קרוב לחמש שנים עברו מאז נחשף בברצלונה, בקיץ 2017, הדור הרביעי של אודי A8, ספינת הדגל של אודי. הדגם הראשון שיצא עם הכרזתה של אודי כמותג יוקרה, ב-1994, הביא עמו שני חידושים משמעותיים אז: מרכב עשוי אלומיניום, הנעה כפולה. עם זאת, ומכובדת ומשובחת ככל שהייתה, היא לא הייתה מאוד משמעותית בפלח השוק המכובד הזה.

אודי A8 - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אודי

עד כה
הדור הנוכחי, בין השאר, עוצב כך שיפגין יותר נוכחות, סביבת הנהג, על שלושת מסכיה, הייתה מתקדמת ביותר, ומערך הבטיחות היה מתקדם מאוד. המפרט הטכני הצטיין וכמובן, ביצועים, נוחות ויכולת היו ברמה הגבוהה ביותר.

הדגם התייצב אז עם הנעה כפולה, היגוי אחורי, קפיצי אוויר, ושליטה מתקדמת ביותר בהם. זו מאפשרת להרים ולהוריד כל צד של הרכב לחוד, כך שניתן "להכין" אותו לתאונה, להגביה אותו בפנייה (במצב 'נוחות'), לנהל אותם לפי המהמורות (בסיוע מצלמה ועד 80 קמ"ש) לנוחות מרבית בכביש משובש, וגם לסדר כניסה/יציאה נוחות יותר.

אודי A8 - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אודי

A8 הוצג עם שתי גרסאות בנזין (340 כ"ס, 570 כ"ס ב־S8), דיזל יחיד (286 כ"ס) וב-2019 הצטרפה גרסת היברידית־נטענת (ע"ב מנוע 3.0 ל'; 450 כ"ס).

בנובמבר 2021 הכריזה אודי על מתיחת פנים ל-A8. ההשקה של ספינת הדגל המחודשת הייתה אמורה להיערך תחת קרני שמש ספרדיות, אבל האומיקרון שינה את התכניות. הפעילות עברה למגרש הבית הגרמני ולסגריריות שסביב שדה התעופה של מינכן והייתה לאירוע נהיגה קצר. אחרי שפע טפסים ובדיקות נחתנו בבוקר והמראנו בערב.

אודי A8 - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אודי

מה השתנה?
מסיבת העיתונאים הקצרה מלמדת שאודי לא יצאה מעורה במסגרת מקצה השיפורים. עיקר השינוי נשמר לעיצוב – והוא אינו ממש גדול. הכוונה הייתה ליצור הופעה בולטת מאשר קודם באמצעות טיפול קוסמטי בעיקר בחזית, הנראית כעת "ייצוגית, בולטת ואתלטית יותר".

יש לכך ביטוי בייחוד בשבכה "סינגל פריים", שאותה ניתן לבחור מבין מספר מסגרות ומרקמים חדשים. בין השאר, מוצעת כזאת השופעת חלקי כרום מסנוורים המדגישים כי השוק הגדול ביותר של A8 הוא בסין. בשוק הענק הזה ובאופן אקסקלוסיבי עבורו מוצעת כעת גרסת 'הורש' היוקרתית עוד יותר, וזו ארוכה ב-15 ס"מ מהגרסה הארוכה הרגילה. כמובן שגם יחידות התאורה טופלו, ונוספה אפשרות לתאורה דיגיטלית חדשה בחזית וטכנולוגית OLED מאחור כדי להציע מספר קווים לתאורה.
לדגם המחודש נוספה רמת גימור ספורטיבית חדשה, 'S ליין'. שינויים טכנולוגיים כמעט ואין למעט עלייה קלה של 12 כ"ס ל-462 כ"ס בהספק המשולב של הגרסה ההיברידית-נטענת, שתגיע בקרוב לארץ.

אודי A8 - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אודי

מדברים בצניעות
בחוץ ממתינות שפע גרסאות של מכונית הפאר הנראית צנועה ביחס למתחרות, גם בגלל שהיא מצניעה היטב את מידותיה. אני פותח בגרסת 60 TFSI e היברידית-נטענת ארוכה. הכניסה פנימה מזכירה שתאי הנוסעים באודי הם מקום שנעים לשהות בו ועוד יותר כאשר מדובר במכונית פאר שכזאת. עיצוב סביבת הנהג נקי, צנוע משהו, ושני הצגים הנאים במרכז השולטים בשפע המערכות, אינם נראים מוגזמים, מוטמעים היטב בקונסולה ואפילו קלים לתפעול. החומרים איכותיים והביצוע משובח. פתחי האוורור המכוסים על-ידי דיפון העץ נסגרים כאשר הרכב דומם, וגם עניין זה מוסיף למופע הנעים והמכבד. בלוח המחוונים הנאה בגרסה זו תופס את מקום מד הסל"ד המסורתי צג כוח, ומד הסל"ד מוצג בתחתית. מושב הנהג נעים ונוח, ולו, כמו למושב הנוסע, אוורור, חימום, עיסוי, שפע כוונונים. 

אודי A8 - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אודי

המרחב מאחור גדול מאוד, ומרווח הרגליים פשוט עצום. גם כאן ה-A8 אינה מכריזה "אני עשירה". אבל, מעבר לחומרי הריפוד והדיפון המשובחים, באבזור שם לא רק בקרת אקלים דו-אזורית, תפעול חשמלי לווילונות וצג נוסף בקונסולה שבין המושבים, אלא שגם להם תפעול חשמלי מלא לכיוון המושבים שיש להם גם חימום, אוורור ועיסוי – ובגרסה הארוכה הזאת גם הדום לרגליים. לכל אלה (ועוד) נוסף כעת מסך על כל משענת.

אודי A8 - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אודי

טעימה ראשונה
בגרסה ההיברידית-נטענת מנוע טורבו-בנזין 3.0 ליטר V6 המייצר 340 כ"ס, מנוע חשמלי של 136 כ"ס, והתפוקה המשולבת היא 462 כ"ס ו-71.4 קג"מ. התיבה אוטומטית עם 8 הילוכים, ההנעה כפולה, משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 4.9 שניות והמהירות המרבית 250 קמ"ש. לסוללה בגרסה זו 14.1 קוט"ש, והטווח הרשמי הוא 54 ק"מ.

התאוצה מצוינת, מיידית ונטולת מאמץ, וכך גם צבירת המהירות בהמשך. אם תאמצו את אותם שישה צילינדרים הם יוסיפו לחוויית הנהיגה גם צליל נחמד.

אודי A8 - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אודי

המכונית התעוררה עם 45 ק"מ חשמליים, וזה היה פחות או יותר הטווח הנקי מזיהום של גרסה זאת. מנוע הבנזין שש לסייע כמעט בכל הזדמנות, גם במצב החשמלי, גם כי ההספק של המנוע החשמלי אינו גבוה, בוודאי ביחס למשקל הרכב. מנוע הבנזין משתלב בהנעה החשמלית באופן כמעט בלתי מורגש.

השילוב של השקט שמקנה פעולת המנוע החשמלי עם בידוד רעשי הכביש ופעולת המתלים יוצר מכונית המעניקה איכות נסיעה מעודנת ביותר. היא מאוד נעימה, נוחה ושקטה. ולמרות שמדובר בגרסה הארוכה – בסיס הגלגלים 312.8 ס"מ, האורך 530 ס"מ – ממושב הנהג היא אינה יוצרת תחושה שמדובר במכונית גדולה.   

אודי A8 - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אודי

ההתנסות עם שתי גרסאות ה-4.0 ליטר V8 – 460 כ"ס, 571 כ"ס ב-S8 – הייתה מהנה ביותר, וזו האחרונה הייתה מרשימה ממש, ואולי גם תגיע לישראל. באוטובאן הגרמני עדיין מותר ואפשר לנוע בכל מהירות, ולמרות שהמכוניות בהן נהגנו, כמו שלמדנו מהמידע בלוח המחוונים הוגבלו ל-240 קמ"ש (במקום 250 קמ"ש) בגלל צמיגי החורף, סבלנו בשקט.

אודי A8 - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אודי

עדיין מרשימה
קשה שלא להתרשם ממכונית מלוטשת כמו A8, בייחוד כאשר בוחנים אותה במגרש הבית שלה. זו מכונית מצוינת – וכן, ברור שבליגה הזו היא לא יכולה להיות אחרת – השופעת טכנולוגיה מתקדמת ויכולת גבוהה מבלי להכריז על כך באופן בוטה.

על-יד המתחרות המעטות שלה, בייחוד מרצדס S קלאס, היא נראית צנועה, בניגוד לממדיה אינה נראית גדולה, בהחלט לא ראוותנית.

אודי A8 - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אודי

מתיחת הפנים הלא-גדולה הוסיפה להופעה אבל לא ממש שינתה אותה. עם זאת, אותו מופע מעט צנוע הוא גם חלק מהקסם של A8, והדבר הופך אותה לבחירה לגיטימית בעולם ובארץ לבכירים: החל בראשי מדינה (רגילים או חליפיים) ועד מנהלי חברה, שיכולים לרכוש כזאת מבלי לחשוש איך זה יראה. בנוסף, הגרסה ההיברידית-נטענת תעניק לרכב מקדם ירוק שהוא כה נדרש כיום.

אודי A8 - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אודי