רנו קליאו ספורט. פער של 154% במחיר לעומת קליאו 1.2
להיות חובב ביצועים בישראל זה עסק יקר, ולפעמים מתסכל. מחירי הבנזין הגבוהים, עלויות האחזקה הגבוהות וחברות הביטוח שאם כבר מסכימות לבטח, דורשות לעיתים תעריפים גבוהים למדי. אבל מסתבר שאפילו ברגעי הבעלות הראשונים אנחנו משלמים כאן ביוקר על הזכות לרכוש רכב ספורטיבי, עם מחירים גבוהים מאוד לא רק ביחס לעולם, אלא גם ביחס לשאר שוק הרכב המקומי.
דוגמה מעניינת לכך צצה כעת עם השקת גרסת ה-1.2 ליטר החדשה של רנו קליאו, שזכתה לתג מחיר אטרקטיבי במיוחד של 70,000 שקל. אלא שהיא גם עוררה אצלנו תהיה: מדוע אם ניתן למכור קליאו במחיר כל-כך נמוך, עומד מחירה של גרסת הספורט המצוינת על 178,000 שקל, מחיר גבוה ב-154% מדגם הבסיס? זאת, בשעה שבבריטניה למשל, ההפרש בין גרסת 1.2 ידנית לבין גרסת הספורט עומד על כ-5,500 פאונד - או כ-44% בלבד. בגרמניה ההפרש מעט גבוה יותר, כ-8,800 יורו או 68%, עדיין נמוך משמעותית מבישראל.
המצב משתפר מעט אם משווים את גרסת ה-1.6 ליטר האוטומטית שנמכרת במקביל (ומחירה 100,000 שקל), אך עדיין נותר מתסכל: רנו קליאו ספורט תעלה לכם 78% יותר, בזמן שבבריטניה ההפרש עומד על כ-3,400 פאונד, או כ-23% בלבד. בגרמניה ההפרש בין הגרסאות הללו עומד על 5,300 יורו (30%), אם כי יש לציין כי הקליאו האוטומטית משווקת בגרמניה רק ברמת גימור גבוהה יותר מאשר בישראל.
למה רנו קליאו ספורט כל-כך יקרה בישראל?
צילום: מנהל
קליאו (מימין) וקליאו ספורט. לפי הפער באירופה, הספורט הייתה אמורה לעלות 130-120 אלף שקל
קליאו 1.2 ידנית מול קליאו ספורט
הפער בישראל: 108,000 שקל (154%)
הפער בבריטניה: 5,500 פאונד (44%)
הפער בגרמניה: 8,800 יורו (68%)
קליאו 1.6 אוטומטית מול קליאו ספורט
הפער בישראל: 78,000 שקל (78%)
הפער בבריטניה: 3,400 פאונד (23%)
הפער בגרמניה: 5,300 יורו (30%)
לא רק המיסוי הירוק
אז מדוע אנחנו לא משלמים בין 120,000 ל-130,000 שקל עבור קליאו ספורט, לפי הפערים הקיימים בגרמניה למשל? לפער הגדול במחיר בישראל מספר גורמים, שהדומיננטי בהם הוא המיסוי הירוק. יבואניות הרכב זוכות להטבת מס קניה משמעותית בשיווק מכוניות בעלות רמות זיהום נמוכות, מה שמאפשר מכירת מכוניות מיני וסופרמיני במחירים נמוכים יחסית, ומקשה על מכירת דגמים ספורטיביים עתירי ביצועים ובזבזניים יחסית בדלק.
אבל זו לא הסיבה היחידה להפרש המחיר: בעוד שבבריטניה וגרמניה, כמו גם במדינות רבות אחרות במערב אירופה, יש ביקוש רב יחסית לדגמים ספורטיביים, בישראל הלקוחות מעדיפים ברוב המקרים את דגמי הלחם והחמאה, ובמיוחד את הגרסאות האוטומטיות. רכישת מספר גבוה של מכוניות מאפשר ליבואנית להתמקח על מחיר כל יחידה. גם הבדלי רמות אבזור בין דגמים הנמכרים בישראל לאחיהם האירופים, משפיעים על ההפרשים. עם זאת, נוכח ההצהרות מלפני מספר שנים של קרסו, יבואנית רנו, לכבוש את שוק הספורטיביות בישראל מידי סיאט, ניתן היה לשער שביבואנית יצליחו להציג תמחור אטרקטיבי יותר לדגמי הספורט הצרפתיים.
תגובת חברת קרסו
מחברת קרסו, יבואנית רנו לישראל, נמסר בתגובה כי פער המחיר אותו דורשת היצרנית מהיבואנית עבור הספורט, עומד על יותר מ-80% בהשוואה לקליאו 1.6 אוטומטית, מה שמוביל לפער המחירים לקונים. בעקבות פנייתנו, קרסו תעביר פנייה בנושא לרנו, בתקווה למצוא דרך להוזיל את הספורט בישראל.