מאזדה CX-5 – מבחן דרכים (2.5 ליטר, הנעה כפולה)
מאזדה CX-5 מוצע כעת במחיר מוזל בגרסת ההנעה הכפולה שלו. בדקנו אם CX-5 נשאר רלוונטי ומה הוא יודע לעשות בשטח
מאזדה CX-5 הוא שחקן ותיק במחוזותינו – הדור השני-נוכחי הושק לפני קרוב לעשור (אוקטובר 2016), הגיע לישראל ביולי 2017 ומאז עלה לכבישים באלפי עותקים. עובדה זו תקפה גם בשנים האחרונות, למרות התהפוכות הרבות שעברו (ועוברות) על עולם הרכב. בכל הזמן הזה נותר דגם זה פופולרי אפילו שכמעט ולא השתנה. אולי דווקא בגלל זה; CX-5 נתפס כאי של יציבות בלב נהר השינויים העוברים על התעשייה.
ועדיין, לא לעולם חוסן. בעידן הנוכחי יש הרבה יותר אפשרויות בשוק והתחרות של CX-5 על כיסו של הלקוח הופכת יותר ויותר קשה. העובדה שדור חדש כבר הוצג ויגיע לישראל בתחילת 2026 אך מדגישה עובדה זאת.
דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, החלה להציע את CX-5 הוותיק בגרסה חדשה - עם מנוע חזק יחסית ורמת אבזור חדשה, שבזכות הנעה כפולה ומחיר מוזל ביחס, עושות אותו לאחת ההצעות המעניינות בשוק בכלל, למשפחות שרוצות קצת יותר להעמיק בשטח בפרט.
הרכב הנבחן
הקשר, פרטים
השינוי שאפשר את ההוזלה הוא, בין היתר, יבוא הדגם בתקינה אמריקאית. המכסים שהטיל טראמפ הביאו לכך שיצרני רכב רבים שתכננו משלוחים לארה"ב הסיטו אותם ליעדים אחרים.
למרות גילו, CX-5 נמצא עדיין בצד הגדול יחסית למקובל בקטגוריה הקומפקטית (C-SUV); אורך בסיס הגלגלים שלו 270 ס"מ, אורך המרכב 457.5 ס"מ, הרוחב 184.5 ס"מ, הגובה 166 ס"מ. הוא גדול מסובארו קרוסטרק בכל ממד, בעוד שסובארו פורסטר או ג'אקו 7 קרובים יותר (כולם כפולי-הנעה).
מערכת ההנעה מוכרת ומשרתת את מאזדה שנים ארוכות: מנוע בנזין אטמוספרי 2.5 ליטר 4 צילינדרים המנפק 187 כ"ס (6,000 סל"ד) ו-25.4 קג"מ (4000 סל"ד), אליו צמודה תיבה אוטומטית פלנטרית ('רגילה') עם 6 הילוכים, וכאן כאמור הנעה כפולה המבוססת על מצמד רב-דסקי לשילוב סרן האחורי. משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 8.9 שניות והמהירות המרבית 206 קמ"ש.
כאן יצוין כי בגרסה זו חסרה המערכת המאפשרת ניתוק אספקת דלק בשיוט ודימום/התנעה כמו בזו האירופאית. שינויים אלו במבנה המנוע הפחיתו מעט מהנצילות שלו; שם 195 כ"ס ו-26.3 קג"מ.
מחירו של CX-5 עם מנוע הבנזין האטמוספרי וההנעה הכפולה מתחיל ב-185,000 שקלים ברמת האבזור 'קומפורט'. למבחן קיבלנו את הרכב ב'אקזקוטיב' שמחירה 195,000 שקלים.
עיצוב, נראות
המופע החיצוני ללא שינוי – למעט גימור בצבע הרכב לקשתות בתי הגלגלים – והוא נאה גם היום. דגם זה משלב מרכיבים אופייניים של רכבי פנאי, יחד עם מה שמאפיין את העיצוב של מאזדה, מה שהיא מכנה כשפת העיצוב 'קודו'. התוצאה נאה לעין, כמעט 'קלסית' במושגים של היום, בעלת נוכחות גם בגלל הממדים, גם הפרופורציות, ומאוד מאזדה בגלל החזית המחברת אותה לשאר דגמי המותג, גם דגמי נוסעים.
סביבת נהג, נוסעים
למרות גילו הוותיק של הדגם, סביבת הנהג ב-CX-5 עדיין מוצלחת. כן, היא לא העדכנית ביותר – אין מסכי ענק, לוח המחוונים חצי אנלוגי ונמצא במקומו הטבעי - אבל איכות החומרים, ההרכבה והגימור טובות למדי, ונקודת המוצא בעיצוב המינימליסטי עמדה במבחן הזמן. חומרי הדיפון בחלק העליון נעימים למגע, ואלו בקו הנמוכים פחות נעימים אבל עדיין איכותיים. תפעול הממשקים השונים נוח וברור, כמו פעם. לשלילה יצוינו פתחי מיזוג (גדולים) הממוקמים נמוך מהרצוי. בנוסף, בלוח המחוונים ישנו לחצן בעל כפל תפקידים: גם אחראי על בהירות הלוח, גם הופך את יחידות המהירות מקילומטר לשעה למייל לשעה; מי שיפספס וגם לא ישים לב, זה עלול לעלות לו בדוח מהירות.
מסך המגע כאן הוא בגודל "10.25 - לראשונה ב-CX-5 בישראל; הוצג כבר ב-2022, לא הגיע עד כה. שתי מגרעות ביחס למסך: לא ניתן לתפעל אותו באמצעות מגע; הצימוד לקארפליי/אנדרואיד מחייב שימוש בכבל. החיבור ברכב ההדגמה החדש יחסית (כ-1150 ק"מ) גם לא עבד ממש טוב. חיבור אלחוטי מוצע רק בקצה המבחר (טורבו, 'פרמיום בלק').
המרחב מלפנים מספק בהחלט עבור מבוגר בגודל ממוצע (בגובה של עד 180 ס"מ). המושב מעט נוקשה בהתחלה, אבל כן נוח גם אחרי נסיעה ארוכה.
הכניסה למושב האחורי נעשית באמצעות דלתות בעלות פתיחה רחבה למדי (כמעט 90 מעלות). המרחב מאחור מספק בהחלט ויכיל בקלות שני מבוגרים גדולים. המושב החמישי (האמצעי) יתאים בעיקר לילד קטן בשל תעלת הינע גבוהה ובסיס צר יחסית. שקעי הטעינה (USB-A מיושנים) לשימוש נמצאים במשענת היד המרכזית, לא הולך עם אירוח נוסע חמישי. חשוב: יש פתחי אוורור ליושבי השורה השנייה.
לתא המטען נפח של 541 ליטרים, הוא גדול אך נראה שהוא מתייחס עד לתקרה (ולכן שונה מהנתון הקודם, 438 ל', עד קצה המסעד). אין כיסוי בתא המטען – אבל יש גלגל חלופי. מצוין.
מנוע, ביצועים
מנוע אטמוספרי, תיבה פלנטרית עם שישה הילוכים – גם המבנה וגם התוצאה היא של מערכת הנעה 'מפעם', לטוב ולרע. לזכותה ייאמר כי פעולתה נעימה – התגובות ללחיצת המצערת טובות, תיבת ההילוכים משלב הילוכים בזריזות ובאופן חלק ונעים. לחובתה יצוין כי הביצועים בפועל עצלים; במדידה של תאוצת ביניים מ-80 ועד 120 קמ"ש נמדד זמן של 8 שניות, תוצאה לא מרשימה. מצב 'ספורט' משפיע על פעולת המצערת, תיבת ההילוכים וגם על 'הכבדת' ההיגוי – אבל אין לו השפעה על הביצועים בפועל.
צריכת הדלק במבחן נעה סביב 7-7.5 ק"מ לליטר, בתוואי מאומץ שכלל גם נסיעת שטח. נתון 'מפעם' ולא מתעלה, בגלל אופי פעולת המנוע האטמוספרי, שישה ההילוכים בתיבה, המשקל והנהיגה מחוץ לכביש.
נוחות, התנהגות
במונחי נוחות ועידון, CX-5 בינוני – לא הכי נוח, כן מעודן. עיקר הבעיה הוא בנסיעה מעט קופצנית – מורגשת, לא מאוד, שמקורה בשילוב בין פעולה ראשונית נוקשה של המתלים, מהלך קצר. עם זאת, פעולת המתלים בעומס הן בשיכוך כיווץ והן בשיכוך החזר, טובה, כך שמעבר על בליטות ושקעים נספג באופן מרשים עד 40-50 קמ"ש. מעל 50 קמ"ש הבולמים סופגים טוב פחות. מכסי ביוב גבוהים בעלי שפה חדה מתקשים להיספג בשל החתך הנמוך של הצמיגים: 225/55-19
בידוד הרעשים טוב – אפילו בהיעדר כיסוי לתא המטען – אבל רעש המנוע נוכח בעומס ועלול להטריד (על אף צליל נחמד).
היכולת הדינמית של CX-5 טובה. בקצה הוא לא מבריק – הבולמים מאבדים את האפקטיביות שלהם בעומסים גבוהים ומובילים לזוויות גלגול יחסית גדולות, בעוד שהצמיגים הם צמיגי חורף (M+S, טויו A36) בעלי רמת אחיזה נמוכה ביחס לצמיגים 'רגילים'.
בכל הקשור למערכות בטיחות, בגרסה האמריקאית ביטול פעולת המערכות נשמר גם לאחר כיבוי המנוע, מעולה.
השוואת מתחרים
שטח
לקחנו את CX-5 למסלול קליל הר כרמילה שבהרי יהודה, ביער אשתאול - שביל נינוח ברובו, לא קשה. לקחנו בחשבון את הדופן הדקה של הצמיגים ואת זוויות המרכב השטוחות: גישה, 17 מעלות; נטישה 22.5 מעלות;
כמו סובארו קרוסטרק מלפנים, פחות טוב משמעותית ממנו מאחור. גובה מרווח הגחון, 19.3 ס"מ, גבולי. מה שכן, יש גלגל רזרבי ולחצן 'שטח', שמשנה את תכניות מערכת ההנעה הכפולה (להעברת מומנט מוגבר לציר האחורי) והבלמים, כך שבמצבי הצלבה ייעשה שימוש בבלמים לטובת דימוי של נעילת דיפרנציאל.
בשורה התחתונה, CX-5 התגלה כנוח יחסית בזכות יכולת השיכוך המכובדת של הבולמים. לא נרשמו גירודי גחון, לא היו תקרים אך כן נוצר שפשוף בקצה התחתון של הפגוש הקדמי בעת תמרון בעלייה קטנה. עם הירידה לשטח לחצנו על לחצן השטח ובמצבי הצלבה, המתרחשים בקלות ב-CX-5, מערכת ההנעה התגברה באופן סביר בהחלט.
סיכום, תמורה
מאזדה CX-5 הוא דגם ותיק, ומכאן גם יתרונותיו וחסרונותיו. זהו רכב איכותי, נעים, עם מרחב פנים גדול, שימושי, נוחות הנסיעה שלו טובה וכך גם איכותה הכוללת. מנגד, הביצועים רק סבירים וצריכת הדלק מאכזבת. ההנעה הכפולה מאפשרת קצת יותר שטח מאשר ברכב פנאי רגילים, אבל הפער אינו גדול. תג המחיר שלו מתחיל ב-185,000 שקלים, מחיר המציב אותו כאחד הדגמים כפולי ההנעה הנגישים מסוגו; לפניו רק סובארו קרוסטרק (מ-174,000 שקלים) הקומפקטי והקטן יותר, וסוזוקי S-קרוס הקטן עוד יותר (מ-180,000 שקלים). במחיר זה הוא מהווה הצעה ראויה לבחינה למי שרוצה רכב פנאי כפול הנעה במחיר כזה, מוכן לוותר על תוספת היכולת בשטח שמציע סובארו קרוסטרק לטובת מרחב פנים משופר ועשוי טוב יותר, גם פעולה כוללת נעימה יותר.
שאלות ותשובות
מה עלויות התחזוקה השנתיות?
עלות תחזוקה שנתית של כ-3,000-4,500 שקלים כולל שירותים קבועים וחלפים. ביטוח רכב חובה ומקיף של כ-4,000-6,000 שקלים בשנה לפי גיל הנהג ואזור המגורים.
כמה זמן האחריות של מאזדה?
אחריות היצרן היא 3 שנים ללא הגבלת ק"מ
איך שמירת הערך של מאזדה CX5?
מאזדה CX5 שומר על ערכו טוב יחסית, איבוד של כ-25-30% בשנה הראשונה ו-15-20% בשנה השנייה. זה טוב יותר מרוב המתחרים הקוריאניים אך פחות טוב מטויוטה ראב 4.
אילו מערכות בטיחות יש במאזדה CX5?
בכל הגרסאות 6 כריות אוויר, ומערכות בטיחות מתקדמות כסטנדרט ובהן: מערכת בלימה אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, עמעום אורות אוטומטי ועוד. רמת 'אקזקיוטיב' מוסיפה ניטור רכב ב"שטח מת". רמת 'פיור בלאק' מוסיפה גם מערכת בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור.
מה צריכת הדלק של מאזדה CX5?
צריכת הדלק משתנה לפי המנוע: מנוע 2.0 ליטר - 12.8 ק"מ/ליטר, מנוע 2.5 ליטר - 10.6 ק"מ/ליטר, מנוע 2.5 טורבו - 10.2 ק"מ/ליטר. בנסיעה מעורבת התצרוכת האמיתית גבוהה יותר בכ-15-20%.
איזה מנוע הכי מומלץ במאזדה CX5?
ההמלצה היא בהתאם לייעוד ולהעדפות אישיות. מנוע ה-2.0 ליטר מספיק לרוב הנהגים ויעיל בצריכת דלק. מנוע ה-2.5 ליטר מתאים למי שרוצה יותר כוח, ומנוע הטורבו 2.5 ליטר מיועד למי שמחפש ביצועים ספורטיביים.
האם אפשר להתקין גגון או מנשא?
כן, הרכב מגיע עם מסילות גג ומשקל נשיאה מקסימלי של 75 ק"ג על הגג. אפשר להתקין קופסת גג, מנשא אופניים או מנשא סקי. חשוב לוודא שהמשקל לא עולה על המותר.
מה היתרונות של מאזדה CX5 על המתחרים?
עיצוב ותחושה יוקרתיים, מרחב גדול לנוסעים ולמטען, ביצועים טובים, נוחות נסיעה טובה ושקטה, חווית נהיגה מהנה, ושמירת ערך סבירה. בחירה טובה למי שמחפש קרוסאובר מעט יותר מיוחד ומהנה לנהיגה.
איך האיכות הפנימית במאזדה CX5?
גילו של התכנון הבסיסי מורגש, אבל עיצוב סביבת הנהג עדיין נאה ואלגנטי. לתחושה הנעימה אפשר להוסיף גם את איכות החומרים הטובה כשהרכב איכותי יותר ממרבית המתחרים.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה