במילה אחת: אוי. בשתי מלים: אוי ואבוי.
זו היתה התחושה של כותב שורות למראה תמונותיה הראשונות של ה-Z4 החדשה, שנחשפה אתמול בלילה – והתחושה לא השתפרה עם קריאת הפירוט בהודעה לעיתונות.
נתחיל בעיצוב. ב.מ.וו הצליחה להשאיר קשר ברור בין ה-Z4 החדשה לזו הקודמת, אבל לתת לה פרשנות מנופחת ומוגזמת שהפכה את הרודסטר לעגלגלה וכמעט שמנמנה, ופשוט לא נעימה לעין. כדי להוסיף חטא על פשע, החליטה ב.מ.וו ללכת בדרך האופנתית של גג קשיח מתקפל (מה שאומר שיש עכשיו רק גרסת מרכב אחת, כאשר המכונית החדשה תחליף הן את הרודסטר והן את הקופה הנוכחיות). מעבר לפגיעה באופי הטהור של רודסטר – תקראו לנו שמרנים – הרי שעם גג סגור המכונית נראית נורא. מצטער, אין לי מילה אחרת. והמשקל בגרסת ה-3.0 ל' הידנית הוא 1,470 ק"ג, עליה של 85 ק"ג לעומת הדגם הנוכחי. לעליה זו אחראי גם גידול ניכר בממדים. בסיס הגלגלים, 249.6 ס"מ, נותר ללא שינוי אך למרות זאת האורך גדל בכ-15 ס"מ, ל-4.24 מ' (אז פלא שהיא נראית מנופחת יותר?); ברוחב חל גידול של ס"מ בודד ובגובה דווקא חלה ירידה של ס"מ אחד. לפחות יש שיפור ניכר במרחב הפנים, לכל הכיוונים (כולל תוספת משמעותית של 4 ס"מ למרווח מעל הראש), ומאחורי המושבים יש עכשיו תא-אכסון לחפצים מזדמנים. נחמה קטנה מאד, אם תשאלו אותנו.
הגג הקשיח מתקפל בשני חלקים באמצעות מנגנון אלקטרו-הידראולי, והתהליך אורך 20 שניות. נפח המטען עם גג סגור הוא 310 ל' מכובדים, גידול של 50 ל' לעומת ה-Z4 רודסטר הנוכחית – אבל 30 ל' פחות מהקופה; מיותר לציין שעם גג פתוח המספרים נראים עוד פחות טוב, שכן נפח המטען מצטמק אז ל-180 ל'. וזה כבר 60 ל' פחות מאשר ברודסטר הנוכחית עם גג פתוח ו-180 ל' פחות מבקופה. רוצים עוד? ב-Z4 הנוכחית היינו פטורים מעונשו של ה-iDrive. בגלגול החדש – כן כן, ה-iDrive בפנים. נכון שהמערכת הזו הולכת ומשתפרת אבל בכל זאת היינו שמחים להשאיר מה שאמור להיות רודסטר, מכונית נהיגה נטו, נקיה מהפרעות שכאלו. וכדי להשלים את העלבון הצורב, ב.מ.וו החליטה לאמץ את שיטת הכינוי המוזרה עימה החלה ב-X6, סוג של מחלה מידבקת כנראה שמתפשטת מהר מדי. כך שגרסת ה-3.0 ל' נקראת מעכשיו Z4 sDrive30i... נו באמת!
ב.מ.וו Z4 חדשה!
צילום: מנהל
אבל זו בכל זאת מכונית חדשה לגמרי ולכן אפשר למצוא כאן כל מיני חידושים. למשל תיבת המצמד הכפול של ב.מ.וו, עם 7 הילוכים, אשר מוצעת בגרסת המנוע הבכירה; או מיתלים מתכווננים, Adaptive M Suspension, שמאפשרים לנהג לבחור בין שלושה מצבים, כולל שינוי גובה המיתלים. יש גם פונקציית Drive Dynamic Control שמופיעה כאן לראשונה ומאפשרת לנהג לשנות את אופי המכונית – תגובת מנוע ומצערת, תגבור ההגה, פעולת המיתלים, סף כניסת בקרת היציבות ותפקוד התיבה הרובוטית, אם קיימת, כולל שינוי זמן החלפת ההילוכים.
בשלב ראשון מוצעים שלושה מנועים, כולם בנזין 6 ציל'. שני המנועים היותר-צנועים בהיצע הם, באופן תמוה, מדור הוואלווטרוניק הוותיק ולא ממשפחת ההזרקה הישירה החדשה יותר. המנוע הבסיסי הוא בנפח 2.5 ל' (והמכונית נושאת אז את הספרות 23. אי-התאמה מסורתית אצל ב.מ.וו) ומפיק 204 כ"ס. מעליו מוצע מנוע ה-3.0 ל' עם 258 כ"ס ששימש בדגמי ב.מ.וו רבים אך כיום כבר כמעט לא נעשה בו שימוש. שניהם מקבלים, בנוסף לתיבה ידנית, גם אופציה אוטומטית קונבנציונלית 6 הילוכים. בראש ההיצע – בינתיים, עד הופעת דגמי ה-M – הוא המנוע המוגדש עטור-הפרסים בנפח 3.0 ל' עם 306 כ"ס, לעומת 265 כ"ס של מנוע ה-3.0si המוביל את ההיצע הנוכחי, כמובן גם עם תוספת ניכרת במומנט. התוצאה היא שיפור של חצי שניה בנתון 0 ל-100, שעומד עכשיו על 5.2 שניות עם התיבה הידנית (ועשירית אחת פחות עם התיבה הרובוטית המוזכרת לעיל). קצת במפתיע, צריכת הדלק קצת פחות טובה מבעבר וכך גם פליטת CO2 – מן הסתם מחיר התוספת במשקל.
שיווקה של ה-Z4 יחל באפריל הקרוב. המלצה שלנו: רוצו לקנות את הישנה כל עוד אתם יכולים.