במדריך ביטוח רכב זה נפרוט את המושגים השונים בעולם ביטוחי הרכב כמו גם את ההבדלים בין סוגי הביטוח השונים. נעזור לכם להבין ממה צריך להיזהר ומה צריך לבדוק כאשר הולכים לעשות ביטוח לאוטו החדש שלכם.

רובנו חושבים שכל חוזי הביטוח הם אותו דבר ולכן אין צורך לברר יותר מדי על הכיסוי הניתן כי רק המחיר חשוב. במדריך הזה נעזור לכם להבין יותר למה לפעמים עדיף לשלם קצת יותר בשביל להיות מכוסים יותר טוב.
 
סוגי הביטוח השונים:

כל רכב מנועי הנוסע ברחבי הארץ חייב בביטוח חובה, ברוב במקרים מומלץ לעשות גם ביטוחים נוספים כדי למנוע הוצאות גדולות עקב תאונה או גניבה. בפרק זה נסביר קצת יותר על:
– מה דורש החוק ומהו ביטוח החובה
– אילו סוגי ביטוח נוספים יש למכוניות
– אילו כלי רכב כדאי לבטח בביטוחי הרשות
 
ביטוח חובה: 
לפי פקודת ביטוח רכב מנועי משנת 1970 כל רכב מנועי הנוסע בארץ חייב בביטוח חובה. לפי חוק זה מי שעובר עליו דינו שלושה חודשי מאסר או קנס של 750 שקלים. ביטוח זה מכסה את כל פגיעות הגוף של כל מי שמעורב בתאונה, אם זה הנהג הפוגע, הנהג הנפגע, הולכי הרגל, או כל מי שנגרם לו נזק ישיר מהאירוע. ביטוח זה לא מכסה נזקי רכוש של המעורבים בתאונה גם אם של האוטו הפוגע, האוטו הנפגע או נזקים לסביבה, כך שאם גרמתם נזק לרכב אחר המעורב בתאונה כל התיקון שלו ייצא מהכיס שלכם וחברת הביטוח לא תשא באחריות לפיצוי. החוזים אחידים למדי ואין הבדל גדול בין הכיסויים לכן מה שחשוב פה זה רק המחיר.

שימו לב!
– הציעו לכם ביטוח חובה יקר יותר בטענה שהכיסוי מקיף יותר? אל תאמינו, הכיסוי הוא אחיד בביטוח זה.
– בקניית רכב משומש יש לעשות מיד עם העברת הבעלות גם ביטוח חובה, אסור לנסוע ולו מטר אחד ללא ביטוח בתוקף.
טופס ביטוח החובה או עותק שלו חייבים להימצא באוטו בכל זמן הנסיעה, אל תנהגו באוטו לפני שבדקתם שכל הניירות קיימים.

ביטוח צד ג':
החוק איננו מחייב החזקת ביטוח צד ג', מכאן שכל אחד יכול לבחור אם לעשות את הביטוח או לא. מומלץ מאוד לעשות את הביטוח כי הוא מכסה פגיעה ברכוש של מי שהתנגשתם בו, ולא נעים לגלות כמה עולה לתקן מרצדס שסך הכול עיקמתם לה קצת את הכנף. חסכתם כמה שקלים כי קניתם רק ביטוח חובה? זה הזמן לשלם על כך. ההבדלים המהותיים בין כיסויי חברות ביטוח רכב השונות הם סכום הכיסוי המקסימאלי במקרה של תאונה וסכום ההשתתפות העצמית. אם הפרשי המחירים בין החברות והסוכנים השונים הם גדולים אז לרוב זה סתם כי לא התמקחתם מספיק, וזה הזמן להשתמש בישראליות שלכם.
 
שימו לב!
לסכום הכיסוי המקסימאלי, יש סיכוי שגם תעשו טוטאל לוס לרכב יקר, וזה לא יהיה נעים.
לסכום ההשתתפות העצמית, פרט לכסף שאתם עומדים להוציא במקרה של תאונה קשה זה גם יגרום לכם להפעיל את הביטוח יותר בקלות עבור תאונות קלות.
גם לרכב ישן כדאי לעשות את הביטוח הזה, מכיוון שהוא לא מכסה את הרכב שלכם אלא את הרכב שהזקתם לו במקרה של תאונה.
 
ביטוח מקיף:
ביטוח זה מכסה כל דבר, כמובן שכפוף לתנאי הפוליסה כי מישהו צריך לפרנס את אלפי עורכי הדין במדינתנו הקטנה. הכיסוי הוא עבור: פגיעות רכוש באוטו שלך, פגיעות משריפה, אסונות טבע, סתם ונדליזם ועוד דברים רעים שיכולים לקרות לכל אחד. מומלץ לעשות את הביטוח הזה כל עוד מחיר הפוליסה לא מהווה חלק גדול מערך הרכב, כמה בדיוק? זה מאוד משתנה מאוטו לאוטו. ההפרשים בין המחירים הם מאוד גדולים ופה צריך לעשות עבודה קטנה כדי לחסוך לא מעט כסף כל שנה, ולזכור שמותר ואף צריך להתמקח גם על זה.

ההבדלים בכיסויים השונים הם לעיתים מאוד גדולים ולכן יש לחשוב איזה כיסוי אתם צריכים ואיזה לא. למשל, אם אתם גרים בעיר ויש לכם שתי מכוניות אולי אפשר להסתדר איזה תקופה רק עם אוטו אחד ואז רכב חלופי זה לא משהו שיהיה כל כך חשוב, אם יש לכם אוטו יחסית מודרני עם רדיו מובנה אז ביטוח רדיו גם לא יהיה רלוונטי. גם למקום התיקון יש משמעות ויש לבדוק שיש התחייבות של חברת הביטוח לתקן איפה שאתם רוצים עם חלקים מקוריים כדי שלא יחייבו אתכם ללכת רק למוסך הסדר שישים לכם את החלק הכי קרוב למה שאתם צריכים שהוא מצא אצלו במחסן.
 
שימו לב!
ביטוח זה מכסה נזקים לאוטו ולרכוש שלכם במקרה של תאונה, לכן אם אתם מחזיקים אוטו ישן יש לבדוק את הכדאיות של עשיית ביטוח כזה.
– במקרים מסוימים גם ברכבים יקרים או מיוחדים סכום הביטוח נהיה לא כדאי, לכן יש לבדוק בשבע עיניים את מחיר הביטוח לפני שאתם מגשימים חלום וקונים מכונית ספורטיבית.
– לכיסויים השונים שמוצעים לכם בכל חברה כי הם משפיעים על מחיר הפוליסה.

הכיסויים השונים שניתנים על ידי חברות הביטוח:
 
הפרשי המחיר בין החברות השונות בעשיית ביטוחי הרשות קשורים הרבה פעמים לכיסויים השונים שחברות הביטוח מציעות. לכן בעשיית ביטוח יש לבדוק איזה כיסויים שונים מקבלים עם הפוליסה ולהחליט מה חשוב יותר עבורכם. בפרק זה נסביר לכם איזה כיסוי חשוב עבורכם ומה אומרים הכיסויים השונים.
 
ביטוח שמשות:
מכסה נזקים של שמשות הרכב, לרוב הוא לא כולל גג שמש. חוזה סטנדרטי של ביטוח מקיף מכסה לרוב גם נזקי שמשות, אז נשאלת השאלה למה צריך לזה כיסוי נפרד. מקרה של שבירת שמשות הוא נפוץ למדי, וכל פניה לפיצוי מהביטוח כוללת השתתפות עצמית והעלאת הפרמיה לשנה הבאה. כדי למנוע את זה עושים כיסוי שמשות נוסף כך שבמקרה של שבירת שמשה לא נצטרך להפעיל את הביטוח המקיף. מי שיש לו רכב עם שמשה פנוראמית או שיש לו שמשה עם מסנן קרני שמש רצוי שיבדוק מה הכיסוי כולל כי לרוב מדובר על שמשה חלופית ולא מקורית של היצרן.
 
טיפ
במכוניות חדשות רבות היום מותקן גג שמש או גג פנוראמי, לרוב שמשה זאת לא מכוסה בביטוח.
 
טיפ
גם חלון קדמי פנוראמי או חלון עם מסנן קרני UV לרוב לא יהיה מכוסה בביטוח השמשות.
 
חדש תמורת ישן:
ביטוח זה נעשה רק עבור רכבים עד גיל 24 חודשים. כשמו כן הוא, אם הרכב שלכם נגנב אז תקבלו פיצוי כזה שיאפשר לכם לקנות רכב חדש מאותו סוג.

רכב חלופי:
רכב שמקבלים במקום הרכב שנגנב או נהרס, תודו שלא ניחשתם לבד. בקניית הביטוח יש לשים לב לשני דברים מרכזיים. הראשון הוא לכמה זמן אחרי מקרה האבדה יש לכם רכב חלופי על חשבון הביטוח. השני הוא איזה סוג של רכב חלופי מקבלים, מאותה קטגוריה כמו שביטחתם או הכי זול שיש באותו רגע בחברת ההשכרה.

שימו לב!
– לכמה זמן לאחר מקרה הביטוח החברה מתחייבת להביא לכם רכב חלופי.
אם אתם בעלי עסק או צריכים את האוטו למטרות מיוחדות אז יש חשיבות גם לסוג הרכב החלופי.
במקרה של גניבת רכב, הרכב נחשב לגנוב ומקבלים פיצוי מחברת הביטוח רק לאחר 30 יום, תשימו לב לכמה זמן נותנים לכם את הרכב החלופי.

מוסכי הסדר: מוסכים שעובדים עם חברת הביטוח ולכן המחויבות שלהם היא לחברת הביטוח ולא אליכם. בגלל שמטרת מוסכי ההסדר היא לחסוך כסף לחברות הביטוח לרוב הם ישתמשו בחלקים לא מקוריים ואיכות העבודה לא תהיה כמו במוסך שאתם משלמים לו מכיסכם. לכן מומלץ בעשיית הביטוח לשים לב לסכום ההשתתפות העצמית במוסך לבחירתכם לעומת סכום ההשתתפות העצמית במוסך הסדר, ואם חס וחלילה אתם מעורבים בתאונה עדיף לדרוש לתקן את הנזק לבד ולקבל פיצוי מחברת הביטוח על פי ערך התיקון.

שימו לב!
סכום ההשתתפות העצמית משתנה בין טיפול במוסכי הסדר או במוסך לבחירתכם.
מחויבות מוסכי ההסדר היא לחברת הביטוח ולא לכם.
התעקשו על תיקון בחלפים מקוריים בלבד ולא חלופיים אם ברכב שלכם היו מותקנים כאלה לפני התאונה.
 
ביטוח גרר:
ביטוח שמכסה את גרירת האוטו במקרה של תאונה או סתם תקלה. חשוב לראות שהביטוח מכסה גרירה מכל מקום לכל מקום בארץ. גם רכבים חדשים יכולים להתקלקל והגרר לא כלול באחריות היצרן.

שימו לב!
לזמן ההמתנה שאליו חברת הגרירה מתחייבת.
– אם האוטו שלכם נתקע וטופל במוסך יש לשמור את הקבלה כי אם הוא יתקע שוב מסיבה אחרת שלא קשורה לתיקון הראשון אז עדיין תהיו זכאים לגרירה. אם הרכב נתקע שנית בגלל אותה תקלה אז הביטוח לא תקף.
 
ביטוח רדיו:
ביטוח זה מכסה גניבת רדיו מהרכב, ברוב הרכבים כיום ביטוח זה לא רלוונטי כי המערכת מגיעה כחלק מובנה ברכב
 
שורה תחתונה: כמה זה עולה לנו?
זאת השאלה הקשה. במחירי ביטוח חובה יש לבחור בזול ביותר. בביטוחי הרשות זה כבר יותר מסובך. אחרי שחקרתם וביררתם והתקשרתם אלינו לייעוץ ואתם סגורים על 2-3 סוגים של מכוניות, צריך לעשות עבודה קטנה בבירור מחירי הביטוח של החדשה הנבחרת. אם זה לא האוטו הראשון שלכם וההיסטוריה שלכם טובה מבחינת תביעות לביטוח אז לרוב חברת הביטוח הנוכחית תציע לכם את המחיר הטוב ביותר, אך עדיין כדאי לבדוק גם בשניים שלושה מקומות אחרים רק כדי לוודא שהמחיר אכן נמוך.
 
תחליטו איזה כיסויים נוספים אתם חייבים ולא יכולים לוותר ואיזה פחות חשובים לכם, אם הוצעו לכם דברים מיוחדים תיקחו יום יומיים כדי לחשוב על זה ולא לתת תשובה מידית להצעה.

את בירור המחירים והשוואת ביטוח רכב עדיף לעשות בטלפון עם נציג מכירות או סוכן ולקבל הצעות מחיר לביטוח רכב, ולא דרך האינטרנט כי כמו כל תחום בארץ גם בתחום זה ניתן להתמקח. הבדלי המחיר הם גם בין אוטו לאוטו וגם בין אדם לאדם. חברת הביטוח מחליטה על גובה הפוליסה לפי המון גורמים שכוללים גם מקום מגורים, קומת מגורים, סוג הרכב, היסטוריה של המבוטח ועוד גורמים רבים לכן על כל אחד יש לעשות בדיקה עצמאית כדי לראות איפה הכי כדאי לו לעשות ביטוח.