מכוניות טויוטה קורולה בדרך לישראל
רעידת האדמה החזקה בצפון-מזרח יפן, והצונאמי שהגיע בעקבותיה, פגעו גם בתעשיית הרכב הגדולה של ארץ השמש העולה. טויוטה, הונדה, ניסאן, ופוג'י תעשיות (בעלת הבית של סובארו), הודיעו על סגירת מספר מפעלים באיזור הרעידה – איזור שהינו מתועש למדי. טויוטה דיווחה על סגירת שלושה מפעלים, הונדה שניים וניסאן ארבעה. גם מפעלים של ספקיות המשנה שנמצאים באיזור נפגעו ונסגרו.

האם כל זה ישפיע על השוק המקומי שלנו? לפחות כרגע, התשובה אינה חד משמעית. יבואניות הרכב של המותגים היפנים עדיין לא יודעות לספר אם וכיצד תהיה לאסון השפעה על שוק הרכב הישראלי, והן מנסים להרגיע. לדבריהן, הן ערוכות עם מלאי מספק לחודשים הקרובים. מה יקרה בחודשים שלאחר מכן? על כך אין ליבואניות תשובה ברורה.

ביוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, מספרים שכמעט כל המכוניות שאמורות להימכר בחודשים הקרובים נמצאות בדרך ושהבעיה היחידה שעלולה להיווצר – אם בכלל – היא בספייס ורסו החדש שמגיע מיפן. עם זאת, לפחות על פי המידע שיש בידם כרגע, טויוטה אמורה להתחיל בייצור כבר ביום שלישי הקרוב.

בקרסו מסבירים שחלק ניכר ממכוניות ניסאן שנמכרות בישראל אינן מגיעות מיפן אלא ממכסיקו (טידה) או בריטניה (ג'וק וקשקאי). לכן השפעת האסון על דגמי ניסאן המשווקים בישראל תהיה קטנה. מצד שני, כל דגמי אינפיניטי המיובאים לישראל על-ידי קרסו מיוצרים ביפן. בנוסף, מדיווחים שונים בעיתונות הזרה, עולה כי מלאי של כ-2,300 מכוניות מדגמי ניסאן ואינפיניטי שהמתינו למשלוח נשטף בצונאמי וחלק גדול מהן עלה באש. יחד עם זאת, מהיבואנית נמסר שאין בעיית זמינות שכן היא ערוכה עם מלאי הולם לחודשים הקרובים.

גם במאיר, יבואנית הונדה, מאמינים שלאסון הטבע לא תהיה השפעה גדולה, אך עדיין מחכים לעדכונים בימים הקרובים. במקרה של הונדה, חלק מהדגמים הנמכרים בארץ מגיעים מטורקיה ובריטניה ולא מיפן.

וכך גם במקרה של מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, אשר מזכירה כי רוב הדגמים המגיעים לישראל מיוצרים בכלל בהודו והונגריה, ורק ה-SX4 והוויטארה מגיעים מיפן. לעת עתה אנשי היבואנית לא יודעים לספר על בעיות ביפן, אך טוענים שגם אם יהיו כאלה הם ערוכים עם מלאי.

ביפנאוטו, יבואנית סובארו, עדיין לא יודעים לספר על השפעות ועל מצב מפעלי החברה שמייצרים לייצוא, למרות שמדיווחים בתקשורת עולה כי מספר מפעלי סובארו נסגרו בצפון יפן. ובכל מקרה, גם מיבואנית סובארו נמסר כי אנשיה ערוכים עם מלאי מספק לחודשים הקרובים.

מיבואנית מאזדה, דלק מוטורס, כמו גם מיבואנית מיצובישי, כלמוביל, נמסר כי אין השפעה ישירה מהאסון והפגיעה בייצור – אם תתרחש – תגיע מספקיות המשנה. לפחות כרגע, ביבואניות אלה לא יודעים על בעיות ייצור או אספקה לישראל.