הפרומו לחדשות בערוץ 10 תופס את עיני עם אזכור למרוצי רחוב מסוכנים עם כל מילות המפתח המוסכמות "מתפרעים", "מהירות מסחררת", "מסוכנים" ושאר ירקות.
אחרי שהסיבולת שלי נמתחת עד הקצה עם אייטמים על ילדי הורים גרושים ועוד אי אלו נושאים שלא מדברים אל ליבי, מגיע האייטם המדובר. טון הדובר ברקע הופך לדרמטי כשהוא מתאר את פעולת המשטרה, שתועדה על ידי עמותת 'אור ירוק' בלא פחות מארבע מצלמות – איך בעקבות מידע מוקדם ארבו לפושעים המסוכנים וצילמו אותם מסכנים את שלום הציבור במרוצי רחוב פרועים, איך הפעיל הקצין האחראי (תרתי משמע) שיקול דעת והחליט לשמור על שלום הציבור, ולא לפתוח במרדף בו במקום, אלא לעצור את הנהגים בביתם. משימה פשוטה – הרי את מספרי הרכב כבר יש לו. ואז תמונות מהמעצר הנועז – בשש בבוקר, שלא יהיו עירניים ויצליחו להימלט, חלילה – והגעת הקרימינאלים אזוקים אל בית המשפט. ועוד רגע – והנה אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מתראיין ומספר איך סיכנו את הציבור עם מכוניותיהם המשופרות (ואני חשבתי ש"משופר" משמעו טוב יותר... נו, שוין). פשש... אפשר לנשום לרווחה. האיום הוסר והביטחון חזר אל הכבישים בזכות פעילות הקודש של המשטרה ועמותת אור ירוק.
 
 
 
וכן, אני ציני, למי שעדיין לא הבין. כי אין דרך אחרת להתמודד עם הדמגוגיה הזולה הזו מלבד לבכות – ואני מהסוג הישן, שלא בוכה. אני לא מתכוון להיכנס שוב לוויכוח לגבי האם העלאת הספק המנוע ואחיזת הצמיגים היא מסוכנת – היא לא, אין מה להתווכח, אלא אם מישהו חושב שכל יצרני הרכב מייצרים מכוניות יותר ויותר מסוכנות מדי שנה. אני אפילו לא מתכוון לנסות ולהכניס בינה בראש השוטרים והמנכ"ל לגבי הסכנה שטמונה או לא טמונה בארבע מכוניות שמיישרות קו על כביש ושמות גז, או על הקשר הבלתי קיים של האירוע (שעדיף היה שלא יתקיים) הזה ל"מירוצים". זה לא מעניין ללמד את מי שלא רוצים ללמוד.
 
אני רוצה לשאול משהו אחר לחלוטין – אם המשטרה באמת ובתמים מאמינה שמדובר בפעילות המסכנת בצורה משמעותית את שלום הציבור, כפי שנטען, למה לכל הרוחות היא אפשרה את קיומה? הרי ברור לחלוטין שהיה לכם מידע מקדים מדויק ומקיף למדי. לא "סתם" מתיישבים ארבעה צוותי מצלמה במארב, בדיוק בזמן ובמקום הנכונים. אם המכוניות המשופרות הללו מסוכנות לעוברים ושבים, מדוע לא ניגשה המשטרה אל המכוניות בנקודת הכינוס (עליה ידעה, כאמור, מראש) והורידה אותן מהכביש מיד? אם הקצין האחראי משוכנע כי מדובר בנהגים מסוכנים, מדוע לא מנע את קיום ה"מרוץ"?

ולא, אני לא קונה את התרוץ על הצורך באיסוף ראיות. האם במקרה של מידע מקדים על כוונת אונס, הייתה המשטרה מחכה שהאנס – עם כיסוי ראש, סכין ואזיקונים – יפרוץ לדירה ויתחיל לבצע את זממו כדי לעצור אותו? ברור שלא. המשטרה מחוייבת להתערב כדי למנוע פשע, בטח פשע המסכן חיי אדם. למען האמת, כל אזרח מחויב לכך, ואם יתגלה שעמד מהצד ולא התערב, הוא עשוי לעמוד בפני תביעה על אי מניעת פשע.
 
משטרה, דמגוגיה ופשעים אחרים
צילום: תומר פדר
 
כך שלמעשה נשארנו עם שתי אפשרויות – או שהמשטרה יודעת טוב מאוד שהחבר'ה הללו וה"מירוצים" האלו לא באמת מסוכנים, ובסך הכל חיפשה – משיקולי יחסי ציבור ואגו – אייטם שמצטלם טוב ומוציא אותם גיבורים; או שצריך להעמיד לדין את הקצין האחראי באשמת... – עורכי הדין שביניכם מוזמנים למלא את הסעיף המתאים.
באופציה הראשונה, שמתוך אמונה בסיסית ויסודית באופי האדם בכלל ובהגינות השוטרים בכלל אני נוטה אליה, הם סתם יצאו קטנים, מנסים לחפות על אי העשייה שלהם בדברים החשובים במציאת מטבעות נוצצים מתחת לפנס.
באופציה השנייה הם מתבררים כפושעים לא פחות מאלו שטרחו לצלם, ואולי אפילו יותר – כי הרי השוטרים אמורים להיות דוגמא ומופת בענייני החוק.
כך או כך, העסק הזה מסריח, וכבר יוצא מכל החורים. העיקר שיש עוד מצלמות מהירות וכולם מרוצים.