ארגון הבטיחות האירופי, Euro NCAP, פרסם דירוגי בטיחות לארבעה-עשר דגמים – אך במפתיע, מחצית מהדגמים שנבדקו בסבב הנוכחי הם דגמים ותיקים, שכולם נבחנו בעבר ע"י הארגון. לצד זאת, סבב הבחינות הנוכחי מעניין – פעם בשל העובדה שמרבית הדגמים שנבחנו מוצעים או יוצעו בקרוב גם אצלנו, ופעם מכיוון שניתן ללמוד רבות על השיפור בבטיחות כלי הרכב עם השנים.
 
 
בארגון Euro NCAP מסבירים כי הסיבה להיקף המבחנים הנרחב שביצעו לדגמים וותיקים, נובעת ממגמת הארכת חיי המדף לדגמים רבים. הארכת חיי המוצר מתבצעת באמצעות מתיחות פנים, שבדרך כלל כוללות שינויים קוסמטיים וטכנולוגיים – אך לא כוללות עדכונים מכאניים-הנדסיים, להם בין השאר, השפעות על בטיחות הנוסעים, הן מבחינה אקטיבית והן מבחינה פאסיבית.
 
 
 
 
מבין הדגמים שנבחנו – ומתוך שבעת הדגמים היותר-חדשים בסבב הנוכחי – יגואר F פייס הוא הדגם בטיחותי ביותר שנבדק. F פייס נבחן כשהוא מצויד בשש כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית והתרעה על סטייה מנתיב – פריטים תקניים גם במפרט הישראלי. כל אלו סייעו ל-F פייס להשיג ציונים של 93% בהגנה על מבוגרים, 85% בהגנה על ילדים ו-80% בהגנה על הולכי רגל.
 
בטיחות: קיה עוקפת את ב.מ.וו; פיאט עם הציון הנמוך בהיסטוריית Euro NCAP
צילום: מנהל 
 
שנייה בדירוג הנוכחי – קיה סטינגר, מכונית הסאלון הקוריאנית. קיה סטינגר נבחנה עם שבע כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, התרעה על סטיה מנתיב ותיקון סטיה ומכסה מנוע אקטיבי. כל אלו אפשרו לסטינגר – שתושק אצלנו בתחילת 2018 – להשיג ציוני ריסוק של 93% בהגנה על מבוגרים, 81% בהגנה על ילדים ו-78% בהגנה על הולכי רגל.
 
קיה סטוניק - רכב הפנאי הקטן של קיה, שיושק בישראל בקיץ 2018 – נבחן פעמיים: פעם עם מערכות בטיחות אקטיביות, ופעם בלי. התוצאות – דירוג של חמישה כוכבים עם חבילת הבטיחות, ושלושה כוכבים בלבד ללא החבילה. בשני המקרים, קיה סטוניק מצויד בשש כריות אוויר, אולם חבילת הבטיחות המורחבת כוללת אביזרי בטיחות שהפכו להיות מקובלים כיום, כמו בלימת חירום אוטונומית והתרעה על סטייה מנתיב. הציונים, בשני הסבבים, זהים לאלו של קיה ריו, עליה מבוסס סטוניק: 93% בהגנה על מבוגרים, 84% בהגנה על ילדים ו-71% בהגנה על הולכי רגל בגרסה עם חבילת הבטיחות, ו-85%, 84% ו-62% בהתאמה, ללא חבילת הבטיחות.
 
ב.מ.וו 6GT – הגרסה המוארכת-מוגדלת של סדרה 5, שאמורה להיות מושקת בישראל בשבועות הקרובים – השיגה ציון של חמישה כוכבים. ב.מ.וו 6GT נבחנה כשהיא מצוידת בשבע כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית ומכסה מנוע אקטיבי – ואלו אפשרו לה להשיג ציונים של 86% בהגנה על מבוגרים, 85% בהגנה על ילדים ו-81% בהגנה על הולכי רגל; אלו ציונים דומים לאלו של סדרה 5 - פרט לכושר ההגנה על מבוגרים, הנמוך משל סדרה 5 (למרות מפרט בטיחות זהה בשני הדגמים).
 
בטיחות: קיה עוקפת את ב.מ.וו; פיאט עם הציון הנמוך בהיסטוריית Euro NCAP
צילום: מנהל 
 
יונדאי קונה – רכב הפנאי הקטן של יונדאי, שיושק בישראל בתחילת ינואר – השיג גם הוא דירוג של חמישה כוכבים, אבל בקושי. יונדאי קונה, שחולק מכלולים רבים עם הסטוניק, נבחן עם מערכת בטיחות מתקדמת אחת בלבד – התרעה על סטייה מנתיב עם סיוע אקטיבי – והשיג ציונים טובים רק במעט משל הסטוניק ללא מערכות הבטיחות: 87% בהגנה על מבוגרים, 85% בהגנה על ילדים ו-62% בהגנה על הולכי רגל; יתרון של 2% בהגנה על מבוגרים ואחוז בודד בהגנה על ילדים לעומת הסטוניק נטול חבילת הבטיחות, כאשר את עיקר ההבדל בציון הסופי יוצר הציון על מערכות עזר.
 
טויוטה יאריס נבחנה אף היא בסבב הנוכחי, למרות שבבסיסה מדובר במכונית וותיקה למדי (2011) שעברה רענון משמעותי בתחילת 2017. הדגם הנוכחי כבר נבחן בעבר ע"י ארגון הבטיחות האירופי – וכמו אז (2011), גם הפעם (2017) קיבלה טויוטה יאריס דירוג בטיחות של חמישה כוכבים. במבחן של 2017, יאריס מצוידת בשבע כריות אוויר (כמו ב-2011) אבל גם בבלימת חירום אוטונומית (ללא זיהוי הולכי רגל) ובהתרעה על סטייה מנתיב – אביזרי בטיחות המוצעים ביאריס בישראל, אם כי לא בכל הגרסאות.
 
בטיחות: קיה עוקפת את ב.מ.וו; פיאט עם הציון הנמוך בהיסטוריית Euro NCAP
צילום: מנהל 
 
טויוטה אייגו נבחנה אף היא בסבב הנוכחי, למרות שמדובר במכונית ותיקה יחסית (2014) ולמרות שכבר הספיקה להיבחן ע"י הארגון (2014). בסבב הנוכחי, נבחנה אייגו פעמיים – פעם עם מערכות בטיחות מתקדמות, ופעם בלי. התוצאה – ארבעה כוכבים עם מערכות הבטיחות, שלושה כוכבים בלי; ב-2014 קיבלה אייגו ארבעה כוכבים, אולם שיטת הבחינה שונתה מאז. כעת, לאייגו יש דירוג בסיסי של 74% בהגנה על מבוגרים, 63% בהגנה על ילדים ו-64% בהגנה על הולכי רגל, וציונים משופרים (בהגנה על מבוגרים – 82% - ובסעיף מערכות העזר) בגרסה עם מערכות הבטיחות המתקדמות. החל מאפריל 2017 מוצעת בישראל טויוטה אייגו עם מערכות הבטיחות המתקדמות, כחלק מהמפרט התקני.
 
פורד C מקס/ גרנד C מקס – צמד מיניוואנים קומפקטיים, אחד עם חמישה מקומות ישיבה והשני עם שבעה (בדומה לסיטרואן פיקאסו/ גרנד פיקאסו) – שמעולם לא הוצעו בישראל. משפחת C מקס וותיקה למדי (הוצגה עוד ב-2009) וכבר נבחנה בעבר ע"י הארגון (2010). בעוד שבמבחן המקורי קיבל פורד C מקס דירוג של 5 כוכבים, במבחן של 2017 קיבל C מקס דירוג של שלושה כוכבים בלבד, למרות שרכב המבחן נבדק עם בלימת חירום אוטונומית (שלא הוצעה כלל בדגם המקורי).
 
דאצ'יה דאסטר – עדיין עם שלושה כוכבי בטיחות, גם בדור החדש, ולא רק בגלל שהיצע מערכות הבטיחות המתקדמות נותר דל (ללא בלימת חירום אוטונומית או התרעה על סטייה מנתיב). דאצ'יה דאסטר השיג ציונים נמוכים בהגנה על נוסעי הרכב והולכי רגל: 71% בהגנה על מבוגרים (עם סיכויי פציעה גבוהים במיוחד לנהג), 66% בהגנה על ילדים ו-56% בהגנה על הולכי רגל.
 
בטיחות: קיה עוקפת את ב.מ.וו; פיאט עם הציון הנמוך בהיסטוריית Euro NCAP
צילום: מנהל 
 
כמו במקרה של פורד C מקס, גם אלפא ג'ולייטה הוותיקה (2010) נבחנה בעבר ע"י ארגון הבטיחות (2010). כמו אז, גם במבחן הנוכחי נבדקה אלפא רומיאו ג'ולייטה ללא מערכות בטיחות מתקדמות (שלא מוצעות בה כלל) – אלא שהפעם היא הסתפקה בדירוג של שלושה כוכבים בלבד, עם ציונים של 72% בהגנה על מבוגרים, 56% בהגנה על ילדים ו-59% בהגנה על הולכי רגל. רחוק מאוד מציוני המבחן המקורי, בו זכתה ג'ולייטה לדירוג של חמישה כוכבים ולציונים גבוהים בהרבה (אך במבחן פחות מחמיר).
 
רכב הפנאי הקטן החדש, MG ZS, שיושק בישראל בתחילת השנה, מאכזב. MG ZS השיג ציון בטיחות של שלושה כוכבים בלבד, ולא רק שהדגם נבחן ללא מערכות בטיחות מתקדמות (אשר לא מוצעות כלל בדגם האירופי), אלא שגם ציוני ההגנה הפאסיבית נמוכים למדי – 71% בהגנה על מבוגרים, 51% בהגנה על ילדים ו-59% בהגנה על הולכי רגל.
 
בטיחות: קיה עוקפת את ב.מ.וו; פיאט עם הציון הנמוך בהיסטוריית Euro NCAP
צילום: מנהל 
 
אופל קארל, מכונית המיני של אופל, אינה משווקת בישראל – אך מאחר ומדובר בתאומת שברולט ספארק הפופולארית אצלנו, ציוני הבטיחות שלה מטרידים. על אף שמדובר במדגם צעיר יחסית (2015), הדגם כבר הספיק להיבחן ע"י הארגון (2015) ולקבל דירוג של ארבעה כוכבים, כאשר צויד במערכת התרעה על סטייה מנתיב. כעת, במבחן המעודכן והמחמיר יותר, קיבלה קארל דירוג נמוך של שלושה כוכבים, כאשר ציוני ההגנה הפאסיבית על יושבי הרכב נקבעו על 61% בלבד בהגנה על מבוגרים, 60% בהגנה על ילדים ו-58% בהגנה על מבוגרים. יחד עם זאת, הדגם שנבחן ב-2017 לא כלל התרעת סטייה מנתיב (מערכת שאינה מוצעת גם בשברולט ספארק הישראלית).
 
דגם וותיק נוסף שנבחן בסבב הנוכחי הוא DS 3 – מכונית סופרמיני יוקרתית, שהוצגה במקור עוד ב-2009, ונבחנה באותה השנה (אז כסיטרואן DS3). מציון של חמישה כוכבים במבחן המקורי, התדרדרה DS 3 לדירוג של שלושה כוכבים, עם ציוני הגנה פאסיבית של 69% בהגנה על מבוגרים, 37%(!) בהגנה על ילדים ו-55% בהגנה על הולכי רגל. מערכות בטיחות מתקדמות דווקא יש (בלימת חירום אוטונומית), אך זו לא נכללה ברכב הנבחן – וגם לא מוצעת כלל בדגם הישראלי.
 
בטיחות: קיה עוקפת את ב.מ.וו; פיאט עם הציון הנמוך בהיסטוריית Euro NCAP
צילום: מנהל 
 
בתחתית הרשימה הזו וברשימת כלי הרכב שנבחנו ב-2017, נמצאת פיאט פונטו – שכיום אינה משווקת בישראל – עם דירוג בטיחות של 0 (ובמילים – אפס!) כוכבים, לראשונה בתולדות הארגון. מצד אחד, מבחן שכזה ממחיש בצורה נהדרת את ההתקדמות האדירה ב-12 השנים שחלפו מאז שנבחנה הסופרמיני האיטלקית לראשונה (2005, אז כגרנדה-פונטו ועם שש כריות אוויר), והייתה זכאית לדירוג מקסימלי של חמישה כוכבים.
 
מצד שני, למרות שבארגון מסבירים שההחלטה לבחון את פיאט פונטו נובעת מהעובדה שעדיין מדובר בלהיט מכירות באיטליה, אנחנו תוהים אם לא מדובר בסוג של בדיחה פנימית – לקחת סופרמיני בת 12 למבחן בטיחותי מחמיר שגם מכוניות מודרניות לא תמיד מצטיינות בו, ועוד לבחון אותה עם מפרט בטיחותי חסר (שתי כריות אוויר בלבד, למרות שיש אפשרות לשש)? משעשע, אבל גם לא ממש הוגן.
 
בטיחות: קיה עוקפת את ב.מ.וו; פיאט עם הציון הנמוך בהיסטוריית Euro NCAP
צילום: מנהל