אופל גרנדלנד X - מבחן דרכים (PHEV) - אוטו

הרומן של ג'נרל מוטורס עם קבוצת PSA החל ב-2012 עם ניסיון איחוד שנכשל. אלא שהשיחות אז, בזמן שג'נרל מוטורס הייתה הבעלים של אופל, טמנו את זרעי שיתוף הפעולה של היצרן הגרמני עם הקבוצה הצרפתית.

אותו שיתוף פעולה החל בפיתוח מיניוואנים עתידיים על בסיס פלטפורמות שמקורן ב-PSA, בדרך נטשו הצדדים את המיניוואנים וירדו לשביל, וכך נולדו דגמי הפנאי אופל גרנדלנד X וקרוסלנד X של היצרנית. בשנת הצגתם, 2017, הסתיים אותו מהלך בן חמש שנים, ואופל הייתה לחלק מקבוצת PSA.

היכרות, פרטים
קרוסלנד הקטן הוצג קצת לפני שאופל הייתה לחלק מ-PSA; גרנדלנד הקומפקטי ראה אור חצי שנה מאוחר יותר, לאחר שאופל כבר הייתה חלק מ-PSA. שנתיים אחרי כבר פגשנו בגרסאות היברידיות-נטענות שהשתמשו במתכון שהוצג ב-3008.  

1639318
צילום: מערכת אוטו

ובארץ? גרנדלנד הושק על-ידי היבואן הקודם, אך בניגוד לאסטרה ולאינסיניה נותר איתנו בזכות הבסיס הצרפתי. וכך, מעט אחרי ש-3008 בגרסאות היברידיות-נטענות הושק, הגיע לכאן גם גרנדלנד בהיצע דומה: לגרסה שבחנו הספק משולב של 225 כ"ס והנעה קדמית; לשנייה הנעה כפולה בזכות מנוע חשמלי נוסף מאחור להספק משולב של 300 כ"ס. כמו ב-3008, גם לגרסאות אלה מתלה רב-חיבורי חדש מאחור במקום קורת מתח, ובתיבה האוטומטית, שיש לה שמונה הילוכים, מצמדים רטובים במקום ממיר מומנט. 

הגרסאות הנטענות מוצעות ברמת הגימור 'אולטימייט' העשירה באבזור, ובמפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה פעלתן, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית.  

עיצוב, נראות 
יותר משלוש שנים עברו מאז הצגתו, וגרנדלנד נראה גם היום טוב, בייחוד בגוון הכחול-מטלי של רכב ההדגמה. גוון זה השתלב היטב עם הגג השחור, חישוקי ה-"19 ופנסי הלד הנמצאים בגרסה זו. 

1639317
צילום: מערכת אוטו

אופל הצליחה להלביש את הקווים שלה על הבסיס הצרפתי, לשמר את העיצוב המוכר ולהציע משהו שונה, והרכב נראה קליל ודינמי ביחס לז'אנר. 

סביבת נהג, תא נוסעים
לאחר שפותחים את הדלת ומתיישבים, מגיעה האכזבה. אופל רצתה לשמר אווירה סולידית ומכובדת, אבל הצבע השחור במשטחי הפלסטיק, בדיפון ובריפוד העור מוגזם, ויוצר סביבת נהג ותא נוסעים כהים מדי. למרות שהאבזור נאה, פנים הרכב אינו נראה עשיר, והעור שלא נראה איכותי במיוחד, לא משפר את המופע. המחוונים קלאסיים, תפעול מערך המידע ברור, אבל גם הם לוקים באפרוריות. בנוסף, חלקם מוסתר בגלל המסגרת, ומצער שמה שנראה כמד סל"ד מתגלה כמד אנרגיה. 

בקרת האקלים נאה ונשלטת ברובה באמצעות פקדים, כך שהיא נוחה לתפעול מזו שב-3008. החיווי שעליה אינו בולט מספיק, וחבל שפרטים מסוימים בכל זאת מופעלים רק דרך הצג; זה, כרגיל בשאר הדגמים של מותגי PSA, סבוך למדי. המיתוג המשני, כולל ניתוק מערכת תיקון ההיגוי, ממוקם ליד הבורר באופן נכון מזה שבדגמים המקבילים המגיעים מצרפת. כרגיל בדגמים אחרים של PSA, הלחיצות הארוכות שדורש מתג ההתנעה/דימום יכולות לשגע, בייחוד ברכב בו העובדה שהוא דומם אינה אומרת שהוא כבוי. מעבר לכך, הנדסת האנוש שיצרו אנשי אופל טובה מזו שבדגם המקביל של פיג'ו.

1639320
צילום: מערכת אוטו

מלפנים, תנוחת הנהיגה גבוהה ונכונה לרכב פנאי, שדה הראייה לפנים טוב, הראות לאחור אינה מבריקה. המושב המאוורר נעים, אפשרויות הכיוון החשמלי בו מרובות, וכוללות הקשחת מסעד הגב (הפעולה איטית) והארכת בסיס המושב.

מאחור המרחב טוב ולרשות הנוסעים פתחי מיזוג. תפעול דלת תא המטען חשמלי, נפחו צומצם מ-514 ליטרים ל-390 ליטרים, אך מבנה שימושי מחפה על אובדן הנפח. 

מנוע, ביצועים 
לגרנדלנד בגרסה זו מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר המייצר 180 כ"ס, חובר אליו מנוע חשמלי המייצר 110 כ"ס, התפוקה המשולבת היא 225 כ"ס, 36.7 קג"מ, ואלה מסדרים לרכב האצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-8.9 שניות. זו אותה חטיבה כוח המשרתת בין השאר את פיג'ו 508, ובדגם המקביל, פיג'ו 3008, פגשנו בגרסה ההיברידית כפולת ההנעה עם 300 כ"ס.

1639323
צילום: מערכת אוטו

גם עם המנוע האחד לגרנדלנד ביצועים מצוינים. בכל מצב, גם תחת עומס, הביצועים טובים וההתנהלות זריזה, והרכב אינו עושה חשבון אם נותר "מיץ" בסוללה וכמה תלולות העליות. לא פעם, לקראת סיום הנתח החשמלי, הוא שומר רזרבות לעת צורך. כאשר החשמל מסייע פעולת חטיבת הכוח אף נעימה יותר. זו חטיבת כוח מרשימה, ועבור רבים תייתר את הצורך בכפולת ההנעה החזקה יותר. בתנועה על חשמל בלבד הביצועים נאותים, אך טובים פחות ובאופן משמעותי מאשר בגרסה עם צמד המנועים החשמליים. 

לרכב סוללת 13.2 קוט"ש והטווח הרשמי בחשמל בלבד הוא 61 ק"מ. בפועל, טווח הנסיעה החשמלי היה 38 ק"מ כאשר מזג האוויר היה חם, 42 ק"מ ביום קריר יותר. כמובן, החלק היחסי של פעולת ההנעה החשמלית ביחס לכלל הנסיעה משפיע על צריכת הדלק הנמדדת.

בתוואי המבחן, הייתה צריכת הדלק בשילוב ההנעה החשמלית 10.5 ק"מ/ל', ובאותם מסלול ותנאים, ללא ההנעה החשמלית, עמדה הצריכה על 8.2 ק"מ/ל'. בשיוט נינוח ובהנעת בנזין בלבד, עמדה הצריכה על 12.5 ק"מ/ל'. נפח מיכל הדלק צומצם מ-53 ליטרים ל-43 ליטרים, ודבר זה עלול להפריע.

1639325
צילום: מערכת אוטו

נוחות, התנהגות 
כיול בולמי הזעזועים נוקשה מעט, אך אלה מטפלים טוב למדי במפגעים אופייניים לרחובות הערים. ועדיין, שיבושים קטנים ובינוניים בערים מורגשים מדי. מחוץ לעיר ובמהירות גבוהה יותר, נוחות הנסיעה טובה יותר, ובכבישם שם יורגשו בעיקר שיבושים גדולים. תוספת של 412 ק"ג למשקל (1810 ק"ג) שלא זכתה לבולמים מרוסנים יותר, מביאה לתנועת מרכב המורגשת על גלי כביש. בידוד רעשי הכביש טוב אך שאון הרוח בולט. גם בשבילים עם אבנים קטנות הגרנדלנד מעט נוקשה אבל מפגין חוסן ושליטה בעניינים.

היכולת הדינמית טובה בבסיסה, אך עודף הכוח יכול לייצר החלקת חרטום ביציאה מפנייה המועצמת בגלל תוספת המשקל. העברת הכוח לא תמיד הדרגתית, ולכן ביציאה נחושה מהמקום על משטחים עם אחיזה נמוכה עלולות להיווצר ויברציות מכיוון המתלים. פעולת ההגה טובה. הבלמים חסרים מעט בדיוק, אבל טובים משמעותית ועדיפים על המוכר בתחום הבלימה בגרסאות היברידיות. 

1639321
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
כיוון שגרנדלנד חולק הרבה עם 3008, לא מפתיע שגם הגרסה ההיברידית-נטענת שלו מרשימה. קבוצת PSA פצחה היטב את האתגר הנטען, ומי שמאפייני השימוש שלו מתאימים למה שהגרנדלנד הזה מציע, יקבל רכב נעים ומצויד. 

מעבר לתא הנוסעים הכהה מדי, הבעיה העיקרית היא במחיר. גרנדלנד בגרסה זו עולה 205,000 שקלים; זה אמנם 13,000 שקלים פחות מאשר 3008 המקביל – אבל זה 50,000 שקלים יותר מאשר גרסת הבנזין החלשה משמעותית (1.2 ל', 130 כ"ס, 95 כ"ס פחות) של גרנדלנד, גם 32,000 שקלים יותר מאשר 3008 בנזין 180 כ"ס.

1639317
צילום: מערכת אוטו

שווה לשקול גם:

}
מחיר
204990
החל מ- 2,164 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
5084
אחריות
ארבע שנים
שנת השקת הדגם
2017

תיאור

}
מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 5

מידות

}
אורך
448
רוחב
185
גובה
161
משקל
1735
בסיס גלגלים
267
נפח תא מטען (ליטר)
390
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1528
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
43

צמיגים

}
קוטר/חתך/רוחב
205/55/19

מנוע וביצועים

}
נפח מנוע (סמ"ק)
1598
סוג מנוע
היברידי פלאג-אין (נטען)
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
225
סל"ד להספק מירבי
6000
מומנט מירבי (קג"מ)
36.7
סל"ד למומנט מירבי
3000
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
8.9
מהירות מרבית (קמ"ש)
225
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
8

טעינה חשמלית

}
טווח נסיעה חשמלי (ק"מ) WLTP
61
טווח נסיעה חשמלי במבחן אוטו (ק"מ)
40
זמן טעינה ביתית AC
06:00
קצב טעינה מהירה AC (קילו וואט)
04:00
אפשרות לטעינה מהירה DC

אין

זמן טעינה מהירה DC (שעות)
קצב טעינה מהירה DC (קילו וואט)
צריכת חשמל (וואט לק"מ)
156
הספק סוללה (קוט"ש)
קיבולת סוללה (קוט"ש)
13.2
האם חיבור תלת פאזי

אין

צריכת דלק

}
צריכת דלק - בינעירונית
צריכת דלק - עירונית
צריכת דלק - ממוצעת
71.4
דרגת זיהום אוויר
2
צריכת דלק - אמיתית
60.7
צריכת דלק - מבחן אוטו
10.5

בטיחות

}
מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
יש
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
יש
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
חיישני חגורות בטיחות, בלם יד חשמלי, בקרת שיוט עם פונקציית המשך נסיעה לאחר עצירה, כולל התאמת מהירות הנסיעה בהתאם למערכת זיהוי התמרורים, מערכת זיהוי תמרורים מורחבת, בקרת ירידה במדרון

מולטימדיה

}
מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

אבזור

}
חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור
גג שמש
גג שמש פנוראמי לא נפתח
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
עור
חימום במושבים
מושבים קדמיים + אוורור
כוונון מושבים
חשמלי - מושב נהג בלבד
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים וקדמיים + מצלמת רוורס + מעוף ציפור
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
אין
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
בורר מצבי נהיגה, אפשרות להארכת בסיס מושב נוסע לתמיכה משופרת, כוונון תמיכת גב חשמלית למושבים הקדמיים, טעינה אלחוטית לטלפון הנייד, צביעה דו-גוונית ומראות בצבע שחור, מוטות גג מסגסוגת
אבזור נוסף בתשלום

  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו

11 1

דגם אופל גרנדלנד X
גרסה גרנדלנד X אוט', 1.2 ל' טורבו, Enjoy
מחיר 139990
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 10.4
מהירות מרבית (קמ"ש) 188
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 18.9
נפח תא מטען (ליטר) 514
דרגת זיהום אוויר 14

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 6. ולמה לשלם מחיר כזה כשיש טסלה ב-180?

    גורי 2 פברואר 2021, 16:08

  2. 3. עזוב זה כתב שלא יודע לנהוג ולא יודע להטעין רכב חשמלי

    חחח 1 פברואר 2021, 17:09

  3. 1. יתקשה מול ראב 4 היברידי.

    יוסי 1 פברואר 2021, 12:47