בית המשפט המחוזי צ'אויאנג בבייג'ינג פרסם פסק דין יוצא דופן בסוף השבוע, שעשוי לחולל שינוי של ממש בדרך שבה יצרניות רכב סיניות מעצבות מכוניות - וליתר דיוק מעתיקות בלי רשות.

קרוב לשלוש שנים אחרי שהגישה ביוני 2016 תביעה נגד ג'יאנגלינג (Jiangling) הסינית בטענה להפרת זכויות יוצרים, לנד רובר יצאה המנצחת - לאחר שביהמ"ש קבע כי המכונית הסינית לנד ווינד X7 היא העתקה של לנד רובר ריינג' רובר אווק. השופט ציווה על לנד ווינד (Land Wind), מותג של ג'יאנגלינג, לחדול מייצור ה-X7 ולפצות את לנד רובר בגין ההפרה, אם כי סכום הפיצוי עדיין לא ידוע.

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי בפסיקתו השופט קיבל את טענת לנד רובר לפיה הדימיון הניכר בעיצוב בין המכוניות גרם לבלבול נרחב בקרב קונים, שלא ידעו אם הם קונים את המקור או ההעתק. כתוצאה מכך נגרם ללנד רובר נזק שיווקי. 

יצרנית סינית תפצה את לנד רובר על העתקת האווק


לאווק ול-X7 מספר מאפיינים דומים מאוד, כך נקבע בפסה"ד, בהם צורת הגג, החלונות, יחידות התאורה וקווי מתאר נוספים. מדובר בפסיקה יוצאת דופן במדינה בה בתי המשפט היו עד כה לטובת התעשייה המקומית - גם בתביעות בהן הדימיון בין המכוניות היה גדול לא פחות. היא עשויה להצביע על נכונות של הממשל הסיני לקיים את חוקי זכויות היוצרים הבינלאומיים, תחום בו המדינה לא הצטיינה בו עד כה למורת רוחם של משקיעים זרים.

יצרנית סינית תפצה את לנד רובר על העתקת האווק
לנד ווינד X7 (מימין) ולנד רובר ריינג' רובר אווק

 
פסק הדין הוא אמנם חידוש מרענן וחיובי, אך גם מגיע קצת מאוחר: שיווק ה-X7 בעיצוב המחלוקת הופסק ממילא עוד טרם הסתיים המשפט (לטובת מתיחת פנים שעדיין דומה מדי לטעמנו למקור), וגם האווק הוחלף בדגם חדש, שיושק בחודש הבא בסין.