עונת הטיולים בשיאה ורבים יוצאים לתור את הארץ בימים יפים ונעימים אלו. בימים כאלו, רכב פנאי עם יכולת שטח אמיתית — כזה שאפשר לטייל אתו בשטח, להתגבר על הצלבות ועל עליות חלקלקות – הוא מוצר נחשק ומבוקש במיוחד. באופן כללי, לרכבי כביש־שטח ביקוש גבוה והמחירים שלהם בהתאם, אבל יש אלטרנטיבות "רכות" יותר, עם יכולת מוגבלת יותר.

סובארו XV הוא כזה, רכב פנאי. יש לו ארבע זרועות מתלה, אין לו יחס העברה נמוך, יש לו תיבה אוטומטית־רציפה שלא מתאימה לעומסים גבוהים. עם זאת, יש לו מרווח גחון גדול יחסית ובעיקר — מערכת הנעה כפולה יעילה ביותר. כעת נותר להבין כיצד שורד XV כרכב משומש ומה מצב השוק שלו. בדקנו את הדור הראשון — וחזרנו עם תשובות.
 

רקע

סובארו XV הוא דגם פנאי המבוסס על אימפרזה, שהוצג לראשונה באמצע 2011 והוצע בישראל לראשונה באמצע 2012; לפני ש־XV היה דגם עצמאי, הכינוי ניתן לגרסאות פנאי מבוססות על אימפרזה/B3 (מספר יחידות כאלו מסתובבות על כבישי ישראל).

מתחילת 2016 מוצע XV לאחר מתיחת פנים עדינה, שעיקר השינוי שלה הוא בסביבת הנהג.

סובארו XV סביבת נהג
צילום: סובארו
 

גרסאות

בתחילת הדרך שווק XV בגרסת 2.0 ליטר, ושנתיים אחרי, מאמצע 2014, הוצעה גם גרסת 1.6 ליטר. לשני המנועים מערכת הזרקה רב־נקודתית ומערכת דימום־התנעה.

רוב הגרסאות מצוידות בתיבה אוטומטית־רציפה, אולם יש גם מלאי מצומצם עם תיבה ידנית. בגרסה הידנית של המנוע הקטן תיבה עם חמישה יחסי העברה ויחס העברה נמוך (1.4:1) שאינו באמת נמוך (בוודאי לא בהתחשב המומנט הצנוע של המנוע) ומיועד להתמודד עם תנועה בשלג/קרח או לצרכי גרירה. בגרסת 2.0 ליטר יש לתיבה הידנית שישה יחסי העברה ואין יחס העברה נמוך.

המשך שרשרת ההנעה כולל שני דיפרנציאלים (קדמי, אחורי) כאשר ה"דיפרנציאל השלישי" החסר הינו מצמד הנמצא בתוך תיבת ההילוכים.

סובארו XV מנוע
צילום: סובארו
 

רמות גימור

XV הוצע בתחילת דרכו בשתי רמות גימור — רגילה ו'פרמיום'. המפרט התקני כולל חישוקי "17, בקרת אקלים, מערכת שמע מקורית (ללא מולטימדיה), מחשב דרך. ב'פרמיום' מחשב דרך משופר, מצלמת נסיעה לאחור, דיבורית בלוטות' מקורית, בקרת שיוט, בקרת אקלים מפוצלת, חלונות כהים, חיישני גשם ותאורה, חימום מושבים. מערכת המולטימדיה המרכזית הינה מהתקנה מקומית.

רמת גימור 'פרמיום' הוצעה עם מנוע 1.6 ליטר מתחילת 2016, אז עבר הדגם מתיחת פנים עדינה. במסגרת העדכון, נוספה למפרט מערכת מולטימדיה מקורית, בשני גדלים אפשריים – "6.2 ברמת הגימור הבסיסית, "7 ב'פרמיום'. באופן כללי, העדכון כלל שיפור משמעותי לאיכות החומרים בסביבת הנהג ומערכת בקרת המשיכה שופרה.

לאורך השנים הוצעו רמות גימור במהדורות 'מוגבלות' – 'טוקיו', 'קיוטו' וכיו"ב. מפרטי האבזור דומים לאלו שברמות הגימור האחרות, ונבדלו בעיקר במיתוג (ובתמחור כחדשות).

סובארו XV
צילום: מערכת אוטו
 

בטיחות

שבע כריות אוויר, ללא מערכות בטיחות מתקדמות. XV נבחן במבחני הריסוק ב־2012 וקיבל דירוג של 5 כוכבים.

מערכות בטיחות מתקדמות נוספו רק בדור החדש יותר, שזמין בישראל מתחילת 2018.

בטיחות סובארו XV
צילום: מערכת אוטו
 

חיים משותפים

לאורך השנים, גילינו כי ל־XV מערכת מתלים בתכנון מוצלח, עם כושר ספיגת שיבושים יעיל תוך שמירה על תנועה מרוסנת של המתלה. ההשקעה במתלים מאפשרת נסיעה נוחה ונעימה גם בשבילים משובשים למדי.

עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שני דברים חשובים: ראשית, ל־XV תא מטען קטן, בעיה למשפחה "בגודל מלא"; שנית, למרות שהיכולת בשטח טובה יחסית, מדובר ברכב פנאי. הרכב מסוגל להגיע לנקודות שרכב נוסעים עם הנעה רגילה אינה יכולה להגיע אליהם, אבל מערכת ההנעה הכפולה שלו מעניקה לו יכולות שאין לרכבי פנאי רבים. 

נסיעה מאתגרת – מעברים טכניים, עליות ארוכות ותחוחות, דיונות בקיץ - אינה מתאימה לרכב הזה, הן בשל מהלך מתלים קצר, הן בשל תיבת ההילוכים העדינה, הן בשל זווית הגישה הבעייתית.

חיים משותפים סובארו XV
צילום: מערכת אוטו
 

תחזוקה שוטפת, שגרת אחזקה

סובארו XV נדרש לטיפול בכל 15,000 ק"מ או שנה, המוקדם ביניהם. מפרט הטיפולים שגרתי וכולל שימוש בשמן 5W—30 רגיל. חשוב לשים לב כי אין הרבה בעלי מקצוע מומחים לסובארו, כך שצפויה הישענות על מרכזי השירות של היבואן, והמחירים יהיו בהתאם. בסובארו נדרשת היכרות עם הרכב, במיוחד בשל מבנה המנוע הייחודי ותחזוקת מערכת ההנעה (תיבת הילוכים, דיפרנציאלים).

את שמני הדיפרנציאלים יש להחליף בכל 60,000 ק"מ, בעלות לא גבוהה במיוחד (עלות הטיפול כולו,  1200 שקלים). את שמן תיבת ההילוכים, לעומת זאת, לא חובה להחליף, אך היצרן ממליץ לעשות זאת בכל 100,000 ק"מ; מעטים האנשים שמחליפים, בוודאי לאור העובדה שהשמן והעבודה לבדם עולים כ־1200 שקלים. עם זאת, חשוב לעשות זאת במיוחד לאור רגישותה המובנית של התיבה הרציפה.

תחזוקה שוטפת, שגרת אחזקה סובארו XV
צילום: מערכת אוטו
 

רגישויות, תקלות נפוצות

ל־XV מספר רגישויות שחשוב לשים לב אליהן לפני שקונים: תיבת הילוכים, מערכת מיזוג אוויר, שיפורים. לפני כן, מילה על מנוע 1.6 ליטר; יש לא מעט כאלו, והמנוע זה חלש מדי עבור הרכב הזה. החולשה הזו מחייבת שימוש מאומץ יותר – ולכן, בין היתר, המנועים האלו סובלים מצריכת שמן גבוהה. במנוע 2.0 ליטר, לעומת זאת, אין הבעיה הזו.

תיבת הילוכים. תיבות רציפות בדרך כלל מיועדות לעומסים נמוכים יחסית. התיבה בסובארו דווקא נחשבת עמידה, אבל חשוב לשים לב שהוחלף שמן כל 100,000 ק"מ. החלק החלש יותר בתיבת ההילוכים זה מוח התיבה, וגם זה בסבירות די נמוכה; שיפוץ יעלה כ־2500—4000 שקלים.

רגישויות, תקלות נפוצות סובארו XV
צילום: מערכת אוטו

בעקבות תביעה, סובארו מעניקה אחריות מורחבת על תיבת ההילוכים - למשך 10 שנים או 150,000 ק"מ (המוקדם ביניהם) – כאשר זו על ממיר המומנט ועל השרשרת, בעוד שהמוח דווקא לא נכלל.

חשוב לקחת בחשבון שמרכזי השירות ינסו להתנער מהאחריות ועל כן יתנו את מימוש האחריות בקיומם של ארבעה צמיגים זהים (בסוג, ברמת הבלאי). בנוסף, רכב שייראה כאילו נסע בשטח, עלול שלא להיות מכוסה באחריות – תמוה מאוד, בהינתן העובדה שנסיעה בשטח היא הסיבה העיקרית לרכוש XV; חשוב להתעקש מולם עד לקבלת האחריות.

אחריות סובארו XV
צילום: מערכת אוטו

מערכת מיזוג אוויר.
שימו לב כי גומיות אטימה שישנן במערכת (כמו בשסתום ההתפשטות למשל, או בצינורות שנכנסים למאדה ("יחידה פנימית") מתפוררות וגורמות לדליפת הקרר ("גז מזגנים") הכולל בתוכו גם את השמן של מדחס המזגן. אם המדחס מרעיש, סימן שחסר לו שמן ויש צורך בשיפוץ המערכת.

בנוסף, המאדה עלול לנזול; הפירוק שלו קל ולא מחייב פירוק של סיפון המחוונים ("דשבורד"). עלות מאדה מקורי כ־4000 שקלים עם חלק מקורי, ו־1000 שקלים עבור חלק תחליפי. התחליפי "מקרר" טוב פחות, מאחר ויש פחות צלעות קירור.

סובארו XV יד שנייה
צילום: סובארו

מושבים קדמיים
ריפוד המושבים דק ולכן חשוב להימנע מהרטבתם.  במושב ישנם חיישני משקל שעלולים לסבול מקצר חשמלי — והדבר עלול להוביל, בסופו של דבר, למניעת פעולת מערכת כריות האוויר (תידלק נורה).

שיפורים
את XV כדאי שלא להגביה. הגבהה גוררת, לרוב, בלאי מוגבר לציריות, עקב שינוי הזווית שלהם. ציריות של XV מומלץ שלא לשפץ, אלא להחליף; ציריות תחליפיות יעלו כ־700—1000 שקלים ליחידה ויחזיקו מעט (כשנה או 20,000 ק"מ בערך) בעוד שצירייה מקורית תעלה כ־2000 שקלים ליחידה, אבל אלה יחזיקו כראוי.

שיפורים סובארו XV
צילום: מערכת אוטו
 

מצב השוק

XV הוא דגם הפנאי כפול ההנעה האוטומטי הזול ביותר בישראל. עד שנת 2015 ניתן היה להשיג גם סוזוקי גרנד ויטארה, המצויד ביחס העברה נמוך, אבל גרנד ויטארה פחות נעים
מ־XV בשימוש השוטף, וכאמור הוא זמין משנתון נמוך יחסית.

גרסת 1.6 ליטר, מ־2014 ואילך, מתחילה בכ־60,000 שקלים לדגמי 2014—2016. ההמלצה שלנו היא להתמקד בגרסת 2.0 ליטר; מחירה מתחיל בכ־60,000 שקלים לדגמי 2012-2014, וכ־75,000-80,000 שקלים ל־2015-2016. גרסת 1.6 ליטר עם תיבה ידנית תעלה כ־60,000 שקלים ל־2015-2016.

שוק סובארו XV
צילום: מערכת אוטו
 

סיכום, תמורה

סובארו XV מציג רמת אמינות טובה בהחלט - שמחנו לגלות כי תקלות בתיבת ההילוכים אינן נפוצות. עם זאת, חשוב לוודא כי התיבה תוחזקה כראוי - אחרת התחזוקה תתייקר באופן משמעותי.

נזכיר שוב כי XV אינו מיועד לשטח קשה, כי תיבת ההילוכים לא מיועדת לעומסים גבוהים. מי שמבין את העניין הזה ומסתדר עם תא המטען הקטן - ייהנה מ־XV. מי שמבקש תא מטען גדול יותר ובכלל מרחב עדיף (ועוד מספר יתרונות) - שייקח פורסטר; הדגשים אותם דגשים. 

תמורה למחיר סובארו XV
צילום: מערכת אוטו