טויוטה. המשבר חלף?
טויוטה יוצאת מהמשבר. יצרנית הרכב הגדולה בעולם מדווחת בנובמבר על עלייה במכירות בארה"ב, בפעם הראשונה מאז רעידת האדמה והצונאמי פגעו בארץ מוצאה. טויוטה נהנתה בחודש החולף מעלייה של 14% במכירות, והציגה את חודש המכירות הטוב ביותר שלה בארה"ב מאז אוגוסט 2009, כך על-פי נתונים שפרסם ה"אוטומוטיב ניוז".
אסון הטבע שהתחולל ביפן הוביל לבעיות אספקה חמורות מצד ספקי המשנה של טויוטה, ולהפסקת הייצור לפרק זמן ארוך במפעליה ברחבי העולם. החזרה לייצור הייתה הדרגתית וחלקית, עד לפני כחודשיים, וכעת טויוטה מדביקה את הפער שנוצר במלאים בסוכנויותיה, פער שהוביל לירידה חדה במכירות בשווקים רבים בעולם. זאת, לצד הזינוק בשער הין מול הדולר, שפגע אף הוא בתחרותיות שלה בשווקי ייצוא.
אחת מיריבותיה הגדולות ביותר מבית, הונדה, עדיין לא נהנית מאותו מצב. כמו טויוטה גם היא נפגעה באסון הטבע ביפן, אך התאוששותה איטית יותר ובניגוד לטויוטה, לא הצליחה לשקם במלואה את שרשרת האספקה שלה. הונדה גם סובלת עדיין ממחסור שנובע מאסון הטבע בתאילנד (שפגע גם בטויוטה ומאזדה, בין היתר), ומדווחת גם בנובמבר על ירידה של כשישה אחוזים במכירות בארה"ב. זאת, בזמן שמרבית היצרניות הגדולות דווקא נהנות מזינוקים בביקוש: קונצרן קרייזלר למשל זינק ב-45% במהלך החודש החולף, קונצרן יונדאי (כולל קיה) עלה ב-29%, פורד ב-20% וג'נרל מוטורס בשבעה אחוזים.