רכישת רכב היא מהלך חשוב מאוד ובעל השלכות כלכליות רבות, גם לאחר שזה נרשם על שמכם. זו ההוצאה הגדולה ביותר לאחר קניית דירה, אך בניגוד לה, ערך הרכב יורד באופן קבוע, אחזקתו יקרה. המיסוי המאוד גבוה על מכוניות ועל דלק הוא מרכיב עיקרי, אבל לא היחיד.

נקודת המוצא לרכישת רכב היא התקציב המוקדש לכך, בין אם הוא זמין, בין אם מקורו בהלוואה. מול התקציב יש להחליט, ראשית, איזה סוג רכב אתם צריכים/רוצים; שנית, האם מדובר בחדש או במשומש.

******

רכב חדש
יתרונות. לרכישת רכב חדש יתרונות רבים: אחריות מלאה; המספר הגדול ביותר של אופציות רכישה או תשלום; אם מדובר בדור חדש יחסית, גם כזה לאחר מתיחת פנים, הוא מעודכן יותר, יש מצב שמפרט הבטיחות שלו עדכני משמעותית וייתכן וצמודות לו חשמליות. וכן, זה יותר נחמד לרכוש מוצר חדש, בייחוד כזה שהבלאי עליו מתחיל עם התנעה ראשונה.

אוטו חדש, רכב משומש – יתרונות וחסרונות, איפה קונים ואיך
צילום: רונן טופלברג

חסרונות. החיסרון העיקרי הוא באובדן הערך, שהוא הגבוה ביותר לרכב חדש לחלוטין. בנוסף, מחיר הביטוח המקיף גבוה יותר. 

רכב משומש
יתרונות. מרמת תקציב מסוימת ומטה, אין דגמים חדשים בכלל, או דגמים חדשים מקטגוריות מסוימות. בנוסף, בתקציב נתון אפשר לרכוש משומש שבמקורו יקר בהרבה ומעניק יותר באופן משמעותי. אובדן הערך קטן יחסית, ובהתאם גם קטן נומינלית. מחיר הביטוח המקיף נמוך יותר.

חסרונות. חסרונות עיקריים נוגעים למחיר האחזקה; לרוב אין אחריות, ודווקא אז, עם השנים והשימוש, יש להחליף חלקים מתקלקלים. מחיר האחזקה יכול להיות יקר יחסית (לפי המותג, הדגם, השנתון), גם צריכת הדלק גבוהה יותר – והרי הסיבה העיקרית לרכב משומש היא תקציב מוגבל. 

אוטו חדש, רכב משומש – יתרונות וחסרונות, איפה קונים ואיך
צילום: יצרן

******

כיום, מוצעים בישראל הרבה יותר אפיקי רכישה ואפשרויות קנייה מאשר השתיים שהיו כאן רק לפני דור. ריכזנו אותם עבורכם, ציינו את היתרונות ואת החסרונות של כל אחד ואחד.  

אפיקי קנייה, רכישה
יבואן, רכב חדש. ברירת המחדל לקניית רכב חדש היא אצל יבואן הרכב דרך אולם התצוגה שלו או בהליך מקוון; זו האחרונה, במקרים מסוימים, מעניקה הטבות ייחודיות. זו הדרך הנוחה ביותר – היבואן מאפשר התרשמות באולם התצוגה, נסיעות מבחן, ומובן מאליו שהוא מציע את כל הגרסאות ורמות הגימור הרלוונטיות בארץ. בנוסף, יש כאלה המביאים את הרכב הנרכש לבית הלקוח. 

זו הרכישה היקרה יותר, אך היבואנים מעניקים הנחות במסגרת ימי מכירות, מבצעים. יתרון משמעותי של רכב חדש הוא באחריות המלאה; חיסרון של ממש הוא בירידת הערך הגדולה יחסית של רכב כזה, כבר עם רישום הבעלות. 

אוטו חדש, רכב משומש – יתרונות וחסרונות, איפה קונים ואיך
צילום: סיון פרג'

חברת ליסינג, רכב חדש. במסלול של ליסינג מימוני, בפועל הלוואה לתקופה של 36-60 שנים, משולמת מקדמה של כמה אלפי שקלים; ככל שסכום המקדמה גבוה יותר, כך התשלומים החודשיים יהיו נמוכים יותר, וההפך. יתרת התשלום תתבצע לרוב ב-36 תשלומים חודשיים שווים של כמה מאות שקלים בחודש, כתלות במקדמה.

בתום התקופה ניתן להחזיר את הרכב ולסיים את העסקה (ייתכנו חיובים שונים לפי מצבו הקוסמטי והמכני של הרכב), להתקדם לעסקת ליסינג חדשה, או לחלופין לקנות את הרכב בכ-15% פחות מהמחיר המופיע במחירון של רכב משומש. חברות הליסינג לא תמיד מציעות את כל הגרסאות או רמות הגימור שיש לדגם. עם זאת, האחריות לרכב מלאה ושל היבואן.

חברות ליסינג, הודות למערך הכולל שהן מפעילות, מאפשרות, תמורת תוספת חודשית מסוימת, לקבל חבילת החזקה מלאה, הכוללת ביטוחים, טיפולים, מבחני רישוי (טסטים).

אוטו חדש, רכב משומש – יתרונות וחסרונות, איפה קונים ואיך
צילום: יח"צ

בנוסף, חברות ליסינג מציעות רכב חדש במסלול של ליסינג תפעולי, למעשה שכירת רכב לטווח ארוך; העסקה ל-36 חודשים, הרכב רשום על-שם החברה, כל האחזקה בטיפולה ועל חשבונה, ולרוכש מובטח רכב חלופי ועוד שירותים וכיו"ב 

חברת ליסינג, 0 ק"מ, רכב חדש. דרך נוספת לרכישת רכב חדש היא באמצעות מסלול "0 ק"מ" המוצע על-ידי חברות ליסינג למיניהן. רכב "0 ק"מ" הוא חדש לגמרי, זול מרכב חדש המסופק ישירות על-ידי היבואן ובהפרש של אלפי שקלים (לרוב, 8-12 אחוזים פחות), הוא זוכה למלוא האחריות – אך הרוכש הוא "יד שנייה"; הרכב נמכר לו כאשר הוא רשום כבר על-שם החברה המשווקת אותו. 

לרוב, ההיצע כולל את רמת הגימור הנמוכה יותר. מכיוון שהרכב יירשם כיד שנייה, כאשר יוצע למכירה, גם מחירו יהיה נמוך יותר. בפועל, דרך זו משתלמת בעיקר לאנשים שמחזיקים מכוניות לתקופות ארוכות יחסית, לרוב כ-4 שנים וצפונה.

אוטו חדש, רכב משומש – יתרונות וחסרונות, איפה קונים ואיך
צילום: יח"צ

חברת ליסינג, רכב משומש. רכישת רכב משומש היא אופציה נוספת. בחברות הליסינג ניתן למצוא מגוון רכבים בני 3-4 שנים לרוב, גם חדשים או ישנים מכך. אלה מוצעים במסלולי תשלום נוחים הכוללים גם אחריות (למכלולים עיקריים, כגון מנוע, הילוכים). לרוב, ניתן בדרך זו לבצע עסקת טרייד-אין הכוללת את מכירת הרכב הישן שלכם לחברת הליסינג. חשוב לזכור כי במקרים רבים רכבי ליסינג אינם מטופלים באופן מושלם – הנוהגים בהם אינם מתייחסים אליהם כאל רכבם הפרטי; יש חברות המטפלות בהם באופן הבסיסי ביותר; ממוצע הנסועה שלהם לרוב כפול מזה של רכב בבעלות פרטית. בנוסף, רכבים שמקורם בחברות ליסינג הם לרוב ברמות גימור נמוכות ומאובזרות פחות לעומת רכבים פרטיים; לפי הדגם, מדובר במקרים מסוימים גם במפרט בטיחות פחות. 

מוכר פרטי, רכב משומש. ברכישה ממוכר פרטי ניתן למצוא רכבים עם נסועה קטנה בהרבה, וכאמור הממוצע הוא חצי מזה של רכב ליסינג – הנתונים המעוגלים הם כ-30-32 אלף ק"מ מול 15-16 אלף ק"מ; לרוב רמת הגימור הגבוהה יותר (וגם מגוון הצבעים עשיר יותר); היסטוריית טיפולים במוסכי היבואן (לא כך תמיד בחברות ליסינג); מחיר טוב יותר לעיתים, אם המוכר צריך לסגור עסקה במהירות. מנגד, קנייה כזאת מחייבת הקצאת זמן מרובה, תיאומים, נסיעה לטווח ארוך לעיתים, ובעיקר: תשלום במזומן, רכב ללא אחריות (אלא אם-כן זו של היבואן בתוקף), ללא אפשרות לטרייד אין. יש בכך יתרון כספי (המחיר יהיה גבוה מזה מאשר בטרייד אין), וחיסרון בדמות הצורך בעיסוק במכירה. 

אוטו חדש, רכב משומש – יתרונות וחסרונות, איפה קונים ואיך
צילום: קומפיוטסט

******

שיטות מימון, כל המוכרים הממוסדים. מעבר להלוואה בנקאית או חוץ-בנקאית, מוצעים כיום מסלולי מימון מגוונים הניתנים במסגרת הקנייה, ואלה מאפשרים לרכוש רכב חדש או משומש גם מבלי לשבור חסכונות או במחיר פגיעה בתקרת האשראי.

במסלולים הרגילים התשלום החודשי מורכב מחלקה היחסי של קרן ההלוואה ומריבית. קיימת גם אופציה נוספת למעוניינים להקטין את ההחזר החודשי, 'הלוואת בלון', בה מוחזרת כל הקרן בסוף תקופת ההלוואה, ובכל חודש משולם רק החלק היחסי של הריבית. הלוואת בלון מומלצת בעיקר לאלה שיקבלו סכום כסף ידוע ומובטח בתקופה קרובה מאוד לסיום ההלוואה, כמו קרן השתלמות.

אוטו חדש, רכב משומש – יתרונות וחסרונות, איפה קונים ואיך
צילום: יח"צ