חודש ינואר 2025 הסתיים עם מסירתם של 46,613 כלי רכב, כך נמסר על־ידי איגוד יבואני הרכב. זהו החודש השני בהיקף המסירות – בינואר 2021 נמסרו 48,242 מכוניות, 1629 יחידות ו-3.5% יותר. ביחס לינואר 2024 – חודש רביעי בתוך המלחמה – הגידול במסירות משמעותי ביותר: 9235 כלי רכב, 24.7%. 

מגמות

מסירות ינואר הן מזה שנים הגדולות ביותר, ובהפרש, ביחס לחודשי השנה הבאים; רבים מזמינים כלי רכב לקראת סוף השנה החולפת ואלה נמסרים להם בינואר לרישום של שנה קדימה ברישיון הרכב. מצב זה מביא לכך שמסירות סוף השנה 'דועכות' לרוב. 

רכב חשמלי. לא כך אירע בסוף 2024 עם היקף מסירות גדול, שעיקרו רכב חשמלי שמסירתו הוקדמה בגלל החשש להעלאת מס גדולה עם תחילת 2025. יש לשער כי מצב זה הביא לכך שהיקף המסירות של רכב חשמלי ירד באופן משמעותי – מ-24.7% בכל השנה ו-23.2% בינואר 2024, ל-15.9% בלבד בינואר 2025. 

מסירות רכב: השוק נפתח בסערה
צילום: עזרא רפאל

מכוניות מסין. מנגד, תופעה חדשה נוספת שאפיינה את שוק הרכב ב-2024 – העלייה בהיקף החדירה של רכב סיני – מצאה ביטוי גם בחודש החולף. בינואר 2024 נתח השוק של רכב סיני היה 21.6%, רק 36 יחידות יותר מרכב שמקורו בדרום קוריאה. עם סיומה, היווה הרכב הסיני 23.4% – ובינואר 2025 הגיע ל-26.5%; קוריאה שנייה עם 18.6%. ביטוי נוסף לתופעה זו הוא בכך שבין עשרת המותגים המובילים, ארבעה הם סיניים.
מסירות רכב: השוק נפתח בסערה
צילום: מערכת אוטו

מותגים. יונדאי, עד לפני חצי שנה המובילה מזה עשור בשוק המקומי, חזרה למקום הראשון בינואר לאחר שטויוטה, מי שסיימה ראשונה את 2024, התייצבה במקום השלישי אחרי קיה (זה היה גם המצב בינואר 2024). מותג BYD, עד כה עם רכב חשמלי בלבד, ירד בהשוואה לביצועיו בשנה שעברה. מותג ג'אקו שפעילותו חדשה יחסית, מקום אחד אחריו. 

*נתוני המסירות מתייחסים רק לרכב במשקל עד 3.5 טון המשווק על־ידי יבואני המותגים בישראל, ואינם כוללים נתוני מסירות של יבוא מקביל, זעיר או אישי. 

*****

מותגים

הירידה הזניחה של יונדאי וקיה ביחס ל-2024 אינה משנה את המיקום הגבוה של השתיים לאור היקף המסירות עצמו. מספר מותגים הרשימו בינואר עם היקפי מסירות גבוהים במיוחד ביחס לפתיחה ב-2024: גם טויוטה, אך בעיקר צ'רי, סיאט, סקודה, MG, כאמור ג'אקו – ומנגד BYD עם ירידה משמעותית. 

מסירות רכב: השוק נפתח בסערה
צילום: עזרא רפאל

מעבר לעשירייה

אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר 2025 (בסוגריים: נתוני ינואר 2024): מיצובישי – 1654 יחידות (1868 יח'); סובארו – 1130 יחידות (696 יח'); ניסאן – 910 יחידות (401 יח'); אקספנג – 901 יחידות (301 יח'); סוזוקי – 860 יחידות (1360 יח'). 

מסירות רכב: השוק נפתח בסערה
צילום: מערכת אוטו
 

רכב מחושמל, גם מותגים

נתוני המסירות של הרכב המחושמל בישראל נרשמים על־ידי אגף הרישוי לפי סוגי הנעה: חשמל; היברידי־נטען/בנזין ודיזל; היברידי רגיל. בניגוד למגמה העקבית בחמש השנים האחרונות של עלייה בהיקף המסירות של רכב חשמלי, בינואר נרשמה ירידה משמעותית של 31%, מ-23.2% ל-15.9%. מנגד, לאחר שנתיים של ירידה, מסתמנת עלייה במסירות של רכב היברידי-נטען, היצע גדל של מותגי סין – מגמה הפוכה למה שהיה עד כה ויותר מאשר הכפלת נתח השוק הזה בסיום 2024 עם נתון של 2.2%. 
מסירות רכב: השוק נפתח בסערה
צילום: מערכת אוטו

 

חמש ארצות הייצור המובילות – ינואר 2025 (מול ינואר 2024)

ב־2024 הייתה סין ליצואנית הראשונה בישראל, מקדימה את דרום קוריאה שהייתה ראשונה מזה עשור. נתח השוק של מכוניות מתוצרתה הגיע ל־23.4% בסופה – ומגמה זו המשיכה גם בינואר 2025, עם יותר מרבע מכלל המסירות. דרום קוריאה ירדה בנתח השוק (ב־3%), יפן שימרה את נתח השוק, צ'כיה וספרד עלו, ותורכיה, עד לפני שנה במקום הרביעי, התפוגגה. 

מסירות רכב: השוק נפתח בסערה
צילום: מערכת אוטו