סיטרואן סי-אליזה
במסגרת ביקור במטה סיטרואן בצרפת (עליו תוכלו לקרוא בגליון 318 של "אוטו") קלטה עיני לפתע בחניית כלי ההדגמה כלי לא מוכר. מבט מקרוב הבהיר כי מדובר בסי-אליזה (C-Elysée), שקיומה פורסם אך זמן קצר לפני כן ופרטים מעטים בלבד ידועים עליה. מכיוון שמדובר ככל הנראה באחת המכוניות המשמעותיות ביותר עבור סיטרואן בשוק הישראלי, כמובן שמיד ניסיתי לגנוב את הרכב לסיבוב התרשמות קצר, אך לצערי נתקלתי בסירוב עיקש בטענה כי מדובר באב-טיפוס ולא בתצורה הסופית. זאת גם הסיבה שהם אולי ניאותו להוציא את הרכב מהחניון כדי לתת לי אפשרות להתרשם ממנו באור יום, אבל לא אפשרו לי לצלם את תא הנוסעים.

למרות שהרכב מבוסס על פלטפורמת הסופרמיני של סיטרואן, העיצוב מנסה בבירור ליצור קשר ל-C4 הגדולה יותר. התוצאה נראית מעט כבדה ופחות עליזה מה-C3, אבל גם הומוגנית למדי. אין כאן את מראה ה"מכונית קטנה שהדביקו לה תא מטען" שאפיינה בעבר את הקטגוריה. ואם הזכרנו את תא המטען, הרי שעם 506 ליטר, הוא בהחלט ענק. מדובר בתא עמוק, רחב וגבוה, למרות שהוא מאכלס מתחת לרצפתו צמיג בגודל מלא. התלונה היחידה נוגעת לכך שדלת תא המטען נתמכת במוטות עם מוט פיתול ולא בבוכנות פניאומטיות, מה שמקטין את הנפח היעיל למטען.
הצצה בלעדית לסיטרואן סי-אליזה
צילום: מנהל
תא הנוסעים נאה ונעים, בעיקר בשילוב הצבעים קרם-אפור של הרכב הספציפי, אבל מבט שני חושף מיד את הדגש שהושם בתכנון על חיסכון בעלויות. החומרים נאים, אבל קשיחים – אין כאן את התחושה העשירה של ה-C4, למשל. אפשר לראות את החיסכון גם בהחלטה למקם את כפתורי החלונות החשמליים בקונסולה המרכזית – כך חוסכים בכפתורים ובאורך צמות החשמל. מצד שני, בחירה זו אפשרה למעצבים לתכנן דלתות דקות יותר, שמשאירות יותר מקום למרפקי הנהג והנוסע, ותורמת לניצול יעיל יותר של המרחב הפנימי.
ומרחב אכן לא חסר. מלפנים קל למצוא תנוחת נהיגה נוחה ואף איבר לא פוגש בחלקי פלסטיק או חש בצפיפות. מאחור המצב אפילו מרשים יותר, עם שפע של מקום לרגליים. המרווח לראש, לעומת זאת, קצת פחות מרשים – הוא מספיק למבוגרים בגובה ממוצע, אבל אנשים גבוהים יצטרכו לגלוש מעט קדימה במושב כדי למנוע מפגשי פדחת-גג. נו, מזל שיש הרבה מקום לרגליים...

הסי-אליזה תגיע לארץ עם מנוע 1.6 ליטר בהספק של 115 כ"ס, שלטענת היצרנית הוא מנוע חדש, מפיתוח של PSA, ולא קשור למנוע ב.מ.וו המותקן בשאר דגמי החברה (וגם ב-C3). התיבה תהיה אותה AT8 המוכרת בעלת ארבעת ההילוכים, יורשתה של ה-AL4, שפגשנו כבר בדור האחרון של סיטרואן. בינתיים, אין עדיין החלטות לגבי רמות אבזור מדויקות או מחיר – הרכב יושק רשמית רק בתערוכת פריז (ספטמבר) – אך במפגש סטאטי שכזה נראה כי מדובר ברכב שיכול להתחרות בכבוד בקטגוריה התת-משפחתית, אם רק יינתן לו המחיר הנכון. ואם לוקחים בחשבון את העובדה שהוא תוכנן במיוחד עבור שווקים מתפתחים (וחובבי מחיר זול), וכי ה-C3 עליה הוא מבוסס נמכרת במבצעים במחיר של 90,000 שקל, הרי שאפשר לקוות כי אכן יינתן לו המחיר הנכון, כזה שיאתגר את יונדאי i25 המכונית השולטת בקטגוריה ביד רמה (ועולה, בגרסה המקבילה, 109,000 שקל). בקיצור – לובינסקי, 99,990 שקל נשמע לנו מספר עגול ויפה...