דגמי הפנאי הקטנים מבוקשים מאוד, גם כחדשים וגם כמשומשים. דגמים אלה משלבים מבנה של רכב פנאי המביא יעילות רבה – כניסה ויציאה, שדה ראייה, ריתום ילדים, הרחבת מעטפת השימוש ברכב, בעיקר מרחב פנים – עם טביעת רגל של סופרמיני היעילה לחניה בעיר.

בסקירה זו התמקדנו בדגמים בעלי רמת בטיחות גבוהה, תוך דגש על דגמים המוצעים עם מערכת בלימת חירום אוטונומית באופן תקני, ואשר נבחנו לפי תקן הבחינה המחמיר יותר של יורו NCAP מתחילת 2015.

1620544
צילום: תומר פדר

לרשימת המומלצים הכנסנו רק דגמים בעלי מידת תפוצה סבירה (לפחות שלוש מודעות פרטיות בימי הכנסת הסקירה). עבור כל דגם בסקירה ציינו גם את ערכו במחירון לוי יצחק (המקובל על חברות הביטוח) וגם את טווח מחירי השוק שלו לפי המודעות בלוח המשומשות.

עבור כל דגם צירפנו גם מספר דגשים טכניים ספציפיים, שכדאי לשים לב אליהם לפני הקנייה.
הדגמים מסודרים לפי סדר המחירים במחירון של לוי יצחק, מהנמוך לגבוה; שימו לב: המחיר המבוקש בשוק שונה, ולא במעט, מזה המופיע במחירון.

נתוני צריכת הדלק מבוססים על ממוצע נתוני הצריכה כפי שנמדדו במבחני הדרכים שלנו.
___________________________________________________________________

מאזדה CX-3
מועד תחילת השיווק בישראל תחילת 2017
דירוג בטיחות 4 כוכבים (2015)
צריכת דלק 10 ק”מ/ל’
גרסה מומלצת 2.0 ליטר, רמת גימור 'פיור ווייט', 2019 (דגם מחודש; עם בקרת שיוט אדפטיבית, ללא מערכת התרעה מקומית)
מחיר התחלתי (לפי מחירון לוי יצחק) 65,000 שקלים ('זום', 2017)
מחיר שוק כ-95,000 שקלים ('פיור ווייט', 2017; במחירון – 68,000 שקלים)
דגשים מאזדה CX-3 הוצע רוב חייו עם מנוע גדול וחזק יחסית למקובל בקטגוריה (2.0 ליטר, 156 כ"ס) ואפשרות לרמות גימור מהודרות – כשבכולן מערכות בטיחות מתקדמות. CX-3 היה אחד משולשת הדגמים הראשונים להציע מערכות כאלו בקטגוריה.

מתחילת 2019 מוצע CX-3 במהדורה מחודשת, עם חידושים טכנולוגיים (מולטימדיה מסוג חדש, בלם חנייה חשמלי) הנלווים לשיפורים משמעותיים בתחומי הגימור ובידוד הרעשים. מ-2019 מוצע הדגם עם בקרת שיוט אדפטיבית (הכוללת יישום של מערכת התרעה על אי-שמירת מרחק) שאפשרה לוותר על מערכת ההתרעה המקומית המנג'סת.

CX-3 נחשב לרכב עמיד, ללא תקלות גדולות משמעותיות. כדאי לשים לב למצב המולטימדיה בדגמים הראשונים (לוודא תקינות של פעולת התוכנה, תקינות פיזית של המסך) ולמותחן ההידראולי של רצועת המנוע, הנוטה לנזול.

שימו לב לפער המחיר החריג – כ-40% – בין ערך הדגם במחירון לבין המחיר בפועל.

1658892
צילום: בני דויטש

סיאט ארונה
מועד תחילת השיווק בישראל תחילת 2018
דירוג בטיחות 5 כוכבים (2017)
צריכת דלק 11.5 ק”מ/ל’
גרסה מומלצת 1.0 ליטר, 'סטייל'
מחיר התחלתי (לפי מחירון לוי יצחק) 74,000 שקלים ('סטייל', 2018)
מחיר שוק כ-85,000 שקלים ('סטייל', 2018)
דגשים סיאט ארונה מציג חבילה מאוזנת ויעילה, קל מאוד לאהוב אותו – מרחב הפנים שלו נדיב למרות ממדים רגילים ביחס לקטגוריה, יש לו מערכת הנעה זריזה ומוצלחת, אבזור טוב אפילו ברמת הגימור הבסיסית – וכל זאת במחיר נמוך ביחס למקובל בקטגוריה.

בשונה מכפי שמקובל לחשוב, ארונה נחשב רכב עמיד למדי. כן כדאי לשים לב לרעידות חריגות – במנועי 3 צילינדרים יש נטייה מוגברת לבלאי בגלגל התנופה, ומומלץ לשים לב למצב תושבות המנוע. שימו לב גם למצב סיפון המחוונים ('דשבורד') שלא סובל מניפוחים. מ-2021 מוצע ארונה עם מנוע 1.0 ליטר חדש לגמרי (DLA, במקום DKJ) המצויד במגדש טורבו עם גיאומטריה משתנה (VGT).

נזכיר כי בתיבות דו-מצמדיות (מצמדים יבשים) למצמדים אורך חיים של כ-80,000-100,000 ק"מ ולאחר מכן צפויה החלפה שעלותה אינה זולה. כדאי לשים לב להעברות ההילוכים, וכך לנסות להעריך את מצב המצמדים ומוח הגיר (כמובן, זה אינו תחליף לבדיקה מוסדרת, אלא להחלטה אם בכלל לבדוק את הרכב). תיבה מסוג כזה תתאים למי שעיקר נסיעותיו אינן בתנועה פקוקה או מחוץ לתחומי חדרה-גדרה.

1634985
צילום: יואל פלרמן

הונדה HR-V
מועד תחילת השיווק בישראל תחילת 2016
דירוג בטיחות 5 כוכבים (2015)
צריכת דלק 13 ק”מ/ל’
גרסה מומלצת 'אקזקוטיב'/'אלגנס'
מחיר התחלתי (לפי מחירון לוי יצחק) 75,000 שקלים ('קומפורט', 2016)
מחיר שוק כ-93,000 שקלים ל-2017 ('קומפורט', 2017; במחירון – 87,000 שקלים)
דגשים הונדה HR-V גדול ומרווח יחסית לדגמים מקבילים בקטגוריה, ומערכת ההנעה שלו מספקת ביצועים טובים. לחובתו נוחות נסיעה בינונית, המושפעת בין היתר מבידוד רעשים לקוי.

אחד מיתרונותיו הבולטים של HR-V זו רמת בטיחות; דירוג גבוה במבחני הריסוק של יורו NCAP לזמנו. מפרט מלא של מערכות בטיחות מתקדמות מוצע רק ברמת הגימור 'אקזקוטיב' הבכירה והנדירה (בשוק קיימות עשרות בודדות של כלי רכב כאלו) אולם מאמצע 2020 מערכות אלו הפכו לציוד תקני במסגרת רמת גימור חדשה ('אלגנס').

יש לקחת בחשבון עלויות תחזוקה לא זולות – החלפת נוזל תיבת הילוכים (רציפה) בכל שני טיפולים/30,000 ק"מ, והחלפת מסנן דלק בעלות גבוהה יחסית.

1658895
צילום: בני דויטש

קיה סטוניק
מועד תחילת השיווק בישראל אמצע 2018
דירוג בטיחות 5 כוכבים (2017)
צריכת דלק גרסת 1.4 ליטר – 14 ק”מ/ל’; גרסת 1.0 ל' טורבו – 11 ק”מ/ל’
גרסה מומלצת גרסת 1.0 ל' טורבו, 'פרמיום'
מחיר התחלתי (לפי מחירון לוי יצחק) 76,500 שקלים (גרסת 1.4 ליטר, 2018)
מחיר שוק כ-90,000 שקלים (EX, 2018)
דגשים קיה סטוניק קטן מהמקובל בקטגוריה, וזה – ביחד עם תכנון הפנים שלו – הופכים אותו לרכב צפוף יחסית. מערכות בטיחות מתקדמות מוצעות בכל רמות הגימור, ואיתן רמת הבטיחות גבוהה למדי.

סטוניק מוצע עם שתי מערכות הנעה – טורבו-בנזין 3 צילינדרים בנפח 1.0 ליטר עם תיבה דו-מצמדית (7 היל') או עם מנוע בנזין אטמוספרי, 4 צילינדרים, בנפח 1.4 ליטר, עם תיבה פלנטרית (6 הילוכים). הגרסה האחרונה פשוטה יותר מכנית וחסכונית בדלק – אך עצלה בביצועיה. רוב כלי הרכב הם בגרסת 1.0 ליטר; גרסת 1.4 ליטר הוצעה בעיקר לציי רכב.

בגרסת הטורבו כדאי לקחת בחשבון שקיומה של תיבה דו-מצמדית מחייב שימת לב למצב המצמדים ומוח הגיר, והיא נוטה להתחמם במאמץ (כמו זחילה ממושכת בפקק). נזכיר כי לתיבות מסוג זה (מצמדים יבשים) יש מצמדים שאורך חייהם כ-80,000-100,000 ק"מ ולאחר מכן צפויה החלפה שעלותה אינה זולה. תיבה מסוג כזה תתאים למי שעיקר נסיעותיו אינן בתנועה פקוקה או מחוץ לתחומי חדרה-גדרה.

1634981
צילום: יואל פלרמן

יונדאי קונה
מועד תחילת השיווק בישראל תחילת 2018
דירוג בטיחות 5 כוכבים (2017)
צריכת דלק 10 ק”מ/ל’
גרסה מומלצת הנעה קדמית, 'סופרים'; או בגרסה היברידית (116,000 שקלים, מ-2020) או בגרסת טורבו בנזין (94,500 שקלים, מ-2019)
מחיר התחלתי (לפי מחירון לוי יצחק) 84,000 שקלים (בנזין 1.6 ליטר, 4x4, 'פרמיום')
מחיר שוק כ-105,000 שקלים ל-2018 ('פרסטיג'', 2018; במחירון – 87,000 שקלים)
דגשים בשונה מרוב הדגמים בקבוצה, יונדאי קונה מוצע עם מספר סוגי מערכות הנעה: גם בגרסת בנזין, גם בהיברידית, גם בחשמלית.

מערכות בטיחות מתקדמות הוצעו כחלק מהמפרט התקני, כאשר בגרסת ההנעה הקדמית הוצעה מערכת לניטור שטחים מתים רק ברמת הגימור הבכירה ('סופרים').

בתחילת הדרך הוצעה גרסת הבנזין רק עם הנעה כפולה; מתחילת 2019 מוצעת גרסה עם הנעה קדמית ועדיף לבחור בה, לטובת הוזלת עלויות התחזוקה. מרגע תחילת שיווק הגרסה ההיברידית באמצע 2020, זו הפכה להיות הנמכרת ביותר מסוגה.

בגרסאות עם מנוע בנזין מותקנת תיבה דו-מצמדית – וכדאי לתת את הדעת לתפקודה על מנת לזהות בלאי במצמדים (כיוון, או החלפה) או במוח הגיר, בעיקר בגרסת הבנזין הרגילה. תיבה מסוג כזה תתאים למי שעיקר נסיעותיו אינם בתנועה פקוקה או מחוץ לתחומי חדרה-גדרה.

מערכת המולטימדיה אינה מתפקדת כראוי עם התקנת הממשק המקומי 'קונקטד'; בהינתן ממשק צימוד של Apple Carplay ואנדרואיד אוטו, מומלץ לפרק את ההתקנה המקומית מהרכב.

1634331
צילום: יואל פלרמן

יונדאי וניו
מועד תחילת השיווק בישראל אמצע 2020
דירוג בטיחות X
צריכת דלק 10 ק”מ/ל’
גרסה מומלצת רמת גימור 'פרמיום'
מחיר התחלתי (לפי מחירון לוי יצחק) 92,000 שקלים (2020, 'אינספייר')
מחיר שוק כ-105,000 שקלים (ל-2020, 'פרמיום')
דגשים יונדאי וניו נכנס לרשימה בזכות השילוב בין מחיר נמוך במיוחד ביחס לשנתון, לצד העובדה שהמפרט שלו כולל מערכות בטיחות מתקדמות באופן תקני. עם זאת, וניו לא נבחן במבחני הריסוק של יורו NCAP כך שאין מדידה אובייקטיבית לרמת הבטיחות שלו.

וניו נשען על פלטפורמה דומה לזו של סטוניק, אך מצויד במערכת הנעה שונה – אצלנו עם מנוע בנזין 1.6 ליטר אטמוספירי ותיבה אוטומטית-רציפה. באופן חריג, התיבה הרציפה בוניו אינה דורשת תחזוקה שוטפת (למעט מקרים של "תנאים קשים").

1634983
צילום: יואל פלרמן
___________________________________________________________________

המספר הנוסף - אודי Q2
מועד תחילת השיווק בישראל תחילת 2017
דירוג בטיחות 5 כוכבים (2016)
צריכת דלק 13 ק"מ לליטר
גרסה מומלצת 1.4 ליטר, עם חבילת 'Assistance Package Plus'
מחיר התחלתי (לפי מחירון לוי יצחק) 92,000 שקלים (גרסת 1.4 ליטר, 'ביט', 2017)
מחיר שוק כ-120,000 שקלים (2017, עם חבילת 'לקשרי')
דגשים בשונה מהדגמים בקבוצה (למעט יונדאי קונה) אודי Q2 מבוסס על פלטפורמה של משפחתית קומפקטית (MQB, המשותפת בין היתר לגולף).

מערכות ההנעה ב-Q2 דומות לאלו שבדגמי קבוצת פולקסווגן אחרים. המשמעות היא שמדובר במערכות הנעה מוכרות וטובות (מנוע 1.4 ליטר, CZD) אבל גם שיש לשים לב למצב תיבת ההילוכים הדו-מצמדית (מוח גיר, מצמדים; תיבה עם מצמדים יבשים). דבר חשוב נוסף – ישנם ידע וחלקי חילוף רבים ככל שהדברים מתייחסים למערכת ההנעה.

יצוין כי Q2 הוצע ברמת גימור 'ביט' בסיסית, או 'דיזיין' מאובזרת יותר. עם זאת, ברוב המקרים כלי הרכב נמכרו עם חבילת התוספות 'לקשרי', וניתן לזהות אותם באמצעות גג שמש פנורמי. בכל רמות הגימור קיימת בלימת חירום אוטונומית, כשבתוספת תשלום הוצעה חבילת  'Assistance Package Plus הכוללת בין היתר בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים. חבילה זו הוצעה מ-2018, כשלפני כן הוצעה רק חבילת 'Assistance' עם בקרת שיוט אדפטיבית בלבד.

מאמצע 2017 מוצע Q2 גם עם מנוע 1.0 ליטר, 3 צילינדרים. יש לשים לב למצב גלגל התנופה ולמועדי החלפת המצתים. גרסה זו הוצעה ברמת הגימור 'אייקון' וכללה באופן תקני את מערכות הבטיחות המתקדמות שהוצעו ב-1.4 ליטר במסגרת חבילת האבזור.

מבחינת התמורה, ניכר כי פערי המחירים לעומת דגמים עממיים אינו גדול – מחיר כלי הרכב ברשימה נע סביב 90,000-100,000 שקלים לדגמי 2018, בעוד שתמורת ירידה בשנתון אחד ניתן כבר להכניס רכב הנושא לוגו של מותג יוקרה עם אפשרות למערכת הנעה חזקה יחסית.

1658891
צילום: אילן קליין
___________________________________________________________________

דגמים שפחות כדאי להתמקד בהם:


אופל קרוסלנד, סיטרואן C3 איירקרוס – גם אופל קרוסלנד X וגם סיטרואן C3 איירקרוס מבחינה מכנית (פלטפורמה, מערכות הנעה). בארץ שווקו שני הדגמים רק עם מנוע טורבו-בנזין 1.2 ליטר, תחילה עם 110 כ"ס ומאוחר יותר בגרסה משופרת עם 130 כ"ס. שני הדגמים סובלים ממצאי מצומצם.

במנועים האלו (EB2) כדאי לשים לב בעיקר למצב רצועת התזמון - מדובר ברצועה טבולה בשמן, והרצועה עלולה להתפורר מוקדם יחסית למועד ההחלפה המקורי שלה לפי היצרן. מדובר בעניין ידוע (בעיקר בשנים מוקדמות) ואפשר לבדוק את העניין הן בטיפול שגרתי (בדיקת שאריות גומי בשמן הישן) או בבדיקה יותר מקצועית הכוללת הסרה של מכסה בית גלי הזיזים. במידה ויש צורך בהחלפה מוקדמת, ההחלפה תיעשה ללא חיוב הלקוח ותוקן רצועה מסוג משופר.

יצוין כי C3 איירקרוס נהנה מאחריות יצרן ארוכה יחסית (5 שנים או 120,000 ק"מ, המוקדם מביניהם).

1658954
צילום: רונן טופלברג, אילן קליין

ג'יפ רנגייד, פיאט 500X – ג'ם ג'יפ רנגייד וגם פיאט 500X סובלים מאמינות נמוכה בגרסאות 1.4 ליטר "מולטיאייר" (מערכת תזמון שסתומים בהפעלה הידראולית; רגישה לאיכות שמן ויקרה לתיקון). שני הדגמים הקטנים הראשונים שהוצעו עם מערכות בטיחות מתקדמות, אך מעטים כלי הרכב שצוידו בהן בישראל - גם בגלל היקף מכירות מוגבל, גם כי אלו לא הוצעו במסגרת המפרט התקני בשנות השיווק הראשונות.

1658955
צילום: אלכס סלזניוב, מערכת אוטו

סאנגיונג טיבוליסאנגיונג טיבולי זה, ככל הנראה, הדגם הכי זול בסקירה, אולם דירוג הבטיחות נמוך (3 כוכבים; בלימה אוטונומית קיימת בחו"ל אך לא הוצעה בישראל). בכל מקרה, הדגם סובל ממצאי מצומצם.

1658894
צילום: מערכת אוטו

סוזוקי ויטארה – סוזוקי ויטארה אמנם נפוץ ואפילו מוצע במחיר נגיש יחסית (מ-70,000 שקלים ל-2015) אך דירוג הבטיחות תקף בישראל רק מאמצע 2020 (אז רק בגרסת 1.4 ליטר טורבו).

1592689
צילום: מערכת אוטו