אופל קומבו, המסחרית של אופל, היא גם סיטרואן ברלינגו שהיא גם פיג'ו ריפטר/פרטנר; ממש כמו טויוטה סיטי. זה סידור של ארבעה־חמישה עשורים: דגם מסחרי אחד (קטן, בינוני, גדול) משרת מספר מותגים, לאו דווקא של אותה קבוצת רכב.

מסע בין־דורי
אופל התחילה ב־1986 עם דגם משלה, אז נקרא "קאדט קומבו", על־שם מכונית הנוסעים עליה התבסס. ב־1993, בדור השני, נשאר רק השם "קומבו", והרכב התבסס על הסופרמיני קורסה, וכך גם השלישי (2001). הדור הרביעי (2011) כבר היה בפועל פיאט דובלו (דור שני), חלק מהשת"פ של ג'נרל מוטורס, אז הבעלים, עם פיאט. ב־2017 הייתה אופל לחלק מ־PSA הצרפתית, והדור החמישי של המסחרית שלה התייצב ב־2018, יחד עם השקת הדור השלישי של ברלינגו.

גם קומבו מוצע בשפע גרסאות — שתי רמות אורך, כל אחת גם לשבעה נוסעים; רק לשימוש מסחרי בלבד, גם בגרסאות משולבות, גם מהודרות לנוסעים בלבד. בכל זאת, קומבו. מרכיבי העיצוב החיצוני (כלומר שבכה) מכריזים כי מדובר באופל. בפנים? יש סמל על ההגה.

אופל קומבו - מבחן דרכים ( 1.5 ל' דיזל, 7 מק')
צילום: אוהד אלגוב

נשוא המבחן
זו הגרסה הארוכה של קומבו (בסיס הגלגלים 297.5 ס"מ), מיועדת לשבעה נוסעים, מצוידת בטורבו־דיזל 1.5 ליטר 130 כ"ס. רמת הגימור היא הגבוהה, 'אנג'וי פלוס' וכוללת מפתח חכם, בקרת שיוט, 4 חלונות חשמל (האחוריים כהים), משטח טעינה לנייד, פנסי ערפל, חישוקי סגסוגת. במפרט הבטיחות, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, זיהוי תמרורים, התרעה על עייפות נהג, עמעום אוטומטי, מצלמת נהיגה לאחור וחיישני חנייה סביב. המחיר, 175,000 שקלים. 

שלוש ארבע לעבודה
סביבת הנהג משדרת תכליתיות ובעיקר עשירה מאוד בתאי ובחללי אחסון. 28 תאי אחסון בכל הרכב ורק להם נפח של 186 ליטרים, ביניהם אחד עילי־קדמי לרוחב הרכב. משטחי הפלסטיק נוקשים ויש גם נוקשים יותר, איכות ההרכבה לא מרשימה ואיכות הגימור עוד פחות. הנדסת האנוש טובה, אין הרבה כפתורים וקל להבין מה תפקידו של כל אחד. המולטימדיה אינה דוברת עברית ומעט איטית, אך מאפשרת שיקוף סלולרי (אנדרואיד, אפל). 

שני המושבים הקדמיים נוחים, הבסיס מעט נוקשה (מצוין לנסיעות ארוכות), אך מעט קצר (שזה פחות מצוין לנסיעות ארוכות), ואילו משענת הגב נוחה. תנוחת הנהיגה והראות החוצה טובות. המרחב לפנים מרשים, ויספק גם סנטר ב־NBA. 

אופל קומבו - מבחן דרכים ( 1.5 ל' דיזל, 7 מק')
צילום: אוהד אלגוב

שבעה מקומות
מאחור, בשורה האמצעית, הסידור הוא שניים ואחד, וניתן לקפל כל אחד מהם לפי צרכי הטענה וגם להשטיח אותם לגמרי. המרחב טוב, הרצפה שטוחה, בסיס המושבים נוקשה בדומה למושבים הקדמיים, והתלונה היחידה היא שהם קצרים עוד יותר. הם לא אידיאלים לנסיעות ארוכות, לא לשלושה בכל אופן. בכל מקרה, חסרים משענות יד, שקעי USB ופתחי מיזוג. 

השורה השלישית מיועדת לשני נוסעים והכניסה קלה ונעשית באמצעות קיפול המושבים האמצעיים. בסיס המושבים האחוריים נמוך יחסית, ותמיכת הירכיים אינה מתעלה. בשורה זאת יש מחזיקי כוסות, תאי אחסון, שקע 12 וולט, וגם שדה ראייה נהדר. 

אופל קומבו - מבחן דרכים ( 1.5 ל' דיזל, 7 מק')
צילום: אוהד אלגוב

אחסון והעמסה
מעבר לשפע תאי האחסון, לקומבו נפח הטענה גדול — 850 ליטרים עד גובה כיסוי תא המטען; 1612 ליטרים עד גובה הכיסוי כאשר מושבי שורה 3 מקופלים; 2693 ליטרים במצב כזה עד התקרה. גרסה זאת מאפשרת לשאת משקל עד 645 ק"ג (בכל האחרות, 575-605 ק"ג). ניתן לפתוח רק את חלון הדלת האחורית בכדי להכניס או להוציא משהו קטן — פתרון בחנייה צמודת־קיר, מנטרל את הצורך בפתיחת כל הדלת למשהו קטן. 

ביצועים ועוד
את קומבו בגרסה הנבחנת משרת מנוע טורבו־דיזל 1.5 ליטר — 130 כ"ס, 30.6 קג"מ — תיבת הילוכים אוטומטית 8, ההנעה קדמית, ומשך ההאצה ל־100 קמ"ש הוא 11 שניות.

בפועל, אין צורך ביותר מחצי דוושה לייצר תאוצה מרשימה ולינארית, ללא טלטול בתא הנוסעים, וללא דרמה. עקיפות מבוצעות בקלות, גם בכביש הבין־עירוני, בגבולות המהירות הסבירה כמובן. שיוט במהירות גבוהה נעשה בנועם, הן ביחס לדציבלים בתוך התא, הן מבחינת סל"ד המנוע והן מבחינת כיול המתלים. צריכת הדלק במבחן הייתה 15.4 ק"מ/ל'. 

אופל קומבו - מבחן דרכים ( 1.5 ל' דיזל, 7 מק')
צילום: אוהד אלגוב

איכות הנסיעה
נוחות הנסיעה של אופל קומבו במתווה עירוני טובה למדי, ולמעט מעבר על שברים עמוקים עם שפה חדה, הוא מגהץ את הכביש בצורה ממש מרשימה. על אותם שברים חדים לא מורגשת חבטה, אלא רק גיהוץ לא מושלם. טלאי כביש רצופים, בודדים, תיקונים בגובה סביר או שברים בעומק סביר, כולם נעלמים כמעט כאילו לא היו. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה מרשימה אפילו יותר. כביש גלי במיוחד, עם שינוי גובה משמעותי, יכול לגרום לסגירת מהלך במתלה ועדיין התוצאה בתא הנוסעים סבירה למדי. המעבר בין המהלך הראשוני בבולם לזה לאחריו נעשה בצורה לינארית ונעימה. 

בכל הנוגע לבידוד רעשים, המצב בהחלט מרשים. בידוד רעשי הכביש טוב, בידוד רעש המנוע ממש טוב ורק בידוד רעש הרוח פחות מרשים ביחס אליהם (ועדיין מרשים לכשעצמו במסחרית קלה). מראות הצד צרות יחסית, שזה תורם להפחתת רעש הרוח, ופחות תורם בכל השאר. יש לציין כי מדי פעם הופיע צקצוק קל מאזור קורה B בצד נוסע. היכולת הדינמית של קומבו טובה, מעניקה לנהג ולנוסעים רמת בטיחות ראויה, גם בנהיגה מוקצנת.

אופל קומבו - מבחן דרכים ( 1.5 ל' דיזל, 7 מק')
צילום: אוהד אלגוב

פורקים סחורה
אופל קומבו בגרסה הנבחנת, מציעה — עם פשרות באיכות החומרים — שילוב יעיל מאוד להסעת שבעה נוסעים, כושר הטענה גדול, ועושה זאת עם איכות נסיעה מרשימה, מפרט בטיחות מכובד, וצריכת דלק מצוינת.

אופל קומבו מציעה יכולות טובות מאוד למי שצריך מסחרית יעילה וגם מכונית מרווחת למשפחה.   

*פורסם ב-02.03.21 (נוסף וידאו)  

אופל קומבו - מבחן דרכים ( 1.5 ל' דיזל, 7 מק')
צילום: אוהד אלגוב