פיג'ו 208 היברידית-מתונה - מבחן דרכים
הזדמנות למפגש נוסף עם הסופרמיני של פיג'ו במהדורה קצת ירוקה
הרכב הנבחן
הצבע של רכב הדגמה יכול ליצור הבדל גדול – גם כאשר הוא נע, גם לאחר שהצילומים שלו מתייצבים לעיון הציבור. למרות זאת, יבואנים רבים בוחרים ברכבי הדגמה באפור או בלבן – אולי כי הם יתקבלו טוב יותר על-ידי הלקוח הפוטנציאלי – אבל פיג'ו 208 שבחנו בצהוב-ירוק שכה הולם אותה, מפגינה כי היא אפילו יכולה לסובב ראשים. והיא הרי אינה חדשה ממש.
וכאן יש יותר: 208 'GT ליין' נראית כמו הדבר האמיתי: סופרמיני ספורטיבית.
צילום: אלי שאולי
הקשר, פרטים
תערוכת ז'נבה 2019 הייתה האחרונה שנערכה במתכונת המוכרת והאהובה. במבט לאחור זה כמעט סמלי שהתערוכה אירחה דרבי צרפתי שייצג עולם מתפוגג והולך: פיג'ו 208 ורנו קליאו, שתי סופרמיני שהגיעו לבכורה בתערוכה לאחר יריבות בת שלושה עשורים ותחרות על כתר הסופרמיני הטובה בעולם.
מאז הופעת ה-205 האגדית ב-1983, שגם הצילה אז את פיג'ו גם העניקה לה מעמד ייחודי ביבשת, סדרה 2 הייתה מאוד חשובה עבורה, גם לאחר שעיקר העניין עבר לרכבי פנאי.
הדור החמישי של הסופרמיני של פיג'ו הביא עיצוב חדש, בניגוד לזה של רנו קליאו שהמשיך עם המוכר. פיג'ו, כידוע, עברה מהפך של ממש בתחום מאמצע העשור ליצירת הופעה דרמטית.
ז'יל וידאל, אז האחראי על העיצוב בפיג'ו וכיום באותו תפקיד ברנו, אמר לנו כי "החלטנו להתחיל מדף לבן. שני מושגים עלו מיד – 'פרופורציות', כי הן יוצרות את היציבה; 'פיסול', המביא עמו רגש. הנמכנו את הגג ויצרנו שמשה קדמית אנכית יותר. רצינו מכונית שיאהבו אותה ממבט ראשון. "...מבחינת פרופורציות, 205 הייתה מושלמת כי הגלגלים היו בקצות הרכב, וב-208 החדשה השקענו הרבה בשמירה על סרחי עודף קצרים. עיצוב בתי הגלגלים עוזר לגלגלים להיראות גדולים וכאילו הם בקצה המכונית, וזה טריק בו השתמשנו ב-205. הקורה האחורית המשולשת עם שמשת צד שהיא יותר מרובעת גם דומה ל-205. אז היה גם קישוט מפלסטיק ויצרנו לו אזכור". צילום: אלי שאולי
פחות משנה לאחר שהגיעה אלינו ה-208 המחודשת שהוצגה ב-2023 נוחתת גם גרסה היברידית מתונה. מדובר בחטיבת הכוח החדשה יחסית של קבוצת סטלנטיס המשלבת מנוע טורבו-בנזין 1.2 ליטר 3 צילינדרים מהדור החדש (עם שרשרת תזמון) המייצר 136 כ"ס (5500 סל"ד) ו-23.4 קג"מ (1750 סל"ד) עם מנוע חשמלי המנפק 22 כ"ס ו-5.2 קג"מ; ההספק המשולב הוא 145 כ"ס. בתיבה הדו-מצמדית 6 הילוכים וההנעה קדמית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 8.1 שניות והמהירות המרבית היא 204 קמ"ש. להשוואה, לפני החידוש: 130 כ"ס בבנזין ובכלל, תיבה פלנטרית 8 הילוכים, 8.7 שניות ו-208 קמ"ש.
אין שינוי בממדים: בסיס הגלגלים 254 ס"מ, האורך 406 ס"מ, הרוחב 175 ס"מ, הגובה 147 ס"מ. נפח תא המטען 352 ליטרים, משקל הרכב 1228 ק"ג.
הרכב מוצע ברמת האבזור 'אלור' שמחירה 135,500 שקלים, ולמבחן קיבלנו את רמת האבזור 'GT ליין' העולה 144,500 שקלים ובזו תאורת לד, חישוקי "17, גג שחור, טעינה אלחוטית, מושבי ספורט, ריפוד דמוי עור, תאורת אווירה ואיפור ספורטיבי. צילום: אלי שאולי
עיצוב, נראות
העיצוב המוצלח של 208 שופר אף יותר עם מתיחת הפנים שהדגם עבר בסוף 2023. יחידות התאורה החדשות עם פסי הלד המודגשים בתחתית הפגוש והסבכה העדכנית המשובצת בצבעי מרכב משתלבות באופן נהדר עם מסגרות בתי הגלגל והחישוקים, מייצרים הופעה מאוד ספורטיבי. מעל בולט גג השחור, ומאחור נמצא ספוילר וקו תאורה רוחבי חדש וכהה.
השוואת מתחרים
סביבת נהג, נוסעים
סביבת הנהג – i-קוקפיט המקורית של פיג'ו, שעיקר הייחוד שלה בלוח מחוונים מעל ההגה – עברה עם מתיחת הפנים שינוי ניכר. וכעת היא נראית אף נאה יותר במראה, במבנה ובגוונים. לא כל החומרים רכים אבל המרקם והגוונים, מבנה המושבים והתפרים שעליהם יוצרים אווירה ראויה, ועל כך נוספים תאורת אווירה אלגנטית, פקדים מתכתיים ופריטים קטנים כמו חיווי האיתות על מסגרת המחוונים. סביבת הנהג ב-208 נאה מאוד, יוצרת חוויה שהייה מכובדת מאוד.
במרכז הצג הרחב ("10) שהגיע במתיחת הפנים ועימו הפקדים בגימור מתכתי שתחתיו. למרות השיפורים, צג השליטה עדיין אינו הכלי הכי ידידותי לתפעול. אמנם ממשקי השיקוף פועלים היטב ופיג'ו אף התקינה מתגי קיצור דרך חיצוניים אך הם לא שולטים בפעולות הנחוצות ביותר, כמו שינויים בטמפרטורה ובעוצמת מיזוג – ואז צריך להיכנס עמוק לתפריטים, וגם להתגבר על המצלמות המשתלטות על המסך ואחרי האישורים הנדרשים בהתנעה. צילום: אלי שאולי
גם ניתוק מערכות בטיחות (למרות קיצורי דרך יעילים), ותפעול מרכיבים במערכת השמע עלולים לייגע. אצל הסינים זה פחות טוב, אבל זה לא תירוץ. המחוונים המוקרנים התלת-ממדיים נאים אך דורשים הסתגלות ולטעמי קצת מצועצעים. בין שפע אפשרויות התצוגה חסרה אחת קלאסית.
כרגיל בדגמים של סטלנטיס התגובה לפעולת הפקדים איטית – גם התנעה וכיבוי, שינוי מצבי ניהוג, הגעה לתפריט הבטיחות המלא ועוד. תנוחת הישיבה, בגלל מבנה סביבת הנהג, מחייבת כיול עצמי מחדש, אבל זה משתלם. המושבים נראים נהדר אבל חסרים בתמיכת גב תחתון (לא ניתן לכיוון), ונראה לי שלגבוהים עמדת הנהג תהיה מעט צפופה. שדה הראייה אינו מתעלה – השמשה הקדמית צרה, הקורות רחבות ומבנה בסיס המראה המרכזית פוגע בראות. צילום: אלי שאולי
המרחב מאחור מספק ביחס למקובל בסופרמיני, עם מרווח ראש סביר ומרווח קצת יותר טוב לרגליים. לנוסע במרכז לא יהיה נעים בגלל קונסולה הבולטת בין המושבים. יותר מהמרחב עלולות להפריע הדלתות הקטנות והמשקוף הנמוך ביחס.
ממדי תא המטען טובים ביחס למקובל ברכב כזה, ומבנה האצ'בק משפר את נוחות ויעילות השימוש, וקיפול המושבים מגדיל את הנפח ל-1163 ליטרים. צילום: אלי שאולי
מנוע, ביצועים
כאמור, הסיבה למפגש היא חטיבת הכוח ההיברידית-מתונה החדשה שהוטמעה ב-208, וגם כאן היא מתגלה כמאוד אפקטיבית. ה-208 יוצאת מהמקום באופן נמרץ ומפתיעה בתגובה יעילה בייחוד באזורי המהירויות השגרתיות יותר, דבר המודגש אף יותר במצב 'ספורט'; באזורי המהירויות המאוד גבוהות היכולת יורדת במעט. יחס ההעברה הכולל קצר, ונסיעה ב-120 קמ"ש נעשית בסל"ד גבוה יחסית, 2700 סל"ד.
תגובת התיבה הרובוטית לקיקדאון אינה מהירה, ורצוי להשתמש בתפעול הידני הנוח מההגה במצבים כמו יציאה לעקיפה. הפערים בין ההילוכים בתיבה זו גדולים מאשר באוטומטית 8 הילוכים, אבל סך הביצועים טוב יותר מאשר בגרסה הקודמת. בידוד רעשי המנוע טוב ורק בנסיעה איטית נשמעים לעיתים הרחשים הלא ברורים מהצד האלקטרוני. צילום: אלי שאולי
המערך ההיברידי-מתון של סטלנטיס מפתיע בכל פעם בכך שהוא מאפשר לנוע לא מעט על חשמל; יותר בלילה פחות לוהט, גם כשמדוממים את המזגן אבל גם לא מעט בתנועה עירונית שגרתית. עם זאת, בזחילות עירוניות ובייחוד בתנועה לאחור בחניות הפעולה אינה חלקה והרכב לעיתים נעמד.
למרות ימים שחייבו מיזוג בעצמה החזקה ביותר צריכת הדלק הייתה סבירה, ומנגד: תיבת 6 הילוכים לא עוזרת לחיסכון במהירויות כביש 6. ביום המבחן הצריכה הייתה 11.3 ק"מ/ל', ובשימוש רגיל 14 ק"מ/ל'.
צילום: אלי שאולי
נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה שמציעה 208 לנוסעים בתוכה טובה ביחס לממדים. בעיר היא מתקשה יותר על שיבושים גדולים או במעבר על פסי האטה אבל התוצאה סבירה בהחלט. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה יותר, וגם שם גלי כביש גבוהים ומפגעים גדולים מורגשים. ריסון תנודות המרכב טוב, כך שהוא נשלט היטב לאחר מעבר על אספלט פגום. בכל הקשור לאיכות הנסיעה, פעולת המתלים שקטה יחסית ורעשי הרוח והכביש אינם מופרזים.
208 היא סופרמיני עם DNA דינמי, ותנוחת הנהיגה ומיקום ההגה מעניקים לכך ביטוי עוד לפני תחילת תנועה. הנהיגה שונה מהמקובל כיום, גם בגלל המשקל המאוד נמוך ביחס (1228 ק"ג).
בכביש המפותל היכולת הדינמית גבוהה, ותפוקת המנוע לא תאתגר את המכונית גם בעומס, גם בגלל פעולת המתלים, גם בגלל רמת האחיזה של הצמיגים. ויש לה ניצוצות של יותר, ועם יותר כוח היא יכולה להיות מכונת נהיגה. 208 משנה כיוון בטמפרמנטיות, מגיבה בנחישות לפקודות ההגה ומאפשרת לנהג לא לחרוג מסימוני הדרך גם בכבישים צרים. הבלמים חסרים בנשיכה ראשונה אך יכולתם טובה והתגובות ברורות. צילום: אלי שאולי
סיכום, תמורה
במחיר של 144,500 שקלים (בתוספת 1900 שקלים לצבע הזה) פיג'ו 208 'GT ליין' היא ממכוניות הסופרמיני היקרות כאן, אבל איכשהו גם יוצרת הרגשה שהיא שווה את המחיר – גם בגלל אותן תכונות שהן מעבר למפרט ולמכונה: הנראות המושכת וסביבת הנהג המכבדת, היכולת הדינמית ואותה תכונה מפעם של הנאה מנהיגה. היא מוסיפה על כך שימושיות רבה ויעילות מכובדת בעיר כנדרש מסופרמיני בכלל, מוסיפה ביצועים נאים, נוחות סבירה ומקנחת בסוג של ייחודיות שאינו נפוץ, אם בכלל, במכוניות סופרמיני. פיג'ו 206 'GT ליין' היא מכונית מאוד אירופאית המיועדת לאניני טעם שצריכים/מסתפקים במידות קטנות. עבור מי שידע להעריך מדובר בבחירה טובה.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה