נהיגת התרשמות - GAC איון UT

הרכב הקטן של היצרן הסיני ישווק בשנה הבאה באירופה, יגיע גם אלינו. מפגש קצר להתרשמות ראשונית

המכונית הקומפקטית של מותג איון, UT, מעוררת מיד סימפטיה כאשר אני פוגש בה מול האולמות הצפופים המארחים את תערוכת הרכב במינכן. על כך שעיצובה נעשה במילנו למדתי רק אחר כך.

האם אנשי המותג פנו לאחת מסדנאות העיצוב האיטלקיות האייקוניות? לא. אנשי איון, כמו מותגים סיניים אחרים, פותחים מרכזים באירופה – עיצוב, תכנון, ייצור, שיווק – כדי לחבר אותם ואת המכוניות שלהם לקהל ולשוק האירופאי. בראשו מרכז העיצוב של איון עומד מאז 2021 מעצב הרכב סטפן ג'נין, שבין 1995 ל-2021 פעל בקבוצת רנו.

20250908_105443.jpg

צילום: אלי שאולי

ההצהרה שהעיצוב של UT מושפע מסצנת האפנה במילאנו אולי מעט מוגזמת, אבל המכונית  נראית חמודה ומסבירת פנים ובעלת פרופורציות נכונות. UT אינה פורצת דרך או מציגה קווים נועזים אבל היא נעימה לעין ואופנתית, דבר שלא תמיד ניתן לומר על המוצרים של GAC. החזית, הודות ליחידות התאורה הראשיות ולמרות תאורת היום המוזרה, מציגה פנים מחייכות אפילו שאין לה סבכה, והקורה האחורית רחבה מעניק לרכב מראה חסון.

כמו מכוניות סיניות אחרות בצד היותר קטן של ההיצע, היא אינה כל כך קטנה, וחלק מהממדים של המשפחתית מגודלים ביחס (מיד). 

הקשר, פרטים

אנשי תאגיד GAC (הוקם ב-1948) הבטיח בתערוכת פריז 2024 להסתער על השוק האירופאי. הם פועלים בהתאם עם מותג איון שהוכרז ב-2017 כדי לייצר דגמים חשמליים או היברידיים-נטענים. איון החל לפעול כעת באירופה בד בבד עם חידוש השיווק בישראל.

אותה UT שאנחנו פוגשים במינכן הוצגה בסוף 2024, והיא המצטרפת החדשה יחסית למותג איון, וזו תגיע לאירופה וגם לישראל בשנה הבאה – שם דגם שני במבחר, כאן כבר רביעי. 

הבסיס של UT הוא הפלטפורמה AEP3.0 אותה היא חולקת גם עם איון V אותה היכרנו. כאמור, הממדים ביחס לקטגוריה נאים; בסיס הגלגלים 275 ס"מ, האורך 427 ס"מ, הרוחב 185 ס"מ והגובה 158 ס"מ. נפח תא המטען 440 ליטרים והמשקל נע בין 1510 ל-1600 ק"ג לפי הסוללה. 

הרכב שפגשנו בגרמניה לא השלים עדיין את מלוא הליכי התקינה ואין לו מפרט מלא. בכל אופן, ברכב המדובר מנוע חשמלי קדמי המייצר 136 כ"ס ו-14.8 קג"מ, והנתונים שפורסמו מדברים על 11.9 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 150 קמ"ש. לסוללה כאן 60 קוט"ש וזו מעניקה טווח של 420 ק"מ, הספק הטעינה המהירה הוא 79 קילוואט. יצוין כי לדגם זה גם הספק גבוה יותר (204 כ"ס) וגם סוללות קטנות יותר (35-50 קוט"ש).  

20250908_111604.jpg

צילום: אלי שאולי

לקבלת הצעת מחיר

סביבת נהג, נוסעים

סביבת הנהג מצוידת היטב כמקובל בדגמים רבים המגיעים מסין, ומשטחי הפלסטיק נוקשים כצפוי ברכב המיועד להיות עממי. עם זאת, לא מעט משטחים עשויים חומר רך למגע. ריפוד מושבים ודיפון בהירים יוצרים חלל מהודר למראה. בורר ההילוכים שמאחורי ההגה נראה מעט פשוט ומאחוריו מחוונים קטנים, גם אלה אופייניים לדגמים לא מעטים המגיעים מסין.  

ועוד כרגיל: הנדסת האנוש אינה מצטיינת ומאותה סיבה כמו בכל דגמי סין האחרים: עיקר התפעול נעשה דרך המסך המרכזי הגדול ("14.6) והנאה, כך גם כיוון המראות ותפעול גג הזכוכית, ויצוין כי לזה איטום של ממש. לאיתות צליל מעצבן ובשביל לנתק את תיקון ההיגוי המאוד מוגזם (מורגש אפילו בנסיעה קצרה) נדרשות כרגיל יותר מדי פעולות בתפריטים. נראה שאפילו המלווה שלי, ממושב הנוסע, נדרש ליותר מדי זמן כדי להשלים את המשימה; הוא בפירוש הרבה פחות מנוסה מאיתנו במכוניות סיניות. 

בהתאם, ניתן לבחור מבין שפע אפשרויות גם מרכיבים השולטים בנהיגה כמו משקל ההגה ואופי הבלימה – ספורטיבית או רגילה – בלי קשר למצב הניהוג; אני לא בטוח שב-M3 של ב.מ.וו ניתן לבחור בכל-כך הרבה מאפיינים, אבל כבר למדנו שהסינים אוהבים תפריט בחירה עשיר. ברכב מצלמות היקפיות השמחות להשתלט על הצג, ולזכותן איכות תמונה טובה. 

מושב הנהג, בניגוד לצפוי, אינו פשוט במבנה, ולפחות בנהיגה הקצרה הוא בהחלט ראוי ותומך היטב בגוף. כך גם תנוחת הנהיגה הטובה אותה קל לקבוע בסיוע התפעול החשמלי של המושב; והייתי רוצה טווח הגבהה גדול יותר.

מאחור המרחב סביר עבור רכב שאינו גדול. תא המטען בעל נפח ראוי ונראה שימושי. בהקשר זה נציין שיש לא מעט תאי אחסון ברכב, כולל תא כפפות ותא בין המושבים.

20250908_111541.jpg

צילום: אלי שאולי

סיכום זמני

לאחר התרשמות ראשונית וקצרה איון UT משאירה טעם טוב. זה מתחיל בעיצוב שנראה נאה ועדכני והממדים טובים, ממשיך באבזור עשיר, בשימושיות טובה. למרות הנדסת האנוש האופיינית לדגמי סין, אפשר להתרגל ולתפעל את מערכות הרכב באופן ראוי.  אם היבואן ימשיך להציג מחירים מושכים גם כאשר UT יגיע לכאן, יהיה קל יותר לקבל את הליטוש החסר במידת מה ואותו ממשק נהג/מערכות, לרכב המעניק תמורה טובה. 


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.