים צנומי הדופן העניקו לנוסעים נוחות נסיעה טובה. במהירות איטית הורגשו תזוזות ומעט נדנוד, אבל לא באופן מוגזם וככל שהמהירות עלתה הם חלפו כלא היו. מה שהרשים לא פחות היה בידוד הרעשים המשובח; רחשי הרוח כמעט ואינם נשמעים, רעש הצמיגים תלוי באספלט וגם במחוספס ביותר היה ממש סביר.

המשפחתית הירקרקה התגלתה כבת לוויה מוצלחת בכבישים המפותלים, למי שאוהב לנוע בהם במהירות. השילוב של הנעה כפולה, מתלים מכוילים היטב, גם אחיזה משובחת, העניק למכונית כישורים דינמיים מכובדים בהחלט – ולא מדובר כאן במכונית המכוונת לכך אלא ב"סתם" משפחתית חזקה. משקל ההגה מעט כבד והמרכוז מעט חזק – ואני אוהב את זה ככה, במיוחד כאשר גם ההיגוי חד.

1710086צילום: יצרן

סיכום, תמורה

אודי A5 "הרגילה" היא מכונית טובה, והגרסה ההיברידית-נטענת e-הייבריד התגלתה במהלך ההשקה כטובה יותר. זוהי משפחתית גדולה שעיצובה נאה, סביבת הנהג שלה מרשימה, ביצועיה משובחים, נוחות הנסיעה שהיא מעניקה ראויה וכישוריה הדינמיים מפתיעים לטובה.

שיווקה בגרמניה מתחיל כעת, ומחיר גרסת ה-299 כ"ס עומד על 62,500 אירו – יקר ב-17,300 אירו (38%) מגרסת ה-2.0 ליטר הבסיסית שמחירה בישראל עומד על 363,000 שקלים; מחיר גרסת ה-367 כ"ס בגרמניה הוא 70,900 אירו.

שתי הגרסאות ההיברידיות-נטענות של אודי A5 יגיעו לכאן בתחילת יולי. כאן הן יפגשו לא רק מתחרות מוכרות, אלא גם את הדגמים הקרובים של מותגי העולם החדש החשמליים המגיעים מסין. המאבק על הלב הירוק של הצרכן הישראלי רק גובר, ולמרות שלאודי מעמד נכבד בזכות היותה מותג יוקרה, היא תצטרך לתת משקל גם לתמחור ראוי. 

1710081צילום: יצרן
 

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.