סובארו XV 2022: רשימת גרסאות, מחירון
סובארו XV, בנזין 1.6 ל', אוטו', הנעה כפולה, 'קלאסיק' – החל מ-137,000 שקלים
סובארו XV, בנזין 2.0 ל', אוטו', הנעה כפולה, 'קרוס-סטייל' – החל מ-153,000 שקלים
סובארו XV, בנזין 2.0 ל', אוטו', הנעה כפולה, 'קרוס-טרק' – החל מ-160,000 שקלים
סובארו XV, בנזין 2.0 ל', אוטו', הנעה כפולה, 'קרוס-טרק פלוס' – החל מ-171,000 שקלים

רקע כללי
סובארו XV, הנקרא בארה"ב "קרוסטרק" (Crosstrek), הוצג לראשונה כגרסה של אימפרזה (דור 4, 2011). בשנת 2013 החליטו בסובארו להפוך את אותה גרסה לדגם עצמאי, המבוסס אף הוא על אימפרזה.

סובארו XV 2022 – חוות דעת
צילום: איתמר רותם

ב-2017 חשפה סובארו את הדור השני של XV. שיווקו של דור זה בישראל החל בסוף אותה שנה, בשתי גרסאות של מנוע בנזין אטמוספרי: 1.6 ליטר ו-2.0 ליטר. XV עם מנוע ה-2.0 ליטר הגיע לישראל תחילה בתקינה אירופאית, מאוחר יותר בתקינה צפון-אמריקאית ("קרוסטרק"). השינוי בתקינה אינו מהותי, שכן פנסי האיתות הכתומים הם הסממן החיצוני הבולט היחיד. מעבר לכך, ישנם הבדלי אבזור קלים: אין קיפול חשמלי למראות, יש חימום לגלגל ההגה, בלם החנייה החשמלי פינה מקומו לידני. וזהו בערך.

סובארו XV 2022 מוצע בישראל בשתי גרסאות ובארבע רמות גימור. טווח המחירים נע בין 137,000 ל-171,000 שקלים.

סובארו XV 2022 – חוות דעת
צילום: איתמר רותם

עיצוב, שימושיות, אבזור, בטיחות
הדור הנוכחי דומה לזה הקודם, וכמוהו, ולמרות היותו של הדגם רכב פנאי עם הנעה כפולה קבועה, הדור השני של סובארו XV דומה יותר למשפחתית האצ'בק מוגבהת מאשר לרכב פנאי אופייני.
עיצובה של סביבת הנהג נאה, גם אם אינו עדכני במיוחד. איכות החומרים שופרה משמעותית לעומת הדור הראשון, אך פה ושם עדיין ניתן למצוא חומרים פשוטים למראה ולמגע, ואיכות ההרכבה אינה מתעלה. הנדסת האנוש בינונית.

סובארו XV 2022 – חוות דעת
צילום: איתמר רותם

המרחב מלפנים טוב מאוד. מאחור מרווח הברכיים מצוין, אך מרווח הראש סביר בלבד לגבוהים ומנהרת ההינע תפריע לנוסע במרכז. לתא המטען נפח של 345 ל', נתון אופייני לדגמי סופרמיני, לא לרכבי פנאי קומפקטיים שאמורים לשנע משפחה, על ציודה, ביום טיול.

סובארו XV 2022 – חוות דעת
צילום: איתמר רותם

מפרט האבזור מכובד, וכולל כבר מגרסת הכניסה חישוקי "17, קיפול חשמלי למראות, בלם יד חשמלי, חיישני תאורה וגשם, בקרת אקלים מפוצלת, מולטימדיה עם קישוריות לנייד ועוד. מערך הבטיחות של סובארו, EyeSight, כולל בין היתר בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור סטייה מנתיב ותיקון, התרעה על רכב בשטח מת ועוד. עם זאת, מערכות אלו אינן תקניות ברמת הגימור הבסיסית 'קלאסיק', וזה כבר לא לעניין.

סובארו XV 2022 – חוות דעת
צילום: איתמר רותם

ביצועים, צריכת דלק, נוחות, התנהגות
כאמור, סובארו XV משווק בישראל עם 2 מנועי בנזין אטמוספריים, 4 צילינדרים, בנפח 1.6 ליטר (114 כ"ס, 15.3 קג"מ) ו-2.0 ליטר (152 כ"ס, 20 קג"מ). שני המנועים משודכים לתיבת הילוכים רציפה. ההנעה, כמובן, כפולה.

הביצועים בגרסת ה-2.0 ליטר סבירים, מספקים בהתנהלות שגרתית אך לא מעבר לכך. גרסת ה-1.6 ליטר סובלת ממחסור בכוח תחת עומס. צריכת הדלק אינה ממעלותיו של XV; במבחני הדרכים שלנו עמדה צריכת הדלק (בשתי הגרסאות) על כ-10 ק"מ/ל' בממוצע.

סובארו XV 2022 – חוות דעת
צילום: איתמר רותם

נוחות הנסיעה טובה למדי, וכיול המתלים לרוב מאוזן ומוצלח. עם זאת, תחת עומס הריסון עשוי להיות לא מספק, וספיגת שברים חדים אינה מוצלחת. איכות הנסיעה טובה פחות – יש המון רעשי רוח וכביש המופיעים כבר במהירות נמוכה. במהירויות גבוהות יותר, או תחת עומס, מצטרפים לכך גם רעשי מנוע ותמסורת בולטים.

היכולת הדינמית של XV טובה, טובה והוא מאפשר קצב טוב בכבישים מפותלים, הודות לכיול המתלים, לטורק וקטורי, ובעיקר ההנעה הכפולה.

סובארו XV 2022 – חוות דעת
צילום: איתמר רותם

אבל המקום האמיתי בו ההנעה הכפולה מככבת הוא, כמובן, בשטח. שםXV  מרגיש בבית, מציג יכולות מרשימות מאוד ביחס לבני מינו הודות להנעה כפולה יעילה ביותר, ויכול לצלוח מעברים באופן שרכבי פנאי אחרים אינם מתקרבים אליו. לדגם מערכת 'X מוד' לשיפור יכולת השטח. עם זאת, יש לציין כי זוויות המרכב בכלל, זווית הגישה בפרט (בגלל הפגוש המגודל ומבנהו), מגבילים את יכולתו של הרכב בשטח.

סובארו XV 2022 – חוות דעת
צילום: איתמר רותם

סיכום, תמורה, גרסה מועדפת
סובארו XV הוא רכב פנאי קומפקטי בעל יכולת נדירה בשטח. הוא אינו הכי נאה, מאובזר, חזק או חסכוני בסגמנט, אך הוא רכב נוח לנסיעה ובעיקר בעל כישורי עבירות נדירים, מאפשר להרחיב מאוד את מעטפת היכולת, להעמקה משמעותית בשטח.

במחיר של 153,000 שקלים עבור הגרסה המומלצת, 2.0 ל' ברמת הגימור 'קרוס-סטייל', XV עדיין פונה בעיקר לאלו הרוצים לטייל עם רכב פנאי בתוואי שטח מאתגר, הרחק, גבוה וקשה יותר ממה שיכולים דגמים מקבילים להציע. עבור אלה שאינם מעוניינים בכך, ישנם רכבי פנאי עדיפים.

סובארו XV 2022 – חוות דעת
צילום: איתמר רותם