דאצ'יה ג'וגר היברידי – מבחן דרכים
רכב המשלב מקום לשבעה והנעה היברידית במחיר של משפחתית רגילה. על היתרונות, החסרונות, התמורה והאלטרנטיבות
כלי רכב היברידיים הם מצרך מבוקש עבור מי שרוצים אמצעי שינוע זול לאחזקה בזכות צריכת דלק נמוכה – ומדובר בהרבה מאוד אנשים. אם גם המחיר נגיש, דגם כזה עשוי למשוך רבים מאוד ויהיה ללהיט בשוק שבו הכל יקר. הנעה היברידית מוצעת בכמעט כל הקטגוריות, גם בכאלה עם שבעה מקומות – אבל איתם יש בעיה: הם יקרים, מאוד.
מאחר וממוצע הילודה בישראל הוא הגבוה מבין המדינות החברות ב-OECD, הביקוש בישראל לרכב עם שבעה מקומות גבוה בהרבה בהשוואה למקובל במדינות אירופה או בארה"ב, ואילו היצע הדגמים לשבעה בעולם מצומצם יחסית. מספרם של דגמים כאלו עם מערכת הנעה היברידית מצומצם עוד יותר ולרוב מוצמד לכלי רכב גדולים ויקרים יחסית. עד 2021 הייתה טויוטה היחידה שהציעה רכב 7 מקומות היברידי זול יחסית (טויוטה פריוס פלוס) אבל בשנתיים האחרונות תפסה את מקומה דאצ'יה השייכת לרנו.
חברה זו, במוצהר, מכוונת לייצור מכוניות זולות, בין השאר כאלה שיכולות להוות אלטרנטיבות חדשות למכוניות יד 2. ולענייננו: ג'וגר – דגם לשבעה עם הנעה היברידית במחיר הנמצא באמצע הדרך בין 150 ל-200 אלף שקלים.
הרכב הנבחן
הקשר, פרטים
ג'וגר אינו דגם חדש; הוצג בשלהי 2021 והחליף אז שני דגמים – לודג'י (מיניוואן) ודוקר (מסחרית קטנה) – מבוסס על רצפה מוארכת של דגמי סופרמיני (CMF-B). ואכן, הממדים מספרים על כך: בסיס הגלגלים של ג'וגר ארוך, 289.8 ס"מ; האורך אינו חריג, 455 ס"מ; הרוחב, 179 ס"מ, צר, ביטוי למקורה של הרצפה; הגובה נכבד, 163 ס"מ.
נפח תא המטען בתפוסה מלאה 212 ליטרים, עם שורה שלישית מקופלת 699 ליטרים, עם שתיים מקופלות 2,085 ליטרים; ללא השורה השלישית לאחר שהוסרה: 820 ליטרים. משקל הרכב 1,460 ק"ג.
עם הצגתו הוצע ג'וגר עם מנוע טורבו-בנזין, 3 צילינדרים, בנפח 1.0 ליטר בשתי רמות הספק ועם תיבה ידנית בלבד. כיום מוצע הרכב רק בהנעה היברידית, המוכרת גם בדגמי רנו וניסאן – משלבת מנוע בנזין אטמוספרי ותיק בנפח 1.6 ליטר ומנוע חשמלי עם סוללה 1.2 קוט"ש, לצד תיבת הילוכים מכנית בעלת 4 הילוכים ועוד תמסורת עם שני הילוכים למנוע החשמלי; ההספק 140 כ"ס ב-5,600 סל"ד, המומנט 15 קג"מ ב-3,200 סל"ד, מ-0 ל-100 קמ"ש ב-10 שניות והמהירות המרבית 167 קמ"ש.
דגם זה הגיע עם ב-2022 עם מנוע הטורבו-בנזין ונמכר במחיר של 110,000 שקלים, בהמשך (2023) הוצעה הגרסה ההיברידית בהיקף קטן, היבוא פסק וחודש לפני מספר חודשים.
ולאחר הצגת הרכב ולפני שנפגוש בו, יצוין כי דגם זה קיבל כוכב אחד (מחמישה) במבחן הבטיחות שנערך על-ידי יורו NCAP ב-2021, והציונים בקטגוריות הם: מבוגרים, 70%; ילדים, 69%; הולכי רגל, 41%; מערכות בטיחות, 39%. בהקשר זה יצוינו שני עניינים: מפרט המערכות שודרג מעט – נוספה מערכת התרעה על סטייה מנתיב, למשל; מנגד, תקן הבחינה היום (ומ-2023) מחמיר מזה של 2021, ועיקר הבעיות נבעו מקריסת חלקי מרכב, מבחוץ ומבפנים. בכל אופן, רמת האבזור הבטיחותי העכשווית לפי משרד התחבורה היא 2 (מתוך 8).
דאצ'יה ג'וגר מוצע בישראל רק בגרסה ההיברידית TCe 140 וברמת האבזור 'אקספרשן' ומחירו 175,000 שקלים.
עיצוב, נראות
פריטי העיצוב של גוג'ר, רכב תכליתי ביסודו, מכוונים להעניק לו מופע של רכב פנאי. וכך, עם מרכב ארוך ונמוך, זנב ישר כמעט לגמרי, גלגלים לא גדולים וממוקמים בפינות המרכב, מתווספים בתי גלגלים מודגשים, פסי הגנה בדלתות, מוטות גג מסיביים. לג'וגר הסבכה הנוכחית של דאצ'יה המעניקה לו הופעה עדכנית ומובלטת.
סביבת נהג, נוסעים
סביבת הנהג צפופה מעט, כולל קרבה מפתיעה לנוסע שליד הנהג (ביטוי לרוחב הרכב). חומרי הדיפון בסיסיים ולא נעימים למגע ברובם. מערכת המולטימדיה מתסכלת; אמנם היא בעברית, אבל למסך (בגודל "8) רזולוציה נמוכה, תגובה איטית למגע ומערכת השמע גרועה. הצימוד לקארפליי חוטי, עם שקע USB-A ישן, ניחא. יש לוח מחוונים מוקרן, אבל תפעולו לא ברור (כמו, למשל, מדידת טווחי נסיעה). את איכות ההרכבה קשה היה לבדוק מאחר ורכב ההדגמה היה עם 110 ק"מ בלבד.
למושבים ריפוד פשוט, אבל הם עבים יחסית. במסעד בליטה מאוד בולטת שתפקידה לשקוע לאורך זמן; בנסיעות קצרות זה לא נוח, אך הבליטה שוקעת ככל שעובר הזמן. בשונה מדגמי עבר של דאצ'יה, למושבים מנגנוני כיוון שגרתיים.
וכאן אנחנו מגיעים לחוזקה של ג'וגר. ראשית, יצוינו לחיוב גם גישה נוחה מאוד לשורה השנייה בזכות דלת גדולה עם מפתח רחב, כאשר גם הכניסה לשורה השלישית נוחה ומרווחת יחסית. שנית ובעיקר: למרות אורך המרכב הצנוע יחסית, הרכב מציע מרחב גדול למדי לשבעה, בעיקר ליושבים מאחור – כולל מקום סביר במושב האמצעי בשורה השנייה, שם הרצפה שטוחה כמעט לגמרי, גם מרחב סביר מאוד למבוגרים בשורה השלישית. אפילו המושבים שם עבים יחסית. במובן הזה, ג'וגר מתעלה על כל ההצעות בשוק מצ'רי טיגו 8 ועד סקודה קודיאק, עד כדי כך.
עם זאת, ליושבים מאחור אין פתחי מיזוג בכלל, שקעי טעינה יש רק לשורה השנייה (ורק שקע USB-C אחד ו-12V אחד). למושבי השורה השלישית בסיס נמוך מדי כך שלא באמת נוח לשבת בהם לאורך זמן, בוודאי בלי פתחי מיזוג.
את מושבים שש ושבע ניתן לנתק – נחמד כשרוצים לשבת באוויר הצח, או כאשר רוצים ליצור נפח הטענה גדול באופן קבוע, לאחר שאלה אוחסנו (במצב זה מרוויחים כ-130 ליטרים).
מנוע, ביצועים
מערכת ההנעה ההיברידית נעימה בנסיעה רגועה, בהתנהלות בעיר, בשיוט מחוצה לה. עם זאת, תחת עומס היא אינה חזקה מספיק, במצבים מכבידים אינה ממש אפקטיבית והיא רועשת בפעולתה. שילוב ההילוכים מהוסס בתגובה, גס בפעולתו. מבחן העקיפה מלמד על האצת-ביניים מ-80 ל-120 קמ"ש שארכה 9 שניות – זה הרבה, והרכב היה ללא נוסעים.
לאורך 600 ק"מ, צריכת הדלק הממוצעת של ג'וגר הייתה 12.3 ק"מ/ל', ובשימוש מיטבי בכל הקשור לצריכה, עמדה על 14-15 ק"מ/ל'. אלה נתונים סבירים, לא כאלה המתבקשים ברכב היברידי כזה (משקל, ביצועים); אלה נתונים שהושגו בגרסאות ההיברידיות של יונדאי סנטה פה וקיה סורנטו – דגמים פנאי כבדים וחזקים בהרבה.
השוואת מתחרים
נוחות, התנהגות
בכל הקשור לנוחות הנסיעה, ג'וגר וכמו דגמים נוספים של דאצ'יה, מרשים לטובה בזכות מתלים ובולמים מצוינים. פעולות השיכוך וההחזרה מעולות, וגם הדופן הגבוהה (יחסית) של הצמיגים מסייעת לתוצאה כוללת של ספיגה מצוינת של בורות, שקעים וחיבורים לא מוצלחים של פסי האטה.
בידוד הרעשים בינוני בעיקר בשל בידוד לקוי של רעשי כביש שמקורו בכמות קטנה של חומרי בידוד לצד חלל פנים גדול המייצר תהודה נוכחת. השפעתו של הרעש מורגשת ככל שהנסיעה נמשכת.
ג'וגר מפתיע לטובה גם ביכולת הדינמית שלו, וזו נעזרת גם באחיזה טובה שמעניקים צמיגי קונטיננטל אקו-קונטקט 6. להגה משקל טוב, מה שעושה אותו לשותף ראוי בעומס דינמי.
הבלמים הם החולייה החלשה – העוצמה אינה גבוהה, גם בגלל שמאחור בלמי תוף, והמשוב מהדוושה אינו טוב ומקשה על מינון עוצמת הלחיצה. מצב E-SAVE מגביר את כושר אחזור האנרגיה בבלימה ומשפיע גם על פעולת הדוושה.
שורה תחתונה
דאצ'יה ג'וגר מביא לשוק הרכב הישראלי הצעה ייחודית המתאימה לחלקים נכבדים בציבור: רכב היברידי שבעה מקומות, שמחירו בסידור הכפול במחיר נמוך בכמעט 50% ביחס להצעות ישירות אחרות בשוק.
לזכותו, בהקשר זה, מרחב פנים יעיל לשבעה, והוא מציע, ככל הנראה, את הסידור הטוב ביותר מבין כל הדגמים עד 300,000 שקלים. עוד בצד החיובי של המשוואה נוחות נסיעה טובה מאוד, יכולת דינמית ראויה בהחלט.
מנגד, סביבת הנהג דלה, המרחב מלפנים (ימין/שמאל) אינו גדול, הביצועים בינוניים, צריכת הדלק אינה מביאה את החיסכון הנדרש, ואיכות הנסיעה, ככל שמדובר בבידוד רעשים, אף היא אינה מצטיינת. בנוסף, רמת הבטיחות של הרכב נמוכה.
מול כל הדברים האלה ניצב מחירו: 175,000 שקלים.
וכאשר מה שאמור להיות יתרון מובנה של רכב היברידי – צריכת דלק חסכונית ממש – אינו מתגשם, דאצ'יה גו'גר ניצב כרכב לשבעה מול מספר מתחרים ישירים בהקשר זה שמחירם ממש אינו רחוק, ואיכותם הכוללת טובה בהרבה. בין אלה ומבית אותו יבואן צ'רי טיגו 8 בנזין – המוצע גם בגרסה היברידית-נטענת במחיר לא רחוק – ניסאן X-טרייל, גם מיצובישי אאוטלנדר ופיג'ו 5008; החל ב-190,000 שקלים ועד ל-210,000 שקלים בהקבצה זו – תוספת של החל ב-400 שקלים לחודש לסבב בעלות של שלוש שנים, ממוצע של 700 שקלים. הפערים הקטנים האלה אומרים הכל.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה